SBX - Er ledelsen seriøs?


Etter å ha vært lenge ute av markedet, valget jeg SBX. Forrige emisjon skulle angivelig bli den siste, og ledelsen lovde bedring i markedet, og fullbooket Q1 og 50% av Q2 var booket.

Nedturen har vært brutal, og det som kunne synes å være et vendepunkt, ble like brutalt kvalt om et overraskende varsel om en ny emisjon. Kursen har stupt, og som andre har pekt på, disse såkalt "billige" skipene ble en dyrbar afære for eksisterende aksjonærer. Hvem i alle dager setter emisjon på ATL i et voksende marked?
Tesen om at dette passet ledelsen bra, kan jo synes som en god forklaring. De fikk sikret seg aksjer til bunnpris, uten å måtte kjøpe gjennom et ordinært marked.

Jeg har forsøkt å bla meg tilbake og finne disse kontraktene som skulle gi 50% dekning i Q2. De finnes ikke!
Og faktum er også at 3 av 4 båter har ligget for anker i (min) 1 måned.

Det har omtrentlig vært meldingstørke om nye kontrakter. Dette står i sterk kontrast til tidligere uttalelser, og grunnlaget for å kjøpe to nye båter (til bunnpris).

Man må stille seg spørsmålet, er dette en ledelse man kan stole på?
Hva har egentlig styret å vise til? Et selskap som stuper i verdi, måned etter måned, år etter år?
Merittene er kursmasakre, emisjon og spleis? Wow for en styreformann!


ken-guru
11.05.2019 kl 16:54 4804

Ver obs på at styrelederen er en jypling uten erfaring. Er redd vedkommende er lett å lede for enkelte interessegrupper rundt selskapet. Da blir det fort tatt dårlige beslutninger for de "gamle" og trofaste aksjonærene.
Redigert 11.05.2019 kl 16:56 Du må logge inn for å svare
Tallo54
11.05.2019 kl 17:01 4785

Det er riktignok et selskap uten gjeld, som forhåpentligvis viser positiv inntjening i Q1. Men det skal alikevel ikke glemmes at offshoremarkedet er langt ifra friskmeldt. Sentimentet må snu før man kan se en vesentlig forbedring. Det hjelper ikke å ha en marginal inntjening når horisonten forbi 2022 er et stort spørsmålstegn
Odi.1
11.05.2019 kl 19:17 4685

mg, vent nå til resultatet ligger, og avtalene på BOA "slangene" blir presentert, Roma ble ikke bygget på en dag...
zorro
11.05.2019 kl 19:27 4658

Enig, blir fort en del svartmaling uten noen god grunn her. Min gamle mor pleide å si: intet nytt er godt nytt - det er noe i det. Og den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves (resultat Q1)
Lilleulv
11.05.2019 kl 20:02 4606

Herregud for noe tull...
Denne tråden hører hjemme under tickeren "syte" sammen med en rekke andre lignende innlegg på dette forumet.
Følger andre selskap også, hvor enkelte har hang til å svartmale ledelsen. Dette fordi de selv er utålmodige, eller er usikker på sin egen investeringer, fordi de egentlig ikke har satt seg inn i "caset".

Det lønner seg å ha litt lenger horisont på sine investeringer enn det de fleste virker å ha. Med mindre du er trader, men da er man vel ikke opptatt av det fundamentale uansett, og enda mindre ledelsen....

Slapp av folkens! Dette blir bra.
Redigert 11.05.2019 kl 20:05 Du må logge inn for å svare
KennyL
11.05.2019 kl 21:12 4606

Lilleulv, hvilke andre selskaper sitter du i? Er du i Plcs enda?
Lilleulv
11.05.2019 kl 22:29 4533

Jepp, ligger gjemt i skuffen :) Og ellers archer og nylig dof når det kommer til oljeservice!

Da lette du ikke veldig godt. To raske eksempler: melding av 12.mars og melding av 1.april. 3 kontrakter.
Moyer
14.05.2019 kl 13:44 4023

Da misforstår du poenget, skogsmaur.
Foruten kontrakten til Eagle er det ingenting som er meldt tidligere, som støtter opp under "50% kontraktsdekning" i Q2.
De kontraktene du viser til, er kontrakter som er meldt i etterkant av "guidingen", og den ene kontrakten gikk til en chartret båt.

3 av fire egne båter har nå lagt ved anker i 1 mnd. (Med unntak av Voager som har lagt lenger, men har vel også hatt en viss kompensasjon).
Osprey gå vel forhåpentligvis en av dagene.

Videre er nå aksjen tett på ATL, og om ikke det er et ledelsesansvar, så vet ikke jeg. Dette har man sett et utall av eksempel på før, ledelse som undervurderer sitt eget omdømme. Tillit og troverdighet er essensielt.
Så langt har selskapet bare bekreftet sitt eget rykte som en evig emisjons maskin. Det er vel derfor de også gambler på BOA båtene, går det til h... så svares det opp med en ny emisjon.

For øvrig er dagen i dag en bekreftelse på hvilke tiltro man har til selskapet. De fleste andre selskaper løfter seg på børsen, men SBX synker (selv på positive dager).

Videre ser jeg at noen tar til ordet for at man må se langsiktig. Summen av "langt sikt" er alle delmålene som bringer selskapet mot hovedmålet. Så langt er hele selskapet i revers, det er i alle fall markedets vurdering av disse "eminente" grepene som blir gjort. Innse det folkens, markedet slakter hele selskapet, og ledelses strategi!



Du har helt klart noen gode poeng. De må vise til noe håndfast snart i form av mange og gode kontrakter. I tillegg etterlyser jeg informasjon om de nye båtene (planer, klargjøring, ombygging, kostnader, tidsperspektiv). Hvordan er det med kontrakten på den boa båten som er leaset til emgs? Osv osv...

At det sorte hullet sbx nå befinner seg i er et resultat av avgjørelser, utsagn, mangel på informasjon fra ledelsen, med dertil tap av tillit, kan vi lett enes om.
Redigert 14.05.2019 kl 14:10 Du må logge inn for å svare

Sbx var på vei ut av hengemyra i rolig fint tempo helt til ledelsen tok grep og dro sbx ned igjen i sumpen.
Moyer
14.05.2019 kl 14:16 3963

Ja, dessverre.
Faktum er at på snitt så har styret og ledelsen, hver eneste dag, bidratt til negativ utvikling. Må si jeg er lite komfortabel. Har svært dårlig erfaring med selskaper med samme trend. Alt sporer tilbake til ledelse (eller mangel av sådan)....

Det sagt. Så lenge utsiktene i seismikk er gode, selger jeg ikke en aksje.

Tenker vi hadde vært på 1,6-1,9 kanskje enda høyere, hadde ledelsen droppet de forbanna Boa båtene og heller fokusert på å skaffe arbeid til eksisterende flåte! Virker langt opp dit nå!! Billige båter? Ikke faen!

Det var der fokuset burde lagt. Sett i etterkant av kjøpet når ledelsen aldri klarte å følge opp, var kjøpet et gedigent feilgrep. Så langt ihvertfall. Mulig noen andre hvet noe annet, men den gjengse aksjonær sitter per idag i mørket. Merkelig strategi og merkelig situasjon.
Lilleulv
14.05.2019 kl 16:08 3780

Ta en titt på selskapspresentasjonene og gå over tallene. Hadde man latt disse båtene gå fra seg, hadde det vært et feilgrep fra ledelsen sin side. Nå klarte de heldigvis å sikre seg disse båtene, selv om vi (markedet ikke forstår vårt eget beste). Ledelsen skulle gjerne ha satt emi høyere, men det kan småaksjonærene takke seg selv for. Ledelsen klarer uansett å sikre båtene til en pris som er innvannende og ikke utvannande i den større sammenheng.

Men dere får gjerne skylde på ledelsen. Da kan vi jo ta å skylde på ledelsen over hele oljeservice-fjøla. For "alt" har jo stupt siden 2015. Blir for dumt.

Ledelsen bruker heldigvis tiden på det de skal: bygge selskapet! I mellomtiden trades aksjen på dagsformen, og ikke på det fundamentale. Gjelder mange oljeservice-selskaper på OSE for tiden. Reprisingen kommer, når ledelsen presenterer gode tall. Inntil da så har det ingen hensikt at de skal bruke tid på å "pleie" oss aksjonærer. Enten så forstår vi hva vi har kjøpt, eller så gjør vi ikke det. Ikke ledelsen sitt ansvar å stikke hodet inn døra og koseprate, hver gang noen av aksjonærene blir urolige i krybba...
Redigert 14.05.2019 kl 16:09 Du må logge inn for å svare

Nå handler det ikke om å koseprate, men informere om fundamentale fakta som aksjonærene trenger for å beslutte kjøp, selg eller hold. Det jeg sier er vi ser resultatet av nettopp ikke å gjøre det i disse dager. De har ikke engang klart å gi beskjed om det blir rep. emi eller ikke og eventuelt dato. Det handler også om motstridigheten i det lille som kommuniseres og det aksjonærene faktisk ser at ledelsen klarer å produsere av kontrakter og oppdrag. Forsvar dem gjerne, men vær glad for at noen også stiller kritiske spørsmål. Det er sunt.
Jakal
14.05.2019 kl 16:42 3712

Enig i at det er sløvt å ikke informere om rep emi. Kursen vil ikke bevege seg oppover før den er gjennomført, og jeg mener jo hele rep emien er bortkastet også fordi selskapet ikke trenger pengene. Ad BOA-båtene: Den ene går jo på kontrakt til langt ut på høsten (??). Men emi pengene skal jo brukes også til oppgradering av skipene. Jeg regner med at den andre båten er på verft straks emi pengene kom på konto (begynnelsen av mai ??), slik at det vil ta noen måneder før begge skip er kontraktsklare. Forøvrig bør det være et minstekrav at slike planer og fremdrift legges ut på hjemmesiden (ingen børsmelding); det kalles aksjonærpleie og fjerner usikkerhet og frustrasjon blant oss småaksjonærer. Det krever ikke mye arbeid...
Lilleulv
14.05.2019 kl 16:49 3694

Joda, ser den :) går an å kontakte dem også, så svarer de vel på det de har lov til å svare på. Styreleder la ut sitt eget mobil og gmail adresse på chatten på xtrainvestor i går, så da er døren åpen :)
Lilleulv
14.05.2019 kl 17:09 3665

Minner om at emi ble valgt som en løsning selv om styreleder selv har blitt vannet ut. Han puttet inn ytterligere halv mill i denne emisjonen. Ledelsen har også deltatt i 16 og 19 øre emisjonen (tilsvarende 1,6 og 1,9 kr). Vi er alle i samme båt ;)

Det hjelper lite å være i samme båt når skipperen er full og båten synker. Neida den trekker jeg tilbake....... det er bra å ha noen som ser lyst på det også.
Lilleulv
14.05.2019 kl 19:46 3466

Hehe :)
Så lenge skuta kan gåååå,
Så lenge hjertet kan slåååå!!!

Redigert 14.05.2019 kl 19:52 Du må logge inn for å svare
Norbo
14.05.2019 kl 20:26 3415

Dette har jeg advart mot. Den skuta her har sunket mange ganger, hevet og malt over så berre det ut igjen. Pussig at det er lov....
Odi.1
14.05.2019 kl 20:30 3405

Hvilken skuta do mena?
Moyer
14.05.2019 kl 20:52 3359

Da er i det minste Osprey på gli. Intet mindre enn to taubåter har tatt ansvar for å skubbe den fra havn.

toffe
14.05.2019 kl 21:34 3306

Ring dem og be om forklaring . Det er derfor de har en IR kontakt. De må få vite av flest mulig at vi stiller spørsmålstegn !!!!
Matsern
14.05.2019 kl 21:44 3287

EMGS Q1:
"The Company is also pursuing a strategic approach to flexible and low fixed-cost solutions for increased capacity with less dependence on vessels on long term charter and the use of mobile equipment sets. This will bring down the fixed cost and increase vessel utilisation."
"Employment of flexible and low fixed-cost solutions for increased capacity, including development of a mobile acquisition system"

Kjøpet av EMGS-skipene, ser ut til å være unødvendig kostbart for SBX. De kunne kjøpt billige gamle skip. EMGS er på vei bort fra de skipene.

Jeg tror helt sikkert emgs har fremtiden for seg matsern, men her blander du snørr og barter.
Matsern
14.05.2019 kl 21:58 3243

Nei, grunnen til å kjøpe de relativt nye EMGS-skipene, var for å kreve inn leie. Hvis ikke kunne de kjøpt eldre skip billigere, lignende de som de har fra før.

Du husker sikkert at emgs gikk for første opsjon på leie av sbx-eide "boa Thalassa" frem til 31. mars 2020. De har opsjon på to perioder til av 6 mnd.

Nå skal de sies at vi som er i sbx også ikke har særlig informasjon om kontraktene ut over det og hvordan dette tilfaller sbx. Det er så vidt jeg vet ikke kommunisert ut til aksjonærene.

Til dere som hadde planer om å delta på rep-emi, (som trolig ikke blir noe av) ta noen jafs av sperreposten på 1,17! Hvis dere fortsatt har troen på positiv Q1 og at ledelsen kanskje legger litt arbeid i guidingen denne gangen :) det tror jeg...

når legges Q1 frem?
Groven64
18.05.2019 kl 11:46 2387

https://www.portalmorski.pl/offshore/42392-seabird-przejmie-statki-boa-w-tym-stojacy-na-sznurku-w-gdyni
Ett innlegg fra polsk tidsskrift (07.05) om Boa Galatea. Lite peiling på det polske språk. Lurer på om det er generell info om båten eller om det kanskje står noe om ombygging. Båten ligger jo i Gdynia. Kanskje her finnes noen med polske språk kunnskaper her på forumet? ?
Redigert 18.05.2019 kl 11:47 Du må logge inn for å svare
IHMonday
18.05.2019 kl 11:52 2376

SeaBird Exploration med hovedkontor i Norge og Storbritannia er å overtage (kjøper) to søke- og søkeskip av den norske BOA-rederen, som allerede er akseptert av aksjonærene i sistnevnte.

Transaksjonen vil inneholde enheter som brukes i søket etter olje eller gass offshore, men ikke seismisk. Disse fartøyene er strukturelt lik seismiske fartøy, men de har helt annet funksjonelt utstyr; De bruker magnetiske metoder for å studere steinstrukturer under havbunnen.

Det handler om oppdrag i 2008 og 2009 av det norske verftet BOA Galatea (med skrog fra det kinesiske verftet) og BOA Thalassa (med et skrog fra Odys verft fra Gdańsk). En av dem - BOA Galatea - står ut av drift (avventet) i Gdynia, med litt pause fra desember 2016.

Skipene fra MT 6007-prosjektet fra Fosen Yard har etter ca 80 m total lengde, 16,4 m bred, 5060 enheter bruttotonnasje og 3000 t kapasitet.

Skogsmaur skrev 29.mai
dette var gode nyheter
Matsern
19.05.2019 kl 00:11 2060

Det er uten tvil et kostbart kjøp. Det kryr av eldre seismikkskip med streamerpakker installert, så hvorfor ikke kjøpe to av dem istedenfor skip spesialbygget for EMGS.

Nå har jo EMGS annonsert at de utvikler en mobil løsning, som fjerner avhengigheten til spesialbygde skip.
PimJo
19.05.2019 kl 01:38 2004

Det var lurt!
Gamle skip er fremtiden, sier Matseren. Kanskje Skibladner er til salgs?

Veldig lurt!! Heldigvis for matsern som elsker gamle skip, så kan vi berolige han med at sbx har noen gamle skip også.