Sissener tror Norwegian selges i år

1337
NAS 20.05.2019 kl 08:09 9300

Selv Sissener, som har vært short NAS nesten siden opprettelsen av selskapet, mener Norwegian er underpriset.

«Investor Jan Petter Sissener mener Norwegian er underpriset. Og før året er omme vil flyselskapet være kjøpt opp, spår han.»

«Jeg kan ikke se noen spesifikk grunn til at Norwegian skal koste bare fem milliarder kroner. Regner man inn verdien av flyflåten og Bank Norwegian så blir man jo nesten betalt for å ta over selskapet, sier investor Jan Petter Sissener til E24.
Selv har han kjøpt seg opp den siste tiden slik at Norwegian-aksjer og derivater, omtrent en million i tallet, utgjør 1,3 prosent av fondene hans. Og han utelukker ikke ytterligere eksponering. »

https://min.e24.no/jan-petter-sissener-tror-norwegian-selges-i-ar/a/GGx8Vx
canarias
20.05.2019 kl 08:17 6678

Norwegian er billig uansett hvordan en regner
1337
20.05.2019 kl 08:31 6506

Sissener og hans team er mer til å stole på enn noen leke-analytikere og meningsbærere på Hegnar forum vil jeg tro.
canarias
20.05.2019 kl 08:35 6444

Det er helt sikkert 1337, de er virkelig i lekebransjen, eller enda mer treffende på sandkassenivået.

12mill i førhandel på 51.80 må jo være en grei start :)

Trygden solgte før kursløftet.
solb
20.05.2019 kl 08:58 6093

Legger merke til at E24 i kjent stil vinkler artikkelen negativ mot Norwegian. Det virker jo unektelig slik at FTF har avhendet ca 3mill aksjer? Og det er slett ikke bra. Eller? Det viser jo egentlig at sterke aktører er desperate etter å fortsette shortevirksomheten. Og hvorfor det tro? De ønsker billige aksjer fra deg og meg!!
Mye på gang i NAS fremover. Fokus på fortjeneste fremfor vekst. Det ville være fint å få tak i et veldrevet moderne flyselskap til spottpris.
solb
20.05.2019 kl 08:59 6068

Siste handler
Klokka Pris Volum Kjøper Selger
08:44:00 51.80 130 500
08:43:00 54.68 26 100
08:42:00 56.12 40 020
08:42:00 56.12 29 580
Hektar
20.05.2019 kl 09:02 6021

Short som leveres tilbake på original pris.

Selv legger jeg inn kjøp fra 38 til 38,5 i dag og lar det ligge. Mulig den bykser opp, men tror ikke humpeturen er helt over ennå. Avhengig av utvikling i nyhetsbildet så klart.

Er det noen som har en god forklaring på hva som skjedde i forhandelen i dag.
Hvorfor i alle dager kjøper en aktør aksjer for 12 mill, 30% over markedspris når aksjen er fullt ut likvid og lamme handel kan gjøres i løpet av et par timer uten å bevege kursen nevneverdig?
signum20
20.05.2019 kl 09:13 5778

Har nå sletta E24 fra min PC, har ikke noe mer med denne å gjøre tydelig at de får betalt fra noe til å skrive negativ om NAS

1 mill aksjer omsatt på 15 min. Tydelig at noen posisjonerer seg, hvem selger på dette nivået?

Spørsmålet kan jo også være "hvem shorter på dette nivået og evt hvorfor ?"
solb
20.05.2019 kl 09:21 5652

Ligger det i kortene at det er kommende budgiver(e) som ligger bak denne eventyrlige shorten? Greier de å slå til seg selskapet, så unngår de kanskje å innfri aksjene? Litt av et kupp!

merca2 May 20

Las cláusulas secretas que ponen a Norwegian a precio de saldo para su opa
20/05/2019
Norwegian
Recientemente se han cumplido treces meses, nunca se nos ha dado bien eso de celebrar aniversarios, de los primeros pasos en una de las operaciones fallidas más sonadas del 2018. Y es que IAG, el consorcio español-británico en el que está integrado Iberia, destapaba que había adquirido un 4,61% de la noruega Norwegian como primer esbozo de una opa (lo descubriría más adelante) por el 100% de la firma. Ahora que los rumores han vuelto, se debe recordar que al igual que hace un año y un mes faltaban razones, ahora probablemente sobran.

En aquel entonces, aunque no ha pasado tanto tiempo, ni el precio, ni el timing de la operación, ni la situación del sector, ni las finanzas de la aerolínea noruega acompañaban la decisión. Pero, ¿qué ha cambiado en estos casi 400 días? El resumen rápido es todo: el valor bursátil de Norwegian ha retrocedido un 80% desde entonces (y un 60% en el año) hasta mínimos de 2011, lo que permite un mejor tempo en la operación, puesto que la situación del sector y de la propia firma acercan más caídas. Por último, lo mismo que “el fuerte apalancamiento de la noruega era un problema, ahora podría ser la llave”, señalan fuentes de mercado.

En un primer momento, se podría pensar que los problemas financieros de una compañía supondrían un impedimento para una opa, pero no es del todo así, sino que se lo pregunten a los accionistas de Día. Al final, las circunstancias que rodean a una empresa son tan importantes como cualquier otro detalle. Al igual que ocurre con la cadena de supermercados española, cuya implosión financiera ha abierto la puerta al magnate Mikhail Fridman, el deterioro de las cuentas de Norwegian puede dar la entrada a IAG, además a un precio de saldo.

La puerta de entrada en esta ocasión no sería vía acciones, como en la anterior, sino que sería la estructura de bonos de la firma noruega, y en especial, una posible implosión de los mismos cómo describía gráficamente Citi Group un mes atrás: “Esta vez, posiblemente a través de los bonos, en lugar de en equity (…) pueda tener éxito”. De hecho, los dos grandes tramos de deuda que vencen en los próximos años, 2019 y 2020, se llevan negociando varios meses por debajo de su precio a la par, en concreto el último de ellos se ha llegado a vender y comprar con descuentos del 20%, mientras que el tramo que vence dentro de un año se mueve entre el 83% y el 88%. Para hacerse una idea de si es un valor peligroso o no, los bonos actuales de Dia (que cumplen en 2019) se negocian tan solo un par de puntos básicos por debajo.

CLÁUSULAS QUE PODRÍAN ALLANAR EL DESEMBARCO DE IAG

La caída en las cotizaciones de los bonos se debe a la mala situación financiera de la compañía, con un endeudamiento asfixiante y una liquidez menguante pueda poner en problemas sus repagos y con ello haga saltar algunos de los denominados covenants, compromisos pactados entre ambas partes, que obligarían a Norwegian a recomprarlos anticipadamente. En concreto, existen una serie de cláusulas ocultas que podrían dinamitar la firma noruega y poner en bandeja la opa. Por un lado, sobresalen dos exigencias financieras: “El patrimonio financiero no puede caer por debajo de los 1.500 millones de coronas noruegas” y que “el emisor asegurará de que el grupo mantenga una liquidez mínima de 500 millones de coronas”.

Las anteriores condiciones, aunque más cercanas que años atrás cuando se contrataron, todavía parecen lejos de cumplirse, aunque no se debe perder la vista de la situación de la compañía. En plena escalada del precio del crudo, que castiga más a firmas como Norwegian (cuyos viajes son más largos y el precio más ajustado) y también la crisis de los Boeing 737 Max de los cuales mantenía 18 en uso y que han tenido que estar parados, mientras daba servicio con otros alquilados (doble gasto). En definitiva, la actual situación puede tensionar el balance hasta el punto de que corrán peligro dichos convenants.



Pese a que las anteriores son las que más están bajo lupa, existen otras muchas que en caso de incumplimiento harían saltar el contrato, como: “El valor de los activos de cualquier compañía del grupo sea menor que sus pasivos (incluidos los pasivos contingentes y futuros)”, que no exista “suspensión de pagos o una moratoria de cualquier endeudamiento”. Más allá de ellos, existen otros en referencia a que cualquier impago de los mismos, de un cupón o varios, podría conllevar a que los acreedores pidiesen que se reembolsase su dinero de inmediato.

En definitiva, la situación parece más óptima para IAG, más si cabe si antes se produce una negociación entre bonistas y acreedores con la empresa para una posible reestructuración de deuda. Además, el precio podría reducirse todavía más. Por ello, los analistas dan ahora verdaderas posibilidades de que se produzca un movimiento, aunque puede ser otra aerolínea distinta (¿Lufthansa?) a IAG, hasta el punto de que desde B

De hemmelige klausulene som satte norsk til en pris på deres opa
05/20/2019
norsk
Nylig blitt gjennomført tretten månedene har aldri gitt oss godt som feirer jubileer av de første trinnene i en av de mest omtalte parapraxes 2018. Og det IAG, den spansk-britiske konsortium som består Iberia, Han oppdaget at han hadde kjøpt 4,61% av norske norske som det første utkastet til en OPA (han ville oppdage det senere) for 100% av firmaet. Nå da ryktene er kommet tilbake, må det huskes at det som for et år og en måned siden ikke var noen grunner, nå er det nok mange igjen.

På den tiden, selv om ikke mye tid var gått, fulgte heller ikke prisen, operasjonens tid, bransjens situasjon eller det norske flyselskapets økonomi avgjørelsen. Men hva har endret seg i disse nesten 400 dagene? Den raske sammendraget er alt: den norske aksjemarkedsverdien har falt med 80% siden da (og 60% i året) til 2011 minimum, noe som gir et bedre tempo i operasjonen, siden situasjonen i sektoren og signaturen selv gir flere fall. Til slutt, akkurat som "den sterke innflytelsen til norsk var et problem, nå kan det være nøkkelen," påpeker markedskilder.

I begynnelsen tror du kanskje at et selskaps økonomiske problemer vil være en hindring for overtakelse, men det er ikke helt slik, men spør aksjonærene i Day. Til slutt, omstendighetene rundt et selskap De er like viktige som andre detaljer. Som med den spanske supermarkedskjeden, hvis økonomiske implosjon har åpnet døren til magnaten Mikhail Fridman, kan forverringen av norske regnskap gi IAG-tilgang, i tillegg til en balansepris.

Inngangsdøren denne gangen ville være via aksjer, som i ovennevnte, ville det være bonus strukturen i norsk firma, og spesielt en mulig implosjon derav som beskrevet grafisk Citigroup for en måned siden: "Dette En gang, muligens gjennom bonuser, i stedet for egenkapital (...) kan lykkes. " Faktisk har de to store deler av gjelden som forfaller i de kommende årene, 2019 og 2020, forhandlet i flere måneder under sin pris til pari, spesielt den siste har kommet for å selge og kjøpe med rabatter 20%, mens strekningen som utløper om et år, beveger seg mellom 83% og 88%. For å få en ide om hvorvidt det er en farlig verdi eller ikke, forhandles Dias nåværende obligasjoner (som utløper 2019) bare noen få grunnpoeng under.

KLAUSERER SOM KAN OPPGE IAG'S DISEMBARK

Fallet i prisene på obligasjoner er på grunn av den dårlige økonomiske situasjonen i selskapet, med en kvelende gjeld og likviditet mink kan sette deg i trøbbel sine repayments og dermed blåse opp noen av de pakter kalt, forpliktelser avtalt mellom begge parter, Det ville tvinge norsk til å tilbakekjøpe dem på forhånd. Spesielt er det en rekke skjulte klausuler som kan blåse opp den norske signaturen og sette OPA på en tallerken. På den ene side står to økonomiske krav ut: "Finansielle eiendeler kan ikke falle under NKr 1 500 millioner", og at "utstederen vil sikre at konsernet opprettholder en minimum likviditet på 500 millioner kroner".

De forrige forholdene, men nærmere enn år siden da de ble ansatt, virker fortsatt langt fra å bli oppfylt, selv om man ikke bør miste selskapets situasjon. I full økende oljepriser, noe som straffer flere selskaper som Norsk (hvis reisene er lengre og tettere pris) og også krisen i Boeing 737 Max som holdt 18 i bruk og har måttet stå , mens du gir service med andre leid (dobbel utgift). Kort sagt, den nåværende situasjonen kan understreke balansen til det punktet at disse convenants er i fare.



Selv om de ovennevnte er de som er mest under mikroskopet, er det mange andre i tilfelle mislighold ville hoppe kontrakten, for eksempel: "Verdien av eiendelene i et selskap i konsernet er mindre enn sine forpliktelser (inkludert betingede forpliktelser og futures) ", at det ikke er" suspensjon av betalinger eller et moratorium for gjeldsforpliktelser ". Utover dem er det andre som refererer til hvilke manglende betaling av det samme, med en kupong eller flere, kan føre til at kreditorene ber om at pengene blir refundert umiddelbart.

Kort sagt, synes situasjonen mer optimal for IAG, enda mer hvis det føres en forhandling mellom obligasjonseiere og kreditorer med selskapet for en eventuell gjeldssanering. I tillegg kan prisen reduseres enda mer. Derfor gir analytikerne nå reelle sjanser for at en bevegelse oppstår, selv om det kan være et annet flyselskap (Lufthansa?) Til IAG, til det punktet som fra B
Send tilbakemelding
Logg
Lagret
Fellesskap

NAS blir kjøpt grunnet merverdien som skapes av konsolidert konsern er betydelig høyere enn det NAS har mulighet til å levere neste 12-18 mnd. Jo raskere avklaring rundt sertifisering av MAX 737 jo raskere kommer det et konkret bud. Mindre avhengig når flyene kommer i drift.

Her er det mat for Mons for risk takers!!
Redigert 20.05.2019 kl 09:47 Du må logge inn for å svare
solb
20.05.2019 kl 09:56 5268

Shorteaksjene har fått bein å gå på. De siste potten fra FTF er snart oppbrukt? Og hva da? Går shorte-poolen tom snart?
20.05.2019 kl 11:00 5016

Norwegian is a stone inside the shoe for Ryanair... The competition has being wild... ! But Norwegian despite the MAX 737 delay is doing very well in sales, the debit with Airbus and Boeing is not longer a big problem since with posponed all those orders....
20.05.2019 kl 11:09 4939

Warning with the cycling trap ! Keep holding .... I Double my bid if the price drop... Price will rally soon.... MAX 737 på vei ....

Ryan er ned i Europa på 1Q og markedsmessig drar med seg industrien.

Huge buying opportunity in NAS today!!!

Ryans CFO kom med uttalelse på CNBC idag at dette er Konsolideringens år i Bransjen, dette er uttalelse fra kongen of Organic Growth!!
Redigert 20.05.2019 kl 12:24 Du må logge inn for å svare

Tror luringen Sissener tar fuill pott igjen....
Laila
20.05.2019 kl 12:25 4654

Hva er Jans kostpris?
Laila
20.05.2019 kl 12:26 4647

`Jan vil ha denne ned i 30 kr tror jeg.

Jan har ingen mulighet å styre kursen i NAS ned til 30. Jan er småfisk ift de som styrer NAS kursen.

Det er aprilsnar fra Sissener, tror jeg!
Det er vanskelig å spå, særlig om fremtiden.
dor123
20.05.2019 kl 12:55 4454

Få bare driten ned til 35kr. Møk lei denne vakinga
Hektar
20.05.2019 kl 13:04 4393

Det gikk inn som forventet på halvt volum. Holder vi resten i reserve :-)
solb
20.05.2019 kl 13:34 4261

Faktisk litt trist å si det. Men jo større tap det er for konkurrerende charteroperatør Thomas Cook nå, jo sterkere står nok Norwegian. Kundene kommer nok i flokk og følge over til NAS.
signum20
20.05.2019 kl 15:21 3909

Om ti minutter så er shorterne avslørt, da kommer oppdatering av short posisjoner,
signum20
20.05.2019 kl 15:22 3903

Da er det best å posisjonere seg før neste kapittel om NAS
signum20
20.05.2019 kl 15:33 3862

Det var en økning i shorten hva forteller det???

De har ikke fått dekt inn noe. Ved et bud blir det ville tilstander men tror shorterne er på oppdrag for IAG så får ikke en smell.....

At ca 8 % av aksjen eer short men at 100 % av aksjene eies av noen og er long;)

hvorfor så opptatt av denne minioriteten som er short? har de mer rett enn andre?
Bmwi8
20.05.2019 kl 15:36 3832

Nei men mer makt

nei bare psykologi, ikke mer makt enn et fond i kjøpsmodus.

Ryanair Holdings Plc predicted that its customers will embrace Boeing Co.’s stricken 737 Max jetliner once the model returns to service after being grounded in the wake of two air crashes in five months.

Tar tilbake nå på 37,5