NAS oppkjøp eller ei - hva pris er realistisk

Fred55
22.05.2019 kl 10:32 1929

Mye synsing og sterke meninger her inne. Er mye som går igjen men spesielt noen ting som er litt merkelig.

1. Enkelt brukere ser nesten ut som de har viet livet sitt lit å skrive kun om negative ting rundt NAS. Mye er seriøst og velformulert og galt/rett hva vet jeg. Men med så mye anbefalinger til å selge ikke kjøpe NAS. Så blir det jo litt underlig når all tid går med til dette. Og spesielt når alt sies i beste mening og ikke for å hause den ned som en skriver.

2. Pris og hva en tror NAS kan selges for altså aksekurs her snakkes det om priser fra 80 til 150 og vel så det. Snitt på de som eier aksjer og hva de kan være villig til å selge for. NAS gikk på børs 2004 rundt 10 kr. Steg greit og bratt oppover. Hadde en ned tur i ca 2012 og var da nede på 50 tallet. De siste 4 til 5 årene har den svinget sånn ca mellom 150 og 250 med en høyder over 300 i 2018 når salg var tema. Når så emisjon kom nå i vår så lå den i forskjellige intervaller på 90 til 100. Om vi tar utgangspunkt i 95 kr så er vi ikke langt unna. Da værende aksjonerer fikk så 1 tegningsretter pr aksje a kr 22 om jeg ikke tar helt feil. Valgte en å selge tegningsretter havner vi med at de etter alt det negative satt med en pris på 95 minus 22 = Kr 73. Valgte en derimot å kjøpe for ca 33 satt en med 2 askjer til 128 = snitt på ca Kr 64. I tegningsperioden å NAS i intervall 55 til 65. Så vet vi at Fredriksen fikk en del rabatt da han kom inn og er vel nede på at han kom inn godt under Kr 50. Mange har vært med lenge det er solgt tradet osc osv. Så hva som er snittet er helt uvist. Noen få volumer er solgt/ kjøpt under 38. Selvsagt er det mange nye aksjonerer som har lav inngangsverdi. Helt fra de som kom inn i 2004 på Kr 10 til de som kjøpte på 35 tallet for litt siden. Hva NAS eventuelt blir solgt for har selvsagt ingen ting med hva inngangsverdi vi små har. Dreier seg om hva en mener selskapet er verd og om den prisen en da event kan få er akseptabel for eierne, eller om en velger å si nei for en har tro på at de faktiske verdiene er større på sikt. Eller om en tenker at risikoen er for stor ved å takke nei. Her er det få av oss små på Hegnar som ser det store bilde heller ikke jeg. Noen negative spår NAS til 20 tallet eller lavere. Noen til 100 tallet. Vi vet det er mye gjeld men også mye verdier i alt fra fly til opp bygget organisasjon. Altså er det verdier som en må synliggjøre. De som er i markedet spekulerer selvsagt på det samme. Ser verdier som kan bli enda større og bedre i en fusjon. Er selv av den oppfatning om at NAS vil bli kjøpt opp i en sammenslåing som de aller fleste vil tro at kommer inn fly bransjen. Her dreier det seg mye om å være først ute i denne sammenslåingen enten det er NAS som blir det eller andre selskaper som velger å fusjonere uten NAS. Da vil igjen andre se på NAS :-) Mitt utgangspunkt er at NAS kjøpes opp og tipper det blir i ett sted mellom 50 og 80 kr. Noe som de fleste større trolig vil akseptere . Ja er selv gått inn i NAS med snitt på 42.

3. Short ikke short pressing ned på pris og at aksjen er i spill. Det er nok rimelig klart. Og tro at AIG har solgt sin post og varslet salg før de skal selge. Vel en kan være kjent for å være real osv. Men en går ikke ut i media og sier nå raser aksjen vi gir opp å kjøpe. Men vi skal nå selge så og så mye.Hvem gjør sånt ? Hvem som låner ut for shorting ikke vet jeg. Men var vel noen som sa fra dag 1 at Fredriksen sikkert kjøpte for så å låne de ut. Husker ikke hvor jeg leste det men en plass i media. Men absolutt alt dette er rene spekulasjoner gjetting etc. Men mye shorting tyder på at noen presser og vil presse prisen ned før eventuelt oppkjøp. Fientlig bud eller vennelig hva vet jeg og hva vet dere ?

Har selv is i magen og tror at noe skjer innen sommeren. Mye negativt i disse tider rundt alt fra Max fly til Boeing og Kina/USA handelskrig. Fasit får en ikke før etter vært. Ikke sikkert jeg hadde rett :-) men gått inn med lodd så for tiden vise
Redigert 20.01.2021 kl 19:16 Du må logge inn for å svare
Fred55
22.05.2019 kl 15:52 1848

Var vist ingen som hadde noen synspunkter her.
Redigert 20.01.2021 kl 19:16 Du må logge inn for å svare
NaiveNormenn
22.05.2019 kl 20:33 1739

Regnestykke må deles opp. Hva har Nas av aktiva og hva er nåverdien av dette minus gjeld. Nas eier 17‰ av Nofi og det er stor fremtidig merverdi i denne. Til slutt handler alt om driften i Nas.

Min konklusjon er at Nas er rigget for langsiktig eierskap ikke salg.
Redigert 20.01.2021 kl 19:16 Du må logge inn for å svare
skywalker2019
22.05.2019 kl 20:40 1722

Alle får mene hva de vill men noen ganger må man ta noen sjanser, har selv tatt en liten sjanse her selv om det absolutt ikke er uten risiko og at det stritter mye mot hva man leser og blir fortalt.
Fasiten på disse spørsmål er det vel kun klarsynte eller aller mest fremtiden som kan gi svar på, men det er klart jeg har mine tanker jeg også som er enkle og greie:
1: Kjos er en forretningsmann med mye guts og jeg tror ikke han er den som lar seg falle, han viser karakter med stort driv og pågangsmot i det han driver med.
2: Om det blir bud så blir det bare spekulasjoner på hvor mye det kommer av bud, og hva budet må være for at det skal aksepteres, føler ikke jeg skal skrive noe tall på dette.
3: Hvorfor så stor short? Jeg har 2 teorier, den ene som du er inne på, å presse ned kursen før et bud, det andre, noen har tapt så mye penger her at de skal dumpe den så lavt det går får så å få med hele kaka av opptur.
Redigert 20.01.2021 kl 19:16 Du må logge inn for å svare
Fred55
23.05.2019 kl 09:17 1556

Kjenner til det som skrives om eier andelen i NOFI 17 % tilsvarer rundt 2,4 milliarder og 3 milliarder hentet inn i emisjon tilsvarer en ca 5,4 milliarder og NAS prises til lavere en dette. Selvsagt skyldes dette gjeld og ikke minst en del låne forpliktelser som forfaller blant annet i 2019 som enda ikke er avklart. Legger en til Max fly og utfordringer der. Så ser en klart at en risiko er det.
Skal en tro det NAS presenterte på siste kvartal presentasjon om at de "trolig" vil gå med ett overskudd på 2 milliarder og som noen sa opp mot 3 milliarder, så er jo det selvsagt en positiv ting som sier at NAS er feil priset, men avhenger jo at en tror på det og ikke minst at de klarer det :-)

Fly bransjen sliter generelt og er mange som sliter med god drift og lønnsomhet. Bare det i seg selv tilsier at det nok er mange som ser på alt fra oppkjøp til fusjoner og trolig vil det nok komme noe av dette, om NAS blir en del av det er jo noe en får se. Mitt synspunkt på pris mellom 50 og 80 kr var med tanke på hva jeg tror kan være noe en får med seg de store eierne på i NAS. Hva vi små mener tror og vil akseptere er jo sånn sett uten betydning.

De som mener at AIG har kvittet seg med sine aksjer. Ved først å si at de skal selge før de selger. Er jo ikke en smart måte å kvitte seg med en stor eier post på og tvilsomt at posten er vekk i det åpne markedet :-) er nok plassert en eller annen plass.
Er selv av den oppfatning at noe kommer til å skje med NAS innen kort tid. Og er vel som en skjønner ikke like negativ som en del media er som skriver mest negativt om NAS. På lik linje som en del som skriver her inne. Er potimist, om ikke hadde jeg vært ute. Men samtidig så realistisk at jeg heller ikke tror at jeg kan få solgt for 3 ganger innsats.
Redigert 20.01.2021 kl 19:16 Du må logge inn for å svare
TomW
23.05.2019 kl 10:02 1513

Du har nok misforstått overskudd guidingen. De 2-3 mrd kommer av innsparinger som følge av focus 19. Der har de guidet min 2 mrd, men har interne mål om 3 mrd.

Selv om man kan sette spørsmålstegn til måten IAG solgte aksjene sine og mene at dette var en finurlig måte å gjøre det på, så er disse aksjene solgt. Dette har WW vært meget klar på og det ville vært markedsmanipulasjon hvis det ikke var tilfelle.

Redigert 20.01.2021 kl 19:16 Du må logge inn for å svare
Fred55
23.05.2019 kl 10:27 1470

Riktig TomW dårlig formulert min måte å beskrive det på.
At de er solgt er jeg enig i. I det åpne markedet har jeg lite tro på. Men ingen av oss vet med sikkerhet.
Ser at alt fremdeles er usikkert rundt boeing saksøkes nå av kinesere. Og får noen gjennomslag får nok flere og motsatt vei, om ingen får. Så spørs det veien videre for boeing de ønsker jo å leve videre de også. Noen antydninger får vi vel i kveld. Frem til da er det kun spekulasjoner og fasit er vel tvilsomt vi får i kveld/natt. Mulig indikasjoner men heller ikke det er sikkert. Så NAS rusler nedover og hvor langt den skal før ting endrer seg er uvist.
Er jo litt merkelig at en ikke har noen innside kjøp i NAS på disse lave kursene. Se bort fra den ang opsjoner etter GF i mai. Kan tyde på 2 ting. 1 sitter på innside så en ikke kan handle. 2 en tror den skal videre nedover. Og venter med å kjøpe.
Redigert 20.01.2021 kl 19:16 Du må logge inn for å svare
TomW
23.05.2019 kl 10:46 1437

Max krisen er et Boeing problem og jeg ser ingen grunn til at Boeing skal dekke alt av direkte kostnader rundt dette. Ved q2 tipper jeg vi ser null wetlease i Nas sine regnskaper. Eventuelle andre tap som er vanskeligere å dokumentere, samt tap av inntekt er jeg usikker på hvordan de løser, men Boeing vil nok strekke seg noe for å opprettholde gode kundeforhold, alt annet ville vært galskap. Så max krisen bekymrer meg ikke så mye. De nye problemene med dreamlinerne derimot syns jeg er mer skremmende. Om utfallet blir tilsvarende 2018 er det ikke bra.

Ja man kan jo spørre seg hvorfor man ikke ser noe særlig innsidekjøp på dagens nivåer. Så det må vel være en av de scenariene du viser til.
Redigert 20.01.2021 kl 19:16 Du må logge inn for å svare
Fred55
23.05.2019 kl 11:38 1384

Er nede på 35 tallet nå. Trøsten for være lav omsetning. Må jo lete etter noe å trøste seg med. Ser at SAS også nedgraderes og følger med som mange andre fly selskaper nærmest world wide. Mye dårlige tall og mange nedgraderinger og dårlige resultater rundt omkring.
Samtidig reiser vi mer og mer. Vil selvsagt ha det billigst mulig, men er jo sånn sett blitt en konkurranse der alle vi fly billigst og mye. Så noe vil nok skje innen fly sektoren. Om det blir året for fusjon og eller oppkjøp blir litt inn i glass kulen. Selv fly analytikerne er stille om dagen :-) Selv fra NAS er det stille og eller Kjos om en vil. Så en kan jo lure ? Vi får se hvor langt ned den skal før den snur og vi ser endringer. Og må noe vesentlig som skal skje om den skal opp eller stupe videre.
1. Innside kjøp eller salg tyder opp eller ned
2. Av klaringer ang låne forfall
3. kjøp salg eller fusjon
4. Inndekninger av short som nærmer seg fort 10 % ( må vel positivt om 1,2,eller 3 for at det skal skje)
5. Rett og slett info fra NAS og at fly analytikere kommer på banen igjen kan forøvrig da gå begge veier.

Når er det vent og se :-)
Redigert 20.01.2021 kl 19:16 Du må logge inn for å svare
Fred55
24.05.2019 kl 08:46 1244

Ang Max flyene så er det jo selvsagt ok at de kommer på vingene igjen. Om det blir utgangen av juni eller senere er vel litt ubetydelig ang kursen i NAS. Kommer tilbake tidlig bra, men er mer den psykologiske delen for NAS her. Velger å tro at de klarer å drifte ved å justere på egen flybase å leie inn annet ved behov.
Er vel låne utfordringene som er NAS sin store utfordring kombinert hva som skjer i fly bransjen generelt. Får de endret vilkår og forfall er en god del av jobben gjort. Ut over det er det jo selvsagt driften og ikke veksten mye står på nå.
Når det er lånt ut i underkant av 10 % til shortere og det er kun det vi ser av short. Små poster på under 0,5 % fremkommer ikke Kan vel anta at total short er over 500 millioner Kr gitt dagens markedsverdi på ca 35-36 kr. Altså over 10% short.
Altså ekstremt sterke krefter som vil ha aksje kursen ned og tror dette ikke går for NAS. Om de vinner vel da taper rundt 90 % og de 10 % vinner. Spørmålet alle bør stille seg er når velger de som er short å begynne å dekke seg inn. Mener 10% at den skal til 20 Kr ? Da mener de andre 90 % den ikke skal ellers hadde de solgt nå. Noen tviler selvsagt og selger ett eller annet sted på veien. Om det nå går motsatt vei som jeg og andre tror vel da blir det trangt i døren når alle disse skal dekke seg inn. God tid har de da det meste av shorten nok er satt til under 50 og langt nede på 40 tallet. Så kan bli utrolig spennende dette her.
Jeg er forøvrig blant de 90 % :-) Noen som husker når de store låne forfallene er ? Vet noe er på slutten av året, men mener noe er nå i sommer ?
Redigert 20.01.2021 kl 19:16 Du må logge inn for å svare
Fred55
24.05.2019 kl 10:11 1158

Var på vei opp på lavt volum og presses ned igjen på enda lavere volum. Blir nok ikke noe høydere i dag heller. Tipper at den rusler nedover.
Ingen info om reelle ting fra NAS og heller intet nytt fra bransjen/rykter etc. Da hjelper det ikke å synse her inne :-) Ha en fin dag
Redigert 20.01.2021 kl 19:16 Du må logge inn for å svare