WRL - Hvordan går det i Tanzania?

Slettet bruker
WRL 10.02.2018 kl 00:43 26913

WRL's hovedassets er Mnazi Bay i Tanzania med en andel på 32% av estimerte 3-5 Tcf med gass. Foreløpig er det boret 6 brønner hvorav 5 er i produksjon (en var tørr) og der gross 552.3 Bcf er oppført som 2P reserver. Det er følgelig mye gass å bore etter etterhvert som etterspørselen øker.

Maurel & Prom som er operatør for MB har sluppet sin korte oppsummering av året som gikk, og hvilke planer de har for 2018. Jeg legger merke til følgende:
- De nevner boringer i Gabon i 2018, men ikke i Tanzania.
- M&P's estimerte 2P reserver har økt litt etter at produksjonen er trukket fra.

Dette forteller at brønnene fremdeles produserer over forventning og bekrefter Geoff Bury's påstand om at de forventer å kunne produsere rundt 120 mmscf/d over en lengre periode med dagens 5 brønner. I RPS sin siste rapport fra desember 2017 anslår de faktisk at det ikke behøves å bores noe mer for å opprettholde leveransene basert på 2P reservene som NPV10 verdsettelsen er basert på. Men de legger inn kostnad for installason av kompressorer i 2019. (Side 86 i RPS sin rapport)

Dette bringer oss over på verdsettelse.
2P reservene gir en NPV10 på $160m. Går vi over på 3P reservene så estimerer de boring av MB-5 i 2021. NPV10 for 3P reservene er anslått til $203m. Samtidig er det slik at NPV10 ikke gir noen korrekt verdsettelse av selskapet. RPS sin NPV10 er en verdsettelse av FRAMTIDIG produksjon og inntekt fra Mnazi Bay. Den hensyntar kun deler av "receivables" og ikke øvrige utestående fordringer, kontantbeholdning eller gjeld. Så en rask beregning fra min side gir fremdeles en verdsettelse på rundt $180m eller rundt kr. 8,- / aksje for WRL basert på dagens nettoverdi + diskonterte framtidige inntekter fra MB.

Kilder:
http://wentworthresources.com/pdf/Mnazi_Bay_Resource_Evaluation_(Wentworth)_Final_v2_2018-01-11(s).pdf (Spesielt sidene 86-92)
http://maureletprom.fr/en/documents/download/982/maurel-prom-chiffre-d-affaires-2017-400-m-14

Om Tanzania, fra M&P's rapport:
- Higher demand for gas in Tanzania: annual production up 13%
- To meet the higher demand for gas in Tanzania, gas production significantly increased starting in the second half of 2017. For the full year, average production stood at 49.1 MMcf/d at 100%, up 14% over the previous year.
- In Tanzania, demand for gas from the national company, TPDC, rose steadily in 2017 to reach average production of 62.2 MMcf/d at 100% in Q4 2017. This demand, which is linked to industrial gas consumption in Dar Es Salam, is expected to increase further in 2018.
- These gas assets give the Group access to fixed, stable revenues over the long term. The sale price is $3.0441 per thousand cubic feet and rises with inflation. Maurel & Prom thus has cash flow unaffected by oil price fluctuations.

:-)

Redigert 21.01.2021 kl 06:13 Du må logge inn for å svare
alph
13.02.2018 kl 19:56 13000

Noen som vet om kraftverkene som skulle komme fremover, Kinyerezi 3 og 4, Kilwa etc. Er disse utsatt på ubestemt tid?
Redigert 21.01.2021 kl 06:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.02.2018 kl 19:58 13065

skulle ikke tro det er mulig å skrive å så vrøvl som du holder på med Symp.
Hvis jeg skulle komme med en relevant sammenligning, la oss si at du er ansatt som salgsansvarlig i et firma. Hvis du hadde operert som Kathrine Roe, hadde du sittet på rompa på kontoret og ventet på at kunder, kjeder, forbrukere skal stille spørsmål. Det er vel slik Roe gjør, sitter på rompa og besvarer mailer.
En proaktiv IR ansvarlig hadde pleiet kontakt daglig med investormiljøet, oppsøkt analytikere, gått på kontoret til Hegnar og presentert caset på Hegnar TV. Hadde peilet seg ut og bedt på lunsj den i dagens Næringsliv som har med olje og gass å gjøre.Det samme med Finansavisen. I Aftenposten hadde hun sikkert peilet seg inne en journalist som er opptatt av utviklingen i Afrika og fått mediaplass- ofte. Hver gang noe positivt skjer. tillegg hadde hun hatt jevnlig kontakt med investormuiljøene, både fond og alle som potensielt kunne bli aksjonærer i et selskap med sterk vekst i omsetning og resultat. En proff IR ansvarlig hadde i hvertfall klart å formulere en melding riktig, Roe klarte det kunststykket å meddele markedet om at gass salg for hele året var det som var komme inn i Desember. Allikevel har Roe superstar stjerne hos deg. Ta en pille.

Hvor i all verden tar du alt vrøvlet fra, Symp? Hvor har du det fra at jeg mener at markedet ser helt bort fra verdien til set selskap bare fordi aksjen er ikke er likvid. Jeg gidder virkelig ikke en gang prøve å fortelle deg hvor hjernedød en slik påstand er, forhåpentligvis for din egen del, kan du skylde på fylla.
Redigert 21.01.2021 kl 06:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.02.2018 kl 20:05 13050

40something

Så hva skal man si om Malcy IKKE tar wrl inn på sin fantastiske bucketlist?

Hva er det mange av dere holder på med? Hvorfor ikke bare akseptere alt helvete som har manifestert seg siden oppstart og usikkerheten som fortsatt råder? Spesielt med hva siste guiding fra selskapet forteller om kursutviklingen fremover. Om man ikke setter all sin lit til Tembo.

Jeg er mentalt innstilt på ytterligere ørkenvandring og helst kursnedgang slik at jeg kan bli fristet til å kjøpe flere aksjer. Ørkenvandring langt over sommeren. Jeg har også innsett at det nødvendigvis ikke er sikkert at jeg noen gang kommer til å tjene penger på wrl.

Dette fordi så mye har skjedd. Så mye at jeg ikke blir forundret om noe annet dævelskap dukker opp.

Noe som hverken IR, eller ledelsen forøvrig kan kontrollere eller ta høyde for.

Spørsmålet blir hele tiden. Er Tanzania virkelig klar for et lite filleselskap som wrl. Et utenlandsk selskap som over mange år tjener seg steinrike i landet?

Tiden får vise.

Mvh
Redigert 21.01.2021 kl 06:13 Du må logge inn for å svare
40something
13.02.2018 kl 20:35 13018

Jeg er innstilt på å ikke kjøpe fler aksjer i WRL . Hvis den slår til så er min portefolie stor nok, hvis ikke så vil jeg ha muligheter til å avvente uten å måtte selge. Jeg er ikke så begeistret i hvis Malcy ikke tar inn Wrl i sin bucketlist eller ikke, men det ser ut til at det er noe som mange avventer. Det at Aminex har gått så mye er ikke sikkert at beror på bucketlist. Wrl har elendig statiktikk hva gjelder børskurs. Det sitter mange slitne og desillusjonerte eiere i Wrl. De preger børskurs, og ikke minst så preger de nye intressenter ssom får sin forhåpning slengt i fjeset ganske raskt etter å ha kjøpt seg inn. Jeg tror at beste utviklingsmulighet er hvis noen store går inn og kan flytte tekniske nivåer som løsriver stillstanden.som har rådet i lang tid.
Redigert 21.01.2021 kl 06:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.02.2018 kl 21:09 12952

40something

Hvorfor alle disse konspirasjonsteoriene?

Hvordan vet du at mange venter på Malcy? Hvordan vet du at det sitter mange slitne og desillusjonerte eiere i Wrl? Er det med andre ord mange aksjonærer som ikke tåler like mye som deg og derfor har blitt desillusjonerte? Hvorfor tror du at nye aksjonærer får sine forhåpninger slengt i fjeset slik at de ganske raskt etter å ha kjøpt seg inn, selger?

Jeg tror at dette er noe du tror etter hva du leser her på HO.

Hvorfor heller ikke bare innse at det er markedet som bestemmer og som oftest får rett over lengre tid. At siste hendinger og guiding, ikke nødvendigvis taler for oppgang i nærmeste framtid. Dette selv om brumlemann er fornøyd med sine 15% i papirgevinst så langt.

Mvh
Redigert 21.01.2021 kl 06:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.02.2018 kl 21:32 12918

Thompan

Så du mener at det er ledelsen som gjenspeiler kursen idag og ikke alt faenskapet fra Tanzania?

Jaujau....stå på du gutt!
Redigert 21.01.2021 kl 06:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.02.2018 kl 21:36 12892

brumlemann

Ikke overraskende fra en kar som deg.

Min erfaring så langt mens jeg har sittet i selskapet, er at de har gjort alt riktig.

Absolutt alt!

Jeg finner ingenting kritikkverdig over normal fornuft og hva som skal ventes. Alt hva du maser om er bare spekulasjoner fra en amatør. Bare som følge av at markedet ikke så langt har løftet aksjekursen dit hvor du håpet i utgangspunktet.

Alt hva du skriver er svada fra ende til annen. Slik som alt annet du har kommet med tidligere.

Tror du at jeg hadde kjøpt flere aksjer idag om jeg hadde Kathrine foran meg?

Naivitet lenge lever!

Mvh
Redigert 21.01.2021 kl 06:13 Du må logge inn for å svare
icebear
13.02.2018 kl 21:46 12861

Meget bra skrevet Brumlemann. For rundt 3 år siden skrev jeg dette. Det hjelper ikke å produsere verdens beste pølser om ingen kjøper de. Oversatt til WRL. Det hjelper ikke aksjonærene at selskapet selge masse gass om ingen kjøper aksjer. Ting må normalt selges/markedsføres.Så da er det jo genialt å holde seg unna markedet som er Norge. (Te smaker nok best i London)

Nostalgi : https://www.dn.no/nyheter/finans/2014/09/15/0911/Brskommentar/gassmygg-til-vrs-p-brsen
De var også ukens selskap i Finansavisen i både 2014 og 2015.
Hvem husker ikke dette bildet: http://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2014/09/Wentworth-Resources-landet-kjempeavtale
Etter dette har alt vært dødt. Nå som det virkelig ser lyst ut. Det må ha vært tidligere IR Fore som fikk til dette.
Redigert 21.01.2021 kl 06:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.02.2018 kl 21:46 12862

Symphony,

Det er vel bare å resignere og underkaste seg din høye og edruelige intellekt.
Noen vil kanskje si at verden er urettferdig, du kan beruse oss her på HO og Einstein måtte dø.
Redigert 21.01.2021 kl 06:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.02.2018 kl 22:37 12693

Det er helt utrolig at så mange her på HO fortsatt lever i villfarelse om at de tror de vet noe som ikke andre (markedet) vet. Dette mens de bjeffer på ledelsen i selskapet hvor de selv eier aksjer. En bjeffing som aldri ser ut til å ta slutt og som har vart i over 2 år. Like lenge som jeg har sittet på aksjene mine. De skal lissom lære ledelsen om hvordan markedsføring egentlig skal foregå. Tømmer seg mens de nå venter på drahjelp fra Malcy. Malcy som på en eller annen merkelig måte skal bringe ny magi slik at alle plutselig skal forstå. Rally er hva de tror. At Malcy skal utløse noe som ledelsen og Kathrine aldri har klart. Disse er jo inkompetente.

Hvor lenge har ikke Malcy holdt på etter en rekke møter med ledelsen? Hva er det som driver denne karen og hva har vi i vente? Fyren som en rekke ganger har sittet overfor ledelsen og fått info med teskje. Malcy og alle disse smarte sjelene som ser hva ingen andre ser eller forstår. De som elegant overser 2 børser og hvor omsetningen er i ferd med å tørke helt ut.

Men de vet jo så mye bedre? Sparke deler av ledelsen sier de. Få inn nye som kan selge. Hva med rett og slett at vi overser siste guiding fra selskapet tenker de nok? Den var jo litt ræva! Kan vi ikke likeså godt overse realitetene? Ikke minst drite i alt dette helvete selskapet har vært gjennom siste 2 år.

Dette er så banalt at jeg ikke lenger finner ord. På toppen av glemmer de faktumet om verdens børser på ATH og historiens største statsgjeld. Det finnes faktisk lettere utfordringer en wrl idag på børs. Tiden før tallene kommer og utviklingen blir uimotståelig.

Wrl er stuck idag og innse det en gang for alle!

Kursen kommer ALDRI uten GOD avtale rundt Tembo og/eller at det viser seg at siste guiding viser seg å bli feil på oppsiden i det korte bildet. Markedet anser risikoen fortsatt alt for stor. Selskapet har med dette fortsatt lang vei å gå mht. inntjening, gjeld og Tanzania. Hvorfor i granskauen er dette så vanskelig å forstå for noen?

Jeg, markedet og flere andre, forstår dette og kanskje får vi kjøpt aksjer igjen på atl.

Mvh
Redigert 21.01.2021 kl 06:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.02.2018 kl 22:55 11251

Hadde det ikke vært fint å kunne kjøpe WRL til f.eks. 10 øre aksjen samtidig som de utbetalte f.eks. kr. 1,- / aksje / år i utbytte?
WRL har en GSA for 120 mmscf/d, og det forventes at etterspørselen overstiger dette rundt årsskiftet om ikke før. Ved 120 mmscf/d får WRL netto salgsinntekter på > $30m / NOK 250 millioner / år. WRL vil bli en utbyttemaskin eller bli solgt.
Redigert 21.01.2021 kl 06:13 Du må logge inn for å svare
Cheng
13.02.2018 kl 22:59 11146

- Klapp igjen og ha deg vekk, du er en alkis. Gå og drikk mer, sa Rekdal til Bakke.
Redigert 21.01.2021 kl 06:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.02.2018 kl 23:04 11220

du skriver så mye bs Symphony, at det er vanskelig å forholde seg til det. Kanskje din agenda er å få snakket ned aksjekursen slik at du får kjøpt på ATL for alt jeg vet.

Kanskje noen skulle be en aftenbønn, Kjære gud, jeg har det godt, takk for alt jeg har fått, pass på liten og på stor og ta vare på stakkars Symphony som er så sinna på alt og alle fordi aksjen han eier ikke følger retningen nesetippen hans har satt på papiret. Gi ham forstand og hold ham borte fra både flaska og å oppføre seg så idiotisk bak tastaturet. Amen. ;-)


Når det er sagt, WRL har guidet med nesten 50 % økning i produksjon, Det er kjempesterkt! De skal flytte til London, slik at de kommer spare penger og de får forhåpentlig en litt annen ledelse som er mer foroverlent og bedre i stand til å virkeliggjøre verdiene som den tidligere ledelsen møysommelig og skritt for skritt har bygget opp. Kursen kommer selvsagt til å følge utviklingen av de økonomiske resultatene i WRL - før eller senere. Gjelden er på vei ned. Tanzania står overfor stor vekst i BNP - en av de sterkeste i Afrika. Industriutbygging øker behovet for gass,Markedet er stort sett totalt uvitende om hvilken perle WRL med stor sannsynlighet kommer til å bli. Malcy har lyst til å ha selskapet i bøtta si, men jeg tviler på det skjer, før WRL flytter til London. Alt er stort set bare bra, bortsett fra i hodet til enkelte som ikke har det helt greit.
Redigert 21.01.2021 kl 06:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.02.2018 kl 23:12 11224

Josik

En fortsatt utopi mens markedet garantert kommer oss i forkant. Imens får vi bare glede oss over reisen så godt som vi kan. Jeg, som du, kommer aldri å selge en eneste aksje.

Mvh
Redigert 21.01.2021 kl 06:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.02.2018 kl 23:15 11208

brumlemann

Spar deg. Heller tror jeg ikke at jeg klarer å snakke ned en aksje her på HO i motsetning til deg. Litt merkelig egentlig. Ikke tåler du haussere som Josik mens du heller ikke tåler slike som meg. Jeg som er positiv til selskapet og har tenkt å sitte i årevis....om nødvendig.

Merkelige greier.
Redigert 21.01.2021 kl 06:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.02.2018 kl 23:17 11192

Cheng

Vet du når vinmonopolet stenger?
Redigert 21.01.2021 kl 06:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.02.2018 kl 23:30 11181

kan du ikke følge Chengs oppfordring, Symp? ;-)
Jeg respekterer Josik. Jeg var sterkt uenig med hans hausing som skjedde i årevis. Det ga jeg uttrykk for. Han tok feil, jeg hadde rett. Mer er det ikke å si om den saken. Haussingen ødela på en måte omdømmet til aksjen. Det sliter vi med i dag.
Men alle kan feile, det kan jeg , det kan Josik og det kan du. Men å mislykkes trenger vi ikke gjøre. Håpet finnes der for alle som har aksjer, ikke mist håpet. Løgner må anmerkes, aksjer kan diskuteres, det er ikke mer alvorlig enn det. Og bak dette må vi prøve å se virkeligheten. Virkeligheten er gode fremtidutsikter, slik har det vært og det er slik i enda større grad nå. Ikke mist håpet.
Redigert 21.01.2021 kl 06:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.02.2018 kl 23:39 11164

brumlemann

Hvorfor angriper du ikke Josik nå som du har sjansen? Er ikke dette haussing fra han, spør jeg. Du gjorde dette iallfall hele tiden før du gikk inn i selskapet. Du hatet haussere mens du aldri har forklart og/eller kommet med argumenter som skulle bestrides i motsetning. Det var ikke måte på hvor mye du hatet Josik.

Hvorfor bestrider du aldri noe han sier nå? Hvorfor er du heller aldri i stand til å komme med vektige argumenter utover hva som har blitt diskutert opp og ned i mente her på HO, lenge før du entret aksjen?

Jeg kjøper fortsatt alt hva Josik skriver. Dette hindrer meg derimot ikke å ha egne betraktninger om markedet.

Mvh
Redigert 21.01.2021 kl 06:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.02.2018 kl 23:47 11148

I rettferdighetens navn Brumle, så har jeg kun videreformidlet hva ledelsen i WRL selv har guidet. Det ble forresten tatt opp med MD Geoff Bury på møtet på "The Thief" i fjor høst, og Bury la seg langflat. Han lovet å aldri igjen guide utover hva WRL selv er nær 100% sikre på, og ikke basert på hva Tanesco / TPDC ev. oppgir. Ergo forventer vi som var på "The Thief" at WRL framover vil guide MEGET konservativt.

Når det er sagt så "sprakk" Bury allerede da temaet skiftet over til Tembo. Han guidet riktignok ingen ting, men engasjement, iver og en usedvanlig optimisme manglet det definitivt ikke på. Det igjen smittet naturligvis over på oss andre, og jeg må innrømme at jeg er rimelig optimistisk rundt Tembo, basert på hva som framkom. Men det betyr jo ikke at det nødvendigvis blir hverken partner, drilling eller "north of 1 billion barrels of oil" på oss aksjonærer. Vi får se.
Redigert 21.01.2021 kl 06:13 Du må logge inn for å svare
d12m
13.02.2018 kl 23:57 11132

"Hvis det innbegriper Wrl vet bare gudene."

Å kalle Malcolm for gud er vel å gå litt langt..? ;)
Redigert 21.01.2021 kl 06:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.02.2018 kl 00:07 11119

det er greit Josik, alle gjør feil, men det er fint hvisman klarer å lære av siden feil, istedenfor å gjenta samme feilene om og om igjen.
Veldig bra at du tok om dette med Bury og at han la seg langflat. Kanskje det som har skjedd på sikt er en fordel for oss som fortsatt sitter på aksjene våre og kan fortsatt øke beholdningen til gunstige priser. .
Jeg skriver litt om andre aksjer, bare i det siste har jeg begynt å skrive noe om WRL tror det er fordi jeg mistenker en venn av meg å ha kjøpt aksjer her, så jeg føler et visst ansvar. . Men av prinsipp forsøker jeg aldri å hausse noen av de aksjene jeg har, men når det gjelder WRL skriver jeg av og til som en motvekt overfor negativiteten til bl annet Symp, rette opp misforståelser, eller dempe overdrevne forventninger. Vi vet jo alle hva overdrevne forventninger gjør med kursen.
Beklager min negativitet overfor dine skriverier. Jeg skjønner du vil det beste,,,
Redigert 21.01.2021 kl 06:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.02.2018 kl 00:16 11251

brumlemann

Josik, høflig som alltid. Imponerende vil jeg si. For alle de som kjenner han hviler det dyp respekt mens markedet lever si egen greie.

Jeg derimot er en løs kanon. Jeg driter i hva jeg skriver her på HO. Edru såvel som full. Dette fordi jeg hverken er tallknuser eller tror at jeg har så mye å fare med. Men årevis av erfaring på børs, kan ingen ta fra meg.....tåpelig som jeg kan være til tider.

Det er umulig å snakke med deg brumlemann. Uansett hva som sies kommer det bare svada ut av deg. Hvorfor er det slik? Aldri har jeg fått et vettug argument uttav deg. Hvorfor tar du ikke mer på alvor hva som skrives og respekterer bl.a. slike som meg? Prøv å ta meg på kornet, Ta Josik på kornet med hans siste innlegg.

Jeg er ikke ond. Heller ikke dum. Jeg bare skriver hva jeg mener?

Mvh
Redigert 21.01.2021 kl 06:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.02.2018 kl 00:36 11254

For et helt utrolig ego!

Hva du skriver vitner om noe jeg ikke vil beskrive her. Du setter deg lissom i samme bås med Josik. Hans betraktninger og analyser rundt wrl. Betraktninger som så langt aldri kommer til å bli feil. Selv om jeg taper alle pengene. Han bare følger selskapet bedre en alle andre her på HO. Aldri løgn men bare info basert på selskapets egne tall.

Midt oppi dette sitter du på din høye hest som aksjonær og likestiller deg med Josik?

Du din faen som har vært uenig med oss i alt. Miljø, innvandring og ikke minst politikk gennerelt. Da du hamret løs om hvor forferdelige vi var. Ikke minst Josik og hvor forferdelig han var i et annet forum og nå på HO hausset.

Nå plutselig, når pengene kiler i rumpa....da holder du kjeft!

Du er som alle sosialister. Falske som faen!

Det er aldri for sent for respekt og vennskap. Så langt ligger du fortsatt an til stryk.

Dust!

Jeg finner faktisk ikke et bedre ord foreløpig.

Mvh
Redigert 21.01.2021 kl 06:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.02.2018 kl 00:43 11246

du gir deg ikke , din påståelighet er imponerende Symph. Uansett hva jeg skriver tar du det ille opp.
Hva skal man med baissere når vi har deg Symp. Imponerende å linke til skremselspropaganda fra 2007. Imponerende at du konstant kommer med negativt piss mot både meg og mot aksjen/ aksjeutviklingen.
Om du synes det bare kommer svada ut av meg, så har jeg i hvertfall, stort sett hatt rett, både mht oljepriser og kursutviklingen på mange aksjer og indekser. . Mer kan man vel ikke forlange.
Jeg tenker sånn, vi er i samme båt, du, jeg, alle aksjonærer og ledelsen. Hvis vi ror samme vei, går båten fremover, Noen velger å skåte bakover, Slik du gjør, Jeg skjønner det ikke, men det er bare slik det er.
Redigert 21.01.2021 kl 06:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.02.2018 kl 00:51 11243

kanskje du burde ta kvelden, Symph?
Jeg har beklaget overfor Josik. Jeg er ikke sosialist. Jeg er et menneske, jeg har noen egenskaper, Josik har andre. Jeg ser ingen grunn til å sammenligne meg med Josik, det har jeg heller aldri gjort.
Du liker litt mørkebrune Dokument.no, det gjør ikke jeg.
Dust er vel det samme som å være dum. Dum er bare den som gjør noe dumt, sa moren til Forrest Gump, kloke ord etter min mening.
Redigert 21.01.2021 kl 06:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.02.2018 kl 00:55 11235

Se der brumlemann

Du er fortsatt våken ser jeg. Kommer fortsatt med nye fosser av svada.

Tro hva du vil mens jeg er hva jeg er og Josik er hvorfor jeg fortsatt gidder å være i wrl. Jeg har ikke mer penger i aksjen en hva jeg kan tape over natten. Underholdningen derimot fortsetter. Uten Josik hadde jeg sikkert solgt for lenge siden.

Er ikke dette ærlig?

Jeg er ikke slik som deg. Har rede på alt. Tall og greier. Miljø, innvandring og alt som følger med av inntelekt. Jeg er en av disse naive sjelene som trenger en hand å holde i. En som kjenner sine begrensinger mens man er skeptisk til miljø, innvandring og globalisering.

Mvh
Redigert 21.01.2021 kl 06:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.02.2018 kl 08:52 11057

Men det var vel etter en skuffende regnsesong?
Redigert 21.01.2021 kl 06:13 Du må logge inn for å svare
alph
14.02.2018 kl 11:52 10811


En sak jeg lurer på: Med alle disse planlagte gasskraftverkene som er planlagt fremover i 2019, 2020, 2021 - haster det ikke litt med å få avdekket reservene onshore? Gassen offshore ligger jo fremdeles et godt stykke frem i tid.
Det er vel lite vits i å planlegge gasskraftverk i detalj, om en ikke er 100% sikker på at det er nok drivstoff til å drifte dem..?
Redigert 21.01.2021 kl 06:13 Du må logge inn for å svare
icebear
14.02.2018 kl 15:16 10655

Tydelig at de USA tallene vil få stor betydning for WRL. Da er det vel over og ut for selskapet. Skjønner jo gått at folk får panikk. Inkompetent ledelse sammen med nervevrak av noen aksjonærer er åpenbart en dårlig kombinasjon.
Redigert 21.01.2021 kl 06:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.02.2018 kl 15:49 10677

Inflasjonstakten i USA har faktisk betydning for WRL. Årsaken er at prisen WRL får for gassen som kjent justeres årlig i takt med US CPI. Så prisen WRL får blir altså justert i takt med inflasjonen i USA. Jo høyere inflasjon i USA, jo bedre betalt får WRL. For alt jeg vet er WRL den eneste aksjen på Oslo Børs der økende inflasjon i USA er positivt for bunnlinjen i selskapet.

:-)
Redigert 21.01.2021 kl 06:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.02.2018 kl 23:37 10378

Parallelt med byggingen av de nye gasskraftverkene Kinyerezi II og Kinyerezi Ext. på tilsammen 425 MW (vil konsumere drøye 70 mmscf/d ved full drift), bygges også industrien som skal benytte størstedelen av den nye elektrisiteten.

"COAST Region is set to become the country’s industrial hub going by the number of new large and medium size facilities under construction in addition to those already operating.

The region, which surrounds Dar es Salaam, has some 70 operating industries where two-third of them are located in Mkuranga District and 21 are in various stages of construction.

Bank of Tanzania’s South Eastern Zone Economic Performance Report For The Year Ending June 2017 shows there were 21 large and medium scale industries expected to be completed soon.

The report shows 10 of the new industries are constructed in Bagamoyo District and are expected to produce cement, steel, pharmaceuticals, industrial gas and escalators and elevators. The Kamal Group is erecting six out of 10 plants in Bagamoyo District. Other investors are Binani Cement, Zinga Pharmaceutical, Hauteng Metallurgical and Motisun Group.

Kibaha District follows Bagamoyo closely with eight new plants under construction which will produce a number of products including bus and truck body building, steel, pharmaceutical and soap products. Mkuranga is third on the list with three new factories that will make steel products, ceramic and electricity generation using natural gas."

https://dailynews.co.tz/index.php/business/55896-coast-region-sets-to-become-leading-industrial-hub

Den siste linjen likte jeg best: "... three new factories that will make steel products, ceramic and electricity generation using natural gas."
Jeg gjentar; Produsere stål , keramikk og elektrisitet ved hjelp av gass.

Foreløpig er WRL eneste gassprodusent som uten videre kan øke leveransene til markedet, så det kunne like gjerne stått "... three new factories that will make steel products, ceramic and electricity generation using natural gas from Mnazi Bay."

:-)
Redigert 21.01.2021 kl 06:13 Du må logge inn for å svare
YNWA250505
15.02.2018 kl 00:05 10740

Håper du har rett Josik
Redigert 20.01.2021 kl 22:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.02.2018 kl 00:37 10715

WRL har kommet over "kneika" som feller mange små E&P-selskaper. WRL er nå i fasen der inntektene overstiger utgiftene, og inntektene er i tillegg raskt økende. Nå er det viktig å differensiere kundeporteføljen for å redusere sårbarhet ovenfor ev. betalingsproblematikk (Taneco) og regntid som gir flukterende vannkraftbasert el-produksjon som påvirker el-produksjonen fra gass. Mer industri, økt etterspørsel etter gass til industriformål og naturligvis også økt el-forbruk, styrker WRL. Men jo flere kunder som ikke er direkte relatert til monopolbedriften Tanesco, jo bedre. Ovennevnte artikkel er i så måte meget positiv.
Redigert 20.01.2021 kl 22:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.02.2018 kl 13:53 10402

Jeg ser fram til en oppdatering enten fra Dangote eller WRL rundt status for Dangotes bruk av gass. Det siste vi har fra Dangote er vel fra deres Q3-rapport:

"Tanzania’s economy is growing well, with the World Bank forecasting GDP growth of nearly 7.1% in 2017 and similar growth forecast for 2018. A number of large infrastructure projects are driving construction activity in the country, including the Dar es Salaam-Morogoro Railway, the Kenya-Tanzania Railway, major road and bridge building projects and commercial housing at Dodoma.
Tanzania has 11Mta cement production capacity and our 3.0Mta factory at Mtwara is the largest and most modern. The plant increased volumes by more than 12% to nearly 541Kt in the first nine months of 2017 and we estimate this to have given us a market share of 14% at the end of the period. The ex-factory price during the period was around US$63 per tonne in September.
The factory is still reliant on diesel gensets for electrical power, which results in EBITDA losses that weigh on Pan-African margins. The installation of gas turbines has been delayed slightly and these will now begin operations in January 2018, although the gas pipeline to feed the temporary turbines has now been installed. In addition, we expect to be able to fire our kiln on gas from March 2018, using the same gas supply.
To replace the temporary power generators, we are investing US$90m in a coal/gas fired power station as there is insufficient grid power available in the area. In addition, as previously announced, we have been allocated land from which we can mine coal to fuel the plant in the coming years.
The plant has taken delivery of a new fleet of trucks that will improve our distribution capabilities."

http://www.dangotecement.com/wp-content/uploads/reports/2017/Q3/Dangote%20Cement%209M%202017%20results%20statement.pdf
Redigert 20.01.2021 kl 22:39 Du må logge inn for å svare
alph
15.02.2018 kl 14:27 10354

Selv om behovet for naturgass er sterkt økende i Tanzania, så higer også nabolandene etter naturgass fra Tanzania..
https://www.dailynews.co.tz/index.php/home-news/55914-dar-holds-consultation-over-joint-energy-projects-with-malawi

"Malawi Minister for Energy Aggrey Masi said that his country was facing serious power supply, revealing it could generate a mere 140MW, hardly sufficient to meet local needs. “The situation is bad … we need an immediate solution … and we hope that Tanzania could help us address the situation,” noted the minister.

Mr Masi affirmed that the country’s waterfalls were the only source of power production, but even that had been severely curtailed with adverse climate change effects.

According to Mr Masi, Malawi government had now decided to seek alternative power sources, including natural gas, although even that was a scarce resource internally, making joint efforts with neighbouring Tanzania its best next course of action. An investor in natural gas had since been identified, the minister says, with plans to install power plants at Kalonga along the common border with Tanzania."
Redigert 20.01.2021 kl 22:39 Du må logge inn for å svare
HighYield
15.02.2018 kl 14:36 10341

Flera som är intresserade i gas från Tanzania.
https://www.dailynews.co.tz/index.php/home-news/55914-dar-holds-consultation-over-joint-energy-projects-with-malawi

"According to Mr Masi, Malawi government had now decided to seek alternative power sources, including natural gas, although even that was a scarce resource internally, making joint efforts with neighbouring Tanzania its best next course of action. An investor in natural gas had since been identified, the minister says, with plans to install power plants at Kalonga along the common border with Tanzania."
Redigert 20.01.2021 kl 22:39 Du må logge inn for å svare
HighYield
15.02.2018 kl 14:52 10313

Stark tillväxt i Mtwarra regionen borde leda till ökad efterfrågan av el. WRL får bra betalt 5.36 USD/Mbtu vid leverans till lokalt gaskraftverk.
https://www.dailynews.co.tz/index.php/business/55922-cashew-lift-lindi-mtwara-growth

"THE Gross Domestic Product (GDP) in the south eastern zone grew by 16.3 per cent thanks to good performance in agriculture and manufacturing sectors. The GDP for Ruvuma, Mtwara, Lindi and Coast regions measured at current price, climbed to 10.75tri/-in 2016 from 9.24tri/- in 2015, according to a Bank of Tanzania report"


Från WRLs Q3 rapport
"On a much smaller scale, Mnazi Bay gas is sold directly to TANESCO for electrical power generation at a
18MW power plant at Mtwara. The power station provides electricity to the isolated grid serving the region
and includes the towns of Mtwara, Madimba, Lindi, Msassi and Newala. Gas quantities of between 2 and
2.5 MMscf/d are being supplied to the power plant through an 8-inch pipeline which is owned by the Mnazi
Bay joint venture. "
Redigert 20.01.2021 kl 22:39 Du må logge inn for å svare
jagergard
16.02.2018 kl 12:19 9978

Virker som om det er mye som skjer der nede om dagen. Mange potensielle farm-in partneren for Tembo. Overasker meg mye om dette i går i boks
Redigert 20.01.2021 kl 22:39 Du må logge inn for å svare
karotek
16.02.2018 kl 12:26 9907

Et lite hjertesukk på veien en fredag..
Bare å innrømme at jeg ikke burde ha hengt i denne aksjen i 3-4 år..
Egentlig en sammenhengende frustrasjonsferd kursmessig dette, til tross for at selskapet utvikler seg positivt og bygger "sten på sten".
Ser ut som om den "overraskende nok" er på vei sørover igjen. Seff ikke overraskende handlemønster for oss som kjenner aksjen godt..
Jeg hadde nok solgt om jeg hadde kommet meg ut på en fornuftig måte..
Så skulle aksjen fått seile sin egen sjø, og de trofaste som var igjen på skuten hadde jeg jo håpet at en dag, en dag skulle de virkelig fått betalt for sin ufattelige tålmodighet :)) Så uendelig fortjent det ville vært !
Men enn så lenge sitter jeg, med en "frydefull" blanding av håp, tro og antakelig litt for mye rusten kjærlighet som burde vært slipt bort for lenge siden..
I en misforstått boble, for i aksjemarkedet handler det jo ikke om håp og kjærlighet, men dyktighet, timing, kynisme, kynisme og atter kynisme :))
Men tross alle ambivalente følelser...- framtiden ser jo slett ikke så gal ut, og det er vel det som gjelder...

Lykke til alle WRL'ere, og god helg til alle :))

Redigert 20.01.2021 kl 22:39 Du må logge inn for å svare