undrende
16.05.2019 kl 23:50 3811

hAHAHAHA, eventuelle oppkjøpere har profesjonelle som vender hver en stein før et kjøp kan komme på tale...… til orientering

og btw, jeg har ingen aksjer i NAS. Var dritheldig og fikk solgt på ville inside rykter i fjor høst på 220 kr
Noe annet kunne dt ikke ha vært siden kursen bykset opp fra rundt 168 til over 220 på 1 1/2 børsdag;...før nedturen atter en gang satte inn.
Jeg berga iaff skinnet den gangen, fra et alt for stort tap, til marginalt pluss

Det er ikke vanskelig å se hvem som er shortere i diskusjonen over her :-)
Mitt budskap til dere er : Dere er tatt med buksa nede, så trekk den opp, og piss gjerne for å holde varmen..... det hjelper noen minutter!
undrende
16.05.2019 kl 23:58 3769

t.o.m Du klarer vel å se hvem som står med buksene nede etter det siste året med NAS, hAHAHAHAHA
sus1
16.05.2019 kl 23:59 3757

Jeg skal ikke styre noen fly. Piloter skal det.
Fly er ganske så stabile fordi vingene går i stal på forskjellig tidspunkt/hastighet.
Max er nå ett ustabilt fly fordi det er avhengig av et dataprogram for å fly.
Sånn var det ikke på det gamle 737 før de puttet på nye motorer.
Skal ikke mye til for å ødelegge det gode.
Redigert 17.05.2019 kl 00:06 Du må logge inn for å svare
onuk
17.05.2019 kl 00:05 3726

Regner med at du ikke skal styre flyet selv sus1. Jeg lurte på hvordan du som passasjer vil styre hvilket flytype du skal reise med? I det øyeblikk du bestiller en flytur.

Er jo egentlig ganske enkelt. Snu når du kommer til flyet eller velg at ta risikoen om det 737MAX! Viktigste er vel at gi informasjon ved billett-bestilling: Er det 737MAX - er bestilling kansellert!
hstray
17.05.2019 kl 00:12 3700

Nei, tror ikke det. Men lurer på hvordan han kan benytte så mye tid på ett forum. Visst du ser på hans aktivitet så er det nye innlegg gjennom hele døgnet. Hadde vært intressant å visst motivet til Frodon da han bruker så mye tid å krefter på spre usannheter iht til Bjørn Kjos og Norwegian.
hstray
17.05.2019 kl 00:12 3696

Nei, tror ikke det. Men lurer på hvordan han kan benytte så mye tid på ett forum. Visst du ser på hans aktivitet så er det nye innlegg gjennom hele døgnet. Hadde vært intressant å visst motivet til Frodon da han bruker så mye tid å krefter på spre usannheter iht til Bjørn Kjos og Norwegian.
hstray
17.05.2019 kl 00:12 3694

Nei, tror ikke det. Men lurer på hvordan han kan benytte så mye tid på ett forum. Visst du ser på hans aktivitet så er det nye innlegg gjennom hele døgnet. Hadde vært intressant å visst motivet til Frodon da han bruker så mye tid å krefter på spre usannheter iht til Bjørn Kjos og Norwegian.
sus1
17.05.2019 kl 00:24 4095

Jeg tror jeg kan fortelle deg det hstray. Han vil advare oss. Han har sett dette før. Det er stygt.
Tror ikke Frodon godtar at du sier han farer med usannheter.

Innlegget er slettet av Flipper
sus1
17.05.2019 kl 00:41 4080

Kjøpekraft er hva vi konsumenter har av penger vi kan bruke.
Hvis inflasjonen er på 50% øker kjøpekraften da?
Argentina er vell der.
Redigert 17.05.2019 kl 00:43 Du må logge inn for å svare

LOL
Ingen anonyme skriver over 20 innlegg om dagen bare for å advare.

Her er det annen agenda enn å være grei. Enten er Frodo short eller så får han kick av clicks. Men det er så voldsomt og så mye at jeg ikke kan ta det seriøst.
onuk
17.05.2019 kl 01:02 4074

Jeg har vel ærlig talt ikke tenkt over det ved reisebestilling så langt. Men jeg har veldig lyst å gjøre det fremover. Helst ikke (aldri) denne maks dødsbomben. Så jeg spør helt dumt hvordan unngår jeg Boeing 737 maks? Å snu like før bording redder ja kanskje livet, men ikke akkurat selve turen.......
undrende
17.05.2019 kl 01:10 4055

Det er ikke noe uvanlig at folk er aktive på børs sider. Det er jo noen som lever av det, de er dedikert, tar ingen uoverilte avgjørelser , men kvalitetssikrer absolutt alt de gjør (i motsetning til sauene som er dømt til å gå på snørra). At de bruker tid på case som NAS kan sikkert være fordi dette er et åpenbart katastrofe case å hive seg på, og derfor, muligens gir personlig tilfredshet i å plukke det fra hverandre;..hva vet jeg?
undrende
17.05.2019 kl 01:16 4045

At dette skaper slik harme og irritasjon hos mange klarer jeg ikke å se på noen annen måte enn at dere sitter i klistret med denne aksjen og desperat forsøker å finne løsninger for å komme seg ut med skinnet i behold.
I så måte, så gjør skriblerier på slike forum ingen forskjell for kursen opp/ned i en aksje. Ikke ører en gang
livecnn
17.05.2019 kl 01:16 4041

Det er vondt lenge når en må vente til mandag på å kjøpe tilbake de aksjene en har solgt. Her blir det en storm av "dritt" fra enkelte.
MEN, det første de gjør på mandag ER....
Trygve`n
17.05.2019 kl 01:26 4028

Dere må ikke la dere lure, hver gang kursen har gått nedover kommer ryktene om bud på selskapet og da stiger det noen % for så igjen å falle, nye budrykter, deretter mulig kjøper, så tar vi av litt igjen og sånn går no dagan.
livecnn
17.05.2019 kl 01:44 4005

Det er vondt lenge når en må vente til mandag på å kjøpe tilbake de aksjene en har solgt.
Her blir det en storm av "dritt" fra enkelte.
MEN, det første de gjør på mandag ER....
Frodo1
17.05.2019 kl 03:14 3963

Grådighet går begge veier. Derfor kan short posisjonene nå få seg en skikkelig skvis fremover.

Uttalelsene i spørsmålet hvorvidt MAXflyene er trygge eller ikke har tatt helt av og mangler helt substans. Skulle tro det var folk med flygerutdannelse og med kompetanse som kunne uttale seg om det, men neida, her er det bare børshaier som tenker kanskje så langt som nesa går og ikke lenger.
La fagfolk uttale seg om tryggheten rundt MAX og ikke de som kun tenker på seg selv og egne børsdisposisjoner ❗️
undrende
17.05.2019 kl 14:22 3499

Det er ingen som vil godkjenne Max flyene før de er absolutt sikre på at ingen max fly noen gang vil falle ned igjen, så det blir nok til å stole på når den tid kommer.
På den annen side, så er det ikke gjort med et enkelt pennetrøk.
lektor79
17.05.2019 kl 19:18 3336

Glem max.. nå er det flyt! Handler dessuten om oppkjøp eller ei...

FAA kan jo godkjenne max flyene men om noen vil risikere livet sitt med å være prøvekanin for være en annen sak hehe

den gale trumpeten er oxo i krig med EU og Kina så tror du de vil haste med la max fly igjen?!

Må bare le av dere shortere... aldri sett så såre tapere. Max flyene er trygge. Boeing har gjort ferdig testing og godkjenningen kommer i neste uke. Nå må dere shortere komme med litt bedre argumenter.... eller er det bare å dekke shorten, så slipper dere å spamme HF. NAS skal til 65-75 innen juli!
lektor79
17.05.2019 kl 22:24 3071

NAS kan nå 100 direkt. Ingen vet kortsiktig el langsiktig nivå.
minsin
17.05.2019 kl 23:02 3007

Enig i at godkjennelsen er en forsåvidt enkel prosess.
Ekspertene på MAX er Boeing. Boeing tørr rett og slett ikke satse på en "quick fix" løsning.
Myndighetene vil selvfølgelig vektlegge Boeings dokumentasjon for godkjenningen.
tipper endelig godkjenning blir i løpet av Mai.
dog det kan ta noe tid fra godkjenning til NAS MAX er i lufta.
Har tidligere vært indikert medio August.

Er vi rå heldige kan flyene være i lufta i Juli :-)

At Boeing har funnet en software løsning er ikke "breaking news". Slik jeg har oppfattet det tidligere skulle denne komme ca nå. Men så skal FAA og de andre tilsynene akseptere at problemene er løst.
Det holder ikke med 200 flyturer. 400 MAX fly fløy vel ca 2000 turer til dagen, og det gikk 5 mnd mellom hver katastrofe.
Problemet til Boeing er at de ikke satte MAX på bakken etter første crash. Det ble mye mye verre av de heller ikke gjorde det etter andre crash, sjøl om høydeprofilene på de 2 flyturene var skremmende like. Det var luftfartsmyndighetene som rundt omkring i verden som til sluu gjorde det, de amerikanske de siste.
Nå har Boeing et kjempestort tillitsproblem i tillegg til et softwareproblem
Noen her har lurt på hvordan man kan være sikker på ikke å fly med MAX. Det er enkelt. Lufthansa, Wizzair, SAS har ikke MAX i flåten. Et ikke usannsynlig scenario er at NAS må sette MAX på bakken for i det hele tatt få solgt flyseter. Når noen lager film crashet i Etiopia eller Indonesia, som viser hvordan det ser i kabinen når man går fra 5 m/s oppover til 5 m/s nedover i løpet av 10 sekund, vil det ikke hjelpe på salget av MAX flyseter.
Hvorfor flyttet Boeing hovedkontor fra Seattle til Chicago? Offisielt for å være nær markedet. Onde tunger påsto at det var for å få avstand mellom ledelse/salgsavdeling og produksjon.
Jeg setter meg ikke inn i et MAX før de har vært i full drift et år. Og det betyr at jeg ikke vil fly med selskap der jeg kan risikere MAX. Jeg vil ikke ha mine siste 2 -3 minutter i en sentrifuge.
Og jeg tror at jeg ikke er alene.
Men jeg håper NAS finner ut av det. NAS konkurs og erstattet med Ryanair som konkurrent til SAS på det norske markedet er ikke noen lystelig tanke
Redigert 18.05.2019 kl 14:04 Du må logge inn for å svare
egilas
18.05.2019 kl 14:59 2662

Hvem du vil fly med dritter de fleste her i... Lag deg en blogg
Redigert 18.05.2019 kl 15:00 Du må logge inn for å svare

på gamlehjemmet.
og når? - lenge til
og hvordan - fredelig
18.05.2019 kl 17:26 2413

Hva skjedde når airbus skulle introdusere A320 på eit flyshow,jo den styrtet.ble glemt veldigt fort,er nå eit av dei tryggeste flya,å det kommer maxene til å bli også
livecnn
19.05.2019 kl 21:02 2164

Dette blir spennende.
19.05.2019 kl 22:16 2027

Lykke til alle sammen, i morgen skal vi nok fly høyt ;-)
livecnn
19.05.2019 kl 23:24 1938

Det er vel ikke direkte negativt.