Kraft Bank vs. Bluestep og Bank2

Steve Eisman
KRAB 14.05.2019 kl 22:14 9106

Tar jeg feil eller har både Bluestep og Bank2 intensivert reklamekampanjene sine siste tiden? Synes frekvensen har økt på TV. Ser dog lite på TV, så kan hende det har vært sånn lenge. Noen som kan korrigere meg?

Bank2 opererer da med 5,34 % i rente (gitt lån over 2 mill med sikkerhet i bolig), noe som er vesentlig lavere enn Kraft Bank sin rente. Er dog ikke helt sikkert vi sammenligner epler med epler, men gitt at Kraft Bank har så og si all gjeld sikret i bolig, så er det nok ikke langt unna.

Jeg tror dette blir en liten utfordring for Kraft Bank, og er spent på tallene for Q2. Markedet ble nok litt skuffet over Q1-tallene, da kursen har falt noe tilbake den siste tiden, samt at det er få kjøpere om dagen.

Til orientering: Jeg har aksjer i Kraft Bank, og har ikke tenkt til å selge noen av dem i 2019. Heller ikke i 2020.
Redigert 21.01.2021 kl 02:42 Du må logge inn for å svare
Fiskesuppe
16.05.2019 kl 14:10 8994

Legger merke til det samme. I tillegg ser jeg flere forbrukslånbanker reklamerer med at de skal "hjelpe" de som har havnet i luksusfellen. Tror vi må få en kommentar fra KRAB om dette, og hvorvidt konkurransesituasjonen er den samme som ved opprettelse av banken.

I motsetning til det mange skriver på forum, mener jeg KRAB er kraftig overpriset. Selger foreløpig ikke, men holder av en slant penger til banken er beviselig lønnsom, eller om kursen går ned til normale nivåer (under 10,-)
Redigert 21.01.2021 kl 02:42 Du må logge inn for å svare
Finans2017
16.05.2019 kl 14:19 8974

MyBank har vel også sluttet med nye forbrukslån og er i gang med det de kaller omstartslån.
Foreløpig er det lite omstartslån i balansen, men de har drøye 200 mill i egenkapital og prises til 80 mill med dagens kurs på 20 øre pr aksje.
Det blir sikkert mange som skal kjempe om disse kundene, men det er vel nok å ta av nå som gjeldsregisteret kommer på plass og forbukslånskundene ikke kan ta opp nye lån i nye banker.
https://mybank.no/sites/mybank/files/mybank_-_company_update.pdf

Redigert 21.01.2021 kl 02:42 Du må logge inn for å svare
Steve Eisman
19.05.2019 kl 16:34 8846

Nå ser det ut som Kraft Bank har skrudd ned innskuddsrenten til 2,02 % igjen. De var altså kun en kort periode oppe på 2,2 %. Hva tror vi om det??

De som ser glasset halvfullt vil si at de er et tegn på at de har god tilgang på kapital. De som ser glasset halvtomt vil si at de ikke klarer å låne ute pengene fort nok, altså at etterspørselen i markedet er svakere enn antatt. Summen som står i aksjer/fond økte betraktelig gjennom kvartalet, noe jeg mener er en bekreftelse på at de ikke fikk lånt pengene fort nok ut igjen. Det er da kanskje viktig å ha litt lengre horisont enn 1. kvartal. Dette vil jo gå litt i rykk og napp, mener nå jeg. Når du har 200 kunder, TOTALT, sier det seg selv at punktene på kurven blir litt grove. Jeg tror også dette med rentesetting er noe som litt tricky å balansere. Kraft Bank har dog gjort det enkelt, og har kun 1 flytende rente for alt innskudd, ferdig her. Lett å forholde seg til, og lett å administrere. Denne renten kommer da til å fungere som en volumknapp for å stimulere til innskudd, noe jeg mener vi nettopp har sett et bevis på.

Bluestep har den andre tilnærmingen, med minst 5 forskjellige renter (da de har bindingstid opptil 5 år på det meste). 5-årsrenten er da på 2,43 %, og er vesentlig høyere. Aner ikke hvilken strategi som er best på langsikt, men kjenner jeg liker at KRAB gjør ting enkelt og oversiktlig. Noen som har andre synspunkter??

Mybank ligger på 1,94 % og Bank2 er helt nede på 1,75 %. De kan jo da naturligvis ha lavere utlånsrente og oppnå samme margin, men utlånsrenten til Bank2 er likevel veldig lav.
Mybank virker forøvrig som de som kom sist til "forbrukslåns-mølla" og har jo gått på en real smell. Til tross for nylig gjennomført emisjon, så handles den for slikk og ingenting akkurat nå. Hvis de lykkes med "pivot´n" mot Kraft Bank sin modell kan det bli en god investering på dagens kurs. Har dog ikke satt meg godt inn i banken.
Redigert 21.01.2021 kl 02:42 Du må logge inn for å svare
aristokraten
20.05.2019 kl 00:22 8746

Hei

Kjære KRAFTBANK-venner.?

Sier ikke at det i denne tråden ikke kommer opp noen gode poenger, men føler likevel for å moderere litt/ se ting på en annen måte.

Punkt 1. Guidingen er slått hver gang, selv med ny økt guiding.

Punkt 2. De vil bli lønnsom allerede i inneværende kvartal.

Punkt 3. Det er faktisk norgesrekord i bankbygging mtp hvor hurtig selskapet blir lønnsom.

Punkt 4. Gjeldsregisteret:

De 3 første punktene er historisk fakta (legger inn ett ørlite forbehold på punkt 3, da vi er inne i Q2 nå.)

Punkt 4 vil jeg drøfte:

Her kan det ligge uante verdier i de 4/5 neste kvartalene. Folk som tidligere har økt forbruksgjelden sin jevnt og trutt vil altså få det tøffere framover. Mange tenker gjerne at de også har lånt maks på huset og derfor ikke er aktuelle kunder for KRAFTBANK. I mange tilfeller er det sikkert rett. Men det vil også være slik i mange familier at man har en fornuftig belåningsgrad på huset, ( for det har samboeren, mannen, konen også innsyn/kontroll på). Mens en part i forholdet har skjult overforbruk som tas via forbrukslån. Dette må jo fram i lyset før eller siden. Forbruksgjeldveksten har vært enorm siste 4-5 årene det er ett uomtvistelige faktum. Så jeg tror det er god plass til både bank2, Bluestep og KRAFTBANK mf. Er jo ikke slik at det bare står igjen en vinner. Personlig ville jeg ikke turt å selge de neste 12 måneder da jeg ønsker å se effekten av gjeldsregisteret. Kan ikke skjønne annet enn at det er en plusstrigger. Kanskje den mest spennende triggeren så langt.

Vi må jo også ha mye lavere kostnader enn Bluestep og Bank2. Jeg sier bare kjør på i samme " kjedelige" løpet med lav risiko, lite tap og fokus på kostnader så vil vi "eiere" bli belønnet lengre framme. Rom ble ikke bygget på en dag?

Mvh aristokraten


Redigert 21.01.2021 kl 02:42 Du må logge inn for å svare
Steve Eisman
22.05.2019 kl 09:54 8596

Aristokraten,

altså, mitt innlegg var ikke et forsøk på å snakke aksjen ned, derav min avslutning på innlegget med at jeg eier aksjer jeg ikke har tenkt til å selge med det første. Er enig i alle dine punkter. Spesielt punkt 2/3. Husker ikke om de guidet det allerede i Q4, men tror det. Er nok hovedgrunnen til at aksjen tok av da, og doblet seg på "no time". OG som vi vet, så reagerer markedet overdrevet i begge retninger, så en liten tilbakegang bør ikke overraske noen.

Sammen med NHY er dette min største post i porteføljen om dagen, så har "litt" fokus på den :-)

Synes mye av feilen med HO-forumet er at det virker som hvert eneste innlegg skal føre til en beslutning om enten å selge eller å kjøpe. Jeg ønsker å belyse og diskutere aspekter som jeg tror kan påvirke hvordan selskapet presterer og håper å motta både positive og negative tilbakemeldinger slik at mitt syn kan korrigeres, uten at det fører til en beslutning om kjøp eller salg. I motsetning til NEL-tråder så har vi jo her klart å etablere en saklig debatt om et selskap, og det tror jeg alle tjener på, selv om man eier aksjen eller ikke.

I likhet med deg håper jeg og på at aksjen forblir en kjedelig aksje som bare tikker og går. Er forøvrig veldig fan av KGB-strategien til Maaseide, selv om dette selskapet per i dag neppe faller under den kategorien :-)

Som sagt i en annen post, så ønsker jeg å finne ut hvor stort markedet er for Kraft Bank, altså hvor stor andel av de som har tatt opp forbrukslån eier egen bolig? Har ikke fått hørt med SSB enda. Noen som har noen tips??
Redigert 21.01.2021 kl 02:42 Du må logge inn for å svare
aristokraten
22.05.2019 kl 15:51 8524

Hei

Synes som deg at innleggene under denne tickeren holder ett saklig greit nivå, og du bidrar positivt. Var nok undertegnede som flørtet litt med haussing før Q1:-) var bare så veldig spent. Klart vi har mest igjen for å diskutere edruelig og saklig. Det er tross alt en oppstart aksje så derfor er den også spennende.

Personlig synes jeg aksjen har holdt god stand over flere måneder nå, hadde faktisk ventet den ned på 12 tallet flere ganger. Men det viser seg at eierne vil ha greit betalt når de først selger. Opplever ingen som har hastverk med å komme seg ut.

Kjenner desverre ikke til tallene du etterspør (hvor mange med forbruksgjeld som har huslån. Men KRAFTBANK har iallefall i flere omganger uttalt at segmentet er mye større enn de så for seg.

Spennende nå med nevnte gjeldsregister. Men tror man må litt fram i tid for å se effekten.

Keep up the good work

Mvh aristokraten.
Redigert 21.01.2021 kl 02:42 Du må logge inn for å svare
Finans2017
23.05.2019 kl 19:46 8421

Bank2 henter snaue kr 100 mill i rettet emisjon på kurs 9, jeg var heldig og fikk 30 000 aksjer på 8 idag. Pengene hentes pga stor etterspørsel etter refinansieringslån. Det blir spennende å følge disse selskapene fremover, Bank2 er jo størst, men både Kraft og MyBank kan få kraftig vekst i flere år fremover, det er vel bare Sandnes Sparebank som har en egen satsing på denne nisjen av de tradisjonelle bankene?
Redigert 21.01.2021 kl 02:42 Du må logge inn for å svare
Martin10
23.05.2019 kl 21:24 8391

Jeg håper at disse og tilsvarende banker snart blir overflødige. Har problemet med å se samfunnsnytten i at folk med mye penger skal låne ut til folk med dårlig økonomi, og ta ågerrenter av disse. Jeg er spent på hvordan det kommer til å gå med de som har lånt over evne. Gjeldsregisteret vil nok sette fart på en opprydding som bankene selv ikke har klart å gjennomføre. Vi ser også hvordan disse bankene pusjer lån og mer lån på sine kunder. Min bekymring gjelder ikke de som hver måned kan gjøre opp sin konto. Bekymringen gjelder de som skal betale mellom 10% og 35% rente på relativt store beløp. Det er ikke holdbart over tid dersom lånebeløpet er av litt størrelse.
Redigert 21.01.2021 kl 02:42 Du må logge inn for å svare
Mr.Ocean
25.05.2019 kl 12:19 8306

Jeg tenker at markedet for refinansiering og "hjelpepakker" er såpass stort at det er plass til flere aktører - både Kraft Bank, Bluestep, Bank2 og andre. Utlånene til forbruksbankene har eskalert siste årene, og jeg tenker at et gjeldsregister virkelig vil vise hvordan status er. Vi er nok i startgropa for refinansiering slik at her er det fritt frem for mange banker og ta sine andeler, men så klart når markedet modnes om 2-3 år bør en vurdere potensialet i segmentet på nytt...

(...akkurat slik som det var i første omgang med forbrukslånsbankene. De som kjøpte NOFI kom først til festen og kunne boltre seg i lånetørste folk, de som kom litt senere og kjøpte komplett bank kunne også skumme fløten en liten periode før det strammet seg til når de siste kom til festen som mybank, monobank og instabank - de måtte kjempe om smulene som smakte vondt).

Når det gjelder Kraft spesifikt så ser jeg for meg en jevn og fin reise fremover, der de måned for måned låner ut penger til nye kunder og de eksisterende betaler inn sine renter og avdrag. Kraft opererer med høy sikkerhet på lånene sine, slik at vi her slipper å frykte store smeller og skjelett i skapet. Vi kan være nokså trygg på at de lånene til kunder som faktisk finner sted vil gi avkastning, slik at her trenger en bare å vente på at låneporteføljen bygger seg opp. Jeg har gjort mine regnestykker tidligere i andre Kraft-tråder, og tenker helt klart at de som sitter i denne 12-24 mnd videre vil se hyggelig avkastning. Nå gleder vi oss til Q2 som er litt opp og frem. Minner for øvrig på at siste Maaseide-kjøp var kurs 13,50.
Redigert 21.01.2021 kl 02:42 Du må logge inn for å svare
egget
26.05.2019 kl 02:04 8242

Hvis eg husker riktig er utlånene til folk med eiendom i forbruksbankene mellom 50 og 75%, de fleste ligger på 60-tallet. Hvis du leser i ca 2 år gamle rapporter fra selskapene er det ofte nevnt.
Redigert 21.01.2021 kl 02:42 Du må logge inn for å svare
Steve Eisman
26.05.2019 kl 15:56 8158

Takk skal du ha, egget!

Har vært så busy med andre ting siste måneden, at jeg ikke har fått tid til å sjekke ut dette. Det betyr vel veldig enkelt forklart at markedet til Kraft Bank er potensielt halve dagens forbrukslånsmarked. Burde være en del å ta av da, og nok til å dele med Bank2 og Bluestep i en god stund fremover :-D
Redigert 21.01.2021 kl 02:42 Du må logge inn for å svare
jacob22
08.09.2020 kl 13:48 4893

Dette blir et enormt markedet for disse banken.
Når kraft bank har 2 milliarder i utlån = x 7 % = 140 millioner
- 25 millioner kostnader på lønn + leie.
- 1,7 milliarder innskudd x 2 = 34 millioner
140 millioner - 59 = 81 MILLIONER KR - 10 MILLIONER I TAP HVERT ÅR = 71 MILLIONER I OVERSKUDD NESTE ÅR.
KA BLIR REULTATET FOR 2022 ? 115 ?
Redigert 21.01.2021 kl 02:42 Du må logge inn for å svare