Er det nå toget går?


adscrude.com

Har stanget lenge mot 20-ish.

Selgersiden ser ut til og tynnes ut.

Spørs om det ikke er god timing teknisk og fundamentalt å ta plass nå.
Bello
14.01.2020 kl 20:05 2243

Ja alle kan selge, men Spettet er den største bjellesauen og en kortsiktig investor!

Selv med en net profit på 600.000 USD i Q2, så betalte ADS ut 500.000 USD i utbytte. Det snakker for seg selv, her skal «alt» betales ut til aksjonærene, noe som også er hensikten med dette caset. Nå snakker vi millioner, titalls.
Redigert 14.01.2020 kl 20:25 Du må logge inn for å svare
chention
14.01.2020 kl 20:41 2148

vi snakker over 10 kr pr aksje kjapt - gjør vi ikke? mener å ha sett tallet et sted.... tror flere begynner å få opp øynene - bra volum som gikk idag. Når selgeren som ligger med skjult volum på 32 tallet er ferdig går ferden raskt videre!
Simo
15.01.2020 kl 07:04 1903

Ved utbyttekapasitet på over 2musd så skal halvparten gå til nedbetaling av gjeld.
chention
15.01.2020 kl 07:14 1884

Delvis riktig, nøyaktig står det slik:
«Further, the Company shall ensure that 50% of any dividend payment exceeding (in aggregate for the relevant period) USD 2,000,000 in any financial quarter, USD 4,000,000 in any financial half-year, or USD 8,000,000 in any financial year shall be applied towards repayment of the Loan until the loan amount for each of the three Vessels has been reduced to USD 8,000,000 (from USD 10,000,000).»
Baltisk
15.01.2020 kl 08:57 1748

ADS tok opp et nytt lån i q2 - 19, noe som endrer disse betalingene litt. Dog samme policy.

"During the quarter, the Company agreed terms with the lender of its vessel loan whereby a new loan of nominal value
USD 37.5 million (the “New Loan”) replaced the previous USD 30 million vessel loan (the “Old Loan”).
Under the terms of the New Loan, there is no fixed amortization until maturity on 31 December 2022, apart from a Cash
Sweep and a Dividend Amortization mechanism:
i. Cash Sweep – from and including Q1 2020, all liquidity above the Minimum Liquidity, on a quarterly basis is
paid as prepayment of the New Loan up to a maximum amount of USD 250,000 per vessel per quarter. Applied
until outstanding loan balance is USD 30 million.
ii. Dividend Amortization – whereby 50% of any dividend exceeding USD 2 million per quarter, USD 4 million
per half-year and USD 6 million per annum is applied towards prepayment of the New Loan. Applied until
outstanding loan balance is USD 27 million.
Any amount paid for a quarter under the Cash Sweep mechanism shall reduce accordingly the prepayment obligation
under the Dividend Amortization clause"
Serboss
15.01.2020 kl 10:16 1649

Hvorfor -4.2% idag?
chention
15.01.2020 kl 10:27 1626

er vel noen som hopper videre når man ikke fikk forventet oppgang tenker jeg utav gårsdagen - samtidig som vlcc ratene duppet 20% igår.. de andre tank-selskapene er også ned.
Simo
15.01.2020 kl 12:43 1518

Mye volum igår. Alle som kjøpte da ligger nå i minus. Det kan bli litt stygt sånn på kort sikt
CapitaL
15.01.2020 kl 13:23 1454

All tank er ned pga svekkelse i ratene og null reduksjon av tollsatsene i handelsavtalens fase 1.. Trump er jo en volatilitetsfaktor i seg selv.
Skulle kanskje heller ha gjort som Gjelsten og satset på dynetrekk og gardiner :))
CapitaL
15.01.2020 kl 20:40 1164

-De må klasses på nytt, noe som neppe noen er interessert i å gjøre. Snittalderen på skraping for disse skipene er 18 år. ADS sine kommer til å være langt eldre enn dette i 2022.

De kommer til å være tyve år gamle.. Hvordan du får det til å være langt eldre enn 18 år er for meg en gåte:))
Om få år kommer kanskje nye vlcc til å gå på gass.. scrubbere vil kanskje være avlegs. Det er en grunn til at ordreboken er slunken for tiden.. markedet er usikre på kommende miljøkrav. Derfor er nye skip med scrubbere befengt med høyere risiko enn ADS gamle skip.. For hvem vil vel ha 5 år gamle scrubberskip om nye skip går på LNG?
Fortsetter trenden med få nybestillinger et par år til så skal man ikke se bort i fra at skipene til ADS får ytterligere ett par års levetid heller..
Redigert 15.01.2020 kl 20:42 Du må logge inn for å svare
pasoc
15.01.2020 kl 21:11 1118

Noen som aner hva klassing kan koste på et gammelt skip ?
Man forventer økende fraktbehov så kanskje ikke så dumt dette.
Selv om ratene har falt mye er TCE på 60 300 dollar. Det er enda god inntjening, tross alt.
Redigert 15.01.2020 kl 21:21 Du må logge inn for å svare
Simo
15.01.2020 kl 21:18 1088

Hvem vet hva som dukker opp av nye miljøkrav. Kanskje Hunter sine skip er like avleggs som ADS sine i 2022.

2022 var litt tidlig, men de kan fort være avleggs og mer eller mindre verdiløse hvis de rette miljøkravene kommer før de har seilt inn nok til å tilbakebetale utgiften.
Redigert 15.01.2020 kl 21:24 Du må logge inn for å svare
Matmons
15.01.2020 kl 21:27 1058

Simo
Mange ting som teller der skjønner du
Stålet i skipene slites og blir tynnere og tynnere.
Sveisen slitet
Pumpesystemene slites
Rørene slites
Motorene slites
HUNT sine skip er nye og kan byttes motor på, disse 3 er for gamle til slike store grep
Så de vil ikke være like avleggs hvordan du snur og vender på det
Matmons
15.01.2020 kl 21:34 1031

Klassing kommer an på hva aldre og hva systemer man har i utgangspunktet
Masse variabler som fylles inn, men det er dyrt for skip m alder 20 år

Studer denne siden så skjønner du hvor innviklet det er

https://www.marfag.no/f05/5-vedlikehold
Simo
15.01.2020 kl 21:57 979

Om du bare kan bytte ett helt fremdriftssystem på en VLCC til en akseptabel pris skal ikke jeg uttale meg om, men for ADS sin del er det ikke noe problem ettersom de uansett ikke drives lenger enn 2022-2023 og enten selges eller skrapes.
FAR100
15.01.2020 kl 22:10 940

ADSCME dividend yield 70% by 2022.......

Ads sine åter bl,e vel klasset i fjor. Forøvrig kan vel et tankskip godt ha en økonomisk levetid på
25år, dersom markedet for tankfart er ok. Håper og tror at tank blir bra ihvertfall et par fremover.
Usikkerhetmomentet lengre frem i tid, er det grønne skiftet, som må ventes å gi lavere etterspørsel etter olje.
Satser derfor mest på Ads, da de kan ri bølgen et par år uten for store investeringer.
pasoc
15.01.2020 kl 22:17 914

Hvor mange år varer en klassing/godkjennelse på en VlCC ?
Om de ble klasset i fjor. Hvor mange år kan det i beste fall holdes gående om ratene holdes seg forholdsvis höye.
Kan selvsagt spörre ir om dette, men om noen vet :)
Redigert 15.01.2020 kl 22:20 Du må logge inn for å svare
FAR100
15.01.2020 kl 22:24 891

klassing varer 5 år. så neste gang blir 2024
Redigert 15.01.2020 kl 22:25 Du må logge inn for å svare
Matmons
15.01.2020 kl 22:24 888

2 år på noe
3 år på noe
5 år på andre ting
Skroget må klasses oftere jo eldre båtene blir
Var slik i den tiden jeg seilte (begynner å bli noen år siden)
Nødblussene må skiftes hvert år. Sikkert mye annet som og skiftes hvert år
Ikke all klassing som de må legge still for å gjøre heller
Redigert 15.01.2020 kl 22:27 Du må logge inn for å svare
d12m
15.01.2020 kl 22:26 873

I 2019 gjennomførte de intermediate survey som er "midt i" 5 års løpet mellom hver klassing.

Klassesertifikatene til de tre skipene utløper som følger
Serenade: 31.3.22
Stratus: 22.8.22
Page: 2.10.22
Redigert 15.01.2020 kl 22:27 Du må logge inn for å svare
FRONT
15.01.2020 kl 22:26 871

Saudi Arabiske Bahri har VLCC skip i drift som er fra 1996.
For øvrig kan man bruke gamle VLCC til flytende oljelagre.
Kjøpte selv noen ADS idag, et litet impulskjøp....
Matmons
15.01.2020 kl 22:29 850

Sikkert et lurt trekk å kjøpe i dag
Nesten garantert at dette var et bra kjøp FRONT
d12m
15.01.2020 kl 22:37 810

Det er ikke riktig. Se innlegget mitt 22:26, så ser du at alle sertifikat på alle 3 utløper i 2022.
FAR100
15.01.2020 kl 22:38 807

inntjenning av hele kursverdien på et år , ikke verst
Redigert 15.01.2020 kl 22:41 Du må logge inn for å svare
FRONT
15.01.2020 kl 22:39 801

Vi får se, det er ikke mye som kan garanteres på Oslo børs :—)
Tenkte det kunne være verd et forsøk da jeg leste at Ship Finance også er på eiersiden, eller var i alle fall når de solgte skipene til ADS.
De vil nok holde et øye med sine verdier.
pasoc
15.01.2020 kl 22:43 782

Takk for svar dette vil si at de har 2,5 år enda og tjene gode penger. Regner med minst dobling av dagens kurs i form av utbytter da.
Det passer meg bra da slipper jeg fölge så mye med og inntjening går sakte men sikkert.
Så kanskje det blir noen lusne kroner av stålet til slutt :)
Simo
15.01.2020 kl 23:05 687

Hva leser du ut av den Twitter tråden som tyder på at ratene har bunnet ut? Sier vel i en annen tråd at vi kan fort se $20k
Matmons
15.01.2020 kl 23:48 595

Nei
Har litt av den du sitter tungt i
Så har jeg FRO og HUNT
Kjøpte mye Pareto bank og måtte derfor selg 1/2 av HUNT aksjen for å betale det
På kort sikt bra grep , men hva det blir i lengden vet jeg ikke
Grunnen til jeg handlet Pareto Bank var et tips om at 2 profiler vektet seg tungt opp der og målet deres var store utbytter
Redigert 15.01.2020 kl 23:48 Du må logge inn for å svare