NAS - This is your CAPTAIN speaking.....!

Hammers
HAMMER 14.05.2019 kl 00:25 56526

Når man ser på kursutviklingen i NAS får man raskt assosiasjoner til en reell flylanding.

Etter å ha ligget på 305 (da jeg kom med en STERK advarsel på gml forum ved påsketider i fjor) gikk kursen jevnt ned til 90.
Deretter direkte ned til ny høyde ved 60 - før utflating. Så ned til 40 før enda en utflating.
INNFLYGNINGEN virker til å være på gang!

Kursen + de 3 glidende snittene ligger i en perfekt innflyvningsbane.
Fallende kurs under fallende 10 under fallende 30 under fallende 100 dg snitt.
Det PERFEKTE bildet for en PERFEKT landing. Så lenge denne sammenhengen varer vil fallet bare fortsette.

36,08 er neste støttenivå.
Brytes dette som sluttkurs ser NAS forferdelig farlig ut. Ja, vi KAN fort snakke om en kurs under kr 10 på litt sikt.
Litt vanskelig å si eksakt, men her kan det fort være lurt å utløse fallskjermen - DERSOM fallet fortsetter!

Hilsen Hammers........i kveld med "offisershatten" på - og ganske så klar i rollen som flyveleder!
PS: Breaking News kan selvsagt forrokke denne kjøreplanen - og ingen UMIDDELBAR fare over 36!
Redigert 21.01.2021 kl 08:56 Du må logge inn for å svare
deltaker
18.11.2020 kl 21:16 657

Fantastisk å lese denne tråden i kveld.
RGTBJØRN
15.03.2020 kl 22:19 2602

Hvem kjøper opp konkursboet er tema nå
Redigert 21.01.2021 kl 06:44 Du må logge inn for å svare
RGTBJØRN
15.03.2020 kl 22:19 2602

Nas går konk garantert med den gjelda i tillegg Huff
Redigert 21.01.2021 kl 06:44 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.03.2020 kl 13:38 2822

Merker du noe nedgang på taxiturer, Hammers?

SS
Redigert 21.01.2021 kl 06:44 Du må logge inn for å svare
Hammers
14.03.2020 kl 11:10 2893

Ser vi begynnelsen på slutten?

I dag oppfordrer UD nordmenn til ikke å reise utenlands.
Andre land har begynt å stenge sine grenser og returnerer folk fra land som bl.a. Norge.
Slik som også vi returnerer personer fra land utenom EU. Dette er bare starten.

Etter hvert vil all flystøy opphøre - for en tid.
I NAS snakket Jacob Schram om "noen uker" før kassa var tom.

Hilsen Hammers
Redigert 21.01.2021 kl 06:44 Du må logge inn for å svare
RGTBJØRN
10.03.2020 kl 22:12 3162

Nas er vi vel enige om og har vært i lang tid. Spørs om Staten vil hjelpe NAS nok ellers er det kroken på døra
Redigert 21.01.2021 kl 06:44 Du må logge inn for å svare
Hammers
10.03.2020 kl 21:59 3191

Når man leser det man ser - og hører det som sies - ja da kan det LETT gå mot en massiv konkursbølge i Norge.

Hva var der Hermanrud sa i studio i dag; Bergensflyet kjører med 10% kapasitet. Dette som et eksempel på situasjonen!
NAS, som lenge har vært under press, kjører med 10-20% kapasitet rundt om.

I dag varsles det massive oppsigelser i staben;
https://finansavisen.no/nyheter/luftfart/2020/03/10/7505519/norwegian-ber-myndighetene-om-bistand-i-coronakrisen

Dette er bare starten.
Sorry to say, men dette kan ALDRI GÅ med litt varighet på elendighetene!

Hilsen Hammers
Redigert 21.01.2021 kl 06:44 Du må logge inn for å svare
Epona
10.03.2020 kl 17:36 3296

Tror dine tanker rundt NAS er en litt for pessimistiske og at dette vil gå bedre enn mange av oss tror. At vi ikke har sett det verste enda kan nok være riktig, men det betyr ikke at det likevel kan ende riktig så godt. Husk at de som sitter på Fornebu har vært ute en vinterdag før og er i stand til å rette opp skuta på rett kjøl.
Redigert 21.01.2021 kl 06:44 Du må logge inn for å svare
Strategi
10.03.2020 kl 08:19 3403

Nei, jeg har ikke solgt og har heller ingen planer, sitter igjennom stormen.
Når jeg skrev innlegget var Finansavisen som jeg bruker ikke oppdatert på forventet børsåpninger.
Når det er sagt er jeg 100 % sikker på at dette blir værre og værre og at dette på ingen måte er over.
Det som bekymrer meg mest nå som Nas aksjonær er emisjon som jeg personlig tror må komme, dette vil i såfall gjøre store utslag nedover på kursen.
Redigert 21.01.2021 kl 06:44 Du må logge inn for å svare
Strategi
10.03.2020 kl 07:06 3490

Dagen i dag tror jeg blir svært utfordrende kursmessig for oss i Norwegian.
Etter gårdsdagens voldsomme rekordhøye ras i USA (største på 12 år) samt et coronavirus som tar helt av kan dette bli en stygg dag.
Laveste kurs i går var under 9 kr, jeg tror Norwegian nå har kommet (vil komme) i en situasjon hvor emisjon er vanskelig å unngå.
Boeing falt 13,41 prosent i går og den totale pakken vi har nå vil sende oss sterkt videre ned.
Vi kan oppleve fall til 7-8 kr dersom det blir en wash out.
Short siden fikk ikke taket på >Norwegian i går, er redd det blir "the perfect stom" i dag.
Dette er en krise vi må forholde oss til på en realistisk måte.
Redigert 21.01.2021 kl 06:44 Du må logge inn for å svare
deltaker
10.03.2020 kl 00:36 3566

https://www.dn.no/luftfart/norwegian/koronaviruset/sas/analytiker-om-kritisk-situasjon-for-flyselskapene-i-verste-fall-kan-det-true-eksistensen-til-bade-norwegian-og-sas/2-1-769709
Analyse fra DNB som sier NAS og SAS kan gå konk. Tror SAS vil klare seg, men NAS vil gå konkurs om et par mnd eller før.
Redigert 21.01.2021 kl 06:44 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.03.2020 kl 21:55 3720

Har den norske finansministeren noe i ermet i morgen tro ?
Kanskje titte litt på Dagsrevyen fra i dag ?
Redigert 21.01.2021 kl 06:44 Du må logge inn for å svare
Hammers
09.03.2020 kl 21:38 3761

2 nyheter man bør reflektere litt rundt:

1. https://e24.no/naeringsliv/i/mR48a4/sas-bekrefter-at-medarbeidere-er-smittet-av-coronaviruset
2. https://www.dn.no/marked/norwegian/hbk-holding/bjorn-kjos/norwegian-duo-i-gjeldsskvis/2-1-766116

1. FLERE av kabinpersonalet til SAS er smittet. De kan lett ha videreført smitten til nye reisende. SAS kansellerer.
1a: Kan det samme ha skjedd i NAS? Nesten utrolig hvis det IKKE har!
1b: Bør myndighetene nå stanse/redusere flytrafikken hvis det viser seg at "besetning" er nøkkelpersoner mtp videre smitte?
1c: Merkelig at SAS ikke ønsker å oppgi antallet. Ensbetydende med at det er ubehagelig stort???

2. Allerede før dagens skarpe fall antydes det gjeldsskvis for HBK-holding. UMULIG mindre skvis etter dagens utvikling!!!

Hilsen Hammers
Redigert 21.01.2021 kl 06:44 Du må logge inn for å svare
Hammers
09.03.2020 kl 02:10 3955

Ja.....jeg er bare budbringeren for det jeg ser i chartet. Så får alle andre tro akkurat hva de vil for min del!

Hilsen Hammers........som lar deg få hate meg i fred!
Kanskje du egentlig mest hater deg selv - fordi du ikke stolte på mine ord?
Du er i så fall ikke den første - hvis det er noen trøst!
Redigert 21.01.2021 kl 06:44 Du må logge inn for å svare
deltaker
09.03.2020 kl 02:00 3966

Ler ikke like høyt nei, men hater deg desto mer. Interessant å lese hvor mange som tror du jobber for Sissner osv og nærmest gir deg skyldet for kursfallet. Til å le seg ihjel av....
Redigert 21.01.2021 kl 06:44 Du må logge inn for å svare
Hammers
09.03.2020 kl 01:52 3981

Takk for det - og ikke uenig.....🤭🤭🤭! 4 eller 1 spiller ingen rolle for min del.

Da jeg skrev kurs 4 var det ut fra en teknisk formasjon som jeg selv kunne "gå god for"!
Kursen sto da ved ca 26 (etter bruddet på 30) - og de flest lo trolig rått av meg - og det tullet jeg kom med.
Vi snakker tross alt om et fall på 85% fra 26! NOK ET "idiotisk" innlegg fra Hammers var vel gjennomgangsmelodien?
I dag tror jeg ikke de samme ler riktig SÅ høyt!

Det blir uansett svært spennende framover - så jeg får vel sette på vekkerklokka i morgen kl 0830!

Hilsen Hammers
Redigert 21.01.2021 kl 06:44 Du må logge inn for å svare
deltaker
09.03.2020 kl 01:38 3996

Imponerende analyser av NAS siden de var på over 300 Hammers. Mht spådommen om at aksjen skal ned til 4, tror jeg du er for optimistisk. Kan ikke se hvordan de skal unngå konkurs slik situasjonen har blitt. Må i så fall komme inn noen milliarder fra Boeing i kombinasjon med at markedet på mirakuløst vis skulle bedre seg og alle vil begynne å fly igjen. Skjer ikke på mange måneder.
Redigert 21.01.2021 kl 06:44 Du må logge inn for å svare
Hammers
09.03.2020 kl 01:21 4027

Bør man sitte i en aksje der disse to har en hovedinteresse?
Synes dette er et utrolig bra bilde for å beskrive forholdene!
https://www.dn.no/marked/norwegian/hbk-holding/bjorn-kjos/norwegian-duo-i-gjeldsskvis/2-1-766116

Ellers en "spennede" artikkel.
Blir det tvangssalg?????

Hilsen Hammers
Redigert 21.01.2021 kl 06:44 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.03.2020 kl 00:08 4098

http://vxz.eu/2020-03-09__DN_1__Forsiden

http://vxz.eu/2020-03-09__FA_19__Coronafrykt-gir-kraftig-oppgang-i-videomøter
https://finansavisen.no/nyheter/teknologi/2020/03/08/7504620/kraftig-okning-i-videomoter-etter-coronautbruddet
«Cyviz leverer fysiske rom som er forholdsvis kostbare, med en prislapp på opp mot én million kroner.
Først svarer hun avkreftende på om selskapet har merket en økning i bestillingene, før hun to minutter senere ringer hun opp igjen.
– Du, jeg fikk nettopp en melding fra en kollega om at det ringte en kunde som skulle ha ti rom på grunn av krisen, sier hun.»


Kuttes reisebudsjettet tilsvarende?
Redigert 21.01.2021 kl 06:44 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.03.2020 kl 15:36 4262

Med oljepris <$40, blir det neppe lystigere på børsene i arabiske oljeproduserende land.

I Midt-Østen har USA kun 2 venner, Israel og Saudi Arabia.
Russland spiller nå politisk poker for å prøve å skape "revolusjon" i sistnevnte som trenger oljepris >$80 for fiscal breakeven
https://fred.stlouisfed.org/series/SAUPZPIOILBEGUSD
https://fred.stlouisfed.org/series/SAUDGDPGDPPT
Redigert 21.01.2021 kl 06:44 Du må logge inn for å svare
KalleAnka123
08.03.2020 kl 12:37 4332

Max er en skandale. Flyet vil aldri i luften igjen, og hvis det noen gang skjer så er ikke folk flest villig til å fly med det. Alle maxene burde bli skrotet, flyet sitt design er utdatert og ikke trygt. Nas, kansellerer hele Max avtalen. Max kommer ikke til å fly igjen, håper jeg for oss vanlige folk.
Redigert 21.01.2021 kl 06:44 Du må logge inn for å svare
minsin
08.03.2020 kl 12:22 4367

Krisa ser ut til å flytte seg fra "corona" over til oljemarkedet -- resesjon neste ??
Redigert 21.01.2021 kl 06:44 Du må logge inn for å svare
minsin
08.03.2020 kl 12:19 4377

I likhet med NAS har Boeing muligens ett enda større problem..
5000 Max er i bestilling verden over... dersom Boeing skal gå i rettsoppgjør med alle som vil heve kjøpet fremover , vil de ha nok å gjøre de nærmeste 10 årene.
Regningen på å heve kjøpet vil uansett ende hos Boeing - gjennom rettsoppgjør vil slutt regningen helt sikkert bli dobbelt så dyr - det vil bli ett "advokat gilde" uten like.
En langvarig rettsprosess mellom flybransjen og Boeing vil være svært skadelig for fremtidig omdømme til Boeing.
NAs har heller ikke råd/tid til ett rettsoppgjør , grunnet corona vil de ha akutt behov for kapital de nærmeste mnd..muligens allerede i mai.
Boeing / NAS har holdt på med interne forhandlinger i minimum 6 mnd nå- tror nok de har ei skisse allerede

Ergo sannsynligheten for rettsgjør er så godt som NULL..

En erstatning til NAS vil helt klart hjelpe i forbindelse med corona - og i beste fall utsette problematikken noen mnd.
pr i dag er 16 mill italienere i Karantene - får vi samme tilstander i resten av Europa - vil det selvfølgelig bli lite personell transport i Europa -

Har egentlig verden råd til alle de tiltakene som er satt i gang for å redusere smitte effekten?
Ekspertene på helse og corona - har delte meninger-- noen mener det er ett hysteri og isolasjons taktikken er en fadese andre derimot mener det stikk motsatte..

Kommende uke er det 1 år siden Boeing ble satt på bakken - regner med å få endel svar rundt erstatning kommende uke..
NAS på sin side signaliserer at de har en viss kontroll og virker forsåvidt beroliget


Redigert 21.01.2021 kl 06:44 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.03.2020 kl 10:42 4430

Søndag 8.mars:

Børsene i Midtøsten stuper, og i Dubai var nedgangen på over 8 prosent i morgentimene søndag.

Børsen i Kuwait stanset handelen etter et fall på over 7 prosent, og i Abu Dhabi var hovedindeksen 6 prosent ned. Tadawul-indeksen i Saudi-Arabia falt også med over 6 prosent da børsen åpnet søndag.

https://e24.no/boers-og-finans/i/WbA6g2/kraftig-boersfall-i-midtoesten

SS

Redigert 21.01.2021 kl 06:44 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.03.2020 kl 10:27 4454

Hammers, vi ser Trygve negativ om dagen til børser, corrona, olje og alt annet.

På tide med en "hammer" på Scandic ? Hvor han er storeier?
Stordalens hoteller opplever kollaps i bookinger, og avbestillinger renner inn.
Permiteringer sendes nå ut.

Eller scenarioet om når 11 hurtigruter ligger låst til kaiene i 14-21 dager med det gule PEST flagget hengene i masta ?
Tenker der er noe nedside der også, selv om selskapet HRG ikke lenger er å finne på børs.

SS
Redigert 21.01.2021 kl 06:44 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.03.2020 kl 10:11 4484

Jeg er ikke i minste tvil om at Boeing vil måtte ut med akkurat like mye penger ved en konkurs, som de måtte føre en konkurs.
Klart boet ville krevd inn samme erstatning. Ingen tvil om det.

Er det i Boeing sin interesse at NAS konker, med alle flyene NAS har i bestilling ? Hva skjer i såfall med de ordrene?

Og nei, har ingen aksjer i NAS, men rett skal være rett. Dette blir for søkte tanker, og vel "drama" aktige tanker for min del.
Jeg ser her i vest hvor jeg sitter, hvordan boet til SykkelVM som gikk konk fremdeles jobber 2-3 år etter med å få inn alt av utestående. Sammenligningen er jævlig vag, selvsagt, men jeg er 100% sikker på at boet ikke lar en krone forsvinne fra et krav fra Boeing.

Dessuten kjøper Ferd boet, og satser videre med nullet gjeld!

SS
Redigert 21.01.2021 kl 06:44 Du må logge inn for å svare
roarn
08.03.2020 kl 09:47 4514

Fantasi - en flukt fra virkeligheten? - Flukt til en bedre virkelighet?

roarn
Redigert 21.01.2021 kl 06:44 Du må logge inn for å svare
Hammers
08.03.2020 kl 02:55 4619

Sorry. Jeg tror ikke på deg.

Hilsen Hammers
Redigert 21.01.2021 kl 06:44 Du må logge inn for å svare
minsin
08.03.2020 kl 02:41 4631

Hammers
Du har misforstått helt her
MAX problematikken handler ikke om "LASS med advokater"...
1) Det er uten tvil milliarder i potten for NAS . Nok av internasjonale anerkjente adv firmaer som vil hjelpe NAS.
2) Går NAS konken - vil boet sikre verdiene - igjen tilbake til No1 - mht internasjonale anerkjente advokater
3) Det er ca 5000 MAX fly i bestilling hos Boeing- begynner kjøperne å trekke seg eller flykte til Airbus - vil Boeing slite de neste 10-20 årene- Boeing vil miste troverdighet. og tape 1000vis av fremtidige milliarder i inntekter
4) Golde care programmet( som NAS har med boein) har juridiske lovnader rundt dette - dette må Boeing følge opp uansett..

Din bekymring ang NAS - vanskelig å si utfallet, Corona er ikke akkurat ett positivt fenomen.
Mye og mangt kan tyde på at oljeprisen daler ned på tekniske 30 tallet.. i såfall har NAS drivstoff utgifter halvparten av hva de fleste flyselskap har.
Det er en stor fordel... drivstoff utgiftene er ca 30 pst av driftsutgiftene og er derfor en stor post.

Dette blir litt spekulasjoner rundt erstatning fra Boeing -
Jeg er ikke så sikker på at NAS , sikter seg inn på erstatning for så å få flyene når de er klare.
12 mars har flyene vårt på bakken i 1 år - mener å ha lest at NAS kan kansellere avtalen etter 1 år - i isåfall er de kvitt MAX problematikken , samtidig vil de kreve erstatning , slutt oppgjør og tilbakebetaling...
Stemmer dette - kan det være noe i at det er NAS som trekker ut tiden, med hensikt.
Det er jo litt rart at NAS som sto aller fremst i køen og bestilte fly allerede i 2012 , ennå ikke har mottatt penger , samtidig så har mange andre fått erstatninger.

Redigert 21.01.2021 kl 06:44 Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
08.03.2020 kl 01:09 4672

litt tissetrengt siste innlegg, men lar det ligge!
God helg!
Redigert 21.01.2021 kl 06:44 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.03.2020 kl 01:06 4677

Seriøsiteten og kvaliteten på innleggene dine kan diskuteres, men det er ikke tema, og gidder jeg heller ikke.

At jeg ikke er enig med Sissener, er LANGT ifra det samme som at jeg forsvarer NAS. Hverken er, eller har noen sinne vært posisjonert i NAS, og er heller ikke spesielt interessert i NAS, bortsett ifra som kunde og passasjer et par ganger i året.

Redigert 21.01.2021 kl 06:44 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.03.2020 kl 01:02 4679

En NAS konkurs vil være en KATASTROFE for den norske befolkningen, da det vil gi SAS monopol på en rekke ruter, og prisene vil 5-10 dobles. Er så "gammel" at jeg husker at på 1970-tallet var absolutt billigste T/R retur billett Oslo-Tromsø med minst 7 dager mellom tur og retur nesten 2.500 kroner.
Redigert 21.01.2021 kl 06:44 Du må logge inn for å svare
Hammers
08.03.2020 kl 01:00 4681

Jeg benytter ticker Hammer på alle mine seriøse innlegg. Hva er problemet?
Enkelt for meg å finne tilbake til mine "samlede verker". Enkelt for dere å finne dem! Gullkornene!
Sissener kjenner ikke jeg til - utenom hans opptredener på HO TV.

Hilsen Hammers......som lurer på om du ikke har større bekymringer her i livet enn en ticker på et diskusjonsforum!
Jo, jeg tror det. Du som sitter og forsvarer NAS!
Redigert 21.01.2021 kl 06:44 Du må logge inn for å svare
Hammers
08.03.2020 kl 00:52 4697

Boeing har et LASS av advokater.
Hvis de oppfatter at NAS er i ferd med å konke blir det INGEN avtale! Da holder man ut og avventer det hele.
Boeing har selv økonomiske utfordringer pga MAX. Dere får GARANTERT IKKE FEM ØRE gratis!
DET er mitt utgangspunkt. Ikke en påstand, men en tanke jeg fikk ila dagen i dag! Hvordan slår Korona ut hos NAS.
Jeg tør nesten ikke tenke på det! Ikke på mine, men på aksjonærenes vegne!

Hilsen Hammers
Redigert 21.01.2021 kl 06:44 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.03.2020 kl 00:48 4702

Hammers, har såpass høye tanker om deg at jeg tror du skjønner hvor jeg ville, og at det går an å ta bort Sissener:
Flight DY0001 - This is your CAPTAIN speaking.....!

Forslaget om å endre ticker HAMMER til NAS, var fordi kanskje ikke alle vet at DY er kjennetegnet til alle NAS flyvninger:
NAS     00:01   Flight DY0001 - This is your CAPTAIN speaking.....!

Det å MÅ ha egen ticker HAMMER på alle ens tråder, vitner kanskje om et vel høyt selvbilde?  ;)

Tipper at Sissener sier det han sier, fordi han har shortet NAS.
Personlig har jeg null tro på at NAS går så lavt som til krona.

Redigert 21.01.2021 kl 06:44 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.03.2020 kl 00:37 4719

Tror du selv på hva du skriver? Når et børsnotert selskap med mektige kreditorer går konkurs, tipper jeg det ikke er diplomøkonom Hvermansen i vedvarende bakrus som blir utnevnt som bobestyrer. Kan det være at bobestyrer vil komme fra et av verdens største revisjonsselskap/advokatkontor med en pen liten stab med relevant kompetanse. Tror du Boeing midt i en katastrofal tillitskrise og som ikke har fått en eneste flybestilling på 2 måneder vil våge å legge en slik taktikk. De må tross alt stryke ytterlige ca. 92 fly fra sin ordrebok og taper en av sine store kunder. Dette for potensielt noen hundre millioner i redusert kompensasjon. 😁
Redigert 21.01.2021 kl 06:44 Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
08.03.2020 kl 00:35 4722

Du snakker om tilgodehavende fra Boeing.
Dersom og når det foreligger en avtale, vil dette tilfalle Nas.
Dette vil selvfølgelig bedre likviditet, som er basisen i dine formaninger( negative ).
En avtale som flere ‘analytikere’ anslår til alt mellom 2-4 milliarder vil antakelig gjøre en ny emi unødvendig. Uavhengig av hvor lang tid corona vil skade luftfarten.
Ditt spørsmål er herved besvart!
Hva med mitt spørsmål? Jo det vil mest sannsynlig bli nada, da det ikke foreligger noen avtale. Evnt advokatmat...
Når det gjelder dine personlige bekymringer, så kan jeg bekrefte at du har omtalt meg med forskjellige utgaver av mitt nick.
Første gang var vel i min spede barndom på forumet, da Hammers, Frodon og SS gikk sammen . (Kjempeteam).
Hva forventer du egentlig, når du velger å stå på barrikadene for smålighet?
Ensidig hyllest?
Eller må du forvente litt kniving.?

Redigert 21.01.2021 kl 06:44 Du må logge inn for å svare