Ny Hamsun roman funnet på et gammelt loft

Slettet bruker
18.05.2019 kl 18:10 927

Fittepikk og lurvekuse se.
Fredrik Frikk
18.05.2019 kl 23:31 911

Neppe. Hamsun var en mann med et forkrøplet syn på seksualitet. Han svermet gjerne for damer, men det ble aldri til noe mer. Hans første kone fortalte at han var svak i senga.
Slettet bruker
19.05.2019 kl 14:06 893

Vet ikke det.Han hadde et god tforhold til sin 2.kone.
Fredrik Frikk
19.05.2019 kl 19:22 884

Ja vel? Kilde?
Som du sikkert vet, Stella, var Hamsun en tyrann hjemme. Han tålte ikke lyder når han skrev, og det førte til at alle i familien gikk på nåler for han. Han sendte iallfall ett av barna på pensjonatskole i altfor tidlig alder, noe som førte til psykiske problemer. Om han hadde et godt forhold til Maria, er uklart. Hun avsluttet sitt yrkesliv (skuespiller) for hans skyld. Hun ble i stedet bondekone og etter hvert framtredende NS-medlem. Han var en stor kunstner, men et usympatisk menneske.
Redigert 19.05.2019 kl 20:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.05.2019 kl 21:34 874

Min kilde er boken Marie Hamsund skrev, anbefaler å lese den.
Marie Hamsund skrev en bok som hun kalte Regnbuen, hvor hun fortalte om sitt møte med Knut Hamsund, hun var 26 og han var 50.
"Fra første stund slo kjærligheten ned melllom dem som en lys lue som brandt livet ut - en besettende altoppslukende
kjærlighet som kunne slå gnister, og om ofte ble satt på en hard prøve, men som skulle vare livet ut. Men han hadde et ubendig temperament. Han var lunefull inntil det grenseløse. Men også hun hadde temperament".( Omtale av boken.)

En ting som viste hvor mye han elsket henne var da han fattig og gammel skulle gi henne en bursdagspresang. Det eneste han hadde var en gammel slitt lommebok som han gav henne.
Redigert 20.05.2019 kl 18:48 Du må logge inn for å svare
Fredrik Frikk
20.05.2019 kl 08:48 859

Ja vel. Jeg har faktisk lest Regnbuen for noen år siden, men glemte den i farten. Takk for svar.
Slettet bruker
20.05.2019 kl 09:52 849

Hva skjedde med hans første kone? Døde hun eller valgte de heller å leve i hor ved å bryte ekteskapet?

Tragedien Hamsun var nok hans begeistring for en viss politisk retning. Hans lønn ble diagnosen varig svekkede sjelsevner gett.
Fredrik Frikk
20.05.2019 kl 10:03 845

De ble skilt. Hun levde altså videre. Hun var noen år eldre enn han. I samtaler/intervju forteller hun at han ikke var noe spesielt i senga, en litt rar uttalelse, men det var den jeg refererte til innledningsvis. I romanene hans er det nesten aldri fullbyrdet sex, men desto mer sverming.

Redigert 20.05.2019 kl 10:05 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.05.2019 kl 10:29 836

Så de brøt ekteskapet altså. Det var forbundet med skam på den tiden, i motsetning til frillelivet vi ser i dag.

Når det er sagt har mye litteratur blitt sensurert på det ublue området i ettertiden se.
Fredrik Frikk
20.05.2019 kl 14:28 827

Den gang Hamsun skrev bøker, var det mange forfattere som skildret sex, om enn indirekte, så det er ikke grunnen til at Hamsun ikke skrev om det. Jeg tror at Hamsun bare var interessert i svermeriet, ikke selve møtet.

Ellers anbefaler jeg et besøk på Hamsun-senteret i Hamarøy. Der er også barndomshjemmet. Det er veldig rart å se kontrasten mellom det fattigslige lille huset og den berømmelsen han etter hvert fikk. At det går an. Og han klarte det helt alene.
Slettet bruker
20.05.2019 kl 18:44 813

Det er så mange år siden jeg leste boka som Marie Hamsund skrev, men de hadde 4 barn så han kan ikke har vært helt uttafor.Jeg satt i sted og leste litt, og det som står der er at de begge var meget glad i hverandre og lengtet etter hverandre når den ene var borte . Men han var jo svært opptatt av skrivningen og isolerte seg når han skrev, og tålte ikke at noen forstyrret ham.
Skal prøve å få lest mere i boken hennes.
Slettet bruker
20.05.2019 kl 19:36 809

Je leste Sult når je var 15 år gett. God roman gett. Det var etter den boken je skjønte at å gå sulten må til for å bli en ekte mann, så da unngikk je mat i én dag og vipps var je konfirmert du.
Slettet bruker
20.05.2019 kl 21:53 799

Hamsun var en nevrastenisk, angstbitersk, sjalu og politisk hjelpeløs fyr med så store komplekser for sin manglende utdannelse og elendige engelsk at han skeiet ut i nazistisk usa- og englandshat.
Det eneste han var noenlunde bra til var å skrive romaner.
Fredrik Frikk
21.05.2019 kl 12:10 775

Det stemmer godt med mitt inntrykk. Mennesker som møtte han forteller om en usympatisk fyr; selvopptatt, jålete og kranglete. Kilder har fortalt meg at han mobbet unger.
Slettet bruker
21.05.2019 kl 16:38 758

Det er hans forfatterskap han skal dømmes for og hvor han er en ener. Men det har nok gått på bekostning av noe. Jeg har lest litt mere i Marie Hs bok, der er også sitater av Hamsund selv. Mht kvinner så var han i hvertfall i br kontakt med flere kvinner etter som det står,
men jeg husker ikke alt i boken, det er så lenge siden jeg leste den.
Redigert 21.05.2019 kl 22:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.05.2019 kl 19:06 752

Stella,
nå må du tenke deg om en gang til i din snusfornuft:
Hitler skrev en av verdens mest leste bøker - er det også slik at mht. Hitler så er det også der "hans forfatterskap han skal dømmes for"?
Nei, je vil her innvitere æille kvinnfølk tell å tenke konsistent-logisk og itte bære PK-medfølende.
Slettet bruker
21.05.2019 kl 19:35 749

Jeg tenker nok at the Bible er verdens mest leste bok du, og på second place i Norge kommer statistisk årbok se.

Ja det er sikkert usakelig men det får våge seg du
Slettet bruker
21.05.2019 kl 22:52 736

Ja jeg vet at han beundret Hitler, men der er et men. Jeg har lest en del diskusjon om hans beundring for Hitler.Hvor gammel var Hamsund da krigen brøt ut. Han hadde knapt lest en avis eller fulgt med i tiden om politikk. Når det er omtale at at var en tyrann hjemme når han skrev, folk måtte gå i tøfler, så er det for at han ikke ville komme ut av tanken om det han holdt på med, skrivingen
av sine romaner. Han levde seg inn i handingene når han skrev, og etter som det står, var isolert uten aviser eller omgang med andre. Det er det jeg har lest om Hamsund og hvorfor han ble beundrer av Hitler. Det betyr da ikke av jeg deler Hamsuns syn på Hitler. Det går an å ha to tanker i hodet samtidig.
Fredrik Frikk
22.05.2019 kl 09:41 721

Du har rett, Stella, i at Hamsun var rundt 80 år da krigen brøt ut. Han var også blitt nesten døv, så det kan forklare en del. Men du vet sikkert at han skjønte så pass om hva som skjedde i landet at han ba nordmennene legge ned våpnene da Tyskland angrep landet. Og i 1945 skrev han er nekrolog om Hitler. Han var altså en klassisk landssviker.

Han var nok også rasist og fascist/nazist. Samene blir beskrevet veldig negativt. Hamsun beundret der imot sterke menn, jf. skildringene av væreier Mack. Han foraktet vanlige arbeidsfolk, les f. eks. "Segelfors by". Han ga Nobelprisen sin til Joseph Goebbels.

Ellers tror jeg du har rett i at han levde seg så sterkt inn i handlinga når han skrev at han mistet kontakt med samfunnet utenfor. Det må ha vært som en liten psykose.

En anekdote. Carl von Ozzietsky ble som du vet kastet i fengsel. Han var mannen som avslørte tysk opprustning på tvers av Versailles-avtalen, dessuten var han sosialist og aktiv anti-nazist. Han fikk ta imot besøk i fengsel. Der hadde han ett ønske: Bøker av Hamsun.
Redigert 22.05.2019 kl 09:42 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.05.2019 kl 10:53 717

Gulle god durabel informasjøn, FF.
Slettet bruker
22.05.2019 kl 15:00 706

Ja det er det jeg mener, flere har beskrevet Hamsund som døv, og at han hadde svært dårlig forbindelse med utenverdenen, derfor
mener folk at han ikke fulgte med i politikken, og ikke burde straffes så hardt. Tenk på alle som beriket seg under tyskerne, og som
aldri fikk straff. Med hensyn til at han ba nordmennene legge ned våpen, - var det ikke det de gjorde uten å følge Hamsund?
Kun en enslig vakt på Oscarsborg gjorde det han skulle uten å ha blitt bedt om å mobilisere, og klarte å forhindre at Kongen ble tatt.
Fredrik Frikk
22.05.2019 kl 17:07 701

Ja, nordmennene la stort sett ned våpnene, men det er flere årsaker til det:
a) Regjeringa sendte ut mobiliseringsordren per post, dvs. at mange soldater fikk brevet først når tyskerne allerede hadde besatt landet. Hadde regjeringa brukt radio, ville det blitt annerledes.
b) Noen steder møtte soldater uoppfordret opp, men så viste det seg at våpnene manglet sluttstykke. Militærledelsen var nemlig redd for sosialistisk opprør.
Disse to årsakene ble en stor sak etter krigen.
c) Quislings og Hamsuns oppfordring om å legge ned våpnene, ble akseptert av mange.
Men i Nord-Norge var det kamper. Ikke fordi nordlendingene var mer modige, men fordi de fikk tid til å områ seg. Tyskland erobret jo Nord-Norge sist.

Ja, oberst Eriksen på Oscarsborg festning fikk senket Blücher. Hurra!
Slettet bruker
23.05.2019 kl 00:20 687

Halfdan Koth som var utenriksminister sa da tyskerne var på vei opp Øresund, ; Dei kan då ikkje angripa eit fredelegt land...
enda Norge var blitt advart og fikk informasjon av engelskmennene. Så det var visst ikke bare Hamsund som var passifist.

Mht Oskarsborg at de ikke mobiliserte, så har jeg lest, at det var kun en soldat på vakt, og det var han som senket Blucher.
Fredrik Frikk
23.05.2019 kl 13:25 660

Pasifismen og negative holdninger til militæret var vanlig, og mye kom av at militæret ble satt inn mot streikende arbeidere på Menstad. Offiserene var jamt over svært høyrevridde og ofte medlem av Fedrelandslaget osv.

Jeg tror ikke det bare var en soldat på vakt. Det var iallfall ingen menig soldat, men oberst Eriksen som ga ordre om å senke Blücher.
Slettet bruker
23.05.2019 kl 17:38 652

Det står ikke noe om hvor mange som var på vakt, uten å påstå noe, mener jeg at jeg har lest at det var en.
Journalen gjengir observasjonene fra hovedvakten på Oscarsborg da tyske krigsskip kom inn Oslofjorden og Blücher ble senket. Vaktjournalen er unik dokumentasjon til norsk okkupasjonshistorie.
https://www.arkivverket.no/utforsk-arkivene/norges-dokumentarv/vaktjournalen-fra-oscarsborg-9.