Bra tidspunkt å investere i fond nå?

Ebe
10.02.2018 kl 17:23 13898

Hei,

Har de siste månedene vurdert å investere i fond, men har ventet litt siden det har vært så mye snakk om en mulig korreksjon. Nå tyder vel mye på at vi er midt i den, så da er det kanskje smart å komme i gang?

Hvordan tror dere det er lurest å gå inn? F.eks. sette inn alt jeg vil investere i fondet med en gang neste uke, sette inn litt penger hver uke over flere måneder, eller vente og se om man klarer å finne ut når bunnen er nådd?

Eller er det en dårlig ide med fond nå - mye er jo fortsatt relativt dyrt?

Er i 20-årene, så trenger neppe å selge meg ut på 10 år ihvertfall.

Eventuelt noen synspunkt på hva slags fond det er smart å investere i fremover?
Redigert 21.01.2021 kl 00:09 Du må logge inn for å svare
Das Kapital
10.02.2018 kl 21:04 13792

I et 10-årsperspektiv er det helt tilfeldig om det er lurt å investere i dag eller i morgen. Fundamentalt sett ser verden solid ut, men med noe høyt gjeldsnivå grunnet QE. Markedene er nå bekymret for (1) at økte renter sprekker en gjeldsboble og (2) at det vil trekkes penger ut fra aksjemarkedet og inn i rentepapirer.

Slik det ser ut nå er det (2) som primært driver prisene i aksjemarkedet ned og prisene i gjeldsmarkedet opp. For aksjemarkedet er det ikke så farlig med økte renter så lenge inflajsonen følger etter. Samtidig er det lenge vært forventet at rentenivået vil endres.

Konklusjon: dersom du faktisk har 10 års horisont ville jeg start sparingen nå, men kanskje investert f.eks 20 prosent av pengene hver uke frem til påske. Da er du "med" om ting går oppover, men fremdeles kapital til å kunne kjøpe på lavere nivåer om nedturen forutsetter. Dette handler om risikovillighet. Empirisk er det vist svært vanskelig å "time" markedet slik at du like gjerne kan investere 100 prosent med en gang .. Jeg mener likevel, gitt dagens marked, at man burde spre investeringen utover i tid fordi usikkerheten er ganske så høy.

Når det gjelder hvilke fond så ville jeg kjøpt ulike indeksfond. 50 prosent på Oslo børs, 25 prosent i fremvoksende markeder og 25 prosent i "verden" kan jo være en fin sammensetning i et langsiktig perspektiv.
Redigert 21.01.2021 kl 00:09 Du må logge inn for å svare
milk
11.02.2018 kl 15:26 13656

Jeg registrerer at det er lite snakk om å investere i CPM og en Autocall. Disse har alt fra 12% til 18% avkastning i året. Selv om selskapene faller på børs,gir disse avkastning,med mindre de faller mer en 40%. Er det noen som har erfaring med Autocall?
Redigert 21.01.2021 kl 00:09 Du må logge inn for å svare
milk
11.02.2018 kl 18:30 13549

Nå har 110 sett innlegget,men er det virkelig ingen som har erfaring med CPM?
Redigert 21.01.2021 kl 00:09 Du må logge inn for å svare
Ebe
11.02.2018 kl 18:31 13538

Tusen takk for grundig analyse! Dette stemmer godt med det jeg har tenkt selv, og hørt andre si.

Er det forresten noe i veien med å investere litt mindre i Oslo børs, og putte noe i for eksempel et dansk fond? F.eks. 30% Oslo børs og 20% i Danmark? Noen mener vel at det fort kan komme en nedtur om et par år, og da blir svingningene gjerne større på Oslo børs? Oljen og omstillingen i norsk økonomi er jo også noen usikkerhetsmomenter i Norge på lang sikt? Noen motargumenter?
Redigert 21.01.2021 kl 00:09 Du må logge inn for å svare
Kontur
12.02.2018 kl 12:39 13387

Tror det er et ok tidspunkt å satse på nå.
Redigert 21.01.2021 kl 00:09 Du må logge inn for å svare
milk
14.02.2018 kl 17:35 13213

Fremdeles ingen som tenker på å kjøpe en Autocall fra CPM ?
Redigert 21.01.2021 kl 00:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.02.2018 kl 18:10 13180

Hei Ebe!

Jeg gir aldri råd om investering, men kan forklare hva jeg ville gjort, som jeg kommer til å gjøre fra og med i år. Skal inn på IPS (individuell pensjonssparing) i tillegg til de aksjene og egenkapitalbevisene jeg driver med.

Setter inn maksbeløp (40.000 kr) snart, og lar det stå som rent pengebeløp på IPS-en. Man får selvfølgelig skattefradraget på det også! Om børsene holder seg høvelig godt oppe til over nyttår, så skal jeg forte meg å sette inn maksbeløp også for 2019 i januar 2019. Om inflasjon og renter begynner å trekke mer og mer opp framover, så kan det komme et skikkelig nedtrekk på børsene. "But it's different this time (...)". Nei, det tror jeg ikke på i det hele tatt!

Et vesentlig brudd ned i hovedlinjene på børsene i verden kan sette fart på en realt børskrakk som virkelig slår hardt i mellomgulvet. Om/når så skjer, så skal jeg kjøpe. Det blir innenfor biotek, helsevern og teknologi, som jeg ser for meg vil ha et meget stort vekstpotensial i minst tjue år fram i tid. Økende og eldre befolkning, gjennombruddsfaser for viktige og dyre kreftmedisiner, et internett over alt osv., alt dette i en rikere verden som blir mer sammenkoblet.

Risikoen ved strategien min er at børsene i verden kan gå bananas opp i en siste ville himmelferd før de diser i bakken til bakrus, såpass høyt opp først at det hele kanskje blir et nullspill, eller at jeg ville ha tjent noe mer på å ha kjøpt fortløpende, men... Jeg har tro på å la alt stå i pengebeløp. Uansett ikke lenge før vi er i 2019. Om den kjøpsanledningen jeg er ute etter ikke kommer innen mars 2020, så kjøper jeg uansett. Straks bare to år til, så ikke lang ventetid i det hele tatt. Jeg har godt over 20 års perspektiv på IPS-en, men velger likevel å vente med å kjøpe f.eks. fondsandeler, så jeg skal stå ute med penger.

Det meste av aksjer og fond er passelig dyrt nå, og børsene er høyt oppe, men etter 10 år kan det likevel vise seg å være et godt kjøp om man kjøper i dag. Jeg vil likevel satse på å vente og håpe at det kommer en virkelig god kjøpsanledning. I så fall får jeg langt flere fondsandeler f.eks. til samme beløp. Et banalt eksempel: Vente i maks to år, og den store kjøpsanledningen inntreffer. "Kjøpe to til prisen av en." Man skal ikke være det store mattegeniet for å skjønne gange-effekten av et slikt kjøp for de påfølgende åra, ikke sant..?

Håper det var noen tanker som var verdt å dele.
Redigert 21.01.2021 kl 00:09 Du må logge inn for å svare
Ebe
18.02.2018 kl 20:39 12971

Tusen takk for refleksjonene!

Har vurdert å vente på en eventuell ordentlig nedgang jeg også. Spørsmålet er bare om jeg klarer å skjønne når bunnen er nådd, særlig om nedgangen blir langvarig. Mange eksperter mener vel at det er vanskelig, og at man fort kan tape på det om man ikke er veldig god, ved å gå glipp av siste del av oppturen som du sier?

Tror uansett jeg setter av en del penger jeg kan investere ved en senere anledning når ting ser billigere ut, så går jeg inn med noe nå også for å "safe".
Redigert 21.01.2021 kl 00:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.02.2018 kl 12:25 12877

Bare hyggelig!

Å treffe bunnen, det klarer jeg neppe, men å kjøpe langt nede skal jeg nok få til. Tror muligheten for det skal komme etter hvert. Her har alt og alle fått lån i en økonomi på dop, så det skal ikke mye til før det rakner for flere, både privatpersoner og bedrifter. Rentene skal opp, og det er mange som ikke vil tåle det, bl.a. folk som har aksjer på lånte penger. Det kan også være bobler som er så kraftige at man ikke blir klar over dem før etter at de har sprukket.

Det er faktisk helt konge å ha penger for å kjøpe når børsene har falt mye. Jobben min er å gjøre IPS-sparingen min best mulig, få størst mulig pensjon igjen for den i forhold til andre. Jo mer penger jeg sitter igjen med som pensjonist i forhold til andre, desto bedre kjøpekraft vil jeg ha.
Redigert 21.01.2021 kl 00:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.02.2018 kl 11:12 12762

Det holder jeg med han i:

https://www.dn.no/nyheter/2018/02/20/1030/Makrookonomi/sjefokonom-vi-er-i-den-siste-fasen

Kanten på stupet er nok der på horisonten..:)-

Jeg har tatt noen grep. På aksjer i større grad i mer "trygge plasseringer", som i NRC, og ellers har jeg flyttet en hel del mer over på egenkapitalbevis i banken min på gamle tomter, som gjør det meget bra.
Redigert 21.01.2021 kl 00:09 Du må logge inn for å svare
Ebe
20.02.2018 kl 18:05 12703

Ja, gode argumenter for at vi nærmer oss toppen. Så er spørsmålet hvor langvarig nedturen blir. Har vi noen sammenlignbare perioder?
Redigert 21.01.2021 kl 00:09 Du må logge inn for å svare