NAS - Hvorfor budet kommer før mandag:)

drmoney123
NAS 17.05.2019 kl 07:21 22533


Shortbanden har sannsynligvis hatt i oppdrag å kjøre ned kursen 10-20 kr før bud skal gis.
Da har en aktør altså brukt 400 millioner men sparer 1,5 - 3 milliarder på oppkjøpet...

Siden Boeing har fått orden på MAX flyene og siden det har lekket ut i media at noen tenker oppkjøp, vil kursen gå bananas også på mandag.

ergo: hvis de vil dra nytte av jobben shortbanden har gjort, må de legge inn bud i helga.
Redigert 21.01.2021 kl 05:23 Du må logge inn for å svare
Kantarell
17.05.2019 kl 14:51 10939

Hvor mye er egentlig verdt Nas-aksje etter forrige emosjon? mellom 45-50?
Redigert 20.01.2021 kl 23:21 Du må logge inn for å svare
nietsnraor
17.05.2019 kl 14:30 11022

Aksjekursen til IAG er fallende fra 700 til i underkant av 500.
Det umulige kan bli mulig, men på hvilken måte?
Ingen blir hengt fordi han sprer falske rykter, bar man gjør det rett.
Redigert 20.01.2021 kl 23:21 Du må logge inn for å svare
minsin
17.05.2019 kl 13:17 11225

Vil tro det er IAG som ligger bak mye av shortingen...
med hensikt :
1) få kjøpt selskapet billigst mulig
2) dersom det kommer andre budgivere inn før den såkalte karantens tiden utløper vil de allikavel kunne ha en formidabel fortjeneste .
I tillegg , avhengig av avtale med långivere , vil short begrense stemme rettigheter for eierne av aksjene og dermed kunne blokkere ett evt salg til andre parter.

er nok litt tekn juss inne på pkt 2 - men vil absolutt tro at eierne av aksjene som er utlånt til shorting ikke kan benytte seg av stemmeretten til aksjene de eier.

Vil derfor tro at IAG er bak shorten , og er ikke forundret over at shorten øker..for å blokkere mulighetene for oppkjøp fra andre selskaper .
Når det kommer til store verdier kan selskapene være veldig kreative, IAG kan feks "trylle" frem ett datterselskap som kjøper NAS og dermed unngå karantene tiden

NAS er uansett i spill , og det er positivt for verdifastsettelsen av selskapet og aksjonærene

Redigert 20.01.2021 kl 23:21 Du må logge inn for å svare
solb
17.05.2019 kl 09:44 11570

Hvem ligger egentlig bak denne voldsomme shortingen vi har sett? Mye peker mot IAG. Etter at de ga opp oppkjøpsforsøket, har de likevel beholdt den store eierposten i NAS, plassert hos en annen aktør. Jeg ser ikke bort fra at mange av de 10 mill shorteraksjene kommer herfra? Mye muffens ute og går. Ser vi neste kapittel i dette dramaet til uka?
"IAG eide frem til tidlig i år 3,93 prosent av Norwegian, og kilder sier også til den spanske avisen at IAG kan ha plassert aksjene midlertidig hos en annen eier – eller har en mulighet til å kjøpe tilbake aksjene til en bestemt pris – uten at koblingen til aksjene må opplyses til børsmarkedet. IAG har ikke kommentert noen av de anonyme opplysningene i saken."
Redigert 20.01.2021 kl 23:21 Du må logge inn for å svare
zuba
17.05.2019 kl 09:34 11623

Karantenen bortfaller hvis det melder seg flere budgivere.
Redigert 20.01.2021 kl 23:21 Du må logge inn for å svare
drmoney123
17.05.2019 kl 09:20 11687


https://www.dn.no/luftfart/norwegian/british-airways/iag/spansk-avis-ny-interesse-for-norwegian-oppkjop/2-1-605357

"Den spanske avisen skriver at IAG har pålagt seg selv seks måneders karantene fra å vise interesse for Norwegian etter at det kastet kortene 24. januar i år."
Redigert 20.01.2021 kl 23:21 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.05.2019 kl 09:12 11732

I januar i år varslet imidlertid IAG at de droppet oppkjøpsforsøket og at de skulle selge aksjeposten sin. Dermed vil «oppkjøpskarantenen» IAG har på Norwegian UNDER BRITISK LOV utløpe i slutten av juli.

Expansion skriver imidlertid at karantenen vil bli opphevet hvis et annet selskap skulle komme med et bud på Norwegian.
Redigert 20.01.2021 kl 23:21 Du må logge inn for å svare
minsin
17.05.2019 kl 09:04 11777

Det handler om penger , da gjelder ikke fysiske lover..
Sett fra deres side ønsker de å overta selskapet billigst mulig...IAG har helt sikkert kreative løsninger på dette :-)

Redigert 20.01.2021 kl 23:21 Du må logge inn for å svare
drmoney123
17.05.2019 kl 08:57 11822


karantene til IAG er selvpålagt.
den kan de oppheve så fort de vil om de vil spare noen milliarder på kjøpet...
Redigert 20.01.2021 kl 23:21 Du må logge inn for å svare
exuptro
17.05.2019 kl 08:52 11862

Vet at IAG er fristet, og ja de har tette bånd i Spania, men de har jo lovfestet karantenen på 6 mnd med mindre andre selskap legger inn bud? Derfor er jeg skeptisk til at IAG legger inn bud før tiden er gått. - men det kan jo hende de gjør et unntak siden info er lekket i pressen?

Når det er sagt- intet mindre hadde gledet meg mer om NAS-aksjonærer får som fortjent og får en god slant før sommeren.
Redigert 20.01.2021 kl 23:21 Du må logge inn for å svare
minsin
17.05.2019 kl 08:38 11935

IAG ... er selvfølgelig alltid fristet av en ny flypark og ei omsetning på 50 mrd.
Nyheten om oppkjøp kommer fra spania , og IAG har tette bånd mot spania...
Easy Jet har vært i markedet å hentet 30 mrd for videre ekspansjon.
Pga faren rundt Brexit , har engelseke selskap sett på muligheter for å kjøpe selskap
Araber gutta har også vist interesse...
NAS har tidligere gitt uttrykk for at flere aktører havist interesse
Redigert 20.01.2021 kl 23:21 Du må logge inn for å svare
minsin
17.05.2019 kl 08:32 11972

Norwegian har nok visst i lengere tid at det er aktører som by på selskapet.
defor har NAs kommet med børsmeldinger om bla
1) NAS vil satse på å synliggjøre verdiene , intjening fremfor ekspangsjon
2) Argentina går i pluss i august
23 NOFI avtalen for videre ekspansjon i Europa..

Shorskvisen vil ikke finne sted som mange tror på forumet , rett å slett fordi det vil være taktisk lurt å komme med budet før shorter posisjonene innløses.
Budet vil da være minimum 10 kr lavere enn ,"opprinnelig bud"
Vi får se til uken , om short registret minker i serlig grad , da får vi en indikasjon om det stemmer det jeg sier... minker det ikke holder jeg fast på mine antakelser
Det er klart når en spansk avis har en større sak om dette er det selvfølgelig noe i det.

Om mine antakelser er rett , begynner det å haste med bud
,Aksje kursen kommer til å bli kjørt de neste dagene , bare på spekulasjoner rundt oppkjøp , selv uten snarlig bud kommer aksjekursen til å kjøres i området 50-60, mange vil inn

Jo senere bud kommer dess høyere bud vil komme...

på en annen side er det greit med bud for å synliggjøre verdiene i selskapet ,men dog NAS er veldrevet når vi ser på historikken.... de har satset på vekt og har i dag omsettning på nærmere 50 milliarder..er selv litt i tvil hva jeg mener... om selskapet bør gå på utenlandske hender.








Redigert 20.01.2021 kl 23:21 Du må logge inn for å svare
nhydro
17.05.2019 kl 08:31 11979

Kan jo hende IAG har lært fra forrige runde at det ikke lønner seg å spille med åpne kort.
Hvem som helst kan jo si at de ikke kommer til å gjøre en ting, men gjøre det allikevel
Redigert 20.01.2021 kl 23:21 Du må logge inn for å svare
exuptro
17.05.2019 kl 08:27 12016

Nå skal jeg ikke spre eder og galle, men hvem skal komme med bud? IAG har vel bånd på seg til slutten av juni.

For all del - NAS er et meget spennende case for tiden, og jeg håper for aksjærenes del at kursen snur, men spørsmålet er fremdeles hvilket selskap som skal legge inn bud. IAG er utelukket slik jeg har oppfattet det.
Redigert 20.01.2021 kl 23:21 Du må logge inn for å svare