Nå inntar blårussen markedet for hjemmelading

mishka
14.05.2019 kl 21:18 1138

Hørt om selskapet Morel i samarbeid med Trønderenergi og GET? De færreste har nok det og nå flyr de rundt til sameier og tilbyr følgende: De betaler for infrastruktur for lading. Det eneste hver bileier betaler for er ladeboks kr. 4900,-. Høres ut som for godt til å være sant. Og da er det nettopp det det er. For her komme rosinen i pølsa: Strømmen skal de ha betalt for ikke i antall kw bileieren bruker, men i en fast månedspris etter hvilken kjørelengde bileieren har pr. år og hvilken biltype og lademønster man har. Og prisene er sef. som alle andre slike blårusskonsepter, 299,- 399,- 499,- 699,- osv. Og ikke nok med det. De tilbyr seg å kjøpe allerede eksisterende infrastruktur fra sameier og borettslag som allerede har dette. Bindingstid 3 år. Og vil man ut av avtalen da må sameiet kjøpe tilbake infrastrukturen fra trønderblårussen. Og da vil de fleste spørre seg Whats in it for me? Svaret til disse gutta er at man slipper "krangling" i sameier om bruk av penger på elbil-lading og hold dere fast: At enkelte synes det blir uhorvelig dyrt med ladeboks type Zaptec eller lign smartbokser til 20 lapper. Hehe, har man ikke 20 lapper til en ladeboks så skal man ikke ha elbil er nå min mening. Da er man bedre betjent med brukt Toyota Corolla til 25 lapper.

Noen her som husker Thorn leie-TV? Dette er fattigmanns måte å kjøpe ladeboks på hvor man ikke lenger har styr på noen ting annet enn at man vet hva det koster. Slikt pleier i lengden å være jævl.... dyrt. Egentlig helt utrolig at noen sameier går på denne greia her. De flytter rett og slett det å kjøpe en vare over på det å kjøpe en tjeneste. Minner egentlig litt om Telia svitsj. Dyrt som nøkken.

Noe man også selvfølgelig kan regne med er at disse gutta tenker seg fremtiden med prising av strøm fra time til time og bruke bilene som en slags grid hvor de kjøper inn strømmen i de timene den er rimeligst og da lader opp bilene og tar noe av strømmen tilbake i markedet i de timene det er dyrest. Så man skal få 2 ladesykluser i løpet av natta i stedet for 1. Sikkert kjekt for batteriet for 699,- i måneden.....Hehe. det er ikke nok å være blåruss for å finne på dette konseptet. Man må være flåkjefta trønder i tillegg.
Redigert 14.05.2019 kl 21:19 Du må logge inn for å svare

Sikkert lokketilbud i begynnelsen også.
Der har nylig blitt lagt fibernett her. Siden jeg ikke sliter med hastigheten på det gamle nettet så ser jeg ikke gevinsten for min del, så jeg har bare en blindkabel lagt.
Prisen var drøyt dobbelt så mye for fiber som for det jeg har så det var dyrt men akseptabelt.
Men så oppdaget en nabo at det med liten skrift står at det er i to år og så dobles det en gang til.
Da begynner det å bli dyrt!
Blir sikkert sånn med dette ladeopplegget også.
Puta1n
14.05.2019 kl 23:18 1074

Forsvinner bompengene og bensinprisen blir lavere, så går vel elbilene på skroten?

Finnes vel ingen andre land i verden med slik elbilpolitikk?
xenon78
15.05.2019 kl 08:05 997

Borettslaget hvor vi har leilieghet, har nettopp inngått avtale med Morel. I likhet med deg Mishka, så er jeg svært skeptisk. Ikke noe stort problem for oss siden vi leier ut de neste årene. Men er oppgitt over sameiet som tydligvis har tatt en snarvei som kommer til å bli dyrt for el bil eiere..
Jeg mistenker også (som PSI nevner) at disse prisene er tildels lokketilbud og at man skvises hardere etterhvert.
Puta1n
15.05.2019 kl 08:30 959

Tigerberget skrev Nederland
Nederland har ikke bompenger og et lite flat land.

Folk som fint klarer seg med over natt lading trenger ikke noen boks til titalls tusen.
Å lade med 1000-2000 Watt går fint innenfor ei 10A sikringskurs - det laveste som brukes i gamle og nye boliger.
Men pusherne vil naturligvis inbille folk behov for noe mer og dyrere...

Klima - ELbil - Vindmøller - AMS-målere osv, er alle deler av samme korrupsjons-ide.
Redigert 15.05.2019 kl 10:24 Du må logge inn for å svare
mishka
15.05.2019 kl 11:37 894

Hvis du har enebolig ja. I et sameie er det helt nødvendig med smarte ladebokser som fordeler strømmen rettferdig og setter bilene automatisk i kø om for mange skal lade samtidig. De må også være tilkoblet et wifi-system så sameiet eller eksternt firma kan fakturere medgått strøm et par ganger i året. I vårt sameiet brukes det Zaptec som fungerer aldeles utmerket og alle har full oversikt over sitt forbruk. Forretningsfører sender ut faktura 2 ganger årlig. De behøver ikke å lette baken fra kontorstolen engang for å vite hva hver enkelt har forbrukt.

"må være tilkoblet er wifi-system"
Sånn snakker en selger.

Hva med å fortsette å måle strømforbruk samt fakturere som det er gjort i 50 år.

Strøm i Norge kunne vært nesten gratis, men da hadde vi ikke hatt strømspekulanter med hundrevis av millioner på bok.
Redigert 15.05.2019 kl 13:00 Du må logge inn for å svare
mishka
15.05.2019 kl 13:24 852

Joda, men da må en styreleder fly rundt i garasjen med penn og papir for å avlese strømmålere på hver plass. Og da har man ikke lenger et såkalt smart-system. Da har man en og en strøm-måler og kapasiteten som finnes i et hvilket som helst sameie blir alt for liten og man vil få anleggsbidrag på hundretusenvis av kroner for hver utvidelse. Hos oss får vi ladet 40 biler med en smart-løsning med kø-system. Skulle vi gjort det på "gamlemåten" hadde vi endt opp med under halvparten av plassene. Dessuten så er selve wifi,en bare en liten kostnad, Det er INGEN idag som legger opp anlegg med hundrevis av ladeplasser på den måten du beskriver. Det er rett og slett idioti.

Hva med de som ønsker å beholde bensin eller dieselbil og forenkle prosessen betraktelig?
Skal de også finansiere tullballet til de rundlurte elbil-folka?
mishka
15.05.2019 kl 13:56 831

Ja, dessverre og jeg er en av dem. Og årsaken kan du lese om i den nye eierseksjonsloven som ble vedtatt i fjor. Den går utenpå alle de vedtak ethvert sameie måtte ønske å fatte. Og der står det at sameiet må legge til rette for at alle som ønsker det skal kunne få lade elbil. Og for at man ikke skal kjøre seg inn i et hjørne rent kapasitetsmessig og da også økonomisk må man ha disse smarte ladeboksene som fordeler strøm og setter biler i kø ved behov.
Tyr
16.05.2019 kl 10:26 755

Det har blitt mye penger i strøm. Strømbransjen og alt nærliggende gjør at det dannes nye konsepter, hvor man gjerne må være litt skruppelløs og ha lite samvittighet.
16.05.2019 kl 19:36 697

Puta1n - Nederland er ikke «et lite flat land». Nederland er et lite, flatt land. Norge er et lite flatt land.
OVaage
16.05.2019 kl 23:36 657

Når vart Norge flatt?