Hvem styrer kursen?

Slettet bruker
SBX 20.05.2019 kl 12:21 18276

Det er en underlig kursutvikling også i dette selsk. Jeg har selvfølgelig noen aksjer her og, så og si. Ikke mange, men likevel.
Nå vet vel alle hvilket selskap fikk et oppdrag fra selskapet å følge aksjekursen (med forbehold om at dette kan være endret siden da, men da har det skjedd uten at jeg har fått det med meg).
Ok. Selsk. har skip, får kontrakter, og må sier også at det hat vært nødt å si fra seg kontrakter pga. få skip. Så kjøper de to spesialskip med gode kontr. Det sies også at skipene ble kjøpt til en god pris. Når dette skjer, kjøres aksjekursen ned. Et argument jeg har sett er at dette skjer pga. utvanning av aksjer.
Hva skjer egentlig i dette selskapet? Skal det forstås slik at det er konjunkturene som tilsier kursnivået på aksjene ? ?
Eller er det bevisst styring av kursen (man kan vel ikke si at daglig omsetning er overvettes i denne aksjen heller ?)
Redigert 21.01.2021 kl 01:25 Du må logge inn for å svare
Skogsmaur
20.05.2019 kl 12:33 9869

Hva som skjer i selskapet er det ingen som vet. Ledelsen har forduftet etter kjøpet av de to siste skipene. Ingen har sett eller hørt noe fra de siden. Jeg foreslår følgende:

Aksjonærene beslutter igangsettelse av SAR-operasjon (search and rescue), med bruk av egne seismikkskip. Forhåpentligvis kan man finne de i god behold et eller annet sted i dypet.
Slettet bruker
20.05.2019 kl 12:56 9803

Man kan se på tråden under "SBX - Er ledelsen seriøs?" Dette er et godt spørsmål.
Q1 tall kommer i neste uke og noen har sagt at det blir et vendepunkt når Sbx legger frem overskudd for første gang på lenge.
Men kursutviklingen burde vært mye bedre hvis det var så sikkert at Q1 blir så bra selv om det gjenstår en rep emi.
Slettet bruker
20.05.2019 kl 15:10 9668

Enig med alle 3. Men hva med resten? :) Meglerhuset som skulle "ivareta", hva med deres rolle?
Odi.1
20.05.2019 kl 15:12 9668


Jack Sparrow inn i SBX? :))
Slettet bruker
20.05.2019 kl 15:14 9624

Meglerhusene som har anbefalt og hauset opp denne aksjen er nå stille akkurat som ledelsen i Sbx.
Slettet bruker
20.05.2019 kl 17:08 9513

Kjedelig utvikling. Snart har de 3 nye båtene mer verdi enn hele mcap i sbx
ken-guru
20.05.2019 kl 17:43 9465

Hadde de latt vere å kjøpe disse båtene, hadde kursen vørt det dobbelte. Som sagt en udugelig ledelse som burde sparkes.
Norbo
20.05.2019 kl 19:12 9396

Noen som sa dette for 2 mnd siden...???
Slettet bruker
20.05.2019 kl 19:38 9355

Bør ihverfall gi mere guiding omkring dette. De har heller ikke nevnt noe mer om rep emi?

Nå bør de begynne å vise til gode kontrakter. Det er ikke så stor del av flåten som er aktiv nå.
Ser ut som om Q2 blir betydelig lavere flåte utnyttelse enn Q1.
Norbo
20.05.2019 kl 20:46 9291

Mistet troen på ledelsen i SBX for flere år siden, tror ikke det er blitt bedre.
Slettet bruker
20.05.2019 kl 20:54 9274

KimLee: Nå er det vel slik at segmentet sbx er inne i, er forventet å ta seg opp fremover. Da er det vel mer trolig at Q2 kan bli bedre enn Q1 ? Og når de gikk ut og fortalte at de måtte frasi seg oppdrag pga. mangel på skip, så er vel opp mer trolig enn ned. Jeg har nå tro på at meldingene 29.mai er mer av det positive slaget, enn negative.
Angående rep.em., så kan det jo tyde på at de ikke trenger den siden ingenting hørt til nå ?
Slettet bruker
20.05.2019 kl 22:06 9190

Har sagt det før - ring dem og si hva du mener! Det er ikke farlig og det er vi som eier selskapet! Ring sentralbordet og la det koke litt hos dem så de skjønner alvoret!!!!
Slettet bruker
20.05.2019 kl 23:15 9083

Flåte utnyttelsen ser ut for å bli mye lavere i Q2 enn Q1.
Selvsagt kan de ennå få mere arbeid mot slutten av Q2 men da må kontraktene komme nå.

Sbx har egentlig fordoblet flåten på under et år. De hadde 4 vessels, Aquila, Voyager, Harrier og Osprey. Så kjøpte de Eagle ifjor.
Tidligere i år leide de inn Nordic Explorer og nå kjøpte de 2 skip fra Boa.
Totalt har de 8 skip og de har skrytt mye av alle henvendelsene de får. De har t.o.m sagt at ratene er blitt bedre.
Det skal da ikke være vanskelig å få alle disse skipene i arbeid og få nermere 100% utnyttelse.
Klarer de det så tror jeg kursen kan både dobles og tredobles ganske raskt.
Men det krever at ledelsen er seriøs og flink til å komme frem til gode kontrakter
Slettet bruker
20.05.2019 kl 23:46 9040

Hvorfor er de ingen av dere som kontakter Myrseth han er ekspert på havbunnseismikk?
Kanskje de er er han som plukker alt som blir solgt under 1,20?
Skogsmaur
21.05.2019 kl 09:28 8840

Det ser ut til at markedet har meget lave forventninger til q1.
Jeg støtter også de som her hevder at q2 nødvendigvis må bli svak da selskapet ikke har klart å lande nye kontrakter. Man må derfor ta høyde for maks 50% flåteutnyttelse i q2 og noe bedre i q1. Med tanke på begrunnelsen som ble brukt for å kjøpe nye skip og spådommene fra ledelsen, må jeg si at jeg ikke er overrasket over at markedet har mistet tillit til selskapet. Jeg mener fremdeles ut ifra kursbildet og fremtidsutsiktene i seismikk, at aksjen skal være billig på dette nivået. Det store problemet er som sagt ingen meldinger om kontrakter, nye utgifter i forbindelse med nye skip, ingen kommunikasjon fra ledelsen. Da står vi kun igjen med faktorer som bidrar til å senke kursen og et marked som med rette viser at det ikke har tillit til selskapet. Eneste positive er så langt at det tilsynelatende nesten ikke selges aksjer fra ordinære aksjonærer. Så får en se hvor lenge det holder.
Redigert 21.05.2019 kl 09:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.05.2019 kl 09:53 8787

En vet ikke hvem som styrer kursen, eller hvorfor. Kanskje oppkjøp, kanskje ikke.
Skogsmaur
21.05.2019 kl 10:13 8748

Den muligheten er alltid tilstede. At sbx står rigget for oppkjøp, er jeg enig i. Jeg ser ikke helt hvilket selskap det skulle bli isåfall. Det blir uansett litt søkt å begynne å spekulere i det nå. Det er vel ikke så mange seismikkselskap som har økonomi til å kjøpe sbx pr idag. Tipper det isåfall er svært mange aksjonærer som går i tap
da ut ifra dagens kurs og det et tilbud vil ende på.
Odi.1
21.05.2019 kl 11:42 8677


ikke tull heller det...
Slettet bruker
21.05.2019 kl 11:45 8644

Her nevnes flere muligheter for lav kurs i sbx. Men som nevnt, flåten er utvidet til 8 skip. Hvordan q-resultater blir, er enda et spørsmål (som besvares til uka). Det kan være mulig at sbx selges, med det vil vel være et lite taktisk trekk fra storeierne dersom dette gjøres før det er oppnådd pristriggere.
Altså : Større flåte. Tilsier større fremtidige muligheter (så en eller annen som mente det var lite penger i selsk. Da hadde de vel kapret de kontrakter de kunne, for det er da muligheter, men til reduserte inntekter).
Jeg har tro på at det kommer gode nyheter til uka. De er jo ikke tvungne å opplyse markedet om fremtidige kontr. når det er så nærme Q-fremleggelse.
Og ut fra den daglige oms. ser det jo ikke ut for at verken store eller små aksjonærer har mistet troen på selskapet.
Tvert imot.
Og som alltid : Noen vet noe, men sitter fremdeles på sine aksjer.
Slettet bruker
21.05.2019 kl 12:10 8602

Kanskje vi får bedre guiding når Q2 legges frem neste uke.
Kviten78
21.05.2019 kl 15:10 8470

Visst du trur Q2 legges fram neste uke så ville eg solgt:)
Slettet bruker
21.05.2019 kl 15:20 8452

LOL, mente Q1.
Slettet bruker
21.05.2019 kl 16:32 8411

Men det vil vel komme en guiding for både Q2 og videre framover. Når det nå skrives ofte om at rigger kommer i drift, og at oljeprisen skal fortsette opp, og i tillegg at oleservice får bedre og bedre rater, så er det vel ikke urimelig å tro at sbx's segment følger etter.

For å si det sånn, jeg blir ikke forbauset om det til uka kommer gode nyheter.
Ser man på aksjekursen, og daglig omsetning, ser det ut for at det ikke er mange som vil selge til dagens kurser. Verken store eller små eiere.

Vi er nok mange nå som er stødige i troen.
Slettet bruker
21.05.2019 kl 19:24 8291

Glemte å si at med topp 20 aksjonærene på laget, og det ikke er en av dem som har solgt en flis, så er jeg svært sikker på at noe positivt er på gang. De er vel de første som sniffer ubehaget om noe negativt er på gang.
Slettet bruker
21.05.2019 kl 19:42 8272

Bare å plukke aksjer på disse nivåene! Klart sbx skal opp, mye opp! Det er når d ser som verst ut man skal kjøpe :)
Tjøtta (kor mye vil du ha)
Slettet bruker
22.05.2019 kl 11:39 8044

Tydelig at noen følger med her, og begynner å se på sbx som en verdifull del i porteføljen. Det er jo ingen overvettes omsetning om dagen, men det ser jo ut for at de som ønsker aksjer ikke får dem til gibortpris lengre. Og de som som sitter bak og prøver å "fikse" kursnivåene har hatt gode muligheter ved lav omsetning, men vil få problemer med inndekninger når ingen av aksjonærene vil "gi bort" aksjer lengre.
Slettet bruker
22.05.2019 kl 21:09 7838

Med dagens fasit: De som har omsatt småposter for å presse kursen, dekker inn når de innser at det å skremme aksjonærer inn i "gibortpris-prosjektet" har feilet.
Det ga ikke den store oppgangen, men for de som prøver å å "regulere" kursene til egen fordel, får tilleggskostnader, så det kan bli dyrt å omsette samme småpostene flere ganger.

Vi andre? Tja, vi er sluttet å gi bort aksjer til disse kurser.
Skogsmaur
22.05.2019 kl 23:16 7705

Nei det er få som er villige til å selge på denne kursen. Samtidig virker det ikke som om shorterne har det travelt med å dekke seg inn. Det er også besynderlig stille angående kontrakter og det bekymrer. Det ene seismikkselskapet etter det andre melder kontrakter. Ikke sbx. Litt usikker på hva markedet forventer av q1, men om de blir skuffet, blir det fort stygt, særlig uten nye kontrakter.
Redigert 22.05.2019 kl 23:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.05.2019 kl 08:46 7552

Er heller ikke helt optimistisk omkring Q1 tall neste uke.
Og hvor blir det av alle kontraktene?
De måtte takke nei til jobb i Q1 fordi de ikke hadde flåtekapasitet men nå virker det som om halve flåten er uten jobb.
Og som vanlig ikke et eneste ord ut til aksjonærer. Det er egentlig ikke så merkelig at kursen er blitt så lav.
Skogsmaur
23.05.2019 kl 09:01 7519

De jobber nok sikkert hardt for å sikre kontrakter, men det hjelper ikke i øyeblikket når de utad "kommuniserer" at de gjør dette :

"Gutta, nå har vi sikret emisjonspenger. La oss legge beina på bordet og lene oss tilbake og se på google-bilder av de nye båtene. Forresten, vi må få skrevet den Q1 rapporten. Ikke legg så my arbeid i det. Gjør slik som i årsrapporten for 2018 og dropp unødvendig guiding og informasjon. Disse dumme aksjonærene som gir oss penger, fortjener ikke guiding.....når jeg tenker meg om.....kanskje vi ikke trenger kontrakter heller....vi tar bare en emisjon til."
Pilote
23.05.2019 kl 09:09 7495

Om noen har vært usikre på BOA-transaksjonen så kom denne nå:
23 May 2019, Limassol, Cyprus

Reference is made to announcements from SeaBird Exploration Plc ("SeaBird" or
the "Company") of 11, 12 and 29 April 2019 regarding (i) the acquisition of the
seismic vessels BOA Galatea and BOA Thalassa (the "Vessels"), and (ii) a private
placement of new shares (collectively, the "Transactions").

The Company is pleased to announce that agreement has been reached with the
bondholders with respect to all material terms for the acquisition of the
Vessels. On the basis of said agreement, the bondholders have today irrevocably
exercised their option to acquire the holding company for the Vessels, in order
to cause it to sell the Vessels to SeaBird pursuant to said agreed terms as soon
as possible.

On this basis, the private placement is expected to complete shortly. SeaBird
will revert with further information with respect to the completion of the
Transactions.
Slettet bruker
23.05.2019 kl 09:26 7466

De kommuniserer jo ikke med aksjonærer utenom når det skal hentes penger gjennom emisjon.
Da kan man også lure på om SBX`s svake side er ledelsen som ikke bare er dårlig på guiding men også treige til å lande kontrakter.
Skogsmaur
23.05.2019 kl 09:27 7464

IR: "Sjef, jeg leste på Hegnar forum at aksjonærene etterspør informasjon....burde vi ikke gå ut med noe?"

Ceo: "Ajjjjjjj!! For et mas!! Jeg ser på video av morsomme katter på YouTube. Men greit....send ut at kjøpet av skipene går i boks....du vet...samme som vi har sendt ut ørten ganger nå." He he....se på den katten her...datt ned fra sofaen...morsomt!!!
Slettet bruker
23.05.2019 kl 11:22 7338

Når "the bondholders" har gitt klarsignal (se innlegg Pilote) , skulle man vel kunne tro de har vurdert salget grundig, og funnet at de ikke har stort å tape? Kan det være et tegn på at det ikke går så verst i Sbx ?
Jeg er og enig i at selskapete kommunikasjoon utad er noe begrenset, men det kan jo bero på at Q1 res. er nært forestående , og at det underveis er større ting på gang. Det er da ikke så mange uker siden det kom meld. derfra (kjøp av skip). Når det gjelder kontr. så har vel de fleste skipene vært/er på kontrakter ? Hadde jeg vært i ledelsen, ville jeg nok og vurdet om jeg skulle vente med eventuelle innspill til aksjonærene, så kort tid fram til Q1 - framleggelse, fra siste meld.
Men det store spørsmål flere hat sirklet rundt, er om det vil komme spesielle negative nyheter. Er Sbx 's marked blitt så negativt? Og med siste meld, og et av grunnlagene for kjøp av to nye skip (foruten at de er kjøpt til god markedspris) sæ vil der undre meg mye om de store negative nyheter dukker opp.
Når det nevnes at shortere ikke er så ivrige etter å dekke inn, så kan jeg heller ikke forstå at det skulle være så mange shortere i denne sammenhengen. Med den omsetning som har vært de siste mnd. Og om så er, så kulle det vel heller tilsi at det må bli en voldsom kurs-stigning dersom det skulle komme minste knyst om positiv utvikling i selsk. : )

Slettet bruker
23.05.2019 kl 15:29 7174

I dag: 900tusen aksjer omsatt hittil. Ned 1øre! Når Skogsmaur ser på katter på youtube, er det nok en grunn til det.

Men når Sbx holder koken på en dag som denne, selv om "tøysekoppene" i er meglerhus prøver å skremme fram aksjer til gibortpris, da skjønner selv jeg at Skogsmaur går over til katter på youtube !
Slettet bruker
23.05.2019 kl 16:34 7107

Haha var von ikke så lurt å dumpe aksjer rett før kontrakts annonsering:)
Skogsmaur
23.05.2019 kl 17:10 7030

Nå var det ikke jeg som så på kattene, men Ceo seabird. Ja ja..... Håper du ikke ble fornærmet over spøken på hans veine.
Skogsmaur
23.05.2019 kl 17:20 7010

Det var jo litt positivt. Får håpe at flere kontrakter følger.
Skogsmaur
23.05.2019 kl 17:31 6985

Det var jo en besynderlig dumping rett før kontraktsmelding.
Skulle gjerne ha forklaringen på den.