--- MDG "Vi har makten i Oslo" 50 nye bomstasjoner i Oslo 1 Juni

MDG står knallhardt på Oslos nye bompengepakke: – Vi har makten i Oslo
1. juni åpnes over 50 nye bomstasjoner i Oslo, og Miljøpartiet De Grønne avviser at eventuell folkelig motstand eller protester skal kunne endre pakken.

— Vi som har makten i Oslo, står bak innføringen av nye bompenger nå. Det er det vi går inn for, sier fungerende miljø- og samferdselsbyråd og MDGs nasjonale talsperson Arild Hermstad til NTB.

Oslo får 83 bommer og tre bomringer
— Så det systemet som nå kommer i Oslo, vil ikke bli endret uansett protester?

https://vartoslo.no/mdg-star-knallhardt-pa-oslos-nye-bompengepakke-vi-har-makten-i-oslo/?fbclid=IwAR2fLoux0tYQvfsXbcNQhBxHJ8Vv683dZrw-PsrS57b3BOShd5kyPOTUrk0

Nå vet jeg ikke akkurat hvordan de nye bompengene blir, men det er ihvertfall klart at det bør være bompenger

1)Hvis folk går fra kollektivt til å kjøre bil vil det bli uutholdige køer

2) Det vil bli lite penger til utbygging av kollektivtrafikk.

3) Det vil bli mer lokal forurensing

4) Det vil bli større klimautslipp

5) Det vil bli mindre til andre viktigere sektorer som helse og eldreomsorg.

Men klart, et sted går grensen.

Redigert 22.05.2019 kl 13:54 Du må logge inn for å svare
22.05.2019 kl 13:55 2110

Hehe, skulle ikke le, her har de omfavnet De Grønne, oh dette er takken. Folkens ikke glem at det er kommunevalg i år!
Bmwi8
22.05.2019 kl 13:55 2110

Mdg får min stemme i år, deilig med lite kø i byen

Enig at køene vil blir uutholdelige. Hvoedproblemet med bompengene er hvor ulikt de slår ut, alt etter hvor du bor og hvor du jobber/andre steder du kjører hver dag. Har du flaks er det ingen bommer mellom A til B, mens en annen person i samme by kanskje må kjøre gjennom to/tre bommer hver dag med samme kjørelengde,

Forstår heller ikke forslaget fra Støre om GPS-måling. Vi har allerede drivstoffavgift. Hvorfor kan ikke denne bare økes?
Redigert 22.05.2019 kl 14:00 Du må logge inn for å svare

Nå er det nå engang slik at ikke MDG sitter alene med makten i Oslo. Det er Ap som har byrådslederen og er største parti, men klart det er greit å skyve MDG foran seg. Og noen ganger er det godt å se et parti som ikke bare syr puter under armene på folk og opptrer så ullent i alle anledninger fordi de redd hva folk vil si. Se bare på FrP før og etter denne bompengebevegelsen. Til å bli kvalm av.

ola dunk og kari treg godtar å bli voldtatt :P

det er allerede bomhelvete i oslamabad og restaurantbransjen sliter da folk dropper byen

De eneste som lider av de nye bommene i Oslo er de som tidligere ikke har betalt. Altså de som bor innefor Ring 3. Jeg ser ikke noe galt i at de også må bidra dersom de kjører bil. De fleste som bor utenfor får lavere månedlige bompenge-kostnader. Hvorfor skal man flå bare de som bor litt utenfor sentrum.
Nei... Skal det først være bompenger så får det være likt for alle som belaster veiene.

Sikker på det er mange som deltar i hylekoret nå som ikke stemte Høyre ved kommunevalget sist :) Høyre hadde baller til å takke nei til mdg og deres absolutte krav for å få støtte i bystyret.
Tool
22.05.2019 kl 14:13 2072

Fikk ikke dette kommunistpartiet 2% av stemmene? Er det å ha borgerne i ryggen?
Sykt hvor galt det kan gå i Norges hovedsted med keisere og småparter i styringen, er helt vilt.

Backcliff. Det er ikke bommene som er problem i Oslo sentrum, men for det første har det blitt umulig å kjøre lovlig i sentrum. Man kan faktisk risikere å kjøre lovlig inn men så ikke finne noen veier det er tillatt å kjøre ut igjen.
Men det største problemet er likevel at de har fjernet omtrent all parkering.

Det er nok med 2% når man parer seg med en prostituert.

MDG fikk 8,1 % av stemmende ved forrige kommunevalg og var med det tredje største parti, men vi kan godt si 2 % hvis det gir en slags rar tilfredstillelse for dere å lyve. For folkets rare lyster er jo viktig å ivareta.
Redigert 22.05.2019 kl 14:30 Du må logge inn for å svare
Tool
22.05.2019 kl 15:10 1993

Det var et spørsmål. Men et parti som fikk 8,1% av stemmen utformer og bestemmer altså over en hel hovedstad, høre veldig demokratisk ut og virkelig i takt med flertallet. Sannheten er jo helt klart at AP gjør hva som helst på denne jord for å beholde makten. Bare å glemme at det fortsetter til høsten, ref. alle som har vært i Oslo de siste årene.

Jeg er ikke i tvil om at de kommer til å få fortsette med å styre hovedstaden, deres velgere gidder å stille opp og stemme.
Det jeg synes er helt utrolig er at de får lov til bruke E6 som melkeku for alle oss som bare skal videre nordover og ikke har noe reelt alternativ til E6. Skulle gjerne kjørt utenom Oslo hvis det var en annen vei enn den elendige rv120 som alternativ.
Alle kommuner som har en motorvei innom sine grenser burde i så fall få gjøre det samme, og da selvsagt bruke pengene til akkurat hva de vil slik det gjøres i Oslo.

Tool

Du er nå temmelig provoserende da. Kaller dem for et kommunistisk parti med 2 % oppslutning i Oslo. Kanskje du burde undersøke før du bare slenger ut noe. Altså under fjerdeparten av det de fikk er skivebom for å si det slik. Husk også på at det er ikke MPG som styrer alene i Oslo. Ap er mye større. Tre feil på kort tid. Imponerende.
Mentor
22.05.2019 kl 20:39 1882

Det var bred politisk enighet om nye bomstasjoner i Oslo og de ble godkjent av FRP samferdselsministeren. Bompenger er bare bra i Oslo. Andre steder kanskje mer tvilsomme. Prisen med brikke og 20% rabatt og 1 time gratis gjennom alle bommene unntatt en er heller ikke mye å protestere mot.
Tool
22.05.2019 kl 20:47 1869

Hvorfor er det ingen som tenker på å legge E6 utenom byen så sparer man mye av trafikken og eksosmaset? En kjapp titt på kartet tilsier at det burde vært fort gjort i et velfungerende land. Trenger ikke ta 30 år.
MERLOT
22.05.2019 kl 21:21 1844

Tidlig på åttitallet når jeg var i militære parkerte jeg midt i byen fredagskvelden helt gratis med folkevogna, bodde på perminalen rimelig og drakk pils til 12-13 kr halvliteren. Så reiste jeg søndagskveld uten å ha betalt en krone i parkeringsgebyr og slett ingen bompeng.

Da var Norge fremdeles et forholdsvis lite rikt land uten altfor mye oljepenger. Nå er vi skamløst rike blitt og den enkleste og simpleste ting skal det beskattes for og legges avgift på.
For noen bedritne politikere landet har fått.
Mentor
22.05.2019 kl 21:53 1821

På slutten av 80-tallet parkerte jeg Chevy Caprice'n overalt. Det var lett å finne plass, men man måtte betale. Utenfor der jeg bodde parkerte jeg gratis og det var alltid plasser. Bomstasjoner var rett rundt hjørnet for de kom vel i 1990. Pils drakk jeg aldri fordi til tross for fin bil og god inntekt. Så sparte jeg opp mye penger etter å ha kjøpt leilighet kontant (340k supersentralt selveier med balkong og garasjeplass). Bensinen kostet 5-6 kroner og Chevy'en gled elegant i Oslos gater. Intet MDG da og livet var faktisk bra. Selv musikken var bedre da.

Nå er det imidlertid andre tider. Selv jeg er blitt miljøbevisst og kildesorterer nøye. Bruker ikke bil, alkohol, tobakk og kjøper nesten ingenting (har alt jeg trenger og mye mer til). Har mye penger og ingen gjeld.

Ønsker meg ingen Chevy mer (men husker den fine lyden og den flotte giringen den hadde). Ønsker bare ren fin luft man kan puste i og mindre bylarm.

Jeg er nå en gammel mann. Tenker på å skaffe meg hatt og stokk.

luften har blitt bedre fordi folk kjører mer EL. bil nå. dette har absolutt ingen ting med MDG å gjøre men jeg legger merke til at de skryter at de har klart å få ned forurensingen i Oslo. løgn løgn løgn. Kommunister forkledd i grønt.
Odi.1
23.05.2019 kl 08:05 1726

Helt feil , det er Arbeiderpartiet som representerer arbeiderene og arbeidsplassene i Norge som gir MDG makt i Oslo.

Hva er det Arbeiderpartiet holder på med ???, holder ekstremister i ledende viktige posisjoner i landet.

Arbeiderpartiet forstår ikke hvorfor INGEN lenger vil Stemme på dem.... , er det mulig å være så kraftig tilbakestående ledelse av ett parti?
Mentor
23.05.2019 kl 08:14 1718

Det er mange 30-40 åringer med god inntekt og levekår som klager voldsomt på bompengene bare fordi de har bosatt seg langt ute i hutteheita for byene de jobber i og som har tilbudene for deres unger. Først meg selv, så meg selv og sist meg selv. Egoismen lenge leve!
Mentor
23.05.2019 kl 12:22 1662

MDG vil også ha prisen på bensin og diesel opp med 5 kroner pr. liter. Det er litt under det som må til for å tvinge folk til å kjøre mindre. 25 kr pr. liter er smertegrensen. Hjelper dette i Kina/India/USA? Nei, man må til noen klare internasjonale miljøavtaler. Det kan bli vanskelig. Imidlertid kan Oslo bli et utstillingsvindu og resten av verden kan se til oss og starte en prosess med virkelig miljøvennlig politikk.

Tøft og ærlig:

https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/LAkOlp/Une-Bastholm-forsvarer-bompenger-som-et-nodvendig-onde-for-a-redde-miljoet-i-byen
Odi.1
23.05.2019 kl 12:27 1653

Noen må absolutt begynne å ta tak i alt av Narkotika som florerer i den byen der.
Det er jo det totale svaret på Hjernedøde !
Redigert 23.05.2019 kl 12:28 Du må logge inn for å svare
Mentor
23.05.2019 kl 12:41 1637

Une Aina Bastholm ser jeg på som en ærlig, engasjert og flott kvinne. Hun er litt ung ennå (33 år) og "vet" alt slik man gjør når man er ung. Nå kommer snart en skog med bomstasjoner (1. juni) i Oslo samtidig med at bensinprisen går bananas og diesel følger litt med den også. Så er til og med strømprisen på vei opp. La oss se om ikke dette faktisk kan virke inn merkbart på aktiviteten privatbilisme. Dessuten det ikke bare personer som fraktes. Det er også varer og tjenester. Matvarer er f.eks noe dyre og de har steget mye siste årene. Videre opp + moms virker ikke fair for de helt uten bil. Ytterligere prisoppgang på varer og tjenester er ikke helt bra.
Mentor
24.05.2019 kl 09:13 1569

De smarteste på Bygdøy har kjøpt seg elbil. Sinkene i nesten ny Porsche Cayenne med adresse Bygdøynes som må lufte Tussie i Frognerparken hver dag bør selvsagt få full bompengestøtte. For dem er 1. juni en stor tragedie. De andre fattigfransene med bare 1 mill eller mer i årsinntekt kan ta bussen og unngå dem elegant. Siggene må få gratis passering og software må inn i kamera som gjør at det lukker øyet sitt når kassevogner fra Romania fyker forbi.
Mr Big
24.05.2019 kl 09:47 1542

Hva viss nesten ingen kjører bil. Hvor skal pengene komme fra da?:) Da må de sette opp prisen til 200 kr pr bommpassering og da får de rike veiene for seg selv.
Mentor
24.05.2019 kl 09:57 1534

Da skrur de opp prisene på kollektivt selvsagt og så vi trenger ikke lenger bygge veier og systemer til privatbilismen. Den strukturen vi har holder lenge til business når alle privatbilene er ryddet bort.
Zorin
24.05.2019 kl 09:58 1530

Det bystyret i Oslo gjør er fenomenalt! Det meste har blitt bedre i byen etter de begynte å rydde opp! Bedre søppelhåndtering. Mindre forurensing. Strendene blir ryddet, kollektivtransporten har fått et enormt løft. Flere sykkelveier og gangveier slik at det å ferdes i sentrum har blitt enklere. Den lokale støyen fra biler har blitt redusert. Nå har de satt igang et enormt boligprosjekt mye basert på leie-til-eie. De vil bygge selv og stå for driften av tusenvis av nye boliger - og vil med det shortcutte bolighaiene. Og toppen av alt: Oslo topper listen over beste by å bo i!
Mentor
24.05.2019 kl 10:14 1518

Det er jo opplagt at når Oslo vokser kan ikke tilveksten også kjøre bil der inne og ut og inn. Det er jo køer,parkeringsproblemer og kvalmende eksos som har preget byen og nå når det er mindre attraktivt med bil i byen er den blitt bedre. Luftkvaliteten er merkbart bedre og færre dør nå i astma-anfall av Oslo-luften. Dagens bystyre er populære og ligger an til å vinne nye år på toppen i Rådhuset. Det er ikke så rart da politikken deres har vært en suksess. Søppelhåndteringen ble glimrende ryddet opp i av Lan Berg etter den katastrofale private businessen som attpå til gikk konkurs. Støy fra biler er blitt mindre og det tror jeg mange setter pris på.

Sykkelveien har jeg ikke sans for. Her synes jeg nytt/kostnad ikke har noe fornuftig forhold, men det er mitt syn.

Oslo er en av verdens beste og mest populære byer. Det ser vi av folketallet som trolig er på vei mot 1 mill om få år og selvsagt de høye prisene på næring og boligeiendom. Statusen er skyhøy og bor man i Oslo er den automatisk dobbelt så høy av alle andre steder i landet.
Odi.1
24.05.2019 kl 10:16 1512

tja, eller det helt åpenbart må på plass sykkel avgifter , og ikke minst selv kost for BUSS Og TOG ?
Zorin
24.05.2019 kl 11:22 1473

Enkelt! Man sparer fo eks.a penger på å legge ny asfalt så ofte! Så man kan kan rute penger fra veibudsjettet over til tog, buss og trikk istedet! Ikke værre enn det! :)
livecnn
24.05.2019 kl 11:26 1552

Det som er sykt dyrt i Oslo er trikken. Bytte av skinner og vekslere enkelte steder hvert annet år...Pengene renner ut p.g.a. nostalgi.
Puta1n
24.05.2019 kl 13:56 1504

https://www.aftenposten.no/osloby/i/dO70O/Tiggere-reiser-gratis-i-Oslo

"— Vi idioter som faktisk betaler for oss, blir straffet med ekstragebyr på 20 kroner hvis vi kjøper billett på trikken."
Odi.1
24.05.2019 kl 14:15 1487

En må begynne å kanalisere alle utgiftene der fra offentlige etater sine ansatte, hva de svir av med millioner i Bom-Parkering- Buss-Tog og Taxi , for så å bare kaste regningen over på budsjettene, i tillegg er det lån og leasinger på 100vis-1000vis av kjøretøyer som det må få en oversikt på , dette brukes privat minst 60-70 % av tiden.

Her har Siv og CO en enorm jobb å starte med.
Det må stoppes pengestrømmen inn til alt tull og tøys i den Byen der, det verdiskapers 0 og NIX , og fremstår kun som ett Pengesluk uten like!
mishka
24.05.2019 kl 14:20 1485

Og hva tror du grunnen er til at folketallet i Oslo øker? Jo innvandring, hovedsaklig fra "shithole countries". All økning i folketallet i Norge de siste 25 år skyldes innvandring. All veksten i folketallet krever også infrastruktur i form av veier. Tar man med det som kalles familiegjenforening som stort sett er henting av analfabet ektefelle fra klankulturen så utgjør dette alene ca. 20.000 pr. år. Dette pluss kvoteflyktninger utgjør en befolkning på størrelse med et nytt Lillehammer hvert år. Og noen må betale for veier, skole, sykehus osv. pga denne veksten. Og en ting er helt sikkert. De nye landsmennene gjør det ikke. Da står det igjen med oss "kronisk norske" som først skal betale skatt for vårt forbruk og deretter for 2 dysfunksjonelle innvandrere i tillegg. Og da har man forklaringen på bomringer.
Odi.1
24.05.2019 kl 14:39 1477

OSLO har tatt i mot alt for mye uten kontroll eller arbeid som skaper valuta , også mye som har flyttet dit fra resten av landet pga politikken, en skandale med først Bondevik regjering ( som er tidenes mest skandale regjering for landet ) , for så å sette inn skandaløse Rødgrønn regjeringer som kun tenker " tiltak" og en masse andre snylte formuleringer for å tause 100 tusner av mennesker i en liten periode , absolutt 0 Bærekraft !
På toppen av dette , har de UDEMOKATISK omgått Grunnloven med å presse en hel befolkning inn i EU bakveien , en befolkning som KLART og TYDELIG har sagt NEI til dette SØPPELET av en Udemokratisk svada flokk , som kun har passet på å fylle opp sine egen Kontoer på andres bekostning.

Opp på dette igjen , en helt vanvittig innslipping av Øst Europeiske arbeidere med kun litt MAT som grunnlag for lønn !!

For så å BREMSE dette Nå , har denne Ekstremistiske EU og FN funne ut at å bruke Miljø, Planeten vil DØ osv, om ikke "IDIOTENE" GJØR SOM VI SIER , til å skremme folk 24/7 med total IDIOTI , de går så langt at de bruker SKOLEBARN , og Sinn-syke Personer i SPISSEN for å skremme tullinger til å tro på alt dette IDIOTIET !
Redigert 24.05.2019 kl 14:43 Du må logge inn for å svare
Mentor
24.05.2019 kl 15:51 1449

Selvsagt er Oslo's vekst bygget på innvandring. Denne gangen fra resten av verden slik den var bygget på veksten fra det rurale Norge tidligere. Alle som ferdes i Oslo må betale bompenger eller kollektivbillett. Eneste unntak er spesielle "gjester" fra Romania. Da faller det på egen urimelighet å hevde at ikke de også betaler. Forbruksskatten i Norge er 25% og betales av alle som kjøper noe, uansett hva det måtte være. En liter bensin, et eple eller ett par sokker. mishka's påstand blir noe merkelig.

Boligprisene i Oslo har alle tatt 10x eller mer fra bunnen i 1992. Rentene er nå peanøtter. Derfor er investeringene skyhøye og handelen stor i Oslo for tiden. Norske kroner taper seg markert mot større valuta (og mindre) så de må omsettes i noe annet enten lokalt eller langt vekkfra. Forbruket er først og fremst initiert av de meget lave rentene, de høye boligprisene og det faktum at nesten alle etnisk norske har jobb med god lønn.

Var det noe mer å syte over? 30-40 åringer som skal gjennom bomringen 4-5 ganger om dagen hvor Yoga og selvrealiseringskurset var siste før dagen lukkes?
Redigert 24.05.2019 kl 15:52 Du må logge inn for å svare
mishka
24.05.2019 kl 16:41 1429

Det er jo greit nok at det betales mva og skatt. Men da skulle det også dekket veier slik det er i de aller fleste andre normale land. Men i Norge holder ikke dette. For innvandringen koster et sted mellom 100 og 250 milliarder i året, litt etter som man regner på det. Og det er da myndighetene må begynne å hente penger andre steder. Personlig gir jeg blaffen her jeg sitter i Berlin, uten bompenger, uten bilavgifter, uten alkoholavgifter, uten sukkeravgifter, med en årsavgift som er 1/3 av den norske og en mva som er 6% lavere enn den norske og allikevel går samfunnet rundt. Merkelige greier? Kan det ha noe med å gjøre at Hartz4 bidraget til en dysfunksjonell fra Somalia er under 400 euro i måneden hvis de finner bolig og nærmest 0 når de stuves sammen i brakkerigger som kalles mottak?
Mentor
24.05.2019 kl 16:54 1414

Bompengene i Oslo skal dekke Oslopakke 3. Verdien er 108 milliarder i 2013 kroner (verdien av kronen da). Den er 80% investeringer i kollektivtrafikk. T-bane til Fornebu, bytte ut all eksisterende skinnegang, nye T-banevogner, bytte ut trikkespor med nye, flere avganger buss, nye elbusser. mm.

Det sitter drøssevis av siviløkonomer på bussen, trikken og T-banen. Suverent billigst og greiest i Oslo.

Jeg skal innrømme det var sjarmerende å cruise rundt i Oslo i stor Chevy og senere stor BMW, men den tiden er forbi. Nå er det klimabrølet som høres best. Jeg kan nesten høre det når jeg går av trikken og støtter meg på stokken min. Jeg er blitt en gammel mann, men prøver jo å følge litt med i motsetning til deg mishka som drømmer om tyske forhold midt i Oslo. Det går jo ikke?
Zorin
24.05.2019 kl 16:58 1409

Det er MDG som er den største bompengemotstanderen. De har sagt NEI til bomringer og bompenger 13 ganger mot FrP's 1 gang!

Så er du mot Bompenger, stem MDG eller SV!

https://www.nrk.no/norge/mdg-har-stemt-mest-mot-bompengar-i-stortinget-1.14563249

Redigert 24.05.2019 kl 16:58 Du må logge inn for å svare