Nå må utredere i Bane Nor sparkes.

Thinky
10.05.2019 kl 23:36 327

https://www.nrk.no/ostfold/toglinje-blir-13-ganger-dyrere-enn-firefelts-motorvei-1.14546042

Sånne avvik som her avdekkes er helt utolererbare. Utredere bak dette må fjernes.

Ny toglinje fra Moss må gå som "en rett strek" til Svinesund - Uddevallabroen og Gøteborg.
Dimensjonert for 320 kmt. Når dette bygges må det være fremtidsrettet.
Fredrikstad sentrum og Sarpsborg sentrum må shutles opp mot en stasjon på denne linjen.
Lynhurtige shutler. Bygg kanskje en T-bane mellom Sarpsborg og Fredrikstad ? Eller annen
futuristisk shutleløsning.
Oslo - Gøteborg kan kjøres mye raskere enn 2 timer. Kanskje omkring 1.30 ?
Trasédistansen fra Svinesund til Gøteborg kan bli ca 165 km.
I f.eks. 270 kmt (4,5 km/min) tar det 36,66 min. + retardasjon mot Gøteborg og evt. stasjoner imellom.



Redigert 10.05.2019 kl 23:49 Du må logge inn for å svare
11.05.2019 kl 18:29 250

Skal jernbanen kjøre forbi 80-tusen innbyggere i Fredrikstad, byen bygges stadig ut, nå kommer høyhus for å utnytte plass, - vet ikke hvor mange innbyggere det er i Sarpsborg. Før en ny trase kommer om 10 år, har byene vokst mere.
Minner om at jernbanen stopper både i Sarpsborg og Fredrikstad i dag, men det er mange som kjører til Råde der det er gratis parkering, Men det er jo ikke miljøvennlig.
11.05.2019 kl 18:33 247

Glemte å si at toget er full av folk som skal hjem fra jobb i Oslo, og det settes opp flere ruter med Halden som stopp.
Thinky
11.05.2019 kl 18:46 241

Hvis det skal koste 29 mrd. å gjøre en bue på traseen, så får de enten betale dette selv, eller Norge vil nekte
dem en sånn bevilgning. Fredikstad/Saprsborg er norges sjette største tettsted med 112500 innbyggere pr.
1.1.2018 innenfor 58 km2. Lyntoget til Tysklands travleste jernbanestasjon Hamburg skal ikke kjøre forbi disse
innbyggerne, men stoppe et sted midt i mellom. Lokaltogene kan evt. kjøre buen. Traseen bør komme før om
10 år. Det må være målet. Vi må sette igang snart å bygge. I Sverige er det stort sett gratis park & ride plasser.
Det kan bli her også, om stasjonen legges "på midten" et sted.
T-bane kan bygges Sarpsborg - Fredrikstad med stasjon sammenkoblet lyntogstasjonen. Helt seriøst. Lite
forbehold om grunnforhold i forbindelse med T-bane. Dette må sjekkes. T-bane neppe samme krav til
fundament som lyntog. Hva med å evt. bruke T-bane skinnegang inne i metallbokser på de steder hvor det
er bløt grunn ? Men stive opp de undenifra også selvfølgelig.
Vitsen må være at tog til Moss, Ski, Oslo og Gøteborg går lynraskt. Kan bli ned mot 45 min til Oslo og til Gøteborg
herfra. Tenke fremtidrettet nå !
Redigert 11.05.2019 kl 18:48 Du må logge inn for å svare
Thinky
11.05.2019 kl 18:59 233

Råde - Rolvsøy. Og så følge E6 fra Årum eller Skjeberg. Så Svinesund. Halden får shutle seg opp til lyntoget.
Halden er veldig problematisk med grunnforhold og bratte fjellstigninger. Glem Halden i forbindelse med
Gøteborg - HH - Fehmarn - Hamburg linje. Halden er virkelig et blindspor i en sånn sammenheng.
Sarpsborg T-banen kan kanskje forlenges til Halden ?

Det stemmer neppe at masse Haldensere jobber i Oslo.
I fremtiden kan folk jobbe i Halden, Sarpsborg, Fredrikstad, Moss, Askim, Uddevalla og Gøteborg.