NEL - Hyundai kjører langt framover med Nexo når det gjelder hyd

Slettet bruker
NEL 22.05.2019 kl 09:32 3015

http://www.deraktionaer.de/aktie/wasserstoff-kracher-nel--das-haette-keiner-gedacht-483500.htm

Hydrogen crackers Nel: Ingen ville trodd det

Hyundai kjører langt framover med Nexo når det gjelder hydrogenmobilitet . Per 17. mai 2019 solgte koreanerne 1.075 enheter, hvorav 767 biler i Sør-Korea. Til sammenligning: For hele året 2018 leverte Hyundai bare 949 Nexo. I år vil 5000 rulle av linjen. Det faktum at salget plukker opp i Sør-Korea skyldes i stor grad regjeringen, som skaper rammebetingelsene for denne mobilitetsformen av fremtiden. Dette er også til fordel for Norsk Nel.
Redigert 21.01.2021 kl 09:38 Du må logge inn for å svare
OZZY
22.05.2019 kl 09:57 2906

jeg savner et sterkt initiativ fra myndighetene i Norge ang. det å raskt bygge opp hydrogenfyllestasjoner for båt, lastebiler,tog og privatbiler. mao infrastruktur ja istedetfor å salte alt ned i et oljefond med kjøp av blant annet aksjer og eiendom på andre siden av jordkloden.
Ytsejam
22.05.2019 kl 10:09 2823

Vel...nå heter oljefondet egentlig statens pensjonsfond utland. Så investeringer i utlandet er da helt naturlig.....men er enig i at norske myndigheter må komme på banen og legge til rette for utbygging av en mer miljøvennlig infrastruktur.
OZZY
22.05.2019 kl 10:36 2672

TOTAL GALSKAP
Mega
22.05.2019 kl 14:12 2347

Mangel på fyllestasjoner i Norge er pinlig. Har politikerne ennå ikke sett potensialet i hydrogendrevet biltrafikk? Her må det til politiske vedtak for å få i gang bygging av fyllestasjoner. Det offentlige må subsidiere inntil det blir lønnsomhet (nok kunder) slik at utbygging går videre av seg selv. Tyskland har allerede 100 operative hydrogen fyllestasjoner, og 100 til kommer i løpet av 2019. Tyskland, som en stor bilnasjon, satser ikke på batteribiler på samme måte som Norge. De venter på hydrogen. Det er komplett umulig å forstå at Norge satser så massivt på batteribiler og ikke evner å forberede seg på hydrogen. Jeg ville gjerne hatt Nexo, men da må det være mulig å fylle.
Ripper
22.05.2019 kl 14:41 2255

Amen
Slettet bruker
22.05.2019 kl 14:53 2205

Det kommer, men Norge er aldri først med ny teknologi. NEL kommer til å tjene store penger ute verden før kronene begynner å rulle inn her i landet, noko alle NEL-aksjonærer i grunn skal vera glad for. Markedet i store land som eksempelvis Tyskland og Sør-Korea er enorme, kontra Norge. Og NEL holder på å få fotfeste i disse enorme markedene. Grøn energi, hydrogen og NEL kommer til eksplodere.
Redigert 22.05.2019 kl 14:54 Du må logge inn for å svare
Nå gir vi gass
22.05.2019 kl 15:49 2023

"Her må det til politiske vedtak for å få i gang bygging av fyllestasjoner. "

For 20 milliarder kunne nasjonen montert en sakte-ladestasjon og hydrogen-fyllestasjon på alle landets bensinstasjoner.
( Oppgradering av nettet for hurtiglading er stipulert til 30-60 millioner. CO2-lagring vil koste 25 milliarder.)

Så kunne folk velge. Enten saktelading, mest effektivt og og lavest pris, eller hydrogen som er 2-3 ganger så effektivt i energibruk som dagens forbrenningsbiler. Med samme kjøre/fyllemønster som med bensin/diesel. Stasjonsutbyggingen kunne tas inn på lade & fyllepris, allikevel vil km.-prisen bli lavere for forbrukerne enn dagens bensin/diesel. Og altså uten lokal forurensning.
Ferdig med el/bensin-hybrider, utslippsjuks og ekstra motor.
Ferdig med SMOG i byer og tettsteder.
Ferdig med avgiftslette til el-biler ( Både batteri og hydrogen-el er mer lønnsomt enn bensin/diesel uansett.)
Ferdig med eksospotte & oljeskift.
Ferdig med unødvendige bommer for å redusere forurensning fra transport.
Ferdig med den konstruerte motsetningen mellom batteri og hydrogen-el. La markedet bestemme.
Oljen, som ikke lengre benyttes til transport, kunne selges videre og antagelig dekke hele stasjonsutbyggingen.

Altså ingen kostnad for stat eller nasjon, kun forhåndsutlegg noen få år for stasjonene.
Hva har vi politikere for?

Slettet bruker
22.05.2019 kl 15:54 1996

Ja - det kommer nok men... Snakket med en av lederne for MDG i Buskerud her om dagen. Spurte ham om hva han viste og hva han tenkte om hydrogen. Var ikke mye opptatt av det. "Trodde" at de drev med noe i Østen. Hadde selv nettopp kjøpt seg en Tesla, og mente at alle i Norge nå skulle gå over til elektriske biler. Når han sa elektrisk tenkte han nok ikke i samhandling med Hydrogen, men ren batteridrift. I regjeringserklæringen står det vel at all biltrafikk skal være elektrisk innen 2025-30 !!. Hva regjeringen legger i elektrisk, er muligens det samme som MDG !!??. :-) Får se nå når regjeringen legger fram sin Hydrogenrapport i begynnelsen av neste uke. All-In i lang tid nå - og håper på en saftig børsmelding nå i mai.
Slettet bruker
22.05.2019 kl 16:17 1889

Igjen, kva vesle Norge foretar seg har lite å bety for NEL. Andre store markeder er lengre framme på Hydrogen og der er NEL tungt involvert. Om NOrge med sine 5 mil. innbyggere satser eller ikkje har lite å bety for NEL så lenge store europeiske og asiatiske land har begynt å rulle... Nok ein kanonsterk dag, momentet i aksjen er enormt! ??
Redigert 22.05.2019 kl 16:21 Du må logge inn for å svare
kjetilsen
22.05.2019 kl 16:22 1852

90 Eurocent på TG?
Nå gir vi gass
22.05.2019 kl 16:29 1798

1000 stasjoner i Norge, for å dekke behovet lik dagens bensin/dieselstasjoner, er en grei størrelse for NEL, så ikke uinteressant.
Like viktig er signalet til bilprodusentene; enten det er Hyunday, Toyota eller Mercedes. Så blir også produksjonen større og bilprisene lavere.
Men viktigst er det for norske bilbrukere som får rimligere transportutgifter.
- Og slipper å ha dårlig samvittighet for å forflytte seg i vårt langstrakte vinterland.
Redigert 22.05.2019 kl 16:31 Du må logge inn for å svare