NEL vs Norsk Hydro

Frodon
NEL 13.05.2019 kl 17:21 5461

NEL ble skilt ut fra Norsk Hydro i sin tid. De siste 2 årene har NEL aksjen gått fra kr 2 til kr 8,5 og selskapet har en markedsverdi på 10 milliarder. Norsk Hydro aksjen har falt fra kr 64 til 32 og markedsverdien har falt ned til kr 68 milliarder. Omsetningen over børs er nå høyere i NEL enn i Norsk Hydro

Når blir NEL verdt mer enn Norsk Hydro? Hvem av selskapene er det best å investere i for fremtiden, eks neste 1, 2, 5 og 10 årene og hvorfor?

Kurs i NHY (Norsk Hydro) på Oslo Børs
Siste Endring Endr% Kjøper Selger Åpning
32.020 -1.040 -3.15% 32.01 32.03 33.150
Høy Lav Forrige Volum Verdi Handler
33.150 31.800 33.060 7 054 872 227 321 472 5 998

Kurs i NEL (NEL) på Oslo Børs
Siste Endring Endr% Kjøper Selger Åpning
8.415 -0.135 -1.58% 8.40 8.41 8.640
Høy Lav Forrige Volum Verdi Handler
9.040 8.350 8.550 46 153 598 404 543 955 7
Redigert 20.01.2021 kl 16:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.05.2019 kl 17:27 5414

Nelip-mania hehe

lurer på om spettet har satt og/eller vil sette en feita short slik SS gjorde? LOL

troen til menigheten er sterk om dagen. drømmer om verdensherredømme og synger halleluja til uendelig med emisjoner :-)

NHY er rene daukjøttfabrikken hvor styret og ledelsens eneste bidrag er å melke kua LOL

skal man trade så er det NEL som gjelder siden det er mange troende som vil betale for formue for Neliper :D
Frodon
13.05.2019 kl 21:36 5022

Hvor langt opp tror du NEL kan gå og hvor langt ned skal Norsk Hydro? Møtes børsverdiene hverandre et sted på veien? ;)
Nå gir vi gass
13.05.2019 kl 22:00 4846

Bare nysgjerrig. Er du Ignis- Frodon ?
Ellers er NEL et selskap i oppstart-fasen. Hydrogen har så mange fordeler i det grønne skiftet, og i samlingen av alternativ fornybar energi, at dette er nok ingen døgnflue.
NEL, på tross av sine mange aksjer, er nok heller ingen døgnflue. Det hadde nok heller ikke vært mulig uten gode tanker (Hex) eller gode batterier ( Tesla/mobiler) Og/men hele samfunnet Norge, og hele verden, vil tjene på dette. Både økonomisk og i forhold til vår natur, våre resurser og vår velstand.
Redigert 13.05.2019 kl 22:03 Du må logge inn for å svare
Frodon
13.05.2019 kl 22:55 4626

Ja, det stemmer. Hva slags nick brukte du tidligere? ;)

Det virket som mange fond skulle inn i NEL når omsettingen økte betraktelig i aksjen for kort tid siden. Når tror du eventuelt selskapet klarer å gå med overskudd? Eller er planen å vokse i lang tid før overskuddene kommer?
Nå gir vi gass
13.05.2019 kl 23:05 4546

Jeg husker ikke. ( "Fru Hansen" en periode? - I ert med Hansen. ) Men jeg husker når Ignis ble splittet opp og tatt av børs. Faanskap.
Og jeg husker deg og Mølleren. ( Med hvitvin og podagra?)
Jeg bryr meg ikke om underskudd eller overskudd i en bedrifts oppbyggings-periode. Så lenge de har penger til å fortsette driften. - Og emisjoner betyr heller ikke så mye, så lenge de brukes til verdivekst.
Og jeg tror at hydrogen vil være viktig i en framtids energi-miks. Takket være gode batterier og Hex. Alt ligger i denne blandingen.
At NEL er blandt front vet vi. Og Løkke virker som hel ved.
Redigert 13.05.2019 kl 23:17 Du må logge inn for å svare
Frodon
13.05.2019 kl 23:24 4463

Fru Hansen husker jeg ;) Hyggelig å se deg tilbake! Mølleren ja, fantastisk fyr...alltid spredning av godt humør og morsomme skriverier ;) Ignis gikk det dårlig med, slik det gjør med altfor mange norske børs eventyr. De blir solgt for tidlig og altfor billig. Men utlendingene tjener godt på griske nordmenn ;);)

Helt enig, emisjoner er hovedgrunnen til at selskaper går på børs, så de får bygd ut potensialet. Har du noen som helst formening om hva slags markedsandel hydrogen kan få i forhold til eks batteri og olje? Og hvor langt frem i tid før hydrogen blir en viktig aktør?
Nå gir vi gass
13.05.2019 kl 23:44 4382

Ting tar tid.
Men hvis norske politikere hadde bygd ut hydrogen-fyllestasjoner og (sakte) ladestasjoner på alle norske bensinstasjoner. ( 20 milliarder. Oppgradring av nettet for hurtigladestasjoner . 30-60 millirder) , forskuttert, men betalt gjennom en hydrogenpris-avgift , - som allikevel ville være lavere enn dagens bensin/diesel-pris.
- Så ville hydrogen blitt valgt av de fleste bilkjøpere i Norge, tror jeg. Lade-stresset er for spesielt interesserte. Men hydrogen-biler med 5 mils ladmuligheter, uten rekkeviddestress hadde kanskje blitt foretrukket.
Resten av verden vil nok omfavne el- hydrogen i enda raskere fart.
Om 5 år er nok mye gjort. En underlig konstruert motsetning mellom kun batteri og batteri-hydrogen vil nok dø ut snart. Oljeforbrenning innen transport synger på siste verset, uansett hokuspokus og svindel med utslipp. Hydrogen inne transport er jo 2-3 ganger så effektivt som olje-forbrenning. Bare det burde være nok til et skifte.
Du arbeider fortatt i Storebrand? ( Duverden hva jeg husker ;- ) )
Slettet bruker
13.05.2019 kl 23:49 4352

Jeg lurer nå mest på hva galt Hydro har gjort som skal straffes slik?
Har vel falt sammenhengende siden november, og for den som er interessert i tekniske analyser så ser det sikkert tragisk ut.
Kan det virkelig være slik at litt dårlige aluminiums priser og redusert kapasitet i Brasil alene gjør at aksjen er halvert?
Nå kan vi jo si at usikkerheten omkring handelsavtalen også spiller inn, men aksjen falt jo lenge før det var en stor sak.
Det kan komme news omkring Brasil any time, men med det børs klimaet vi har nå så er jeg slettes ikke sikker på at den går 10 til 15 % som mange skriver.
Nå har jeg realisert ett betydelig tap engang, og nå snitter jeg ned nesten daglig for at avstanden ikke skal bli for stor til snittet, men det ser jo ikke ut til å ta noen ende.

Frodon
14.05.2019 kl 07:49 3955

Hehe, også er det faktoren med at den norske stat vil beholde inntektene de har fra billistene ;) Hadde de kun tenkt miljø, hadde nok alt vært bygd ut på annen måte idag ja ;) For min del, er rekkevidden og enkelheten veldig viktig, som du er inne på. Det må passe for «alle». Tar jeg el bil som eksempel, da jeg kjenner hydrogen svært dårlig, har jeg sett vanvittig mange utfordringer som jeg ikke blir opplyst andre steder enn de jeg prater med. Eks kjøp av el bil kan føre til at du må bygge om det elektriske i boligen din, det koster ca kr 50 pr dag å lade batteriet fullt daglig (ca kr 18.250 i året), veldig mange dyre service (VW har pr 15.000 på noen biler, dvs 2 service i året for de som kjører 30.000 i året), mangel på ladepunkter, glemmer du ladekabel på fjelltur er du stuck, dyrt å reparere bilen da det er få verksted som fikser dem + dyre deler, langt kortere rekkevidde enn opplyst, spesielt på vinteren osv. Merkelig at media ikke har opplyst folk bedre, men alle skal kanskje lure folk til å kjøpe noe de ikke vet nok om ;) Blir det samme utfordringer med hydrogen? ?? Du husker godt ja ?
Frodon
14.05.2019 kl 08:00 3884

Tja, Morgan Stanley har mange enorme og viktige kunder. De lagde en analyse på Norsk Hydro med kursmål kr 32 og når aksjen kom ned på kr 33-34, kom det børs melding om at et amerikansk investeringsselskap som er verdt ca 1,6 trillioner dollar, hadde kjøpt over 5% av Norsk Hydro. Tilfeldig? Hydro går med 4-5 milliarder i overskudd i et krise år, det er halve børsverdien til NEL ;) Hvis du ser 2 år frem i tid, er sannsynligvis utbyttene i Norsk Hydro på kr 3. Da er det ikke store fallet i kursen nå før du får 10% direkte avkastning i et av norges største børs selskap. Til sammenligning får du ca 3% i Equinor. At Norsk Hydro ikke har klart å få fabrikken i Brasil opp i produksjon er helt utrolig. Hvis det var opp til ledelsen, hadde de betalt seg ut av problemene for lenge siden, men nå er korrupsjon et hot tema, så de må gå den lange dyre veien ??

Ha tålmodighet med Hydro aksjen, så vil du få igjen det tapte. De har inntekter på ca 150 milliarder i året, så når de får fabrikken igang igjen, får de lavere kostnader og bedre marginer. 2019 blir dårlig, det er nok hovedgrunnen til fallet. 2020 kan gi de overskudd på 7-9 milliarder og 2021 kan overskuddet bli 11-13 milliarder ;)
Slettet bruker
14.05.2019 kl 08:06 3841

men nå kommer sannsynligvis etterspørsel etter ALU til å synke pga lavere aktivitet

ja daukjøttetfabrikken m brannzæg er ubrukelig hvis NHY var et røkke/StoreUlv selskap så hadde saken blitt løst for lenge siden hehe

tror oxo du er inne på noe lurer selv på om NHY blir slukt av amerikanere? typisk at alt av verdier blir solgt til utlandet mens søpla blir igjen LOL
Slettet bruker
14.05.2019 kl 08:27 3759

Aluminium har vel gode framtidsutsikter som matriale det vil jeg tro?
Har selv jobbet mange år i Hydro, og syns de har vært et heller negativt lada arbeidsmiljø. Mange som sier det. Mye maktkamp og klankultur i konsernet.
halvpris
14.05.2019 kl 09:10 3576

Den ene manipuleres opp og den andre manipuleres ned. Dagsomsetningen bekrefter dette.
Frodon
14.05.2019 kl 09:26 3498

Det kan være noe av grunnen til at Norsk Hydro faller under handelskrigen, at faren for lavere vekst øker som kan påvirke Hydro.

Vi selger jo alltid ut det beste altfor billig ;) Det viser det meste av historikken i Norge, hvis ikke staten har gått inn som stor eier og "stoppet" oppkjøp den veien.

Ny guiding fra Rusal idag

"RUSAL:GLOBAL ALUMINIUMSETTERSPØRSEL KAN STIGE 3% I 2019

Oslo (TDN Finans): Rusal ser at vekstraten i global aluminiumsetterspørsel svekker seg som følge av "økonomiske utfordringer og usikkerhet". Selskapet tror global primæraluminiumetterspørsel kan stige med tre prosent i 2019 mot 2018 til 68 millioner tonn, men det er risiko for ytterligere nedjustering av vekstestimatet for 2019.

Det skriver Rusal i sin kvartalsrapport tirsdag"

RUSAL:JUSTERT EBITDA USD 226M I 1. KV 2019 (572)

"Oslo (TDN Direkt): Aluminiumselskapet Rusal fikk en justert ebitda på 226 millioner dollar i første kvartal 2019, sammenlignet med 572 millioner dollar samme periode året før.

Det opplyses i selskapets kvartalsrapport tirsdag.

Omsetningen var 2.170 millioner dollar, mot 2.744 millioner dollar året før.

Innen aluminiumsegmentet var kostnaden pr tonn 1.633 dollar i første kvartal 2019, mot 1.686 dollar pr tonn året før, mens gjennomsnittlig realisert premie over LME-prisen var 100 dollar pr tonn, mot 173 dollar pr tonn året før. Gjennomsnittlig salgspris var 1.949 dollar pr tonn, mot 2.326 dollar pr tonn kvartalet året før.

Alumina-prisen var 387 dollar pr tonn i første kvartal, mot 382 dollar året før, ifølge Rusal"
Slettet bruker
14.05.2019 kl 14:59 3362


I enjoy this! we are at a price before the quarterly results and in moments where we expect more good news ... Shopping time ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Slettet bruker
14.05.2019 kl 15:01 3346

Keep calm ! we accumulating for continuo with the rally ! ;)
Polarbjørn
14.05.2019 kl 18:11 3180

Jeg skjønner godt at Nel er et spennende selskap med mye potensiale, men er det virkelig ingen som greier å se at dette er helt absurd? Et selskap med nesten ingen omsetning, bare lovnader om kontrakter som «kanskje» ikke skjer i det hele tatt skal ha en verdi på 11 milliarder? Det virker jo mer og mer som en gigantisk boble som bare blir større og større jo flere som henger seg på i håpet om å bli rike. Jeg kan ikke fatte hvordan denne prisingen kan være rett
europa
14.05.2019 kl 20:42 2925

Sikrest å holde seg borte fra dette selskapet......