Mattilsynet igjen...

Slettet bruker
22.05.2019 kl 15:06 1338

Minkfarm-saken i media disse dager.
Mattilsynet viser gamle kunster på nytt? Fabrikkering av forhold i rapport.
I Mink-saken kommer ny inspeksjon 3 dager etter forrige og ingenting i rapporten stemmer med faktiske forhold.
Da inspektøren ringer den som har skrevet rapporten får inspektøren beskjed om at rapporten skal slettes helt.
(rapportskriveren er kontormenneske som ikke har vært på farmen).

Har med et par saker til i lista her...

Mattilsynet fabrikkerer falske forhold, for å lage vedtak om nedstengelse av minkfarmen til Per Olaf Lauvås.
Publisert 21. mai 2019. Saken ble debattert i NRK Debatten samme dag
www.nrk.no/rogaland/bonde-avslorte-mattilsynet-med-skjulte-opptak-1.14518205


Her er Mattilsynet kommet for å hente ca 65 dyr for avliving.
Bonden hadde laget en håndskrevet kontrakt hvor faren overtar gården, som fremvises på stedet.
Mattilsynet stjeler kontrakten - nekter å gi tilbake.

Unødvendig nødslakt Gjermundrud gård
Publisert 6. jun. 2018
www.youtube.com/watch?v=Awc8kmqVpDI


Mattilsynet - Forfalsket bildebevis.
Publisert 19. nov. 2012
https://www.youtube.com/watch?v=ayu9xpDfmQc
Fluefiskeren
25.05.2019 kl 15:36 1097

RR

Du sier: «Prinsipielt ser jeg ingen forskjell på å holde dyr for kjøtt- vs pelsproduksjon.»

Ser du virkelig ikke det. Det ene dreie seg om matproduksjon. Mat må vi alle ha.

Pelsdyr dreier seg om pels. Det må ikke alle ha og det finnes «fuskepelser» som er like gode.

Og forresten. Det lovpålagt i Norge at kuer skal få være ute i minimum 8 uker i året.
Redigert 25.05.2019 kl 15:37 Du må logge inn for å svare
Risk-reward1
25.05.2019 kl 10:19 1107

Dyrevelferd er det viktigste at ivaretas, enten det er oppdrett, melk-, kjøttproduksjon eller kun selskap for person/familie.

Prinsipielt ser jeg ingen forskjell på å holde dyr for kjøtt- vs pelsproduksjon.
Men jeg skulle gjerne sett andre og bedre krav til hvordan de oppbevares. Det er ikke bra for Dagros som står hele livet i en liten bås. Eller hønene i små bur. Det er ikke bra for de pelsdyrene som er hele livet i et lite bur med nettinggulv.
Ikke alle kuer(les alle dyr vi bruker til mat) står hele dagen og livet i knøttsmå båser og binger, men minstekravene bør ikke gi anledning til at de kan det heller.

Pesldyrene intet unntak. De må få plass til å bevege seg rundt tilfredsstillende. Det må være mulig med andre løsninger enn nettinggulv. Jeg skjønner det er lettvint og effektivt for å holde rent i burene, men det er ikke god nok grunn. Tenke seg grisebingen eller båsen til Dagros skulle være samme type gulv for at møkk og piss skal ut bingen uten noe arbeid for bonden??

Så er pelsdyr også noe annet i den forstand at de kan ikke få store områder å dele på slik frittgående høns kan, 12-15 griser i en binge, eller de andre dyrene vi har til mat. De er rovdyr, de er aggressive av natur og det stilles derfor andre krav hvordan de kan "oppbevares".
Økes kravene for plass til dyrene og prinsippene for utforming slik at det ikke er lønner seg å drive, ja så er det fortsatt dyrevelferden som er viktigst. Vil ikke markedet betale for at pelsen blir dyrere, så vil næringen avvikle seg selv

Fluefiskeren virker følelsestyrt. Det gir sjelden gode løsninger.

RR
Redigert 25.05.2019 kl 10:20 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
24.05.2019 kl 18:58 1139

Ganske utrolig denne begrunnelsen for å fortsette pelsdyrnæringen. Man ser den ofte.Hvor mange vil kjøpe en hundhvalp, putte den inn et lite nettingbur og aldri slippe den levende ut igjen
Slettet bruker
23.05.2019 kl 21:08 1174

Typisk grønn-kommunistisk/ekstremist-sosialistisk vri og bend svar.
Fluefiskeren
23.05.2019 kl 20:46 1182

Man må være sosialist for å være glad i dyr.?
Slettet bruker
23.05.2019 kl 20:36 1188

Når Fluepiskeren leser svar, tenker han automatisk i sosialistiske baner.
Dere tenker forbi hverandre, i to kolliderende retninger. En fri .777. jet og en Fluefiskeren sosialistisk brems. tanke bane
Slettet bruker
23.05.2019 kl 20:32 1191

Nå var det mer byråkratiet og offentlige kontroll og tilsynsorganer generelt jeg tenkte på da jeg skrev svaret.
Risk-reward1
23.05.2019 kl 20:29 1193

For noen år siden var det en aksjon mot en pelsfarm i Vestfold. De tok seg inn på anlegget og slapp dyrene fri. I tiden etter har jeg aldri sett så mange road-kills! :(
Tanken var nok god, men tok nok livet av alle dyrene de slapp fri på forferdelige måter. Kan ikke huske at det ble skrevet noe om større minkbestand i området etter "stuntet", og så vidt jeg vet har det ikke skjedd noe sted igjen.
Lærdommen var dyr og vond for aktivistene

RR
Risk-reward1
23.05.2019 kl 20:25 1194

Det er ikke det 777 kommenterer, men mitt innlegg. Og da må du lese det for å forstå kontekst han kommenterer

RR
Slettet bruker
23.05.2019 kl 20:25 1194

En fisk hører ikke hjemme på land. Iallefall ikke laks.
Redigert 23.05.2019 kl 20:27 Du må logge inn for å svare
triki
23.05.2019 kl 20:22 1194

Minkene vi har i dag er vel mer tam en vill, de er avlet fram i generasjoner hvor de som var rolige i et hvalpekull ble avlet på. Men mange i dagens samfunn blitt kjæringer og hipstere alle mann.
Trenger ikke sies det, vel markedet sier noe annet, hvis ikke hadde det ikke hvert liv laga for å drive med pels.

Flue, laksen i merderne er mer vill en minkene, bønder må avvikle du vet de har kyr, griser ovs.
Det med slavehandel tror jeg ikke skal kommentere.
Fluefiskeren
23.05.2019 kl 20:02 1203

.777.

Er det fornuftig å plage dyr. Tenker du på arbeidsplasser kanskje eller er det rett og slett du liker at dyr lider.

Arbeidsplasser kan ikke være en hellig ku. De som stod for slavehandelen fra Afrika til Amerika var også sinte på at arbeidsplassene deres forsvant da slavehandelen tok slutt, men de fleste mener vel at det var riktig.
Slettet bruker
23.05.2019 kl 19:55 1207

Det er bra vi blir passet på - før det blir best for de som passer på.
Se på AP AP AP staten som en barnepike hele livet.
hvÆr en jabb er en stemme til SV AP,
fast sotah sofa jabb i lange baner SOS belæring i lange baner
slapp av AP sofa islam
du betaler din barnepikeskatt med GLEDE. husk det
Slettet bruker
23.05.2019 kl 19:50 1211

Helt enig. Vanlige folk skjønner ingen ting av det her, de tror det er veldig positivt at tusenvis er sysselsatt med å kontrollere de som prøver å gjøre noe fornuftig. Det er akkurat som med journalister, folk uten egenerfaring skjønner ingen ting av det heller, de tror det som står i avisen er sant.
Slettet bruker
23.05.2019 kl 19:34 1215

Jo. 603 grunner finnes.
Fluefiskeren
23.05.2019 kl 18:42 1220

Finnes ikke eneste grunn i verden til å fortsette med dyreplageriet.
triki
23.05.2019 kl 18:17 1226

Benyttet sjansen nå etter Nrk debatten på mattilsynet sine Gestapo sider hvor enn kan angi noe eller noen anonymt. Fortalte kort og brutalt hva jeg synes om slike folk.
De påstår at de ikke kan finne ut hvem som sender inn, måtte spørre om de er dum eller tror de at jeg er dum, hæ nei men det var dyrt å finne ut og de måtte kontakte spesialister.
Får se om de vil «finne» ut av denne anonyme meldingen.
Risk-reward1
23.05.2019 kl 16:53 1237

Til dere som måtte være overrasket!

Norsk byråkrati er slik. Det er et utallig paragrafer, regler og retningslinjer å gjemme seg på om de er i mot deg eller din sak. De kan finne på de utroligste argumenter og gjemme seg bak "vår faglige vurdering" uten å fremlegge ett eneste bevis eller sannsynliggjøring for påstanden. De hevder til og med å ha sett tydelige beviser for ting de påstår uten å klare å fortelle hvor disse bevisene er.
Jeg kjemper en kamp mot disse korrupte folkene og deres bedritne virkemidler, uoffisielle samarbeid og samtaler for hjelpe hverandre, og rådmann og fylkesrådmann som bare fraskriver seg ett hvert ansvar for hva deres folk bedriver.

Folk som ikke er i kontakt med denne delen av vårt samfunn aner ikke hvor bedritent det. Det er en jævla svamp!

RR
Slettet bruker
22.05.2019 kl 18:55 1280

Enig med dirken gett. Det er arbeidsplassene tell følk for svarte. Ekstremt byhømo å legge døm ned.
triki
22.05.2019 kl 18:33 1284

Disse folkene i mattilsynet ligner Gestapo, er så rusa på makt at de har klikket. Må på avrusing for at de skal bli normale mennesker igjen.
Har hatt nærkontakt med disse menneskene.
Slettet bruker
22.05.2019 kl 17:18 1301

Reporter Fredrik Solvang er En sjelden kvalitet, han stiller de til veggs med intrikate spørsmål. En Fornøyelse å lytte til, en Dyktig kar.
Slettet bruker
22.05.2019 kl 16:45 1312

Er vi mot minken?
Hvilke vei blåser det
Har du landet et standpunkt så henger jeg meg på.
Enig
Fluefiskeren
22.05.2019 kl 16:35 1327

Det er jo ikke bra, men uansett er pelsdyrnæringen noe forferdelig og unødvendig svineri.Skulle vært forbudt for mange år siden.
Slettet bruker
22.05.2019 kl 15:07 1334

Er det ikke flott at vi har Mattilsynet til å passe på?
Det neste blir vel at de skal ha mer penger for å drive bedre kontroller. Millioner og millioner...?