Jevn oppgang og mer stabil kurs

Ekornesen
REC 12.02.2018 kl 10:26 39764

Q4 presentasjonen var tydelig og positiv, men ikke euforisk.

Verktøyene short og tradere har hatt ble i stor grad destruert.
- REC har kostnadskontroll
- REC har 15% i Kina
- REC har kontroll på gjeld. (Maibond betales med egenkapital. Septemberbond reforhandles og det vil de med all sannsynlighet klarere eller de selger deler av gassvirksomheten. Her sier TT rett ut at de har fått bud som er høyere enn det analytikerne har spekulert i.
- REC åpner for mulighet til nye JV-prosjekter. Husk; REC fikk betalt nær 200 millioner dollar kun for teknologien.
- REC har positiv drift (5 kvartaler på rad).

Jeg tror det medfører at aksjekursen vil svinge mindre, og at kursen vil nærme seg de fundamentale verdiene til selskapet.
Redigert 21.01.2021 kl 09:29 Du må logge inn for å svare
Odi.1
20.02.2018 kl 15:15 12177

selg , så gjør dere en god gjerning
Odi.1
20.02.2018 kl 15:23 12150

Mest sannsynlig blir at hele REC blir solgt, hele, eller stykkevis og delt.

Styreformann og hovedaksjonær er rett og slett for gammel til å ta dette videre i en moderne tid.
Slettet bruker
20.02.2018 kl 15:31 12714

Hehe, tror ikke JUM gir seg så lett.
Men det blir belønning på alle som har litt tålmodighet.
Slettet bruker
20.02.2018 kl 15:45 12057

Vi er da opp 1.68% nå...bra det!
Slettet bruker
20.02.2018 kl 15:50 12040

Da går toget igjen! 2% opp
Slettet bruker
20.02.2018 kl 15:59 12008

Se det ja! 1.279...tror jeg må oppjustere til 1.285 sluttkurs i dag
AntonBerg
20.02.2018 kl 16:05 11983

@p-invest

Må du selge deg ut nå da så du rekker å baisse i morra! ;)
Slettet bruker
20.02.2018 kl 16:09 11964

Nix selger ikke nå, skal bli med opp til minst 1.55 denne gang

RT 1.286
Slettet bruker
20.02.2018 kl 16:19 11921

Sterk i dag. Bra REC!
spanjolen
20.02.2018 kl 16:29 12366

Tja, helt greit på en tirsdag... da er det i det mikro tidsperspektivet insight imorgen som gir mat til kursutvikling for resten av uken... men i det mellomlange så er det bull!!
Slettet bruker
20.02.2018 kl 17:01 11761

Spanjolen: korrekt. Jeg antar PV Insight vil vise ned mellom 1,5% og 2,0%. Det vil bli stygt for REC i starten når den nyheten kommer men det går over og så er det videre opp mot EMI nivå.

http://pvinsights.com/

spanjolen
20.02.2018 kl 17:10 12218

Tja, jeg er litt mer i tvil ang. Pris i spot for den siste uken. Tror ikke det har blitt ingått så mange avtaler så prisen kan gå begge veier imorge. Men som du sier Mr G. Så er det ett fett. Får vi ett bra fall imorgen så får vi ditto gode kjøpsmuligheter. Jeg har fortsatt mine triggere for kjøp både på 1.3 og 1.15!! Så klar for det meste. Long posisjonen ligger og samler støv i bunnen av kisten. Ble oppgradert fra toalett papir til kisten etter resultat fremleggelse:-)
Slettet bruker
20.02.2018 kl 17:11 11720

I dag var vi ned 3% og så opp 3%....sterkt!
spanjolen
20.02.2018 kl 17:14 12259

Ned 3% og opp nærmere 5% er vel mer riktig:-) god dag for de som hadde tid til å følge med idag::-)
Slettet bruker
20.02.2018 kl 17:15 11687

Ja stemmer det! Vi skal nok over 1.3 igjen i morgen
Slettet bruker
20.02.2018 kl 19:31 11466

Legg merke til at det gikk ca 10 handler på 100-200K/stykk i etterhandelen på 1.289. Tror vi får en meget god rec dag i morgen.
fahr
20.02.2018 kl 19:57 11403

Jeg trur det kan være lurt med et høyde opphold et par uker,får dere som sliter med tynn luft i høyden,den kan fort bli enda tynnere,bra for kursen og bra for helsa,en bra REC dag har vi hatt i dag :-)
Slettet bruker
20.02.2018 kl 20:32 11307

Jeg har høyt o2 tak og mye høyde trening så for meg er dette kun base camp, vi skal opp på et nytt nivå i løpet av de neste dagene. Vurder luftflasker om lufta blir utfordrende for dere :)
Slettet bruker
20.02.2018 kl 22:17 11087

TS maser i sitt innlegg om REC har kontroll på gjeld, kontroll på kostnader, og positiv drift.

DA sier jeg bare: velkommen i klubben!! Det er sikkert minst 100 andre alternativer du kan velge mellom, som kan si akkurat det samme.

Det store spørsmålet er og har alltid vært: HVA har REC å bidra med utover dette, hvilke gulerøtter har de for potensielle investorer?
HVA har de som kan øke bunnlinjen dramatisk, og som kan utkonkurrere andre alternativer?

Jeg ser det bare ikke! Jeg fatter ikke hva dere ser her! Jeg ser KUN problemer og bortsnakking.
Og ja så må DET ordne seg, så må DET ordne seg, men vent litt, bare DET faller på plass SÅ skal alt bli bra til slutt!

Herregud, det er ikke dette vi investorer går etter.
Jeg ser rett og slett ikke fnugg av verdi her.

Her herjer tradere, og det er fult forståelig.
fahr
20.02.2018 kl 22:28 11940

Nå må du sjå til å få opp gluggene,det er fult eller fullt forstålig at du ikke ser det.Men kan det være at noen ser noe ikke du har sett.Bare å holde seg unna det.
Slettet bruker
20.02.2018 kl 22:34 12928

Få opp gluggene? For så SE HVA??

HVA er det som er så forbanna attraktivt med REC nå?

Kom med argumenter i stedet for skittkasting. Skitkasting kan alle komme med, gode argumenter derimot, er en sjeldenhet.

Og nei, jeg vil ikke se det vanlige svadaet som presenteres, jeg vil se argumenter fra folk som har forstått det jeg har sagt, og allikevel føler de har noe å komme med.
Ekornesen
21.02.2018 kl 00:53 12746

Jeg plasserer mine investeringer der jeg har tro på vekst over tid. Du må gjerne være uenig, men det er mine penger, plassert etter mine vurderinger.

Jeg tror at verden er vitne til et paradigmeskifte innen energisektoren. Jeg tror solar er en stor del av dette skiftet.

REC har lang erfaring og sitter på verdensledende teknologi og kunnskap innen sitt fagfelt.

Yousergroup betalte nær 200 millioner dollar for å få benytte teknologien i Kina i et JV. Teknologien er utviklet siden den gang og den er bare REC sin og da blir svaret på spørsmålet ditt ;
REC har fått orden på økonomien, og kan starte nye JV og etter hvert fabrikker med verdensledende teknologi innen solar.

Det er bud på Butte høyere en REC sin aksjeverdi. Det presenterer ikke vekst i seg selv, men forsvarer høyere kurs...

Du er sikkert uenig, og det tror jeg fordi det er shorten som snakker, ikke fornuften:)

Over og ut
Redigert 21.02.2018 kl 00:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.02.2018 kl 08:22 12028

Så var vi klar for ny rec dag, nye muligheter og videre oppgang. Pre-trade ser bra ut!
Null
21.02.2018 kl 08:48 12446

Pretraden på min skjerm sier 1,25 dvs -4,9 øre er ikke sikker på om jeg synse det ser så bra ut Men men
Slettet bruker
21.02.2018 kl 08:55 11891

Pre-trade 1.3...må følge med!!
Slettet bruker
21.02.2018 kl 08:55 11861

Dagens kursmål er 1.4
Ramajama
21.02.2018 kl 08:56 11830

693 000 aksjer som ønskes kjøpt for kr. 1,3 nå
Slettet bruker
21.02.2018 kl 09:05 11781

Starter som ose men en kan se at noen ligger i sivet og lurer... vi er i + før 10 kaffen
Slettet bruker
21.02.2018 kl 09:05 11742

Hvis dere klarer å se lenger enn nesetippen så venter det større belønning enn om 5 minutter!
AdrianR
21.02.2018 kl 09:22 12102

Ja, nå diskuterer man altså "timens kursmål". Lite spennende.

Da kan man heller fokusere på hva kursen kan være til Q1, og hvilke positive og negative triggere man kan forvente før den tid.
Slettet bruker
21.02.2018 kl 09:23 11647

:)

Da var vi i + igjen :)

RT 1.294
AntonBerg
21.02.2018 kl 10:04 11494

@coldman

Enten i skyene eller i helvete - alt avhengig av hvilken posisjon du er i. Det minner om gamle nick.

Jeg tror Ekornesen tjener bedre med penger på REC-aksjer enn Coldman, fordi Ekornesen er rolig og kalkulert og bruker tid slik at risikoen blir minmal, og har bedre kontroll på å vite litt om selskapet. Coldman er den typiske traderen. Hausser den ene dagen og baisser den andre for at hans aksjer skal prates opp eller hans innganger skal prates ned. Troverdigheten blir lav... for Coldman hadde da ikke snakket om REC dersom ikke han var veldig interessert i å trade REC-aksjer. Hvem bruker vel tid på en aksje de bare snakker ned? Men en trader tar også hyppigere transaksjoner på mindre kursvariasjoner og dermed med tilsvarande økt risiko. Traderen blir helt avhengig av timing og at ting raskt går som planlagt. Det minste avvik fra planen og traderen er i krise. Kun et fåtall tradere vil på sikt tjene penger fordi de har dyktighet og timing, men flertallet vil ikke det fordi de biter over for mye og en dag bommer. MANGE tradere har fått seg en smell i REC.

På lave kurser vil det for langsiktige investorer bare være å plukke jevnt og trutt fra tradere og shortere som underbyr hverandre. Tid og kunnskap er undervurderte våpen på OSE all den tid alle vil leke daytradere.
Slettet bruker
21.02.2018 kl 10:18 11949

Og akkurat nå sitter Colaman, Grønn4 og P-invest og biter negler og venter på PV-tallene.
Og går med tap nok en gang.
AntonBerg
21.02.2018 kl 10:27 11362

Man kjører kursen opp på Tirsdager og ned på Onsdager om man er daytrader.


Om jeg skal telle hvilke dager jeg historisk har kjøpt mest på så er det krakkdager og onsdager. Når dere ligger nede for telling, da liker jeg å handle.
Redigert 21.02.2018 kl 10:35 Du må logge inn for å svare
Lollo
21.02.2018 kl 10:56 11244

Hvor mange aksjer har du egentlig Anton Berg ?
Petersen2
21.02.2018 kl 10:56 11232

Det er bra Anton da får du forsvare kursen og sørge for at den holder seg på 1.30. Du bør i tillegg få med noen venner som kan lage ett forsvar i dypet og drive å stikke fienden i siden med små angrep.
AntonBerg
21.02.2018 kl 11:14 11180

@lollo

I øyeblikket har jeg flere REC-aksjer enn jeg noen gang har hatt.
Jeg har også lav kostpris takket være dere.

Mens markedet har vært opptatt av alt som er irrelevant i 2016-2017, så har jeg jaktet på å få kursen under 1,20 og ned på 0,80. Strategien har vært vellykket, aksjekursen falt under 1,20 og bunnet på 0,89. Tradere har tapt mye på frykt.

"It is not the enemy who defeats you, its your own fear"


@petersen

Jeg er i kjøper-modus. Da prater man ikke opp kursen. Det er selgere som prater opp kursen. Om du er interessert i kursoppgang offentlig, så er det fordi du vil selge snart. Da skremmer du meg vekk. Jeg vil ha aksjer til lav kostpris. Det er det eneste som interesser meg i 2018.

Det er problemet med tradingen. Man skremmer vekk mange kjøpere og da faller prisen. Kjøperne venter heller til det blir billig og kjøper fra de selgere og shortere som treffer bunnen.

En kjøper vil selvfølgelig ha mest mulig underliggende verdi per krone. Man vil ha lavest kostpris. Det gir minst risiko og størst avkastning.

Å kjøpe aksjer under krona er en no-brainer.

Jeg hadde kjøpt masse aksjer på 1,30 også i bøtter og spann om ikke traderne var så løsslupne og hadde en nylig historie på å gå under krona. Man vil ikke betale ekstra for aksjer og man må prise inn risikoen som øretrillerne utgjør. Er aksjen hyppig på 1,20 så må selger gi rabatt for den risikoen om vi er ved 1,30.


Det er ikke lenge siden mange her nærmest hyllet de som solgte på krona som geniale. Hvor geniale er disse i dag? Tradere er de dummeste i markedet. Det er C-D kandidantene. De trader fordi det er enklere og de ikke kan analysere selskaper. Mangel på kunnskap er det som kjennetegner 70 % av traderne. Så har du 30 % av traderne som er profesjonelle tradere og som erkjenner selv at det er metoden de utnytter og det ikke har noe å si hva selskapet driver med.
Redigert 21.02.2018 kl 11:22 Du må logge inn for å svare
Petersen2
21.02.2018 kl 11:19 11126

Haha Anton hvor lenge skal man være på kjøperen om man mener noe er billig. Jeg har ikke tenkt å selge på en liten stund men vil gjerne ha kursoppgang fordi jeg har handlet det jeg skal ha på disse nivåer. Du snakker som om du har 20-30 millioner aksjer.
AntonBerg
21.02.2018 kl 11:46 11045

@petersen

Jeg selger ikke aksjer i dag til 1,30. Det er ikke markedet men jeg som bestemmer salgsprisen på mine aksjer.


Jeg har ikke 20-30 mill aksjer. Hvor mange aksjer jeg har er irrelevant for diskusjonen. Jeg er min egen konkurrent. Jeg har mine egne ambisjoner og mål for hva jeg vil oppnå med min REC-portefølje i 2018. Det er det eneste jeg konkurrerer om - å forbedre meg selv. Jeg skal eie litt og litt mer av REC hvert år på et lavest mulig kostpris og kalkulert risiko. Lave kurser i 2016-2018 har gjort det mulig å vokse kraftig. Jeg har systematisk tømt tradingfloor for aksjer. Dere må kjøpe tilbake aksjene fra noen andre som er villig til å realisere tap. Om aksjekursen er 1,30 i dag er knekkende likegyldig. Det som er relevant er om jeg kan kjøpe flere aksjer for 0,80 i når fremtid fordi dere ikke vet hvilken vei dere skal løpe og fryken sitter rett under huden. Om dere skal drive å gå opp i pris så sitter jeg i ro. Jeg har 100 % kontroll på min portefølje og den er ikke til salgs fordi jeg verdsetter eierskap høyere.

Om jeg taper hver krone i REC, så er jeg stolt over at jeg har bidratt til en grønnere globe og vi har sett FBR-teknologien realiseres. Men jeg tror jeg kan få mye mer enn 1,20-1,30 for aksjene på et senere tidspunkt og jeg har god avkastning nå. Med en aksje i REC har vi gjort mer for globen enn Staten og alle miljøfanatikerne i Norge klarer å gjøre i løpet av sin livstid. Og vi har brukt kapitalisme til å gjøre verden litt grønnere - bidratt til masseproduksjon av solar som nå brer ut over verden som ild i tørt gress og som fører til nedstengning av kullkraftverkt etc. Å eie en aksje i REC er miljøkapitalisme - det å tjene penger på å utvikle miljøteknologi og bygge masseproduksjon som gjør miljøprodukter billigere og konkurransedyktige i forhold til tradisjonelle mer forurensede produkter. Miljøkapitalisme er i sin barndom og det ligger enorme verdier å utvikle i tiårene fremover som vil skape "green economy" i de fleste land. Barn som blir født i 2050 vil se rart på oss når vi sier at vi kjørte biler på bensin/diesel. Alle hus, ladestasjoner, større produksjon av elektristet vil alt være fornybart med smart grid og batterilagring. Et samfunn hvor vi i praksis har null utslipp fra husholdninger.

Ikke nok med det, solar vokser også i utviklingsland og ut på bygda hvor det før har vært dyrt med strøm. Man kan sette opp et solaranlegg hvor som helst og gi strøm til en afrikansk landsby. Det gir ungdom mulighet til å få strøm på skolen, logge seg på internett eller sitte opp lenger hjemme under en lampe og lese mer.

Da er det kynisk at enkelte mennesker kun er tradere og ser på en REC-aksje som søppel som de kan herje med. RECs FBR-teknologi kan revolusjonere solarindustrien til å bli enda bedre og billigere, slik at enda flere kan dra nytte av det.

Akkurat som tidlige aksjonærer i Ford måtte gjennomgå fordi ingen trodde på biler... så har vi som har vært i REC vært igjennom mye av den samme prosessen. I likhet med bilindustrien har solarindustrien klart det og vil vokse og bli en normal del av verden i tiårene fremover. Det gir vekstpotensiale for hele solarindustrien fremover. Det er en av grunnene til at Kina strategisk sett satser så tungt på solar for at de skal dominere markedet i fremtiden. Her har vi altså litt norsk eierskap i den beste teknologien i industrien... og så trader dere det vekk gratis. Kortsiktig tankegang.

FBR-teknologien er en strategisk ressurs. Vi har klart å få FBR-B opp å kjøre, noe mange trodde var en umulighet. Vi må anerkjenne jobben REC har gjort og se at denne strategiske ressursen har høy verdi. En verdi som flere av våre konkurrenter har forsøkt å kopiere. Og i et stadig voksende marked hvor store aktører vil vokse raskere og sikre seg teknologi, så er det viktig at REC'ere ikke er mest opptatt av å trade på 1,20 og blir helt virkelighetsfjerne. REC gjør det ganske bra!
Redigert 21.02.2018 kl 12:19 Du må logge inn for å svare