Oslo er anderledes mht. bompenger.

Slettet bruker
21.05.2019 kl 14:07 210

Det må skilles mellom Oslo og resten av landet på bompenger.
Oslo er anderledes mht. befolkningstetthet, befolkningsantall, topografi, gjennomgangstrafikk, og andre transporttilbud enn resten av landet.

I Oslo kan det være et poeng å få en del av transporten over på kollektiv, sykkel, gående osv. For å avlaste trafikksystemet.
Norge bør også søke å dempe veksten i Oslo, og heller la andre byer og tettsteder i Norge få veksten.

Norge er mye forskjellig. Så det må differensieres etter behovene. Folk betaler nok i bensinavgift og andre bilrelaterte avgifter. Så bommer bør
egentlig unngås de fleste andre steder i landet.

Bare Oslo har trengselsproblem.
Slettet bruker
21.05.2019 kl 16:12 201

Veldig bra Herregud. Oslo er jo ikke akkurat bygget for bilisme heller. Så nå bygger de kollektive løsninger og til det trengs penger for Ruter klarer ikke overskudd til tross for over 8 milliarder i omsetning. Nå kan man si billettprisene må settes opp, men da kjører folk mer bil igjen. Så bompenger er helt greit i Oslo og Bergen hvis også lokalt miljø skal være greit i de byene.

Bomstasjonene i Oslo kommer 1. juni og timingen er blitt noe ugrei da bensinen og dieselen øker i pris og setter nye rekorder ofte nå. Folket er derfor fortvilet, men har flere løsningsmuligheter. Parkerer man bensinslukeren på låven og hopper på kollektivt til 750 kroner i mnd. ser det langt bedre ut. Det er et kvantesprang, men livet er tross alt om forandringer og de kan gjøres her og nå.
Slettet bruker
21.05.2019 kl 16:53 196

Tusen takk Mentor. Det er viktig at vi forholder oss riktig til bompenger i Norge. Dette er en stor infrastrukturgreie, med store konsekvenser for mange ting.
Enig i at Oslo er ikke bygget for bilisme. Det er temmelig mye kupering i Oslo, og ofte trange, svingete og bratte gater.
I f.eks. Berlin er det flatt med brede gater, så biltrafikken glir lett. Der er det samtidig mye T-bane.
Oslo har bra utbygget kollektivsystem. Det kan bli enda bedre. Bl.a. ved å få til noen kryssende linjer inne i og gjennom T-baneringen.
T-banen går på egen trasé under jorden (i de sentrale områdene), og utfører det store persontransportarbeide i Oslo. Nordens nest
mest trafikerte metro etter Stockholm. Et bedre T-banenett kan sanere noen busser på overflaten. Kanskje sanere litt trikk også ? Men
mange synes trikk er sjarm. Viktigst er samlet avlastning på kjøregatenettet.

Og så må vi kanskje forsøke å øke bevisstheten om at det er en forskjell på å avlaste kjøregatenettet, og finansiere samferdsel.
I Norge burde det finnes gode muligheter for finansiering av samferdselsinfrastruktur. Men da slik at vi bygger løsninger som gir mest
mulig skikkelig godt samferdsels- og samfunnsøkonomisk resultat tilbake.

Odd Reitan snakker om mulig gratis kollektivtrafikk. Tankegangen er interessant. Dyrt bør det ihvertfall ikke være for å få til god
avlastning på kjøregatenettet. Og dermed også bedre miljø.
Fluefiskeren
21.05.2019 kl 17:12 191

Gratis kollektivtrafikk og ingen bompenger. Ned til seddelpressa i kjelleren til Norges Bank.
Slettet bruker
21.05.2019 kl 17:42 184

Seddelpressa har for lengst flagget ut av kostnadshensyn.

https://www.nettavisen.no/na24/sparer-millioner-pa-a-trykke-disse/3493195.html