Stive priser på Carl Berner

fattigstakkar
14.05.2019 kl 11:41 7646

Jeg var skeptisk til de stive prisene i nybyggprosjektet Carl Berner Torg. 100' per kvadratmeter for enkelte leiligheter rett ved et av Norges travleste veikryss og ingen leiligheter har garasjen. Men salget har gått unna og to tredeler er nå solgt. http://carlbernertorg.no/finnbolig
Redigert 20.01.2021 kl 19:24 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.05.2019 kl 12:04 7596

Jeg har sett litt på det tidligere og synes det var dyrt da det ble lansert. Ser ut som om de har jekket opp prisene ytterligere ? Generelt er min vurdering at beliggenheten er ganske stusselig, men det er sentralt. Jeg liker områdene på nedsiden av Carl Berner - nedover mot Rodeløkka - meget godt - dette prosjektet blir liggende rett på oversiden av Carl Berner tett inntil Trondheimsveien. Har litt vondt for å tro at dette prosjektet blir et vinnerprosjekt for en som kjøper og selger etter 5 eller 10 år...Og å regne det hjem for utleie kan man bare glemme.....Men markedet tar det unna som du sier....
Redigert 20.01.2021 kl 19:24 Du må logge inn for å svare
Bankerått
14.05.2019 kl 13:00 7548

Jeg har vært i indre strid med meg selv om hvorvidt leilighetskjøp i Carl Berner-krysset er en god idé. Det er riktignok ikke så ille der som det var for noen år tilbake, der alle bilene stod i praksis stille i timesvis hver morgen og ettermiddag i rushtiden. Flyter litt bedre nå, men det er vel et tidsspørsmål før det igjen blir kork der hvis bilmengden i Oslo øker. Sentralt er det absolutt. Ikke langt verken til Tøyen, Grüner eller Storo. Men luftkvaliteten er sånn som så, tror jeg. For ungkarer og hippe barnløse og billøse er det sikkert veldig bra.
Redigert 20.01.2021 kl 19:24 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.05.2019 kl 13:27 7513

Nå er ikke jeg så kjent i det strøket at jeg kan være bastant, men å kjøpe leilighet i et veikryss kan vel ikke være bra, hvis en kan velge. Men nå er kanskje jeg for godt vant, på landet ved sjøen.
Redigert 20.01.2021 kl 19:24 Du må logge inn for å svare
paneldata
14.05.2019 kl 15:14 7472

Det sirkulerte seriøse forslag og tegninger om å legge lokk over Carl Berner krysser for noen år tilbake. Det er kanskje lagt helt på is?

Hvis det i framtiden blir slik at all buss og biltrafikk skjer med elektrisk drift, så kan det godt tenkes at det nettopp er veikryssene som er det beste kjøpet i dag med tanke på avkastning? Det foreligger allerede muligheter for GPS-basert bilbruksbeskatning, der hybridbileiere sparer skatt på å slå over til elektrisk drift i bysoner. Kan bli deilig stille langs veiene i byene.
Redigert 20.01.2021 kl 19:24 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.05.2019 kl 16:17 7432

Bolig i Oslo fortsatt billig sammenlignet med Hackney i London.
Redigert 20.01.2021 kl 19:24 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.05.2019 kl 17:23 7389

Sånn som bolig i Tromsø er fortsatt billig sammenlignet med Frogner i Oslo ?
Redigert 20.01.2021 kl 19:24 Du må logge inn for å svare
wibesen
14.05.2019 kl 18:44 7322

Har stor tro på at Carl Berner vil forandre seg drastisk de neste 5 årene og prisene er forholdsvis lave og spesielt prisene på bruktboliger vil bli dratt opp av nybyggene i området. Tror også trikken fra Helsfyr til Majorstuen vil komme raskt og trafikken vil bli mindre.

https://www.oslo.kommune.no/politikk-og-administrasjon/slik-bygger-vi-oslo/ring-2-majorstuen-carl-berners-plass/#gref
Redigert 20.01.2021 kl 19:24 Du må logge inn for å svare
Bankerått
14.05.2019 kl 20:18 7254

Hele Oslo indre øst har en potensiell oppside. Tror ikke det er noe særegent med Carl Berner.

Det er mye krangel om den trikken fra Majorstuen til Helsfyr. Det er også foreslått trikk fra sentrum gjennom Vålerenga og Gamlebyen og til Helsfyr. I begge tilfellene er det utfordringer. Det går allerede trikk gjennom Carl Berner i nord-sør retningen (nr 17), og busser (20, 21, 28, 33, 120, 345, 435, 31, 31E 120, 380, 390, 390E, 390N og så videre), i alle himmelretninger. Å bygge enda et trikkespor vinkelrett 90 grader på det første blir ambisiøst. De må kanskje kutte ut 21-bussen da, hvis den trikken skal gå langs Grenseveien der trikken skal gå(?) (Grenseveien er veeeeldig bratt, må være litt av en fjellklatrer-trikk hvis den skal videre gjennom Hasle til Helsfyr.)

På Helsfyr er det problematisk å plassere trikken ved siden av E6. Hele Helsfyr burde egentlig legges lokk på. Men neppe realistisk med dagens budsjetter. Lokk over Carl Berner har jeg aldri hørt om.

Vil ta 20-30 år før trikk fra Carl Berner til Majorstua og/eller Helsfyr blir en realitet.

https://m2016.ruter.no/riktige-prosjekter-til-rett-tid/
Redigert 20.01.2021 kl 19:24 Du må logge inn for å svare
wibesen
14.05.2019 kl 22:02 7191

Enig i det.

Det som gjør Carl Berner spesielt er jo nettopp det du påpeker, at det er et knutepunkt.
Det er med det et høyt prioritert område for utvikling.

Trikk har en helt annen kapasitet en buss, samtidig skaper bussen kø der den står på tvers i rundkjøringen. Traseen til Helsfyr er utfordrende, men ikke umulig. Men en trasé til Gamlebyen ser jeg også som veldig positivt.

Og så vidt jeg vet er de rødgrønne meget sterke i Oslo og de har vist gjennomføringsevne når det gjelder å redusere biltrafikken. Men det er klart det vil ta tid, samtidig er kapasiteten på kollektiv sprengt, så dette tror jeg kommer.

http://jatilbilenioslo.no/nyheter/raymond-johansen-nekter-oslo-innsyn-i-planene-om-bilfri-ring-2
Redigert 20.01.2021 kl 19:24 Du må logge inn for å svare
Bankerått
14.05.2019 kl 23:01 7117

Carl Berner er et trafikknutepunkt, ikke lenger et handels- eller kontorknutepunkt. Det kommer til å bli et enda større trafikknutepunkt, både kollektivt og bil, omringet av boliger. Kommunen hadde sjansen til å gjøre Carl Berner torg til et mer utpreget handelssentrum enn det var, og bygge ut Carl Berner torg med enda flere butikker, hadde fungert fint det. Men nå blir det altså boliger for (nesten) alle penga. Med litt næring i 1. etasje (de hadde vel ikke noe valg, ingen vil bo i 1. etasje på et så intenst sted). Da snakker vi små serveringssteder. Vet ikke hvor attraktive serveringsstedene blir ut mot en trafikktung gate? (Trondheimsveien).

Det ene av de gamle industribyggene er vernet, så det får ikke utbyggeren røre. Var vel der Progress Verktøimaskinfabrik var. Nå blir det lager (?!) Lager for hva? Hva er vitsen? Burde gjøres om til butikker eller noe.

http://sinsenboeren.blogspot.com/2017/11/hva-skjer-i-trondheimsveien-113.html

Summa sumarium, jeg tror ikke Carl Berner eksploderer i popularitet pga dette prosjektet. Det må andre ting til. Personlig synes jeg det er mer attraktivt å kjøpe bolig lenger opp langs Grensveien ved Frydens gate eller Ola Narr. Siklet på en Narr-leilighet for en stund siden.
Redigert 20.01.2021 kl 19:24 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.05.2019 kl 01:15 7067

Ikke vet jeg, men en er jo ikke nødt å kjøpe det dyreste, det bygges jo andre steder som er billigere.
Redigert 20.01.2021 kl 19:24 Du må logge inn for å svare
TN
10.01.2021 kl 22:08 4331

Carl Berner er et satsingsområde i Oslo, et av de få igjen. Man kjøper ikke leilighet der fordi man må, eller for å være helt alene, men fordi det er et bra sentralt sted og bo, og en god investering. Trafikk er det, men mindre enn før, og med dagens regjering går det riktig vei, med mindre biler i indre by. De nye byggene har også topp moderne vinduer og Norges beste sertifisering på lydtetting og ventilasjon. Videre er det store planer som rehabilitering av Sofies Minde, bygging av matbutikk, Café og flere småbutikker, samt flere boliger som vil sørge for en stor og positiv endring av Carl Berner som bydel. Den gamle verkstedhallen blir ikke lager, men restaureres og blir til bydelshus, med restaurant, pub og scene.

Skulle man mot formodning ikke trives, kan man selge en liten leilighet på Carl Berner Torg, og kjøpe seg et stort hus på landet. Dette blir bra! Oslo❤️
Redigert 20.01.2021 kl 19:24 Du må logge inn for å svare