737MAX, selvkjørende biler - og Ingeniørenes megalomani -


Hvor mange skal få lov at bli drept på dette alter, styrt av teknokrater (som i likhet med arkitekter trur de kan ALT BEST (og MYE bedre end f.eks piloter eller snekkere) og blåruss (som i bunn og grunn gir blanke faen i tap av liv - før kostnaden overstiger inntekten...) - før regjeringer verden over tar tak - og setter grenser for denne galskapen??
ULKEN
16.05.2019 kl 22:30 697

Hvilken kategori tillhører du? Blåruss, ingeniør eller håndtverker?
SMR52
16.05.2019 kl 22:34 682

For en nisse.................

Akademiker. Og har opp gjennom tiden erfart utallige eksempler på at det man "trudde" - når det vart undersøkt skikkelig - viste seg ikke at holde mål! Og iøvrig ikke sjeldent var fuldstendig FEIL!
Den mest vesentlige erfaring jeg har etter 25 års yrkeserfaring - er at der hvor "spesialister" tar over styring uten at innhente svært detaljert informasjon fra de som jobber i faget (pilot? snekker? sjåfør?) - då går det regelrett skikkelig AHT (Ad Helvete Til) !
SMR52
16.05.2019 kl 22:51 634

Hahaha nisse, yrkeserfaring fra NAV

er du blåruss, shorter i nas eller naver?

Har hverken positive eller negative posisjoner i NAS (eller NAV). Og håper i særdeleshet at NAS får en skikkelig kompensasjon fra Boing!

Mitt ankepunkt - er at utviklingen nå er totalt feil, pga. kombinasjonen av blåruss på toppen, dataingeniører (som ikke gidder spørre spesialister - pga de uansett oppfatter seg som bedre) og at regjering har blitt en ukritisk medløper på denne utvikling (bare ta eksempel: du kan sitte og tafse på storskjerm i en Tesla - lovlig, men toucher du en mobil - får du bot) - og at konsekvensen av denne kombinasjon (akkurat her for 737MAX) medførte at små 400 mennesker vart drept.

For profitten's skyld!

Og det synes jeg ikke er greit - og derfor sier jeg KLART ifra!

Det er ikke noen lov at vi i Norge (eller EU) skal være ignorante fjoldser som bare klapper når Trump eller FAA sier "klapp"!
minsin
16.05.2019 kl 23:49 571

hest og kjærre du skulle hatt mister... sånn at du slipper all den teknologien fra "blårussen".

Dersom ikke menneskeheten opplever belønning/profitt , hva er vitsen med å utvikle noe som helst??

Belønning for at utvikle noe som er til nytte er klart positivt - og helt greit for meg.

Det som er mindre greit - er når det blir for mye sammenblanding av blåruss (økononomer hos produsenter og politikere (f.eks. innen EU) - som betinger at det kommer krav om ditt og datt (i regelverk fra gamle-naziene som tapte krigen, men fortsatt har veldig god kontakt til både BMW, VW og MB) - som betinger at regelverket blir tilpasset ett veld av "nyttige" funksjoner - men hvor prisen (profitten) kreves av kundene.

Dekktrykks-sensorer for at ta et eksempel. Lett at måle - men med nye systemer - må du til verkstedd for at legge om. Eller sensorer i støtfangere - rimelig plagsomme, begrenset nytteverdi dersom du kan kjøre bil - men ekstremt kostbare - og selvsakt en 2-feil om du kommer på "EU"'en (som nazi-restene i EU-parlamentet gir som gavepakke til tidligere gode venner som forsynte de med biler en god halv dekade siden...!). Og som rævdiltene i Norge som altid udiskutert aksepterer. Har aldri sett noe land som er så komplett ukritisk - og nesten psykotisk opptatt av at få alt regulert - helst før reglene kommer!

Komplekser??
Frodo1
17.05.2019 kl 00:12 541

Har du shortet over evne ?

Helt enig med deg cs!
Hvis vi holder oss til bil så virker det som om utviklingen skal helt bort fra det med kjøreglede og helt over til Trygg Transport ( i teorien trygg uten menneskelig innblanding).
Vi som liker å kjøre fremfor å bli kjørt vi frykter nå at vi helt kommer til å miste muligheten til å eie og kjøre selv innen ett eller annet tidspunkt. Og da går jo utviklingen feil vei for oss for det er ikke selvkjørende vi vil ha.
En annen ting som nevnes, at det eksperimenteres med tilfeldige menneskeliv som innsats med full velsignelse fra myndighetene verden over er såpass villt at det er vanskelig å tro det er sant selv om vi vet det er sånn.
Alle, bortsett fra de som selger selvkjørende, har opplevd en datamaskin som lagger noen sekunder stadig vekk. Selv fikk jeg en fancy laptop for få uker siden, og den har helt plutselig slått seg av to ganger.
Jeg skjønner ikke at noen noen gang tør stole på selvkjørende bil
Redigert 17.05.2019 kl 00:13 Du må logge inn for å svare

Ja - det er AKKURAT det jeg kaller ingeniørenes megalomani. Selv-overvurdering!

Det har vært, bare siste 5 år, innkalling på innkalling pga. feil på systemer i biler. Det være seg air-bags, bremser, eller servo-styring.

Og etter slik fadese med at konstruere noe som en veldig godt har fått til i alle fall i 30 år - så trur plutselig desse blåruss- og ingeniør-fjoldser at vi skal tru på at de nå med god grunn skal få ta over styringen....

Hva feiler de mellom ørene??

Kanskje de først skulle kunne klare at konstruere noe feilfritt som i siste 20-30-40 år har fungert:

bremser, servo-styring, airbags

Eller har IT-mentaliteten tatt fuld overstyring over vanlig IQ - at alt er ok - dersom det er pga. "data'en" at det er feil på bremsen - eller styringen?
minsin
17.05.2019 kl 00:26 515

kan godt være at dekk trykk sensorer og sensorer i støtfangerne sparer flere menneskeliv enn de som dør i fly , i løpet av året
Men husk når enkelte kritiserer samfunnet på den måten som du gjør, er de ikke langt unna en diagnose

som sagt hest, kjærre og kuleramme er din stil :-)

Jeg skal dog ikke beskylde deg for vanlig IQ
Redigert 17.05.2019 kl 00:28 Du må logge inn for å svare
omac
17.05.2019 kl 08:07 426

Det har aldri i menneskhetens hsitorie vært tryggere å kjøre bil eller fly.

Det er klart at en god del av teknologien er positiv, det er selvkjøring som er galskap.
claav
17.05.2019 kl 08:50 386

Anbefaler at dere som kritiserer CS_invest her setter dere litt inn i hvorfor Boeing utviklet 737 MAX, og hva som faktisk er problemet med flyet. 737 MAX blei designet i hu og hast for at Boeing skulle ha en konkurrent til Airbus A320neo. Boeing fikk til og med lov av FAA å sertifisere flyet selv. Det både Airbus og Boeing gjorde var å sette større motorer på flyene for å spare drivstoff. For Airbus gikk dette helt fint da A320neo har mye bedre plass mellom vingene og bakken til større motorer. Boeing derimot var nødt til å heise de store motorene, slik at tyngdepunktet blei endret i forhold til tidligere modeller. Dette har ført til et fly med dårlige flyegenskaper, som veldig enkelt kan stalle når det stiger. Boeing har prøvd å fikse dårlig mekanisk design med software, noe de feila kraftig(dødelig) med. Dette betyr også at livet til alle som setter seg i 737 MAX i framtiden er avhengig av softwaren i flyet har tatt høyde for alle variabler som kan oppstå med dette ustabile flyet.

Et annet tankekors er at dette er problemer som Boeing har kjent til uten å gitt piloter ekstra trening. De satte heller ikke flyene på bakken frivillig umiddelbart etter noen av dødsulykkene. Pengene styrer dessverre, og blir satt foran menneskeliv.
Redigert 17.05.2019 kl 10:51 Du må logge inn for å svare