POST - 5 dager i uka

Martin10
15.05.2019 kl 06:59 1155

Leser i dag at Arbeiderpartiet har snudd. De går nå inn for postomdeling 5 dager i uka. Jeg leser også at kostnaden for dette er 250 millioner kroner i året. Etter min mening er dette vel anvendte penger. Når en sender post, enten det er brev eller pakker, aviser eller reklamekampanjer må en vite når dette blir distribuert, og når mottaker kan ha dette i hende. Norge er et noenlunde utviklet land. Omdeling 2 dager 1 uke og 3 dager neste uke, forteller meg om et dårlig organisert land. I alle fall en bedrift, og myndigheter som ikke er opptatt av kundene.
Skal det bo folk i hele landet er det av stor betydning at en fortsatt har postomdeling 5 dager pr uke. Ordninger med Kvikkas og andre former for improvisering vil koste mye mer. Synspunkt.
brahman
15.05.2019 kl 19:11 1075

Selvfølgelig må man ha et fungerende postvesen i landet. Det er grunnleggende.

Konsekvensene av 2,5 dager postombæring pr uke er tap for næringslivet (i alle fall deler av det), tidstap og økonomiske tap for mange innbyggere, tap av frihet, og negativt for bosettingen i distriktene.

Redigert 15.05.2019 kl 19:12 Du må logge inn for å svare
Fjordgubben
15.05.2019 kl 15:24 1093

Ja internettet leverer pakkene på døra ja?

Høres flott ut.
Daniel_K
15.05.2019 kl 15:10 1109

Jeg får nesten ikke post lenger, kanskje par ganger i måneden.
En gang i uka er mer enn bra nok.

Og til de som klager: på tide å skaffe seg internett!
Fjordgubben
15.05.2019 kl 14:25 1126

I UK leverte man faktisk post to ganger om dagen før i tiden, tror de sluttet for ca 40-50 år siden, og dersom posten ble sendt i større byer var det faktisk levering opp til fire ganger pr dag, utrolig nok, men så var man også besatt av effektivitet også, i en tid før fax og email var oppfunnet.

Postvesenet fungerer fantastisk bra i dagens UK, ofte når man bestiller ting f.eks klokka 3-4 på ettermiddagen så dukker det opp på døra kl 10-11 med postmannen dagen etter, er det større pakker blir de kjørt ut med en postbil, så man slipper å hente pakken på posten, eller på «postbutikken» slik man må gjøre i Norge.

Å slutte å dele ut post daglig her tror jeg neppe noengang blir aktuelt. Greit det blir færre brev, men det er sjelden at det ikke kommer brev hver dag.

Norge henger jo igjen i middelalderen når det gjelder postlevering, slik har det vel alltid vært, er jo ikke lett med et så grisgrendt land.

Men at det tar lengre tid å levere brev og post i Norge enn det gjorde før er jo et tilbakeskritt, uansett hva blårussen mener.
Redigert 15.05.2019 kl 14:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.05.2019 kl 14:18 1134

brahman skrev Helt enig.
Jeg er også ganske enig.
Men som så ofte ellers glemmer vi at noen må betale. Offentlige ansatte som posten er tror jeg (muligens privatisert men staten eier alt eller en stor del) og det er finansiert via skatter, muligens i kombinasjon av hva de får inn i form av frakter. og det betyr at de som nesten aldri får eller sender post også må betale for tjenester de i liten grad benytter.
Og da er det vanskelig å sammenlikne priser.Etter hva jeg vet har posten kun monopol på brev inntil 20 gram, det var iallefall slik tidligere.
Redigert 15.05.2019 kl 14:22 Du må logge inn for å svare
brahman
15.05.2019 kl 09:14 1141


Helt enig.