--- MDG "Vi har makten i Oslo" 50 nye bomstasjoner i Oslo 1 Juni


MDG står knallhardt på Oslos nye bompengepakke: – Vi har makten i Oslo
1. juni åpnes over 50 nye bomstasjoner i Oslo, og Miljøpartiet De Grønne avviser at eventuell folkelig motstand eller protester skal kunne endre pakken.

— Vi som har makten i Oslo, står bak innføringen av nye bompenger nå. Det er det vi går inn for, sier fungerende miljø- og samferdselsbyråd og MDGs nasjonale talsperson Arild Hermstad til NTB.

Oslo får 83 bommer og tre bomringer
— Så det systemet som nå kommer i Oslo, vil ikke bli endret uansett protester?

https://vartoslo.no/mdg-star-knallhardt-pa-oslos-nye-bompengepakke-vi-har-makten-i-oslo/?fbclid=IwAR2fLoux0tYQvfsXbcNQhBxHJ8Vv683dZrw-PsrS57b3BOShd5kyPOTUrk0
mishka
24.05.2019 kl 17:01 1258

Og hvorfor går ikke det? Grunnen til at det ikke går er at omtrent alle politikere hater biler. Eksempel da de bygde den nye Lørentunnelen for noen år siden. Det ble spurt hvorfor ikke avkjøringen til Sinsenkrysset ble bygget med 2 eller 3 spor. Og svaret: Nei, da ville biltrafikken få mindre kø og det er jo fælt for da kunne flere tenkes å bruke bil! Nå står køene halvveis tilbake til Ulven og spyr ut eksos inni tunnelen: MOLBOLAND! her i Berlin har til og med utkjøringen fra Ikea 2 eller 3 parallele løp. Men som sagt det er en av hovedgrunnene til "republikkflukten". Blir mer og mer sjokka når jeg er innom.

Kjøp brikke

Blir billigere enn idag for veldig mange, men dyrere for andre

«Nå blir det snart billigere å kjøre gjennom Oslo»

«La oss se på hva det koster å kjøre tur retur mellom Sandvika og Lillestrøm med en bensinbil i rushtiden, ifølge bompengekalkulatoren til Fjellinjen:
I dag koster denne turen 115 kroner med bompengebrikke, og 128 kroner uten. Du sparer altså 11 kroner på å ha bompengebrikke.
Fra og med 1. juni vil den samme turen koste 90 kroner med bompengebrikke, og 210 kroner uten. Da vil du spare hele 120 kroner på å ha bompengebrikke.»


https://www.dn.no/privatokonomi/privatokonomi/bompenger/oslo/na-blir-det-snart-billigere-a-kjore-gjennom-oslo/2-1-597758
Mentor
24.05.2019 kl 17:18 1237

Enig med deg at avkjøringen fra Lørentunnelen til Sinsenkrysset ikke ble noe bra og du har rett i at det mangler et spor. Trafikken er for stor og den korte puslete avkjøringen klarer ikke å ta av. Beviset er selve tunnelen som pakkes tett. Du får også beviset lenger fremme. Mot Storokrysset ser du høyre felt pakkes helt tett og langt i rushen (en prøvelse å kjøre der på ettermiddagene). Det måtte ha vært to spor der (ta av plassen til trikkelinja inn til trikkestallen). Kan være enig i at bilkjøring i Oslo ikke er noe gøy. Spesielt fra 14.30-18:00 fredag ettermiddag (pyton)
Redigert 24.05.2019 kl 17:24 Du må logge inn for å svare

Mentor

Trøst deg med at det blir mye verre hvis/når bommene blir fjernet.
Mentor
24.05.2019 kl 17:42 1213

Enig i at det må være bompenger for å begrense trafikken til enkelte tider og rushtidsavgift har veldig mye for seg. Likevel kunne man som mishka nevner bygge mer riktige avkjøringer og påkjøringer for en av Norges mest trafikkerte veier. Nemlig ringveien i rushen. Det blir ikke miljøvennlig. Man må bruke bedre hoder der fordi det er en kompleks strekning med mye trafikk. Det har alltid vært køer og snegletrafikk i Oslo og inn og ut på morgen ettermiddag.

Jeg satt på ifjor med en kamerat. Vi kjørte fra Hellerud (Oslo øst) og til Larvik midt i rushen fra kl. 15:00 dessverre. Det gidder jeg ikke mer, ikke på den tiden. Vi brukte 6 timer og da fløt det utmerket gjennom Vestfold. Kø fra Hellerud til Drammen med full stopp alle ganger på ring 3 og mange ganger på E18. Verre enn noen gang før.
Redigert 24.05.2019 kl 17:43 Du må logge inn for å svare
Mentor
24.05.2019 kl 19:14 1173

På hele 1980-tallet var det 1.600.000 biler i Norge. Nå er det 2.700.000. Det er altså snart doblet og dessverre kjører hver bil det doble av hva de gjorde på 1980-tallet. I Oslo området er folketallet også nesten doblet. Derfor kan man ikke bare bygge veier på dette begrensede området. Det er ren matematikk. Privatbilisme i Oslo-området må begrenses enten man sympatiserer med MDG eller FRP.

https://www.ssb.no/transport-og-reiseliv/faktaside/bil-og-transport
skuggen
24.05.2019 kl 20:40 1121

Bodde i byen i 45 år før jeg rømte oppi dalom. Husker utelivet fra 60 - til 2000-tallet. Fra krigsseilerne med utlagt tarm som bodde i gruskasser. Torpedert sju ganger og med tatoer fra Cristobal. Var de heldig fikk de herberge på "Kroghen." (Chr. Kroghsgate)

Så kom de narkoman (hippiene) i Slottsparken. Demoene utenfor Yankeeambassaden mot krigføringa i Vietnam. Yrkesdemonstranter dampet og dro på sigaretter for å få opp gloen som de stakk inn i buken på Loke og Balder. Loke sparket en konstabel så han fløy ti meter bortover i lufta.

De glade 90-åra der "Forever young" ljomet ut fra alle utesteder.
Pirattaxier der Abdul hadde fjernet vindussveiver og dørhåndtak så ikke passasjerene skulle beine ut ved et lyskryss uten å betale.

Du kunne parkere over alt uten å betale. Glad jeg kom meg unna, og jeg synes synd på osloboerne
skuggen
24.05.2019 kl 20:47 1112

Jeg glemte boxdinner med promotor Stenerud på Regnbuen, der du kunne sitte og spise blodigbiff ringside.

Tror du savner Oslo litt jeg gitt, men at du har blitt for gammel til å utnytte mulighetene. Det har vel delvis jeg også derfor bor jeg helt helt på markagrensen. Det beste fra to verdener.
Mentor
24.05.2019 kl 21:09 1096

Det er nok heller vi som er blitt eldre skuggen. Vi har opplevet en del og har ikke den samme gnisten lenger. Hele 1980-90 perioden var mer sjarmerende og bra for meg. Jeg var ikke så mye ute. Studerte, jobbet og sparte penger. 1980-tallet var jappetid og flere hadde bra med penger da (Willoch slapp bankene fri) På 90-tallet ble jeg veldig engasjert i aksjer ved siden av 2 jobber.

Forever Young fra 1984 er bra selv i dag i mine ører. MTV og musikkvideoene der var helt rå på 80-tallet. I dag er slikt en selvfølge.
Redigert 24.05.2019 kl 21:10 Du må logge inn for å svare
Urquel9
24.05.2019 kl 21:28 1034

De nye bommene avdekker hvordan folk vil la seg herse med av disse miljøkommunistene.
Meningen på denne tråden er at "de i periferien av Oslo har måttet betale i 30 år, da er det på tide at de i midten av Oslo også må betale".
Folket har latt seg lure av politikernes splitt og hersk teknikk.
Luna
25.05.2019 kl 10:12 989

Jeg synes det er flott med de nye bommene i Oslo! Helt seriøst! Flere må dele på regningen, så prisen pr passering blir lavere. Du betaler bare for en passering pr time uansett hvor mange bommer du passerer. Dette vil jo bare spre utgiftene på flere å være mer rettferdig i tillegg til å redusere trafikk, støy og forurensing slik at byen blir triveligere for mennesker.
Det er ikke kult å bli kvalt av trafikk.
Og så er det helt fjollete å gi MDG hele æren for det, siden det har vært bred tverrpolitisk enighet om det. Men, MDG er kanskje det eneste partiet som er modige og ærlige nok til å stå for det de har stemt frem. I motsetning til løgnaktige partier på høyresiden.

Det er nok av andre bompengeprosjekter MDG har stemt imot, men de andre partiene har stemt for. MDG er vel det partiet som har stemt IMOT flest bompengeprosjekter på Stortinget faktisk. Altfor mange politikere vil sette igang dyre samfunnsøkomomisk ulønnsomme veiprosjekter og gi bilistene regninga.
Mentor
25.05.2019 kl 13:08 961

14.000 daglige passeringer færre på det siste året i Oslo. De fleste husker bompengetakstene har gått mye opp i det siste. Drivstoffprisene er gått opp 1,5-2 kr. på samme året. Mange parkeringsplasser er borte.

Byen har fått bedre luft, mindre støy og mange unge tenker ikke lenger bil og førerkort. Det er ikke viktig lenger. Transformasjonen til et nyere samfunn har startet.

Det samfunnet virker sunnere og mer riktig mens jeg tar et dypt åndedrag og går av trikken, strekker på bein og støtter meg på stokken min. De unge i dag er meget klokere enn det vi var. De er i hvert fall mer informert.

Mentor

Det er da ikke det minste merkelig at det er blitt færre betalte passeringer når det har vært en voldsom økning i el- biler.
livecnn
25.05.2019 kl 14:06 947

Hvis Lan og Raymond hadde giddet å feie gatene i Oslo hadde dette påståtte luftproblemet vært løst uten bomring !!!1
Mentor
25.05.2019 kl 14:26 930

Ja det er fint med flere elbiler som overtar. Vi må imidlertid huske på alle de som ikke har råd og derfor også utbygge kollektivt videre. Det er meget bra sentralt i Oslo, men i utkanten (utenfor ring 3) kan det bli bedre. Vi kan da gi disse menneskene et rikere liv helt uten bil. I dag har de kanskje en gammel bil som holder dem nede med avgifter og verkstedbesøk. Nå kan det dårlige livet bli borte og et helt nytt bilfritt liv starte.

MDG er den største bompengeFORKJEMPEREN. De stemmer ned forslag fordi de mener forslagene er for «svake» og krever inn for lite bompenger.

FMB er det partiet i Norge med mest korrekt syn på bompenger i dag. Alle andre er åndssvake.
Mentor
26.05.2019 kl 16:26 845

FMB har ingen alternativ til finansiering av kollektivt og veisystemer i de store byene. Det er bred politisk enighet om å ikke bruke oljepengene da det er prispressende og ikke bærekraftig på sikt. Det er også vårt fallnett når oljen er slutt eller etterspørselen er borte. Bompenger er bra. Brukerne betaler og kollektivt får sitt fra de som absolutt må bruke bilen i byen. Uansett blir de færre bilene og det er jo også meningen og målet.
Redigert 26.05.2019 kl 16:27 Du må logge inn for å svare
OZZY
26.05.2019 kl 16:46 835

før var det vanlig at kun far i huset hadde bil. nå ettersom damer også har fått en god økonomi pluss at mange er skilt med frakting av barn og voksne hit og dit pluss at det er blitt dobbelt så mange mennesker i Oslo er det naturlig at antall passeringer på bomstasjonen har gått kraftig opp. derfor må det bygges mere veier i sentrale støk. selv om du stemmer det ene eller det andre må folk skjønne at vi trenger veier i forhold til samfunnsstrukturen og antall mennesker.
Mentor
26.05.2019 kl 18:29 803

Vi trenger ikke så mye nye veier om mange gir opp privatbilismen. Det er jo derfor de gjør den mindre attraktiv i Oslo. Kollektivt skal erstatte privatbilen. Varetransport og næring får bedre plass og de kan elektrifiseres som busser kan. Byen kan vokse uten bilen til klimaets og miljøets og menneskenes velbehag;-)

Vi skal jo ikke finansiere kollektiv og veiprosjekt med noen få fattige innbyggeres penger (bileierne i Norge som blir flådd har betalt alle kommende veiprosjekt i nord-europa 10 ganger) når de rike slipper unna fordi firmaet betaler bommen eller de kjøper Tesla.

Det er ekstremt hatefullt å være for bompenger.
OZZY
26.05.2019 kl 19:44 774

byer er til for alle og ikke bare for MDG som bor i sentrale strøk. derfor er det viktig og ha en god infrastruktur.
MDG kan ikke på komunistisk vis bestemme hva folk skal gjøre og ikke gjøre. Folk bestemmer selv og myndighetenes oppgave er å tjene folket og ikke lage problemer for folk. Bygg veier !!
Mentor
26.05.2019 kl 22:03 735

Oslo har gode veier og gater. Byen har meget bra kollektiv-tilbud innenfor ring 3. T-banene innenfor og utenfor helt suveren.

Så er det noen problemer. Det er voldsomt med biler til bestemte tider av døgnet og det gjelder nesten hele Oslo om morgenene og ettermiddagene. Vi kaller det rushtid. Det er ikke lett å bygge seg ut av de timene der. Køene er der på ring 3 som de er der på ring 2. De er der på E 6 og E18 også. Langt utover på de store motorveiene. Jeg er faktisk enig med utbyggerne i at akkurat E 18 burde bygges ut vestover, men så er det er å få gjort det da. Politisk ekstremt vanskelig. Behovet akkurat der er der litt utover rushen (som er helt umulig) og en god del av døgnet så på E 18 gir det mening om utbygging. Du merker også strekningen Oslo-Drammen er gammel og sliten nå i forhold til f.eks Drammen til Larvik..

Det minner oss på en annen utfordring. Det er en helt usannsynlig mengde mennesker som pendler inn og ut av Oslo hver dag. De bruker bil, men disse menneskene kan ikke kjøre gjennom byen delvis eller helt. Byens egne innbyggere kan heller ikke det. De må over på kollektivt.

Det er jo det bompengene skal gå til. En større oppdatering på det kollektive tilbudet for å ta unna kommende folkevekst i Oslo-området og å få den allerede usannsynlige mengden over på kollektivt. Det er vel ikke så dumt?
livecnn
26.05.2019 kl 22:05 733

Stor smell for det svenske Miljøpartiet i EU valget, ingen Greta Thunberg effekt.


Svensk media i sjokk !!

Nok er Nok ser det ut som.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/svt-nyheters-valu-rysare-for-liberalerna-kan-aka-ur-eu-parlamentet
Mulla3
26.05.2019 kl 22:41 714

For meg er dette skremmende. For det MDG her gjør er ikke annet enn å innføre diktatur som de legaliserer med en påstått miljøkrise. Det har også AP i Bergen gjort, og her er det by banen ut til Åsane som er så nødvendig. At de velger å bruk makt til å tvinge gjennom mer og høyere bompenger mot folkets vilje. Dømmekraften til våre politikere er skremmende svak.
nima
26.05.2019 kl 22:54 706

Ser ut til at svenskene tenker fornuft og bruker hodet, noe som må være en tankevekker for dumme miljø idioter her på berget
Mentor
26.05.2019 kl 23:05 701

Om et år er de nye bomstasjonene i Oslo og takstene glemt og bilistene kjører forbi uten å tenke så mye over det. Dette er storm i vannglasset. Selv tror jeg takstene må høyere opp, men pris på drivstoff er også økt og elbiler øker fortsatt. Alt bidrar. Meningen er ikke å plage folk, men å lage et bedre miljø. For meg betyr spørmålet om både miljø og klima en god del. Jeg vokste opp både i eksosluft sentralt i Oslo og vidunderlig frisk luft ute på landet. Jeg husker luften langs ring 2 ble veldig mye dårligere når "alle" kjørte diesel om vinteren. De siste årene har luften selv sentralt i Oslo blitt bedre. Det synes jeg er fint. MDG sine tiltak virker greit.
Skrika1
28.05.2019 kl 15:35 637

Skrekk og gru hva er det vi har gjort galt som må slite med det partiet og den usosiale skatten som flår barnefamilier i etableringsfasen nær i bomringen og med begynnerlønninger og små barn som koster så det svir for de flest som ikke har millionlønn.
Redigert 28.05.2019 kl 15:37 Du må logge inn for å svare
Prelle
02.06.2019 kl 19:07 583

Neimen ikke rart at særlig barneforeldre flytter ut av Oslo og til steder med bedre skoler og triveligere og norske miljøer både for voksne og barn.
Hverdagen blir for krevende med ekstreme bompenger, innvandrere ,dyre boliger og dårligere bomiljø.