BREAKING NEWS : Boing has completed SW update for 737 MAX!!
Frodon
23.08.2019 kl 19:14
2315
Frodon skrev Er flyene i luften snart??
Mye slitne investorer her nå. Mulig flyene er tilbake i luften i 2020
Redigert 21.01.2021 kl 05:55
Du må logge inn for å svare
Frodon
07.06.2019 kl 12:36
2536
Er flyene i luften snart??
Redigert 21.01.2021 kl 05:55
Du må logge inn for å svare
vestlandsfugl
22.05.2019 kl 11:05
2721
Alle kom uskadet fra ulykker fordi flyet var manøvrerbart.
Kan hende fugl treffer stall-indikatoren og slår den ut av stilling, og software-ingeniørene ikke har tenkt på den problemstillingen. Spekulasjon, og lurer på hvordan Boeing forklarer fugl. Jeg legger merke til at de bruker det som forklaring på Etiopia, er det 2 forskjellige årsaker til at de 2 flyene ramlet ned?
Kan hende fugl treffer stall-indikatoren og slår den ut av stilling, og software-ingeniørene ikke har tenkt på den problemstillingen. Spekulasjon, og lurer på hvordan Boeing forklarer fugl. Jeg legger merke til at de bruker det som forklaring på Etiopia, er det 2 forskjellige årsaker til at de 2 flyene ramlet ned?
Redigert 21.01.2021 kl 05:55
Du må logge inn for å svare
Sinn
21.05.2019 kl 18:58
2888
Sullenberger havnet i Hudson-elven pga birdstrike
Redigert 21.01.2021 kl 05:55
Du må logge inn for å svare
minsin
21.05.2019 kl 15:53
2924
vil tro at dette er ett forsøk fra Boeing sin side , på å fraskrive seg ansvar ..
Act of God , e begrep mange selskap som påberoper seg , spess når ting koster
Men men med fly bestillinger inne hos Boeing på 3600 , tror jeg det er best for selskapet å rydde opp på ordentlig vis , eller så kommer vi til å se en økende takt i avbestilling av ordre..Mister Trump må også være grei - eller så er Boeing fort historie :-)
Act of God , e begrep mange selskap som påberoper seg , spess når ting koster
Men men med fly bestillinger inne hos Boeing på 3600 , tror jeg det er best for selskapet å rydde opp på ordentlig vis , eller så kommer vi til å se en økende takt i avbestilling av ordre..Mister Trump må også være grei - eller så er Boeing fort historie :-)
Redigert 21.01.2021 kl 05:55
Du må logge inn for å svare
Børsamatør
21.05.2019 kl 15:35
2974
Lite tenkelig, men det kan skje. Det er ingen som har sagt noe annet enn det her inne. Slapp litt av!
Redigert 21.01.2021 kl 05:55
Du må logge inn for å svare
Børsamatør
21.05.2019 kl 15:32
2985
skerptiker skrev Snart i NOK 100? Hvorfor er NAS så lett å manipulere?
Jeg tror ikke NAS snart er i NOK 100, men på lang sikt vil jeg si at det absolutt er mulig. Det er også en stor sannsynlighet for at de vil bli kjøpt opp.
Redigert 21.01.2021 kl 05:55
Du må logge inn for å svare
CC
21.05.2019 kl 15:29
3000
Jeg er ihvertfall nærmere. Les denne så forstår du kanskje at dette er lite tenkelig
https://www.telegraph.co.uk/travel/travel-truths/how-dangerous-is-a-bird-strike/
https://www.telegraph.co.uk/travel/travel-truths/how-dangerous-is-a-bird-strike/
Redigert 21.01.2021 kl 05:55
Du må logge inn for å svare
skerptiker
21.05.2019 kl 15:28
3002
Snart i NOK 100? Hvorfor er NAS så lett å manipulere?
Redigert 21.01.2021 kl 05:55
Du må logge inn for å svare
Børsamatør
21.05.2019 kl 15:25
3014
"En skulle ikke tro at en fugl skulle være noe problem for et jetfly på omkring 78 tonn. Men en fugl trenger faktisk ikke veie mer enn én kilo for at kraften i sammenstøtet med et fly i en fart på 400 km/t tilsvarer 8 tonn." Du finner nok artikkelen dette er klippet fra du også om du googler litt :-)
Redigert 21.01.2021 kl 05:55
Du må logge inn for å svare
solb
21.05.2019 kl 15:24
3017
"Jeg har ihvertfall ikke hørt at dette har senket jetfly før men det har kanskje du? Da burde det vært mang flystyrter med jetfly."
Synes ikke du skulle uttale deg så bastant om dette. Du vet vel like lite om hva som er sannheten som oss andre?
Synes ikke du skulle uttale deg så bastant om dette. Du vet vel like lite om hva som er sannheten som oss andre?
Redigert 21.01.2021 kl 05:55
Du må logge inn for å svare
CC
21.05.2019 kl 15:21
3029
Jeg har ihvertfall ikke hørt at dette har senket jetfly før men det har kanskje du? Da burde det vært mang flystyrter med jetfly.
Redigert 21.01.2021 kl 05:55
Du må logge inn for å svare
Børsamatør
21.05.2019 kl 15:19
3038
At fugler er/har vært involvert i flyulykker er vel ikke akkurat noe nytt.
Redigert 21.01.2021 kl 05:55
Du må logge inn for å svare
Leoparden1
21.05.2019 kl 15:18
3048
Dersom det er fugler som er skyld i de to katastrofene med 737 Max er begge havarikommisjonene som ahr sett på ulykkene mer eller mindre komplett udugelige. Hva med alle som har "slåss" med stikka for å rette opp flyet underveis? Nestenulykker, feil avdekket også i simulatorer?
Dette høres ut som det reneste vås for meg....
Dette høres ut som det reneste vås for meg....
Redigert 21.01.2021 kl 05:55
Du må logge inn for å svare
CC
21.05.2019 kl 15:16
3053
Vet ikke om det er særlig bra. Et fly skal vel ikke styrte av å treffe en fugl.
Redigert 21.01.2021 kl 05:55
Du må logge inn for å svare
solb
21.05.2019 kl 15:12
3071
Hvis de kan relatere flyulykke til treff av fugl, må det få utrolige positive konsekvenser både for Boeing og Norwegian samt andre interessenter. Plutselig er 737 Max det beste jetten av samtlige, og alle skal kjøpe den!
Redigert 21.01.2021 kl 05:55
Du må logge inn for å svare
Top Trader
21.05.2019 kl 14:52
3136
Bird strike? Good or bad NAS news
https://www.cnbc.com/2019/05/21/boeing-shares-rise-after-report-that-a-bird-strike-may-have-caused-737-max-crash.html
https://www.cnbc.com/2019/05/21/boeing-shares-rise-after-report-that-a-bird-strike-may-have-caused-737-max-crash.html
Redigert 21.01.2021 kl 05:55
Du må logge inn for å svare
solb
21.05.2019 kl 10:41
3255
Dette skal bli meget interessant å følge fremover. Jeg formoder ledelsen i NAS holder et våkent øye her?
"China Eastern asks Boeing for compensation over 737 MAX grounding"
https://finance.yahoo.com/news/china-eastern-asks-boeing-compensation-081142840.html
"China Eastern asks Boeing for compensation over 737 MAX grounding"
https://finance.yahoo.com/news/china-eastern-asks-boeing-compensation-081142840.html
Redigert 21.01.2021 kl 05:55
Du må logge inn for å svare
Single Malt
21.05.2019 kl 08:17
3399
De ønsker jo å tjene penger på shorten
Redigert 21.01.2021 kl 05:55
Du må logge inn for å svare
Top Trader
21.05.2019 kl 08:15
3404
737 MAX med 16% lavere drivstoffkostnader vil transform industrien de neste 5-6 ¨årene. Det blir en shake out og konsolidering, hvem er med disse flyene best posisjonert?
Redigert 21.01.2021 kl 05:55
Du må logge inn for å svare
Ypsilon 7
20.05.2019 kl 14:25
3480
Shorterne gir seg ikke så lett. De SKAL ha prisen på aksjene NED, koste hva det koste vil. That's The case ?
Redigert 21.01.2021 kl 05:55
Du må logge inn for å svare
As soon back for work the MAX 737 the price will double easily .... 85Kr
Redigert 21.01.2021 kl 05:55
Du må logge inn for å svare
maxam
20.05.2019 kl 08:10
3788
Vi venter i spenning! Man kan skrive som man vil, men har ikke påvirkning på kursen. Kanskje det blir inndekning av short? Lykke til!
Redigert 21.01.2021 kl 05:55
Du må logge inn for å svare
maxam
20.05.2019 kl 08:10
3790
Vi venter i spenning! Man kan skrive som man vil, men har ikke påvirkning på kursen. Kanskje det blir inndekning av short? Lykke til!
Redigert 21.01.2021 kl 05:55
Du må logge inn for å svare
Lykke til alle sammen, i morgen skal vi nok fly høyt ;-)
Redigert 21.01.2021 kl 02:34
Du må logge inn for å svare
Hva skjedde når airbus skulle introdusere A320 på eit flyshow,jo den styrtet.ble glemt veldigt fort,er nå eit av dei tryggeste flya,å det kommer maxene til å bli også
Redigert 21.01.2021 kl 02:34
Du må logge inn for å svare
kronekursen
18.05.2019 kl 16:46
5169
Stephen skrev God Jul Mvh. Stephen
Redigert 21.01.2021 kl 02:34
Du må logge inn for å svare
Stephen
18.05.2019 kl 16:45
5177
God Jul
Mvh. Stephen
Mvh. Stephen
Redigert 21.01.2021 kl 02:34
Du må logge inn for å svare
vestlandsfugl
18.05.2019 kl 15:16
5310
minsin skrev hmm hvor vil du ha dine siste 2-3 minutter?
på gamlehjemmet.
og når? - lenge til
og hvordan - fredelig
og når? - lenge til
og hvordan - fredelig
Redigert 21.01.2021 kl 02:34
Du må logge inn for å svare
minsin
18.05.2019 kl 15:00
5350
hmm hvor vil du ha dine siste 2-3 minutter?
Redigert 21.01.2021 kl 02:34
Du må logge inn for å svare
egilas
18.05.2019 kl 14:59
5354
Hvem du vil fly med dritter de fleste her i... Lag deg en blogg
Redigert 21.01.2021 kl 02:34
Du må logge inn for å svare
vestlandsfugl
18.05.2019 kl 13:58
5467
At Boeing har funnet en software løsning er ikke "breaking news". Slik jeg har oppfattet det tidligere skulle denne komme ca nå. Men så skal FAA og de andre tilsynene akseptere at problemene er løst.
Det holder ikke med 200 flyturer. 400 MAX fly fløy vel ca 2000 turer til dagen, og det gikk 5 mnd mellom hver katastrofe.
Problemet til Boeing er at de ikke satte MAX på bakken etter første crash. Det ble mye mye verre av de heller ikke gjorde det etter andre crash, sjøl om høydeprofilene på de 2 flyturene var skremmende like. Det var luftfartsmyndighetene som rundt omkring i verden som til sluu gjorde det, de amerikanske de siste.
Nå har Boeing et kjempestort tillitsproblem i tillegg til et softwareproblem
Noen her har lurt på hvordan man kan være sikker på ikke å fly med MAX. Det er enkelt. Lufthansa, Wizzair, SAS har ikke MAX i flåten. Et ikke usannsynlig scenario er at NAS må sette MAX på bakken for i det hele tatt få solgt flyseter. Når noen lager film crashet i Etiopia eller Indonesia, som viser hvordan det ser i kabinen når man går fra 5 m/s oppover til 5 m/s nedover i løpet av 10 sekund, vil det ikke hjelpe på salget av MAX flyseter.
Hvorfor flyttet Boeing hovedkontor fra Seattle til Chicago? Offisielt for å være nær markedet. Onde tunger påsto at det var for å få avstand mellom ledelse/salgsavdeling og produksjon.
Jeg setter meg ikke inn i et MAX før de har vært i full drift et år. Og det betyr at jeg ikke vil fly med selskap der jeg kan risikere MAX. Jeg vil ikke ha mine siste 2 -3 minutter i en sentrifuge.
Og jeg tror at jeg ikke er alene.
Men jeg håper NAS finner ut av det. NAS konkurs og erstattet med Ryanair som konkurrent til SAS på det norske markedet er ikke noen lystelig tanke
Det holder ikke med 200 flyturer. 400 MAX fly fløy vel ca 2000 turer til dagen, og det gikk 5 mnd mellom hver katastrofe.
Problemet til Boeing er at de ikke satte MAX på bakken etter første crash. Det ble mye mye verre av de heller ikke gjorde det etter andre crash, sjøl om høydeprofilene på de 2 flyturene var skremmende like. Det var luftfartsmyndighetene som rundt omkring i verden som til sluu gjorde det, de amerikanske de siste.
Nå har Boeing et kjempestort tillitsproblem i tillegg til et softwareproblem
Noen her har lurt på hvordan man kan være sikker på ikke å fly med MAX. Det er enkelt. Lufthansa, Wizzair, SAS har ikke MAX i flåten. Et ikke usannsynlig scenario er at NAS må sette MAX på bakken for i det hele tatt få solgt flyseter. Når noen lager film crashet i Etiopia eller Indonesia, som viser hvordan det ser i kabinen når man går fra 5 m/s oppover til 5 m/s nedover i løpet av 10 sekund, vil det ikke hjelpe på salget av MAX flyseter.
Hvorfor flyttet Boeing hovedkontor fra Seattle til Chicago? Offisielt for å være nær markedet. Onde tunger påsto at det var for å få avstand mellom ledelse/salgsavdeling og produksjon.
Jeg setter meg ikke inn i et MAX før de har vært i full drift et år. Og det betyr at jeg ikke vil fly med selskap der jeg kan risikere MAX. Jeg vil ikke ha mine siste 2 -3 minutter i en sentrifuge.
Og jeg tror at jeg ikke er alene.
Men jeg håper NAS finner ut av det. NAS konkurs og erstattet med Ryanair som konkurrent til SAS på det norske markedet er ikke noen lystelig tanke
Redigert 21.01.2021 kl 02:34
Du må logge inn for å svare
minsin
17.05.2019 kl 23:02
5699
Enig i at godkjennelsen er en forsåvidt enkel prosess.
Ekspertene på MAX er Boeing. Boeing tørr rett og slett ikke satse på en "quick fix" løsning.
Myndighetene vil selvfølgelig vektlegge Boeings dokumentasjon for godkjenningen.
tipper endelig godkjenning blir i løpet av Mai.
dog det kan ta noe tid fra godkjenning til NAS MAX er i lufta.
Har tidligere vært indikert medio August.
Er vi rå heldige kan flyene være i lufta i Juli :-)
Ekspertene på MAX er Boeing. Boeing tørr rett og slett ikke satse på en "quick fix" løsning.
Myndighetene vil selvfølgelig vektlegge Boeings dokumentasjon for godkjenningen.
tipper endelig godkjenning blir i løpet av Mai.
dog det kan ta noe tid fra godkjenning til NAS MAX er i lufta.
Har tidligere vært indikert medio August.
Er vi rå heldige kan flyene være i lufta i Juli :-)
Redigert 21.01.2021 kl 02:34
Du må logge inn for å svare
NAS kan nå 100 direkt. Ingen vet kortsiktig el langsiktig nivå.
Redigert 21.01.2021 kl 02:34
Du må logge inn for å svare
WallStreeet
17.05.2019 kl 19:57
5928
Må bare le av dere shortere... aldri sett så såre tapere. Max flyene er trygge. Boeing har gjort ferdig testing og godkjenningen kommer i neste uke. Nå må dere shortere komme med litt bedre argumenter.... eller er det bare å dekke shorten, så slipper dere å spamme HF. NAS skal til 65-75 innen juli!
Redigert 21.01.2021 kl 02:34
Du må logge inn for å svare
FAA kan jo godkjenne max flyene men om noen vil risikere livet sitt med å være prøvekanin for være en annen sak hehe
den gale trumpeten er oxo i krig med EU og Kina så tror du de vil haste med la max fly igjen?!
den gale trumpeten er oxo i krig med EU og Kina så tror du de vil haste med la max fly igjen?!
Redigert 21.01.2021 kl 02:34
Du må logge inn for å svare
Glem max.. nå er det flyt! Handler dessuten om oppkjøp eller ei...
Redigert 21.01.2021 kl 02:34
Du må logge inn for å svare