NAS - This is your CAPTAIN speaking.....!


Når man ser på kursutviklingen i NAS får man raskt assosiasjoner til en reell flylanding.

Etter å ha ligget på 305 (da jeg kom med en STERK advarsel på gml forum ved påsketider i fjor) gikk kursen jevnt ned til 90.
Deretter direkte ned til ny høyde ved 60 - før utflating. Så ned til 40 før enda en utflating.
INNFLYGNINGEN virker til å være på gang!

Kursen + de 3 glidende snittene ligger i en perfekt innflyvningsbane.
Fallende kurs under fallende 10 under fallende 30 under fallende 100 dg snitt.
Det PERFEKTE bildet for en PERFEKT landing. Så lenge denne sammenhengen varer vil fallet bare fortsette.

36,08 er neste støttenivå.
Brytes dette som sluttkurs ser NAS forferdelig farlig ut. Ja, vi KAN fort snakke om en kurs under kr 10 på litt sikt.
Litt vanskelig å si eksakt, men her kan det fort være lurt å utløse fallskjermen - DERSOM fallet fortsetter!

Hilsen Hammers........i kveld med "offisershatten" på - og ganske så klar i rollen som flyveleder!
PS: Breaking News kan selvsagt forrokke denne kjøreplanen - og ingen UMIDDELBAR fare over 36!
Redigert 14.05.2019 kl 00:31 Du må logge inn for å svare
Britax
24.10.2019 kl 08:21 2687

Ikke noe nytt å meddele, kursmålene fortsatt 10kr, Hammers?
Har linjalene snakket til deg i natt?

"Når det gjelder NAS er det ikke noe spes nytt å meddele.
- Den FORNEKTEDE motstanden på 37,30 har stått fint imot - og kursen falt tilbake. Trolig mer enn de fleste ønsket å tenke på.
- Drømmerne drømmer videre. Faktisk så intenst sover de at det ikke har vært et eneste PIPP fra dem i dag!
- Jeg gidder ikke å vekke dem - så Sov Godt!

Hilsen Hammers.......sannferdig realist!"

Tenk at den fornektede motstanden ble brutt i dag. Rollene er vel snudd - det er vel den sannferdige realisten Hammers som har vært drømmeren og må vekkes, med dagens scenario.
Redigert 25.10.2019 kl 18:34 Du må logge inn for å svare
Epona
26.10.2019 kl 22:05 2293

Glem alt om hovering og mobbing tilbake mot de som ønsker oppgang i NAS. Liker ikke på noen måte å innrømme det, men Frodon, ex Mysterianx osv har kanskje et poeng, ... eller ikke?
minsin
27.10.2019 kl 00:08 2205

Hmmm

Har i 6 mnd hatt , som omtrent eneste i norge , kursmål på 120-140 kr.
NAS er ett ypperlig turn around case ...
Vi er på god vei dit - mye og mangt er fortsatt ikke priset inn i aksjen...
investtech , har nå snudd , sier nå neste motstand er 100 kr...
Beregningene jeg har gjort er basert på ett klart potensiale , verdier , beregninger , økonomi mm

Vel nå har NAS vist sitt potensiale ... IAG har sagt at de vil vurdere å komme på banen når NAS har "snudd"skuta og synlig gjort verdiene .
Vel nå er vi der - jeg tipper IAG vil komme på banen igjen.
IAG/BA er tvunget til å "kjøpe"- NAS som ser ut til å være deres favoritt .2 mrd Eur vil være en fair pris , i dagens situasjon.
Venter IAG/BA for lenge, kan prisen bli høyere.
NAS er 1 av 3 helt klare nyttårs raketter på OB.

Hammer / Frodon har hatt ett alt for stort fokus på TA i forbindelse med NAS- og dermed hatt fokus på nedsiden av selskapet, å sette en linjal på topper og bunner har sine klare begrensninger i ett turn around case.
Begge er faglige dyktige , selv om de ikke har satt seg inn i potensialet av aksjen.

Uansett , litt trist når man indikerer at man er flykaptein og samtidig ikke vet om flyet lander eller letter.... eller hva hammer boy?





Redigert 27.10.2019 kl 00:12 Du må logge inn for å svare
hstray
27.10.2019 kl 09:31 2086

Hei, tviler på IAG kommer på banen igjen. Etter hva jeg kjenner til så er summen de ville betale i forrige runde en helt annen sum enn hva som fremgikk i media.
Epona
27.10.2019 kl 10:15 2066

Fint innlegg, minsin.
Raketten skyter fart når det er dokumentert at de finansielle musklene er sterke nok til å løfte tyngre gjeldsbyrder som vil dukke opp i fremtiden, - dét er saken nå, etter min mening.
https://check-in.dk/presset-paa-norwegian-er-lettet/
tesch
27.10.2019 kl 20:01 1930


China Construction Bank har assets 3 ganger Olje fondet, som er enormt.. JV er basert på 27 fly pluss pluss opsjoner som blir erklært når Max/DreamLiner situasjonen er sortert ut . Dette er opsjoner som NAS kan ærklære . MASTER card problematikken er i ferd med å bli sortert ut.

10-20 eldre fly blir solgt i 2020

Kursmāl i løpet av 2/3 år ? 250/300
minsin
27.10.2019 kl 21:00 1851

En par viktige ting , som kan være verd å merke seg ...
1) CCB - er nok ikke tilfeldigheter at det er JV mellom CCB og NAS . bare å søke på nett så finner dere nok en rød tråd i det hele.
2) IAG /BA og forsåvidt Lufthansa er enormt presset i markedet - det er nok de flyselskapene som er aller mest avhengig av en konsolidering i det europeiske fly markedet. NAS er nok en av 3 opplagte kjøps kandidater .
3) Det er verd å merke seg "one world" - og qatar airways situasjon der. Mye tyder på at Qatar airways er på tur utav "one world". Qatar airways har allerede posisjonert seg mot både Kina og Usa med bla oppkjøp av aksjer i andre flyselskap.NAS kan være en brikke i en større plan også her

forøvrig føler jeg meg sikker på at obligasjons gjelden , blir innløst først halvår 2020 :-)
Redigert 27.10.2019 kl 21:07 Du må logge inn for å svare
coccoman
05.11.2019 kl 18:16 1604

20% utvanning gir vel en kurs på støtten rundt 36, eller ?
Hammers
05.11.2019 kl 20:13 1444

Jeg husker utmerket godt alle de evige diskusjonene jeg hadde med "gud og hvermann" ang den bløffen som fant sted "rundt oppkjøpet".
Dette som medførte sterk kursstigning - slik at den påfølgende emisjonen kunne settes på et HØYT nivå - hele NOK 155.
Like etter kom en ny på rundt 50?

De siste par ukene har vært en EVIG strøm av "gladmeldinger" fra selskapet!
Raskt nevnes slik som; Forskjøvet obligasjonslån, JV, Flysalg 1, Flysalg 2, Salg av Norw Bank. 5 litt større hendelser.
Midt i kom og Q3 - som bar preg at "hos NAS er alt OK"!

Dette pumpet kursen opp med nesten 50% - før ENDA EN emi i dag kom som lyn fra klar novemberhimmel!
Denne gang på 1,6 mrd - penger for å overleve vintersesongen.
Pumpingen nå minner på sett og vis om pumpingen før oppkjøpet!
DA som denne gang lå kursen før det hele startet ved kritiske tekniske nivåer!
I september like over streken på kr 30.

Hele caset ser nesten ut som et opplegg for deltakerne i Luksusfellen.
Først massevis av dyre kjøp og stort forbruk - før "realitetene" banker på døra.
Da selges plutselig eiendeler på billigsalg (fly/bank) - man utsetter gamle betalingsforpliktelser - og man tar opp nye.
Man skyver probleme foran seg på alle kanter. Det verste av alt; HELE GILDET må til slutt tilbakebetales.

Jeg har sagt det tidligere (på en annen måte) - og jeg gjentar GJERNE på en ny:
Pengene FOSSER ut av det hullete flyskroget - og det i en fart man knapt har sett makan til.
Ikke rart at O'Leary i Ryanair og ulike meglerhus har satt verdien på kr 10 pr aksje for selskapet.
Ja, for hvilken annen aksje på Oslo Børs har et tilsvarende pengebehov a la NAS? Personlig kommer jeg ikke på noen - sånn i farta!

Hilsen Hammers........som gjør som avdøde Per Jorsett gjorde i kommentatorbua under de gamle og morsomme skøyteløpene!
"Jeg må atter en gang finner fram skjemaet til 30-tallet"!!
Redigert 05.11.2019 kl 20:16 Du må logge inn for å svare

selve emisjonen er utstedelse av inntil 27.250.000 nye aksjer og etter honorar til pirathusa så sitter nok NAS med knappe milliarden avhengig av emikurs

videre et konvertibelt obligasjonslån på inntil usd 175mill

det hele er et sorgens kapittel hvor man pisser i buksa for å holde varmen

ledelsen i NAS drømte vel om et oppkjøp fra IAG, men det ble tilslutt et mareritt når IAG kjøpte Air Europa istendefor og emisjon et faktum dagen etter LOL

Merkelig på hvilke tidspunkter dere dukker opp i kommentarfeltene...Skjønner at den våte drømmen er at NAS skal gå konkurs og at vi kan få tilbake den lykkelige tiden da SAS hadde monopol. Det kommer heldigvis ikke til å skje...foreslår at dere forplikter dere til å kommentere NAS om ett år, uansett situasjon..så får vi se hvordan det har gått. Snakkes...

Norwegian henter nok kroner på dette, men tror de taper mer i omdømmetap og sinne, enn de henter inn:

https://www.ba.no/nyheter/norwegian/flytrafikk/da-norwegian-ansatt-sa-bentes-billett-fikk-hun-1500-kroner-i-bot-vi-ble-behandlet-som-kriminelle/s/5-8-1169165


Da Norwegian-ansatt så Bentes billett, fikk hun 1500 kroner i bot: – Vi ble behandlet som kriminelle

– Aldri mer Norwegian, sier Bente Sundlo etter å ha blitt avkrevd dobbelt bagasjegebyr ved gaten på en premiumbillett til USA.

– Da han sjekket billetten min fant han ut at jeg jo skulle med to fly, så dermed ble prisen hele 1.500 kroner! Og det var ikke snakk om overvekt – nei, dette var for å sjekke inn kofferten. Jeg kunne jo ikke la nødprovianten, PC, ladeledning og medisinene bli med i innsjekket bagasje – så dette måtte jeg bare ta løst i hånden. Så der sto jeg da, med dette i armene og måtte finne meg i at de tok kofferten min og sendte den med flyet.

Dette forteller Bente Sundlo, som hadde forberedt seg nitidig på flyturen til Orlando i Florida. Nå har hun bestemt seg for aldri mer å fly med Norwegian. I kontrollene gjør de ingen forskjell på om du har noen gram eller 9 kilo overvekt, mener Sundlo:

– Hadde jeg beholdt ytterjakken på og hodetelefonene på meg, hadde jeg jo ikke fått gebyr. Jeg fikk ikke engang sette igjen vannflasken!

Etter flere saker der Norwegian-kunder har fortalt om bagasjegebyr-innkreving ved gaten og frekk og uhøflig opptreden fra Norwegian-ansatte, lovet selskapet en endring i praksisen som har provosert mange.

Regelen om maksvekt på 10 kilo er blitt praktisert slik at om du totalt sett har noen gram over totalvekten, blir du ilagt et gebyr på 750 kroner. Dette gjelder også om du for eksempel har kjøpt en drikkeflaske eller et par boller på vei fra innsjekking til gaten. Dette blir da lagt til og regnet med i håndbagasjevekten.
Omstridt bagasjehåndtering fortsetter

Tross løftene om en endring i praksisen etter kundestormen, fortsetter håndteringen på samme måte. Nettavisen har nå mottatt flere nye reaksjoner også etter at Norwegian lovet å se på håndteringen av reglementet.

Bente Sundlo jobber i en lederstilling i et stort konsulentselskap og flyr hyppig. Hun skulle med et tidlig fly til London fredag 1. november, og videre til Orlando, i Florida i USA, for å delta på en stor konferanse. Hun hadde en premiumbillett som kostet nesten 13.000 kroner tur/retur og gir rett til å sjekke inn to kolli.

– Siden jeg har en datter som bor i Orlando og jobber for Disney, hadde jeg sjekket inn to kolli – en koffert med mine ting (ca. 16 kilo) og en liten bag på knappe 6 kilo som inneholdt ting min datter hadde glemt igjen hjemme i Norge før hun reiste.

Altså langt mindre enn de 40 kiloene hun kunne sjekke inn.
Hadde med livsviktige medisiner

– Jeg har cøliaki. På reiser rundt om i verden er jeg vant til å ikke finne noen glutenfrie alternativer på fly eller flyplasser. Jeg må derfor ha med noe «sikringskost».

Siden Sundlo skulle reise i nesten ett døgn, inneholdt flykofferten matpakke, nøtter, et par müslibarer og en 0,7 liters vannflaske kjøpt på Gardermoen samt livsnødvendige medisiner, PC, lader, notatbok, hodetelefoner, vinterjakke, skjerf og vanter. Kofferten, som var langt under maksimumsmålene til Norwegian, veide sammen med håndvesken så vidt over 10 kilo.

– Jeg ble brutalt plukket til siden og irettesatt for å ha brutt reglene. Jeg er en avbalansert, voksen dame på 55 år som aldri bryter regler med viten og vilje. Jeg syntes verken at jeg hadde brutt noen regler eller at dette var rimelig. Jeg spurte om det gikk an å se litt nærmere på hva jeg hadde i kofferten for å ta ut eventuelt noe, for eksempel vannflasken, eller om min kollega, med en lett håndveske, kunne ta noe av mitt med seg. Men nei, det var det overhodet ikke mulig å endre på!
Dobbelt pris for lang reise

Sundlo måtte dermed punge ut.

– Mannen var brå i tonen, og ekstremt uhøflig og brutal i oppførselen. Han ville overhodet ikke høre på noe forklaring i det hele tatt. Jeg spurte høflig hvor mye det var snakk om å betale, og det smalt kr. 750,- tilbake. Jeg tenkte da at jeg ikke kom noe vei, og at jeg måtte betale for heller senere å klage til Norwegian.

Da Norwegians representant så at Sundlo skulle bytte fly, fordoblet boten seg til 1500 kroner, helt uten videre.

– De behandlet oss passasjerer helt uten verdighet. Det fikk det til å koke over for mange. Det ble selvfølgelig ganske dårlig stemning på flyet etter dette.

Som bildene viser var det god plass bagasjehyllene i flyene som brakte Bente Sundlo til London og Orlando. Konsulenten kjøper ikke argumentet fra Norwegian om at passasjerene hadde for mye bagasje med seg:

– Det ble sagt at kontrollen var fordi passasjerene hadde for mye håndbagasje med seg, men sannheten er nok at de kun ønsker å rane oss for mer penger. Verst var likevel fremferden, brutaliteten og ufinheten til de ansatte. Vi ble jo behandlet som kriminelle alle sammen.
– Aldri har opplevd større urimelighet

En ung jente bak Sundlo i køen ble avkrevd kr. 2250,- for å få med sin koffert fordi hun skulle med tre flyvninger for å nå sin destinasjon i USA, forteller hun.

– Hun var helt på gråten og kunne ikke betale dette, så hun fikk plukke ut noen utvalgte ting i en plastpose og måtte la resten stå igjen ved gaten til destruksjon. Det var helt brutalt å være vitne til. Hvordan kan disse Norwegian-ansatte leve med seg selv? Og hvordan kan Norwegian tro at vi som passasjerer kommer til å tåle dette?

Sundlo forteller at hun har reist veldig mye, og med mange ulike flyselskaper.

– Jeg må innrømme at jeg aldri har opplevd større urimelighet og tilsvarende mobbing som passasjer. I tillegg er jeg vant til å oppleve litt smidighet og skjønn når man reiser på en Premium-billett. Det er i hvert fall siste gang jeg velger Norwegian som selskap.
Legger seg flate

Norwegian reagerer slik på historien Bente Sundlo forteller:

– Dette er fullstendig uakseptabel oppførsel fra personalet på flyplassen. Denne saken vil definitivt bli fulgt opp. Våre kunder skal ikke bli behandlet på denne måten, sier kommunikasjonsdirektør Lasse Sandaker-Nielsen.

Drittsekker finnes over alt, og åpenbart også i Norwegian. Oppe i dette er det viktig å huske hvor mange passasjerer NAS frakter pr. år (nærmere 40 millioner), og hvor mange slike historier har vi...? Må se ting i perspektiv. En ting er at en avis bringer denne saken...de skal ha klikk og selge, men du Skipssjef...hva er det du er ute etter?

Skipssjefen satt følgelig en short i går.
MANGE slike oppslag om vektpraksisen, eller leser du ikke slikt?

SS

Selvfølgelig gjorde du det, spåmannen.... klabb
Hektar
05.11.2019 kl 22:33 976

Her kravler de frem fra steinene sine og øyner et håp om å redde ansikt. Og så blir fordømrade meg emisjonen satt på 40 kr, godt over 20% høyere enn når det var "farlig".

Huff og huff for et katastrofeprosjekt dette har vært for deg hummers.

Du er vel omtrent like pålitelig nå som da du sa at du satte short på 32...Herregud for en gjøk
Hammers
05.11.2019 kl 23:09 867

For det første er ikke dette noe prosjekt.
Det er kun helt naturlige og fornuftige tanker som enkelte later til å se bort fra i sin jakt på kjappe kroner!
Kjappe kroner som renner like fort ut som de gjør det i NAS.

For det andre har jeg i prinsippet hatt rett hele tiden.
Dere skjønner vel selv hva slags skakkjørt selskap dette er. Et evig pengemas har det nå vært i snart et par år.
Mottoet er visst; Spytt inn, spytt inn - og tap, ja tap dine egne verdier for å berge oss......noen mnd til!
I tillegg selges "boets" inventar for å få en enda større buffer for å kunne drive videre.

På meg som ikke er økonom virker det som om pengestrømmen UT av selskapet er langt større enn inngangen.
At NAS lever fra hånd til munn.
Merkelig at ikke de som betrakter seg som oppegående klarer å se den utviklingen som har vært OVER TID!

Hilsen Hammers.......sjeleglad for at han aldri har latt seg lokke inn i elendighetene. Kun reist billig!
Hammers
11.11.2019 kl 17:24 550

Interessant utvikling i dag.
Morgenfuglene struttet som vanlig av optimisme fra "klokka klang". Ja, friskusene kappet nærmest om å få kjøpe på topp.
Etter hvert kom det nok en bekymringsrynke eller to - før det fra ca 15.30 ble klart at NAS kom til å etablere seg på 30-tallet igjen.
Kanskje starten på en ny negativ spiral, det her!

Hilsen Hammers......ikke forundret!
Britax
11.11.2019 kl 18:24 486

Og der kom bekreftelse fra boeing at de gjenopptar utlevering av MAX i desember og at den nok kommer til å være i full drift fra Januar.

Synd jeg ikke kjøpte på 39.5
Eller som Tigern sier i morgen at han gikk 3xbullnas på 39.5, og 100vis av prosent avkastning som vanlig.

Ble nok kortvarig glede for deg, Hammers, men du begynner vel å bli vant til det nå.
Redigert 11.11.2019 kl 18:26 Du må logge inn for å svare

Og der kom innkallingen til EGF den 27.11 hvor reperasjonsemisjon er på agendaen:

Ekstraordinær generalforsamling
Aksjenavn:
NORWEGIAN AIR SHUTTLE ASA
Generalforsamlingsdato:
27.11.2019 08.30
Type:
Ekstraordinær generalforsamling
Sted:
Oksenøyveien 3, Fornebu
Administrator:
DNB Bank ASA
Tel. +47 915 04800
Fax.
Påmeldingsfrist:
26.11.2019 kl. 12.00
Forhåndsstemmingsfrist:
26.11.2019 kl. 12.00
Informasjon ang. forhåndstemme:
For utfyllende informasjon om de enkelte sakene henvises til agenda i innkallingen.

Det kan vel ikke tolkes annerledes enn at selskapet ikke har noen nærliggende triggere som vil kunne sende kursen over 40 med god margin og derfor ser seg nødt til å avlyse reperasjonsemisjon siden man nå får og med største sannsynlig vil fortsette å få kjøpt rimeligere enn 40nok over børs ...
TomW
11.11.2019 kl 22:57 319

"Og der kom innkallingen"
Denne kom for 5 dager siden

"Det kan vel ikke tolkes annerledes "
Nei i ditt hodet så er nok dette eneste måten å tolke det på.

Halvveis inn i børsdagen kom det en oppdatering fra Boeing, hvor de uttalte at de forventer å gjenoppta leveranser av 737 Max-flyene i desember, og tror at flyene vil været i kommersiell drift allerede i januar. Etter nyheten steg aksjen 4,69 prosent, som bidro til å trekke opp Dow Jones-indeksen.

Dette er OK nyheter en kald november aften,👍