Bompenger i Oslo, men ellers omtrent ikke.

Slettet bruker
21.05.2019 kl 21:16 372

Har tråd om dette på Dagens Tema. Men passer egentlig bedre her på Transport og hovedforumet.
Det er nå masse støy om bompenger. Det gjelder nå å strukturere dette riktig.

Oslo er anderledes enn resten av landet.

Det må skilles mellom Oslo og resten av landet på bompenger.
Oslo er anderledes mht. befolkningstetthet, befolkningsantall, topografi, gjennomgangstrafikk, og andre transporttilbud enn resten av landet.

I Oslo kan det være et poeng å få en del av transporten over på kollektiv, sykkel, gående osv. For å avlaste trafikksystemet.
Norge bør også søke å dempe veksten i Oslo, og heller la andre byer og tettsteder i Norge få veksten.

Norge er mye forskjellig. Så det må differensieres etter behovene. Folk betaler nok i bensinavgift og andre bilrelaterte avgifter. Så bommer bør
egentlig unngås de fleste andre steder i landet.

Bare Oslo har trengselsproblem.

______________________________________________________________________________________________________________
Et bompengereduserende parti er nest størst i Bergen med over 20 %. Så at bompengeomfanget der er for stort, tyder mye på.

Staten drar inn mye penger fra bilistene gjennom bensinavgift og mange andre bilavgifter.
Egentlig så trenger vi derfor ikke bompenger andre steder enn i Oslo og kanskje litt i Bergen av trengselshensyn ?

Landet er kupert og langstrakt med mange dype sjøer og fjorder. Vi trenger samferdselsinfrastruktur for å være et
moderne velfungerende og produktivt land. Vi har mye penger. Det er ikke så vanskelig å finansiere samferdselsinfrastruktur
hvis vi går inn for det. Og vi behøver ikke å velge fordyrende finansieringsløsninger.

Vi bygger ut samferdselsinfrastruktur for at landet skal fungere bedre.Til inntekts ervervelse.

Vi bør sette mer fokus på by- og arealplanlegging. God arkitektur, god anretting og utforming av samferdselsløsninger.