Bare prat

Kongehuset

dirken
13.05.2019 kl 14:43 584

Liker ikke det du.

Jo da, om få dager elsker vi kongen og hans folk gett.
Nå: Feire 17. mai
Stephen
13.05.2019 kl 14:56 581

Noe i mot Hexedoctor Mr Durex?

Mvh. Stephen
dirken
13.05.2019 kl 14:58 579

Jeg er republikaner.
dirken
13.05.2019 kl 15:01 578

Å være republikaner innebærer å ha tålmodighet. Du må overleve kongen og håpe neste generasjon setter fyr på huset. Hvis ikke får du ikke oppleve drømmen i din livstid. Vi har hatt to folkeavstemninger om EU-medlemskap med 22 års mellomrom, den siste for 25 år siden. Vi har bare hatt en folkeavstemming om kongehuset og det er faen meg 114 år siden.

Å være republikaner innebærer å ha tålmodighet. Hæ hæ
Å vi har en kamerat på tronen i USA som har enorm tålmodighet se.

Å Gud signe vår konge god gett.

Vi bruker ca. 800 millioner på kongehuset per år, lavt regnet. Det er ganske nøyaktig 800 millioner mer enn hvis vi innførte republikk. Og så håper jeg at ingen tror at republikk automatisk betyr direkte presidentstyre, slik det er i USA og Frankrike. I Norge kan stortingspresidenten åpne stortinget, og han er allerede lønnet.

For øvrig minner jeg om hva den amerikanske presidenten Eisenhower sa etter å ha møtt kong Olav. "Nå har jeg møtt en dum konge."
Redigert 13.05.2019 kl 16:11 Du må logge inn for å svare
Korsar
13.05.2019 kl 16:16 556

Je er anarkosyndikalist med egen arverekke.

Jeg fatter ikke hva folk har imot kongehus og monarki du. Skal man spare penger er ihvertfall ikke kongehuset stedet å begynne.

Jo, det er en godt sted å begynne fordi kongehuset gjør null niks for de vel 800 millionene. Man behøver ikke å ansette vikarer, administrere overgangsordninger eller foreta store omstillinger. Det er bare å avskaffe monarkiet, og vips er 800 mill spart.
dirken
13.05.2019 kl 19:15 529

Eventuelt kan man argumentere prinsipielt for at folket skal kunne velge alle sine udugelige ledere selv. Også de som er mest til pynt.
dirken
13.05.2019 kl 19:17 528

Fjerner vi kongehuset får vi én kjendisfamilie mindre. Det er et KJEMPE PLUSS SOM OFTE OVERSEES.

Takk.
Stephen
14.05.2019 kl 10:09 497

Dr Pepper som Kansler ?

Mvh Stephen
14.05.2019 kl 10:23 495

Blir ikke en president m/fam, også kjendis, og så får vi krangel og valg hvert 4.år. Synes du ikke det ville være kjekt om Raymond
bodde på slottet?

Stella, du blander sammen. Om vi fjerner kongehuset får vi ikke automatisk en president av amerikansk eller fransk type. Vi vil fortsatt ha parlamentarisme i Norge, og det betyr at vi ikke trenger noen president. Å fjerne kongehuset betyr altså ikke at vi erstatter den med noe annet.
dirken
14.05.2019 kl 14:47 472

Nei, jeg tror ikke kjendisspaltene vil bli fulle av stoff om Tone Trøen og hennes familie.

Det er jeg uenig i Fredrik, men hvorfor er du så personlig engasjert i dette? Tror du det kommer deg personlig til gode at "noen" (Norge) sparer 800 mill?

Hankatte,
Hvis de 800 mill ble brukt fornuftig: selvsagt. Penger er en ressurs som kan redde liv og gjøre menneskene mer lykkelige.
14.05.2019 kl 22:32 439

Enig med Hankatten. Dessuten en konge som reiser på et offisiell besøk til et annet land, blir annerledes tatt i mot enn en president.
Det er mer oppmerksomhet og stas med en konge enn en president. Det nyter landet, alias lille Norge godt av.
14.05.2019 kl 22:35 439

Klart det vil bli en president, hvis vi ikke hadde konge. Det ville vært Jagland hvis vi ikke hadde hatt konge.
dirken
14.05.2019 kl 22:39 437

Tror poenget til Fredrik Pikk er at vi har en president i dag. Hun heter Tone Trøen jamfør mitt tidligere innlegg og du hadde ikke klart å plukke henne ut på gaten.
dirken
14.05.2019 kl 22:42 436

Videre at vi strengt tatt ikke hadde trengt å endret noe som helst av det som betyr noe. Vi ville fremdeles kunne hatt parlamentarismen, stortinget ville fremdeles valgt stortingspresidenten. Kongen i statsråd kunne blitt omdøpt til bare statsråd eller kabinettmøte eller noe sånt, og regjeringen kunne fortsatt hatt det på slottet om de synes det er jevt.

Det er de elendige politikerne, ap og sosialister i særdeleshet som gradvis har redusert kongens autoritet med sin ‘all makt i denne sal’ piss fra sverdrup.
14.05.2019 kl 23:32 426

De pengene vil sparer, vil forsvinne til intet uten at vi vet hvor de ville gått. Et land med en Konge som overhode, vil ha mer
respekt i andre land. Det er min oppriktige mening. Hvem skal vi sende på statsbesøk i andre land f.eks., hvis vi bare har en
stortingspresident. Han/hun vil ikke være nøytral , men representere en bestemt fløy eller parti, som ikke har hele Stortinget
bak seg,
Kan du tenke deg hva Kongeparet har tjent inn for Norge etter de statsbesøkene de har gjort i de siste årene. Det er mange ganger 800 000!

dirken har rett gett

dirken for størtengspresidønt!

Nå: lim og lakenhygge

800 mill for å kutte ut kongehuset, hmm...
Tenk om vi kunne kutte ut stortinget også - og dannet direkte folkestyre.
Da hadde vi snakket besparelser.
Slutt på hodeløst salg og "gibort" av verdier til allerede rike og korrupte banditter.
Men å få folket samlet til å danne et sånt folkestyre.....vi må vel slutte å drømme om ekte frihet.
Illusjonen om demokrati skal vel leve en stund til før den sprekker.
Redigert 15.05.2019 kl 12:56 Du må logge inn for å svare
15.05.2019 kl 13:21 381

Ja med Rødt og AP ville det vel ble overskudd, haha!

Jeg er slett ikke sikker på at det er mer stas med en konge enn en president. I mange land, f. eks. USA, ser man på konger og dronninger omtrent som vi ser på sjamane og hekser, dvs. noe overtroisk fjolleri. Men gitt at du har rett: På hvilken måte nyter vi godt av det?

Korrekt, dirken. Mange tror at alternativet til kongedømme er presidentstyre, men det viser bare at de ikke har fulgt med i samfunnslæretimene på skolen.

Fredrik, USA har hatt konge se, og han het Elvis.

Dessuten ser det ut som om sjamaner er mer i vinden enn noen gang dessverre.
Redigert 15.05.2019 kl 14:55 Du må logge inn for å svare

De har tjent inn 0 - null. Det kan jeg si med sikkerhet fordi ingen forretningsmenn inngår en ugunstig handelsavtale fordi en konge er på besøk. Dette har faktisk også blitt evaluert av et forskningsråd, som kom fram til samme resultat.

Nå er vi i ferd med å få en neger i det gode selskap og gett
16.05.2019 kl 23:13 326

Jo det er mere stas, vi mennesker liker å ha noen vi ser opp til, og vi synes det er mere stas når en konge kommer til Norge, enn
en president, den samme innstilling er det i utlandet. Jeg bryr meg ikke om å analyse hvorfor, for det er slik det er.
Men vi kan ikke sammenligne med sjamaner og hekser, det er et annet kapittel.