-- «Folkeaksjonen nei til bompenger» Største parti i Bergen

livecnn
21.05.2019 kl 22:43 622

Ny sjokkmåling: Bompengepartiet er størst i Bergen

«Folkeaksjonen nei til bompenger» tar nå så mange velgere fra både Høyre og Ap at de har blitt det største partiet i Bergen. – Det må være et enorm sinne ute i gatene her, sier analysesjefen

– Jeg har ikke opplevd maken. Jeg har aldri opplevd at en ny liste skulle bli det største partiet i en såpass stor by som Bergen, sier daglig leder Thore Gard Olaussen i Respons Analyse

https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/6jWvkz/Ny-sjokkmaling-Na-er-bompengelisten-Bergens-storste-parti
Mentor
21.05.2019 kl 22:50 607

Folket har veltet og terminert konger og dronninger. Ja hele kongedømmer. Så skulle det ikke greie å fjerne alle bommene hvis det virkelig ville? Imidlertid tar folket feil denne gangen. Det må være noe slik som bommer, høye bensinpriser, avgifter og generelt humper i veien som begrenser privatbilismen til et minimum. Denne gangen vet ikke folket sitt eget beste, men de er tross alt bergensere. Alt det dumme og onde kommer vestfra. I 1349 kom det et skip ....

I Oslo kan bommer trengs litt av trengselshensyn. For å avlaste veiene. Og få persontransport over på kollektiv, sykkel, gående osv.
Men i resten av landet er fordyrende bommer en pest og en plage.

Folkeaksjonen nei til mer bompenger (FNB) med 25,4 % på gallupen i Bergen nå. I visse bydeler kanskje rundt 35 %.
Dette sier ikke så rent lite.

Nå må vi klare å få laget ny valglov også. Som er folkeinitiert og folkegodkjent. Slik at ekte demokrati blir mulig for
aller første gang i Norge. Da kommer Norge til å gå 1000 milliarder kroner bedre i året. Minst. Og 90 % av flokene
vi strir med vil forsvinne.
Redigert 21.05.2019 kl 23:07 Du må logge inn for å svare

Gule vester ,ellet bompengepartiet?

Acer,vindmøller,underleggelse under EU mot folket,s vilje .100 vis av milliarder ut til all verdens konflikter ...Folket er sinna ,fryktelig sinna....
livecnn
21.05.2019 kl 23:36 538

Vi blir jo fullstendig overvåket er jef den eneste som provoseres av det ?
Hektar
21.05.2019 kl 23:40 523

Jepp, olje og fisk er i havet. Det er en virkelig vestlandsbragd. Så flinke.

Bare så det er sagt, jeg kommer aldri til å stemme på nevnte parti. Politikk er så uendelig mye mer enn bompenger. Men siden meldingen din er av en såpass freidig art, så lurer jeg på om du evner (jeg tviler) at regioner som Bergensregionen Stavangerregionen som tross alt har en viss størrelse blir leie av å bli avspist med smuler. Østlandet skal få Intercity tog til uante milliarder over statsbudsjettet. Oslo fikk 5 T-banelinjer over statsbudsjettet. Ja Østlandet er størst, men fordelingen står ikke i stil i det hele tatt. Bergen har per nå 1!! bybane som vi har dekket 50% selv. Og for at regjeringen skulle dekke 50% måtte Bergen vise til ett program som tok ned biltrafikken. Det var en 100% forutsetning for at regjeringen ville bidra med 50%. Denne Bybanen (22 km) kunne da for f... en såpass stor region fått over statsbudsjettet. Evner du da å se at Vestlendingene blir lei! Eller stopper Norge ved Sinsenkrysset? Lokale politikere fra både høyre og venstresiden har tatt til orde for å få dekket iallefall 70%. Men har fått blankt nei av flere samferdselministre fra FRP.

Glemmer ikke når Ketil Solvik Olsen åpnet en tunnel i Åsane nord i Bergen 600 meter vei. Han solte seg i glansen og skrøt av seg selv og FRP hvor flinke de var på dette. At veien ble vedtatt av rødgrønn regjering og lå på rødgrønn regjering sin nasjonale transportplan var ikke like viktig å fortelle. Dog husket han ved flere anledninger å fortelle akkurat det når det vanket kritikk.

Synes det er synd at denne bompengessaken får så sinnsykt mye oppmerksomhet. De som fronter dette partiet lokalt i Bergen består av svært mange tidligere frp-tilhengere og FRP er også de som lekker mest til dette protestpartiet.

Mulig ikke folk vet sitt eget beste, men de er altså lei. Og hadde FRP levert en brøkdel av det de har lovet innen bompenger så hadde ikke protestpartiet eksistert.

Vel de vil nok en gang bli skuffet tror jeg.

Min mening: All samferdsel/infrastruktur bør dekkes via statsbudsjettet og da over skatteseddelen. Kjøper ikke argumentasjonen til de som mener det er urettferdig for de som ikke har bil. Også de tjener på god og effektiv infastruktur. Varer og tjenester blir billigere. Sykebil/ brannbil, politi kommer raskere fram. Bussene også. Ting vil aldri bli 100% rettferdig.

Litt annet:

Totalt sett i alle saker er det viktig at flest mulig kommer greit ut. Da har vi det best som samfunn. En som aldri er syk må være glad for det framfor å irritere seg over alle skattepengene han betaler til helsevesenet. Det er så sinnsykt mye meg, meg meg.. her i landet. Hører folk som har godt voksne barn eller ikke barn i det hele tatt irriterer seg over billig barnehager!! For det vil ikke han at skattepengene skal gå til. Vel, hvem er det om noen tiår som skal ta vare på ham. Eller skaffe seg utdannelse slik at de også kan skatte så han får pensjonen sin? Eller at det at barnehagen er billig gjør at 2 stykker i en husstand kan betale skatt?

Ble mye dette, men slutt med meg, meg meg og slutt med "dumme onde" vestlendinger. Kjenn litt etter på hvor godt vi egentlig har det. Og tenk litt utover meg og mine. Smil mer, hilse mer på naboene. Jeg tilhører verken høyre eller venstresiden (har stemt begge sider) aldri til høyre for høyre og aldri til venstre for AP. Men jeg betaler min skatt med glede. Har fått oppleve trygg god skole selv, barna mine har hatt god barnehage og god skole. Moren min har blitt reddet fra klinisk død av ett fantastisk helsevesen og jeg velger å se lyst på framtiden. Glasset er aldri halvtomt snarere halvfullt.

Tror man har det bedre sånn, enn at alltid noe er gale.

Mvh aristokraten

Veldig bra innlegg. Spesielt det siste delen du skrev.

Skjønner bare ikke hvorfor det alltid skal rakkes ned på Oslo. Når det gjelder bompenger så betaler vi sannelig vår del her også.