Medlemmer melder seg ut av kreftforeningen

Slettet bruker
15.05.2019 kl 23:17 547

Anne Lise Ryel politiserer Kreftforeningen, stikk i strid med vedtektene

Jeg melder meg herved ut av Kreftforeningen.

Grunnen er generalsekretær Anne Lise Ryel sitt utspill mot statsråd Sylvi Listhaug i iflg. ABC Nyheter 06.05. 2019.

Ryel gjorde gjeldende at Listhaug ikke er skikket som folkehelseminister etter at statsråden hadde gitt uttrykk for at en må «la folk røyke, drikke og spise så mye rødt kjøtt de bare vil», og at «det er ingen politisk oppgave å fortelle folk hva de skal og ikke skal».

Her avslører Ryel manglende rolleforståelse i stillingen som generalsekretær, og at den sosialistiske barnelærdommen om å ha politisk styring på menneskene og hvordan de skal leve, fortsatt sitter i ryggmargen hennes.

Kreftforeningen er iflg. vedtektene «en forening som er livssynsmessig og partipolitisk uavhengig». Med Ryels lange fartstid i Ap-dynastiet har den partipolitiske uavhengigheten formodningen mot seg, hvilket hennes utspill her dokumenterer. Det er ikke bra for foreningens omdømme.

Ryel «vi»-er seg når hun mener Listhaug ikke har stort nok engasjement og ikke forstår viktigheten av folkehelsearbeid. Betyr det at hun har styret i ryggen med dette utspillet?

John Stuart Mills berømte klassiker Om friheten fra 1859 er et forsvarsskrift for individuell frihet. Livsstil og livsførsel er en privat sak i et sivilisert samfunn – så lenge en ikke skader andre. Folk må gjøre sine egne moralske valg. Mill mener at selv dårlige individuelle valg kan komme samfunnet til gode ved at de viser andre mennesker hvordan de ikke skal leve.

Det er gledelig at Sylvi Listhaug som folkehelseminister ser ut til å ta et oppgjør med dagens politiske livsstiltyranni og adferdsregler som grenser til fundamentalisme.

Jeg regner med at hun som minister vil fokusere på betydningen av individuell livsglede og livskvalitet, i stedet for formaninger om skadelig livsførsel og politiske adferdsregler.

Det blir ingen pengestøtte til Kreftforeningen fra meg så lenge Anne Lise Ryel er foreningens generalsekretær.

Vennlig hilsen

Magne Reigstad
Slettet bruker
16.05.2019 kl 18:12 467

En venstrevridd kreftforening virker unødig splittende.
Er hele kreftforeningen venstrevridd eller bare leder Ryel?
Redigert 16.05.2019 kl 18:13 Du må logge inn for å svare
SCK
16.05.2019 kl 18:05 471

Jeg for min del er noe enig med Magne Reigstad.
For hvis man virkelig skal legge bredsiden til og forvrenge Listhaugs budskap, som åpenbart måtte være å la de som er i nærheten av livets ende få ta seg en røyk og et glass vin - får gjøre det - så syns jeg Ryel overdriver. Ryel går til og med så langt som å stille spørsmål om Listhaugs egnethet i vervet. De prøvde seg mot Lishaug i beskyldninger om at hun nedla sykehjemmnes kjøkken. Nå dette. Dette er tarvelig politikk på det mest norske.

Hva med Ryels egnethet?
Er det formålstjenlig å skyve medlemmer og støttespillere vekk?
Tror hun ikke medlemmene kjenner hennes ståsted? Tror hun f.eks. Osmundsensaken er glemt?
Jeg er redd Ryel dessverre har lykkes ovenfor endel bidragsytere.

Ryel er ingen kreftekspert om noen skulle tro det, hun er kun en foreningsleder. Pass vervet ditt og la helsevesenet og øvrig helsepersonale angripe Listhaug.

Det er å håpe at man fortsetter å støtte kreftsaken. Om enn under tvil. For saken er viktigere enn Ryel.

Slettet bruker
16.05.2019 kl 17:30 483

Vi trenger en Thatcher i Norge da det ikke finnes mannfolk lengre her. Kun kjerringer som baksnakker hverandre, konspirerer mot alle og en hver, og som gir bort vårt vakre nydelige land.
ladaen7,30
16.05.2019 kl 08:57 514

Så er det i gang igjen, bare navnet Listhaug får mange til å se svart.....
Slettet bruker
15.05.2019 kl 23:20 546

Hadde det ikke vært for at jeg røyker laks så skulle jeg meldt meg inn, Ryel sitter på en pengemaskin.