Ny studie om stort potensial for H2 tog i Europa

Slettet bruker
NEL 19.05.2019 kl 09:34 9164

Som dere vet: Nel har signerte ifjor en særdeles viktig kontrakt med franske Alstom H2 tog. Nel skal levere H2 gigantpumper, H2 lagring utstyr, og store H2 fyllestasjoner til H2 tog worldwide. Linde Group ble kastet ut av Alstom og Nel tatt inn i varmen. Løkke lovet oss en update tidlig i år 2019. Denne kan smelle inn hardt og løfte kursen godt opp over 9.80. For updates kan komme anytime.
Norge trenger nullutslipp til Raumabanen, Meråkerbanen, Ofotbanen, Nordlandsbanen og Rørosbanen. Og det er billigere enn elektrifisering.
@samferdselsdep @jongdale @erna_solberg @olaelvestuen @jonasgahrstore @arildhermstad @realSlagsvold @audunlysbakken @BaneNORSF
Ny studie viser stort potensial for hydrogendrevet tog i Europa
17. mai. Utdrag fra gasword.Com

Europa ser på alternativer for å erstatte sin dieseldrevne togflåte mot klimaendringer og behovet for rask og konsekvent dekarbonisering av hele energi- og transportsystemet.
Hydrogen er en av de beste teknologiene for å redusere transporten, noe som gir et attraktivt alternativ til mange byer og regioner som strever for å bekjempe luftforurensning, sier Bart Biebuyck, administrerende direktør for FCH JU.

Fellesforetaket for brenselceller og brensel (FCH JU) og Shift2Rail har i dag lansert en felles undersøkelse som undersøker bruken av brenselceller og hydrogen (FCH) -teknologi i ulike jernbaneapplikasjoner.
Les fakta her: https://www.gasworld.com/study-shows-good-potential-for-hydrogen-trains/2017216.article?fbclid=IwAR1XRhPB0CDLOK5jsMvXvpo8xTAf97g4GGKTHz8tQaEmELCNAKRBe6IOhi4#.XN_gZ-8DE9o.facebook
Redigert 21.01.2021 kl 02:21 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.05.2019 kl 10:37 7857

Norges samferdselministern har förbjudit hydrogen på norsk jernbane fordi når det exploderar i tunnlar så er det katastrofalt. De vill ikke bruka norska inbyggare som testpersoner sa ministern.

Sen må de svart på vitt förbjuda lastbil med hydrogenn pga alla tunnlar i Norge. Det inser Nikola som kun ska levere batteri till lastbilar i Europa.
Redigert 21.01.2021 kl 02:21 Du må logge inn for å svare
Furuen
19.05.2019 kl 10:40 7838

Vært borti surstrømmingen nå igjen?
Redigert 21.01.2021 kl 02:21 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.05.2019 kl 10:49 7791

Jag förstår ikke att tiger gång på gång får lägga ut dessa fake news om hydrogen på jernbane i Norge. Samferdselministern har sagt nei.

Administration på online forum burde slette fake news inlägg Fra tigern.
Redigert 21.01.2021 kl 02:21 Du må logge inn for å svare
Admoff
19.05.2019 kl 12:01 7577

Hei XYZ, usikker på om Dale har lagt inn forbud på hydrogen. Kan du henvise meg til den artikkel/melding?
Legger ved denne, og utifra det jeg kan forstå så er det vel godt med lys i tunnelen, kan bare ta litt tid.

https://www.dagsavisen.no/innenriks/sprenger-togdrom-1.1223902



PS. dette er datert etter 2 måneder etter: https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Sporsmal/Skriftlige-sporsmal-og-svar/Skriftlig-sporsmal/?qid=74355
Klikk inn eller les under.


Skriftlig spørsmål fra Eirik Sivertsen (A) til samferdselsministeren
Dokument nr. 15:520 (2018-2019)
Innlevert: 05.12.2018
Sendt: 05.12.2018
Besvart: 11.12.2018 av samferdselsminister Jon Georg Dale

Spørsmål
Eirik Sivertsen (A): De første hydrogentogene er nå satt i kommersiell drift og vil kunne bidra til vesentlige reduksjoner av klimautslipp sammenlignet med dieseldrevne tog.
Vil statsråden på bakgrunn av de åpenbare fordelene som notatet fra SINTEF viser ta initiativ til å vurdere et pilotprosjekt med hydrogentog på Nordlandsbanen?
Begrunnelse
På oppdrag fra Nordland fylkeskommune har SINTEF utredet muligheten for å ta i bruk hydrogen som energibærer for tog på Nordlandsbanen. I et kortfattet notat konkluderer SINTEF med at Nordlandsbanen er den gjenværende dieseldrevne togstrekning i Norge som vil dra best nytte av hydrogen som nullutslippsdrivstoff, grunnet strekningens lengde og lave trafikktetthet. Notatet indikerer årlige kostnadsbesparelser i størrelsesorden 380 millioner kroner, sammenliknet med konvensjonell elektrifisering.
SINTEF mener Nordlandsbanen egner seg spesielt bra for å teste hydrogentogets egnethet i Norge, da den byr på de mest
relevante utfordringene med hensyn på rekkevidde, klimatiske forhold og krav til pålitelighet. Hvis et hydrogentog fungerer på denne strekningen vil dette kunne overføres til de fleste togstrekningene i Norge.

Svar
Jon Georg Dale: Det blei den 13.11.2018 samrøystes vedtatt at Stortinget ber regjeringa vurdere oppstart av eit forsøk med hydrogentog i mindre skala, for å teste ut om teknologien kan skaleras opp til bruk på dei lange strekningane der det går tog med dieselframdrift i dag.

Det er uttrykt ein tydeleg ambisjon om å ta i bruk nye nullutslippsløysingar på jernbanen i Nasjonal transportplan. Regjeringa vil at nullutsleppsløysingane skal leggjast til grunn i framtidige offentlege materiallanskaffelser. Ved kjøp av nytt rullande materiell skal dette skje i den grad teknologiutviklingen tilet det. Jernbanedirektoratet skal ha ei aktiv rolle i å koordinere tiltak og bidra til nødvendig kunnskap og samarbeid mellom togoperatørar, togmateriellselskap, togmateriellprodusentar og infrastrukturforvaltar for å leggje til rette for at nullutsleppsteknologien blir tatt i bruk i Noreg. Jernbanedirektoratet har i sitt konkurransegrunnlag for Trafikkpakke 2 Nord lagt inn ein økonomisk bonus for uttesting av nullutsleppsteknologi, men val av teknologi og tidspunkt for driftssetjing må av juridiske grunnar overlatast til togoperatøren. Bonusordninga i Trafikkpakke 2 Nord gjeld kun for togmateriell som har eit framdriftssystem som ikkje slepp ut CO2, NOx, partikler eller andre klima- eller miljøskadelege stoff under drift. I trafikkpakke 2 Nord ligg mellom anna trafikken på Nordlandsbanen. På noverande tidspunkt vil eg ikkje leggje føringar for konkrete strekningar til utprøving av hydrogentog.

Vi arbeider vidare basert på Stortingets nylege vedtak, og vil kome attende til dette når vi har gjort fleire vurderingar som oppfølging av vedtaket i Stortinget.
Redigert 21.01.2021 kl 02:21 Du må logge inn for å svare
kjetilsen
19.05.2019 kl 12:31 7468

50% av alle verdens lokomotiv brenner diesel? en bit av dette markedet må vel kalles " pretty big bite of the cake" ??
Redigert 21.01.2021 kl 02:21 Du må logge inn for å svare
Keirax
19.05.2019 kl 12:56 7388

Tror du er den siste til å klage med dine utallige løgner og fantasier og usanne uttalelser du legger i munnen på Løkke etc.
Redigert 21.01.2021 kl 02:21 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.05.2019 kl 13:07 7354

Da jeg har lett for å henge meg opp i gammelt tankekors om Norge, er det igjen fint og bli minnet på at egentlig er personbilbruken i Norge nesten helt uvesentlig for NEL.
Mulighetene fremover for NEL er så store, på utallige forretningsområder, at selv med bare en liten prosent av markedene her og der, blir dette stort. Ser bl.a. et stort marked for den nye containeren. Den er bankers. Kommer flere børsmeldinger rimeligvis nå i mai. All In. Har noen mnd. nå, hatt mål på 8-10 innen sommeren. Den ryker.
Redigert 21.01.2021 kl 02:21 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.05.2019 kl 16:01 7055

Som samferdselministern sa så skal vi ikke riskera helsen till nordmenn med experiment med tåg som exploderar.

Det kan vi ha förståelse för. Att det går ut över enkelte som investerat i nel over 4 kr er ikke ministers ansvar.
Redigert 21.01.2021 kl 02:21 Du må logge inn for å svare
Sørøya
19.05.2019 kl 16:36 6958

Investor XYZ
Prisverdig at du som svenske setter nordmenns sikkerhet i høysetet.
Nå er nok ikke NEL så veldig opptatt av hverken togtrafikken eller hydrogenbiler i Norge.
Når det gjelder togtrafikk så er Linde igang med verdens første fyllestasjoner for tog i Nieder Sachsen og NEl samarbeider med Alstom for å få til noe tilsvarende i Schleswig Holstein. Avgjørelse om dette er guidet til første halvår 2019.
På dette området ligger Norge langt etter og er nok lite interessant for NEL annet enn i studiesammenheng på nåværende tidspunkt. Når det gjelder Nikola og Europa vil jeg påstå at du skriver mot bedre vitende. FAKE NEWS.
Europa er ledende i utviklingen av hydrogentog og Tyskland ønsker å spille en ledende rolle i denne utviklingen ref EUs strategiplan for hydrogen som det ble henvist til på en annen tråd. Foreslår at du leser den før du strør om deg med halvsannheter,
.
Redigert 21.01.2021 kl 02:21 Du må logge inn for å svare
Admoff
19.05.2019 kl 17:07 6871

Hei igjen XYZ, kan du finne frem innlegget med forbud om hydrogentog. Er oppriktig nysgjerrig å lese det.

Hvis noen andre kan hjelpe meg å finne det, hadde jeg satt stor pris på det. Viktig å vite i disse dager da alle sprer om seg med påstander om fake, løgner osv.
Redigert 21.01.2021 kl 02:21 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.05.2019 kl 17:17 6831

Din artikel duger gott admoff. Jag har också varit på seminarium med de främste i tog-norge. Om du nu likevel mener att artikeln skriver positivt om hydrogentog då har vi problem.

Sen må snart vegvesen komma med sin mening, vill de tillåta hydrogenlastbil i norske tunnlar?

Redigert 21.01.2021 kl 02:21 Du må logge inn for å svare
ThomasA
19.05.2019 kl 20:00 6662

Hei Admoff, gjorde et kjapt søk og fant artikkelen XYZ refererer til.
Jon Georg Dales svar er vel ikke veldig bombastisk, men heller en generwll uttalelse...?

https://www.dagsavisen.no/innenriks/sprenger-togdrom-1.1223902

– Eksplosjonsfare
I sin argumentasjon mot at jernbanen skal ta i bruk ny teknologi, skriver Dale også følgende:

«Biogass og hydrogen har nokre tryggleiksmessige utfordringar i kombinasjon med utslepp og eksplosjonsfare i dei norske jernbanetunnelane som er konstruert for å kunne drenere vatn. Tunellar der begge opninganene ligg på same høgde er difor bygd med det høgaste punktet midt i tunnelen. Ved uønska hendingar vil då eksplosjonsfarlege gassar kunne fangast inne i tunnelen og utgjere ein tryggleiksrisiko for dei som er inne i tunnelen.»

Dagsavisen har spurt Bane NOR om hvor mange av de godt over 700 jernbanetunnelene dette gjelder for.

– Bane NOR har ikke gjort noen kartlegging av dette foreløpig, men vil gjøre det dersom dette blir et konkret oppdrag fra våre myndigheter. Da vil vi også kunne gi svar på om dette er en utfordring og hvordan det vil kunne håndteres, svarer pressesjef Thor Erik Skarpen.

Han viser videre til at hydrogentog er under utprøving i noen delstater i Tyskland, og at «det er et spennende prosjekt.»
Admoff
19.05.2019 kl 20:22 6586

Takker Thomas, den har jeg lest. Så da kan vi oppsummere at det ikke finnes noe forbud.

Admoff
19.05.2019 kl 20:23 6578

XYZ, Det får den enkelte avgjøre selv. Men å dra det så langt å kalle det forbud blir galt. Foreslår at du korrigerer innlegget ditt.
Slettet bruker
19.05.2019 kl 21:43 6396

Ja. Vi gleder oss. Kursen kan nå smelle hardt opp på OSE. Vi venter på updates fra Løkke. Bud fra Alstom på H2 togkontrakten blir avgjort tidlig i år. Tidlig i år. Det er nå. ?
Nel ASA: Deltar i konsortium for Alstom hydrogen tog initiativ i Tyskland
(Oslo, 2. oktober 2018) Nel ASA (OSE: NEL) kunngjorde i dag deltakelsen i H2-konsortiet Westküste i Tyskland , valgt som en foretrukket partner for Alstom for potensiell distribusjon av en 20 MW elektrolyser og tilhørende drivstoffutstyr med tilstrekkelig kapasitet å fylle opp en komplett flåte av hydrogen tog.

"Vi er stolte av å kunngjøre at H2-Consortium Westküste har blitt valgt som foretrukket partner for Alstom i den potensielle utviklingen av nullutslippstog for grønn hydrogen i Schleswig-Holstein. Gårsprøven på Alstom Coradia iLint-hydrogentrein mellom Neumünster og Kiel viser potensialet for grønt hydrogen innen tungtransport og Tysklands engasjement for å være i forkant av utviklingen, sier Jon André Løkke, administrerende direktør i Nel.

Alstom Coradia iLint-hydrogentog gjennomførte en demonstrasjonskjøring mellom Neumünster og Kiel med deltakelse av transportminister Dr. Bernd Buchholz 1. oktober 2018. H2-konsortiet Westküste, som i tillegg til Nel består av Entwicklungsagentur Region Heide, GP Joule, IPP Prosjekter og EDF er Alstoms foretrukne partner for utviklingen av megawattskalaelektrolysen og drivstoffutstyret, som vil ha kapasitet til å fylle opp en komplett flåte av hydrogentog i Schleswig-Holstein, samt andre tungt kjøretøy i regionen . Konsortiet samarbeider for tiden nært med Alstom på et bud på nullutslippstog, som vil bli avgjort i begynnelsen av 2019, og potensiell distribusjon fra 2021.

Felles pressemelding fra H2-Consortium Westküste finner du her:

https://nelhydrogen.com/assets/uploads/2018/10/20181002_Press-Release_H2-consortium.pdf
Redigert 19.05.2019 kl 22:50 Du må logge inn for å svare
Breikjeften
19.05.2019 kl 22:38 6169

Tigeren "leverer" som vanlig, NEL opp på Tradegate på fredag, ser vi NOK 9,- denne uka...?
Slettet bruker
19.05.2019 kl 22:57 6085

Tradegate fredag kr 8,58
Holo
19.05.2019 kl 23:00 6062

Alstom tapte anbudet, men har klaget siden de mener kriteriene ikke var rettferdige og favoriserte rene el-tog. Anken mener jeg skal avgjøres en gang i juni.
Slettet bruker
19.05.2019 kl 23:23 5981

Nej, nej nej Kom ihåg vad din mamma sa - tala sant min lilla vän, det är bäst. Har den norska samferdselsministeren sagt vad du hävdar? Är det ett förbud? Hvis nej, vad säger du då? På norska är det - unnskyld. Och på svenska kallas det? Du måste säga det själv. Ha en trevlig kväll, min vän
Slettet bruker
20.05.2019 kl 00:07 5873

Ursäkta, du kan kalla det förbud eller nåt annat, men när man pratar om explosionsfarliga gaser som kan antändas, då må det stoppas. Finns ingen sikker teknik mot det till en rimlig kostnad, så i praktiken er det nå helt stopp. Alternativet er att göra om tunnlarna till öppna schakt , men då får du spränga bort kanske 100 meter med berg. Då er det billigare att setta upp elledningar.

Sen er det förstås så att politiker ikke brukar ordet förbud, det er så negativt når det snart är valg, så de fokuserar på inbyggares sikkert.
Redigert 20.05.2019 kl 00:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.05.2019 kl 08:11 5565

Takk takk. Nel får en fin reise. Tradegate peker opp og Nel skal bare ta en liten bit av verdens markedet, da flyr kursen oppover. Xxx milliarder i omsetning om 2-3 år?? Svensken, Reserven, og Plasthammeren har jeg blokkert da slipper jeg å lese Fake News og spamming. Ha en fin dag alle som har tjent seg steinrike på Nel. Hvor mye mere skal vi tjene vi neste 12 mnd. Jeg skal klare nye kr 2,5 millioner i Nel gevinst på de 12 neste mnd'er. Da er Nel verdt kr 40 milliarder?? Sverige står nå med selvforskyldt spam og kvikksand til over knehøyde. Norge, vi og Nel vant igjen.
Redigert 20.05.2019 kl 08:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.05.2019 kl 09:24 5340

Hei Hei :)
Slettet bruker
20.05.2019 kl 09:32 5304

It was a good one last week ? :) Welcome Tiggeren
Redigert 20.05.2019 kl 09:34 Du må logge inn for å svare
Whatthe
20.05.2019 kl 10:38 5144

Den utfordringen Dale (samferdselsministeren) henviser til er teknisk og enkel: mange norske jernbanetunneler har ofte toppunktet i midten. Dermed kan gasslekkasjer - som hydrogen - fanges uten å slippe ut. Løsningen er likevel enkel; bore et hull til toppunktet for å slippe ut evt gass. Det kalles en oppgradering av infrastrukturen, og vil kreve en kartlegging og noen tiltak. Så, ja, det kan forsinke en fullskala innføring av hydrogentog. Men spesielt kostbart er det ikke.
Slettet bruker
20.05.2019 kl 10:44 5102

We are in a shopping area now ! Just over the MA20 Here is where the institutional like to buy and me as well ;)
Whatthe
20.05.2019 kl 10:49 5068

Og, litt gjetning fra min side; jeg vil tro at det er et størst problem på de ‘flate’ rutene, dvs Sørlandsbanen, Vestfoldbanen og sentrale Østlandet. Her kjører uansett togene stort sett på linjestrøm. Mens fjellovergangene - Bergensbanen, Dovrebanen etc - har i alle fall en god del tunneler med jevn stigning. Det er også på noen av disse at det brukes diesellokomotiver. Så jeg tipper (fortsatt gjetning) at det kan finnes aktuelle strekninger å innføre hydrogentog på uten store investeringer.
jaco
20.05.2019 kl 11:59 4896

Ellers finnes det vifter (ventilatorer) som kan sørge for at evt gasslekkasjer ventileres ut, ref brannventilasjon. Kan installeres om de ikke installert i aktuelle tunneler.
Slettet bruker
20.05.2019 kl 12:29 4831

Og hvis det er blocker som faller ner i hålen eller viften er ödelagd? Nei, det holder ikke
Slettet bruker
20.05.2019 kl 12:34 4799

I do not know if you are buying because I can not see you but I'm going for my third biding with triple bid .... I take profit while keep the trend healthy away from the robots and short sellers .. Do not let this beautiful stock become in another ARCHER .... Price under MA200 for intraday 2min chart... Definitive a strong entry level !
Slettet bruker
20.05.2019 kl 13:02 4679

There it go ! While more times we bid in the drop higher will be our profits in the pull back ! NEL is up trend stock where we expected prices over 50 Kr in few months, as many surtidores we delivery to Nikola bigger will be the nexts quarters.... New contracts should be informed this week, and is not acceptable that we are under 9 Kr when that is our support line.... Keep pushing the ball, Bulls are more than bears ....
Redigert 20.05.2019 kl 13:02 Du må logge inn for å svare
kjetilsen
20.05.2019 kl 13:06 4643

I denne sammenhengen blir vel den Norske jernbanen nærmest for en kuriositet å regne?
Slettet bruker
20.05.2019 kl 13:27 4570


There are no followers or people committed to give continuity to the upward trend ... If we let the robots take control of the stock, we will hardly have good days for months even after the good news ... I know from experience with all Norwegian stocks.
Slettet bruker
20.05.2019 kl 13:54 4478

No other options ! I'm charging with more new shares of those who do not want it and wait for the next test of loyalty to the company that should come with the next news ...
Slettet bruker
20.05.2019 kl 14:03 4420

150.000 Kr my last bid for today ! And left in there fore the pull back !
Slettet bruker
20.05.2019 kl 14:07 4394

150.000 Kr done ! 8.2 Kr Stupid but real ! I will like to see a bull candle from a institutional to see many crying again....
Slettet bruker
20.05.2019 kl 14:10 4378

Ruperto alene mot robotene...:))))
Tror nok ikke disse småkjøpene påvirker markedet altså....:))))
Langt mindre Hegnar forum som har NULL påvirkning på noe noe helst.
Slettet bruker
20.05.2019 kl 14:18 4340

Well, I only make money, follow me or do not follow me! If people do the same thing these manipulations would not happen but if people stay paralyzed I have no choice but to reinvest and double the bet to ensure my returns in the next pull back because of course we will have it ....
Slettet bruker
20.05.2019 kl 14:19 4330

7.500 Kr in 0.5 Kr no bad !
Slettet bruker
20.05.2019 kl 14:29 4284

The manipulator broker is determined to sell himself! It is our opportunity to buy everything that he sells so as not to allow them to damage the trend ... Once he starts to feel the loss of shares he will have no choice but to stop with his plan and turn around ... We investors are important to keep the market healthy and keep increasing the volume of shareholders ... The manipulation diverts the interest of the investor ...