Archer 2019

Slettet bruker
ARCHER 15.05.2019 kl 12:12 67252

Oppretter en ny tråd om Archer
Alle får en mulighet til å være med og diskutere seriøst.
Men spam om ledelse og useriøsitet vil gjøre at man kun blir kastet ut fra gruppen.
At noen ikke er fornøyd med ledelsen er utdebattert, så frem til det kommer ny info om ledelsen er det ikke vits å komme med samme info som tidligere.
Dette skal være en diskusjonsgruppe, ikke en hat gruppe der man skriver bare for å spre eder og galle.

Redigert 21.01.2021 kl 08:52 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.05.2019 kl 12:22 18897

Den som vil og føler seg kompetent kan søke denne stillingen på MDR.
https://archerwell.recman.no/job.php?job_id=93886
Når kontraktene kommer er uvist, men det lyser mer og mer gjennom kommunikasjon på 1 Q og denne at det ikke er lenge til.
ken-guru
15.05.2019 kl 12:35 18859

Hva skal til for å heve "risikovilligheten" og interressen i denne aksjen og andre selskaper i oljeservicesektoren. Alt i denne sektoren har vært dårlig, spesielt siste året. Oljeprisen har steget uten at det har vist igjen i kursen. Man kan argumentere med at fornybart er inn og olje er ut, men oljeselskapene har gått bra, i motsetning til oljeservice som har vært elendig. Kanskje markedet oppfattertror at overkapasiteten i oljeservice vil opprettholdes i mange år fremover på grunn lavere etterspørsel enn vi tror. Dette pga en flom av shaleolje og fornybarenergi?
Slettet bruker
15.05.2019 kl 12:43 18849

Det er vanskelig å si hva som skal til, men kontrakter som øker inntjening og økt fokus vil jo ha noe å si.
Nå viser jo Archer bedre resultatmarginer enn før nedturen i 2014 og med 2 MDR kontrakter på rundt 100 Mill dollar i årlig kontrakt verdi samt en margin på 20-25% vil bare øke interessen og fokuset på de selskaper som er riktig porsjonert i markedet.
Hele bransjen er på allltimelow, selv om det ikke skal være noe grunn til det nå.
hofa
15.05.2019 kl 13:01 18811

Jeg tror så meget på olieservice at jeg har købt mig massivt ind i Archer, som i dag er min absolut største aktie. Har solgt ud af DNO. Har p.t. et underskud i Archer på 300 t, men jeg er ikke det mindste i tvivl om, at den kommer op. Interessen for at investere i olie og olierelaterede virksomheder er ikke inn i øjeblikket, men olien bliver ikke udfaset, hverken i 30, 40 eller 50. Når miljøfeberen er slut er det op op og atter op.
Rakettrally
15.05.2019 kl 13:12 18798

De seneste ukene har Archer fornyet kontrakt med Chevron, fått kursanbefalning av Nordea på 10 kr, fremlagt et solid Q1, likevel har kursen rast nedover. Er selvsagt frustrerende å være inne i aksjen, når det er så mange positive triggere, samtidig som aksjen stuper. Hva skal til at oljeservicenæringen skal få seg en boost igjen?
Vikusen
15.05.2019 kl 13:39 18672

Folk er bare nervøs for å sitte i aksjer generelt akkurat nå med handelskrigen osv. I fjor så var det jo volum i alle oljeservice aksjer.
Slettet bruker
15.05.2019 kl 14:04 18630

De brukes til å utføre boreoperasjoner på installasjoner der boretten enten er gammelt, tatt bort eller aldri har vært påmontert.
Draguen er ett eksempel, Heimdal ett annet.
Plugging eller boring av nye brønner, vedlikehold av brønnene.
Archer eier 2 stk. Og det finnes 2 stk.
ken-guru
15.05.2019 kl 14:11 18614

Takk for svar. Finnes det kun to stk, dvs at det ikke er konkurranse om slike oppdrag, eller kan gjøre det på annen måte? Hvorfor blir disse så sjelden brukt og når var de sist gang i jobb? Hvilke rater kan man her forvente?
Slettet bruker
15.05.2019 kl 22:33 18458

Har tatt meg litt tid til og lese gjennom rapporten 9.mai. Og må si jeg er svært imponert!
Kort sammendrag:

-EBITDA økt med 89% sammenlignet med samme periode 2018.
-EBIT på 5,3% av omsetningen. Samme periode 2018 gikk Archer i minus.
-Gjeld redusert til $581,3mil.

Plattform drilling og prosjektering:
- 20% økning i omsetningen sammenlignet med Q1 2018
- 39% økning i EBITDA sammenlignet med Q1 2018

Brønn tjenester:
- 20% økning i omsetningen sammenlignet med Q1 2018
- 80% økning i EBITDA sammenlignet med Q1 2018
- Ny teknologi i oljeprodukter står for 16% av omsetningen i kvartalet, med god trekkraft i Asia og Midtøsten

Landboring:
- fullført restrukturering som fører til sterke resultater
- 239% økning i EBITDA sammenlignet med Q1 2018 grunnet
- på grunn av sterk boreytelse og lavere kostnadsgrunnlag.
- Den argentinske pesoen har avskrevet 13% mot USD i kvartalet, noe som førte til lavere rapporterte USD-inntekter


Kommer også fram i 1Q 2019 rapporten at:
- Omsetningen kan øke 4-6% over 2018
- sikte på å få tilgang til Saudi Arabia markedet senere i år.

Sist nevnte kan være noe og se fram til som vil være en god trigger!

Mye mer god og positiv lesestoff i selve rapporten. Også litt om Archers utfordringer.

Noen som vil utdype noe om dette, eventuelt tilføye noe? Fyr løs!
Jeg personlig trur vi må sitte over sommeren og inn mot midten av høsten før en rekyl/reprising vil komme. Men hva betyr det? En investering er ment og være langvarig. Og bare tas ut når det er behov for eventuelt reinvestering.

-trj89
Slettet bruker
15.05.2019 kl 23:22 18400

Vær hilset trj89.

Først må man berømme kunnskapshevingen din fra i høst :-)
Husker du kom ramlende inn dørene på børs og lurte på hva du skulle kjøpe, man må jo bare beklage at når man kjenner fasiten skulle man vært all in i NEL frem til nå, men jeg har alltid 7 rette i lotto kl 20 00 hver eneste lørdag, bare så synd at jeg aldri treffer med 7 rette kl 18.

Det er utrolig mye positivt ja og det viktigste er at dette er lange kontrakter som bare vil øke inntjeningen etterhvert som selskapet selger tilleggstjenester sammen med kontraktene.

Med tanke på fremtiden er jeg rimelig sikker på at 4-6% over 2018 er konservativt satt med tanke på at man skal slå målsetninger, jeg vil selv tippe 10%
Tidligere MDR kontrakter har gitt en verdi på ca 50 mill dollar årlig og 24-26% margin, dette er jo litt usikkert med tanke på hvilket spec kunden ønsker.

Pakkene som er sendt til Saudi er veldig spennende, det er ca 2400 offshore rigger i verden. 27 000 landrigger så kan de komme inn på foretrukket utstyrleveranse på landrigg ser man potensialet.

Har selv tro på at DLS er rigget for salg, der Archer selger og blir mer eller mindre gjeldfri, leverer boretjenester til produksjonsplatformer world wide og satser mer over på oiltools.

I regnsakpet er DLS verdsatt til rundt 400 mill, og man har en kjøper som er veldig interessert i å skape seg ett monopol, så jeg vil si jeg blir spent på prisen, det vil kanskje også bli en budkrig om noen andre ønsker en fot inn i argentina, som tross alt viser mye bedre marginer enn hele USA.
Slettet bruker
15.05.2019 kl 23:43 18381

https://www.archerwell.com/products-services/platform-drilling/modular-rigs/

Som nevnt tidligere var tidligere kontrakter på ca 50$ pluss pr år før.
Repsol kansellerte en 2 årig avtale når nedturen kom, den var på 96$ pluss.
Archer fikk 37 mill dollar i kompensasjon, men regner da 10-14 mill $ for dekning av utgifter
Redigert 16.05.2019 kl 00:02 Du må logge inn for å svare
Rakettrally
16.05.2019 kl 00:03 18354

Litt usikker på om det er lurt å selge i Argentina. Kan være en gullgruve på lang sikt. Interessant det du skriver om de to unike riggene Archer har tilgjengelig, visste ikke at de satt på teknologi kun de besitter
Slettet bruker
16.05.2019 kl 00:13 18342

Er enig i at man skal ikke selge DLS for enhver pris, men det kan også være det smarteste å gjøre, før det kommer for mange aktører inn i regionen og er med på å presse marginer nedover.
Det er 1 aktør som nå prøver og flytte 1 rigg over fra USA til argentina, det er jo ikke bare bare og med investeringsplaner som nå er godkjent skal jo halve argentina bli sveitserost.
Får man godt betalt kan man fint selge og heller satse på Tools, P&A og drilling på produksjonsplattformen. Mindre risiko og kan skaffe enorm vekst med deres nye Tool teknologi.
hofa
16.05.2019 kl 08:30 18208

Tak mini, fantastisk inspirerende og seriøs tråd - endelig fri for spam.
Slettet bruker
16.05.2019 kl 08:46 18180

Jeg spamer kanskje vel mye om Argentina, men den biten av selskapet er jo helt glemt av mange, etter de fantastiske resultatene der og boomen som er i regionen er det latterlig at den ikke får mer fokus.
Totalt er det vel 7000 mill dollar som skal investeres der.
Gidder ikke samle tall, men prøv å sammenligne BWLPG inntekter/gjeld og resultat samt verdi. Så skjønner man at noe er feil ett sted.
Mer gjeld mindre inntekter nesten ikke sikkerhet i kontrakter, store tap, men 5-6 mrd kroner i verdi.
Slettet bruker
16.05.2019 kl 08:57 18150

Til person med nick Meg
Får ikke lagt deg til gruppa, finner ikke nick når jeg søkte deg opp i lista, vet ikke hvorfor, men du var den eneste jeg ikke fikk lagt til når jeg søkte opp nick fra tidligere tråder i går.
Skal også benytte anledningen til å rose Salha. Ikke spammet enda, keep up the Good feeling:)
Slettet bruker
16.05.2019 kl 09:06 18414

mini3

Du har skrevet om det tidligere men hva har den Argentinske pesosen kontra dollar å si for Archer? I teori og praksis.
Slettet bruker
16.05.2019 kl 09:22 18376

I praksis så er investeringer som gjøres lokalt lavere men riggrater og utgifter forbundet med rigg kontrakter er beskyttet mot havari av lokal valuta.
Derfor synker også omsetningen målt mot dollar, men driftsresultat holdes stabilt.
Mye av grunnen til at Shell nå legger 3000 millioner dollar på bordet er nok at de får mer for pengene der og har bedre marginer enn fks USA.
Samtidig så er Verdensbanken med på laget, det skaper trygghet og en bedre politisk stabilitet enn fks Bolivia, Nigeria, Venezuela, Brasil og (Trump USA )
Redigert 16.05.2019 kl 09:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.05.2019 kl 09:23 18359

Innlegget er slettet
Hva er dine betrakninger i forhold til DLS?
Keep/sell?
Slettet bruker
16.05.2019 kl 09:44 18313

DNB bør snart komme med ny analyse og heving av kursmål/estimater, de har Driftsresultat på 87/96/100 i 2019-2021.med guidingen som kom på 1Q er de på rundt 105-110 i 2019 uten flere kontrakter og uten MDR
Vikusen
16.05.2019 kl 16:37 18145

Skuffende dag dessverre. Seadrill 8%, dof klinket til og flere.
Slettet bruker
16.05.2019 kl 16:41 18143

God 17 mai folk !
Anywhere
16.05.2019 kl 16:46 18111

Det du avtegner som en skuffende dag, ble min anledning til sist inngang for ny trade. Har fått tilført jevnt og trutt i et par doser gjennom dagen til et dagssnitt på 4,90. Det synes jeg er OK. Jeg er som kjent både long og på kortere swing-trades, men jeg må jo si at det er meget rart om verden skal fortsette å ha behovene for olje, men samtidig ikke se at det er selskaper som faktisk tjener penger på dette, nesten av den grunn at det ikke er populært å se det for tiden.
Jeg setter god lit til teknologiutviklingen og implementeringen hos kunder av Archer, og kan ikke forstå med det mest åpne sinn at 5 kroner er en pris som kan ligge lenge. Som vanlig overrasker det dog hvor lenge det faktisk er mulig med underprising av en aksje, og i neste omgang er man irritert for at man ikke utnyttet anledningen som bøy seg over en altfor lang periode .- så lang periode at man konkluderte at noe måtte være galt med selskapet. Slik er det ofte ikke, det hender med minst like høy frekvens at det er investorene det er noe galt med...

God 17. mai med oljepris på 73!
Redigert 16.05.2019 kl 16:47 Du må logge inn for å svare
Vikusen
16.05.2019 kl 19:25 18025

Grunnen til skuffelse er at den hører ikkje heime under 5kr i utgangspunktet. Skulle solgt halvparten på 6 kr så kunne eg tradet snittet mitt nerover. Men er jo for jævlig å ta eit skikkelig tap dersom den skulle gå videre. Den er jo fremdeles billig på 6kr. Dillemma jeg kommer til hver gang. Har jo trua at jeg kan gå break even en dag. God 17 mai!!!
klassisk
16.05.2019 kl 20:54 17972

Sikkert dumt spm, men hvordan får jeg enklest handlet QES?
Rakettrally
16.05.2019 kl 21:05 17955

Enig med deg Vikusen. Når man kommer til seks kroner, noe den har vært noen ganger allerede, så føler man at aksjen er billig og skal opp igjen. Heldigvis har jeg snittet meg litt ned, hver gang.

Fremover vet vi at Archer er svært nære å signere to kontrakter. Dette kan komme når som helst. I tillegg så snakkes det om et salg i Argentina. Men virker som om det muligens ikke skjer i aller nærmeste fremtid.
Rakettrally
16.05.2019 kl 21:06 17953

Gjennom DnB må du registrere at du vil trade i utlandet, så kan man kjøpe som vanlig
Slettet bruker
17.05.2019 kl 22:11 17684

Vær hilset, mini3.

Ja, du anbefalte og følge mine egne vurderinger og ikke andres, og dette kreves naturligvis en viss research. (må si jeg tok utfordringen på strak arm)

Jeg har også lest DnBs presentasjon. Og slik jeg ser det så har Archer 3 "bærebjelker" (plattform, landboring og brønntjenester), hvorav landboring i Argentina, Vaca Muerta er en viktig del av Archer. Selv mener jeg at DLS group ikke bør gå ut for salg, både med tanke på sist nevnte, men også på bakgrunn av Argentinas regjerings ambisiøse mål. (Og doble olje og naturgass produksjon innen 5 år).
Et tredje argument for og beholde DLS er at nå mener også Nordea at Archer har gode sjanser for refinansiering.

Skulle de allikevel være fristet for og selge DLS håper jeg at de utsetter vurderingen av dette inntil Archer har fått en fot innenfor Saudi Arabia.

-Trj89
ken-guru
17.05.2019 kl 22:28 17658

Qes ned nye 13% i kveld og ny all time low. Nesten halvert på to uker. Hvor skal dette ende?
Redigert 17.05.2019 kl 22:30 Du må logge inn for å svare
Rakettrally
17.05.2019 kl 23:18 17620

Jeg er helt rolig med tanke på Archer. De har to fete kontrakter som de ifølge guidingen i Q1 sa at det kun gjensto noen små detaljer før den ble signert. Archer søker nå etter flere nye medarbeidere og jeg føler meg trygg på at avtalene ikke er langt unna. Vi har vært tålmodige lenge, men jeg håper og tror at det løsner innen kort tid
Slettet bruker
18.05.2019 kl 08:10 17513

QES er en illikvid aksje med svært lav omsetning, 5 -25 tusen aksjer i omsetning pr dag. Går ut frå at de som selger mener at resultatet fra siste Q var for dårlig og noe av årsaken til nedgangen kan vel være markedet generelt i dette segmentet. De var dagens unnskyldning.... :)
danm
18.05.2019 kl 11:13 17407

Archer ser ud til, at få travlt fremover, og det er det vigtigste.
Slettet bruker
18.05.2019 kl 15:19 17292

Det er der fokuset skal være ja.
Man kan si mye om kursutvikling, QES og frustrasjon over markedet, men man kjøper og eier Archer på grunn av at det i praksis er penger på gata og man vil få en syk avkastning når den går.
Om det skjer denne uka eller i september eller i 2020 er det få som vet.
Det er mange nå som angrer på at de ikke kjøpte NEL på 1,9.
Det underliggende i Archer er ekstreme verdier som ligger der og det er ikke luft.
Archer tjener ca 2,8 mill pr dag og omsetter ca 26 mill pr dag nå og har lange avtaler som sikrer dette.
Man kan sammenligne med andre selskaper i tilsvarende selskaper i andre sektorer.
Nærmeste jeg kommer er WWI
Samme omsetning, samme driftsoverskudd, samme gjeld, men WWI går med tap, samtidig får de refinansiert gjeld, betaler utbytte og har en børsverdi på ca 5,5 mrd.
Tilsvarende verdisetting av archer vil bety ca 38 kr aksjen.

Archer har mye større muligheter for vekst enn WWI men er i en bransje som ikke verdsetter de underliggende verdier nå, når dette skjer går det veldig raskt.

Folk må bare gjøre silk de selv ønsker, men det lureste man kan gjøre med Archer er å kjøpe og bare glemme til markedet verdsetter aksjen til riktig pris.
Med økende omsetning på oiltool, nye kontrakter for MDR og DLS vil øke omsetning og fortjeneste kraftig og da vil faktisk også 38 kr være billig.

QES er jo null bekymring, de er skrevet så mye ned i verdi at man kan ikke skrive de mer ned.
Det nevnes jo her at det er ekstremt lite handel i aksjen årsaken til det er jo at 78% er låst.
Mange store tunge selskaper innen segmentet er på 52 week low der over så tipper den er tradet ned til dette intervallet, har uansett ingen ting med selskapet å gjøre, som jeg viste tidligere er QES omtrent det eneste selskapet innen land drilling i usa som leverer positiv cash flow.

Archer leverer solide tall, er perfekt porsjonert og har lange kontrakter.
Alt under 10 er kjøp og hold, det er mitt tips.

Slettet bruker
18.05.2019 kl 15:27 17293

Gratulerer med dagen i går:)

Det er bra du har gjort egne vurderinger, det er de som står seg best over tid.

Alle som kjøper en aksje håper jo på en dobling dagen etter, det er dessverre ikke så enkelt og jeg må jo innrømme at det kan være veldig frustrerende til tider, uansett så har jeg selv alltid opplevd at så lenge det fundamentale er på plass så får man veldig godt betalt etterhvert.

Hadde Archer opplevd mindre marginer, dårlig kontroll over kostnader og at markedet foretrakk andre leverandører samtidig som de hadde tapt store penger, ja da hadde det vært skummelt både med tanke på kurs utvikling, emisjoner, refinansiering og fremtiden.
Hos Archer skinner solen på alle områder og bare solen får varme lenge nok, smelter isen.

danm
18.05.2019 kl 19:42 17150

Aktien er uhørt billig. Det er faktisk utroligt, at vi trods de mange gode nyheder og høj oliepris, stadig ligger omkring 5 kr.
Rakettrally
18.05.2019 kl 19:47 17135

Bra at utenlandske analytikere nå gjør oppmerksom på at det kan være lurt å gå inn i aksjen. Pengene ruller inn, stålkontroll på gjelden, og to fete kontrakter som kun mangler noen små detaljer før de signeres.