--- Har alltid stått alene i kampen mot bompenger, nå AP PANIKKK


Partiene på venstresiden, som alltid har forsvart bompenger med nebb og klør, snur nå kappen etter vinden.

Plutselig er de mot dette usosiale uvesenet som bompenger er. Det er en eim av desperasjon rundt debatten som nå foregår.


https://www.nettavisen.no/nyheter/--frp-har-alltid-statt-alene-i-kampen-mot-bompenger/3423688372.html
22.05.2019 kl 17:13 884

Ja nå er de desperat som det skrives, men kanskje vi kan få en forandring på mantraet bompenger?
Zorin
22.05.2019 kl 17:59 854

Jeg vil si at FrP er det største bompengepartiet. De ønsker å bygge flust med veier, og de er alle finansiert med bompenger. Og det største bompengesluket som er på vei opp, drevet frem av høyresiden, er fergefri E39, hvor vi snakker de virkelig store beløpene i bompenger. Men det blir det jo når vi snakker om vei til mange milliarder kroner.

Både Høyre of FrP ønsker å bygge bedre veier, og de har økt de statlige tilskuddene mye i forhold til da AP/SV styrte.

FrP har hele tiden presset på for at staten skal finansiere 100% av disse prosjektene, men har blitt stoppet av Høyre.

Mange prosjekter er også presset fram lokalt fra kommunalt hold, og disse prosjektene er jo som regel støttet av alle andre enn FrP.

Å skylde på FrP for bompenger er som å skylde på Churchill for at Hitler lot folk dø i konsentrasjonsleire, for «han kunne stoppet tyskerne før».

At politikerne først nå, etter at et helt eget politisk parti som er mot bompenger måtte oppstå er direkte patetisk, iallfall når man i tillegg legger skylden på FrP, det eneste partiet som har på sitt program at de er mot bompenger, og som i alle år har arbeidet aktivt for å stoppe disse vanvittige prosjektene.
Zorin
22.05.2019 kl 18:21 829

Det er ingen parti på stortinget med unntak av FrP som ønsker at staten skal ta hele regningen. Fordi det ville vært virkelig uansvarlig og ikke minst urettferdig. Det ville ha økt inflasjonen, presset opp renten, folk i andre deler av landet hvor det ikke er store veiutbygginger må være med på å ta regningen for de enorme motoveimaskinene i resten av landet, mens de selv kanskje ikke engang får se veiene sine sluttført, som E6 gjennom Helgeland.

Faktum er at bompenger er bra! Du betaler for bruk! Og inntektene går til dekning av veiprosjektet. Jeg liker at folk må betale for å bruke ting! Ikke noe i verden er gratis, og den ønsker å bruke, ja den må betale for det! There's no such thing as a free lunch.

Ap ønsker bare veiprising i stedet fordi det innebærer overvåking og de som overvåkes skal selv betale for det. Samtidig som de helt sikkert klarer å få inn enda mer penger.
Ap tror at skatter og avgifter er løsningen uansett tema
Zorin
22.05.2019 kl 18:27 822

Datatilsynet har godkjent GPS-prising. De sier det ikke er noen risiko for overvåking. Såfremt du ikke kan dokumentere det motsatt, vil jeg nok si at veiprising kan være et godt alternativ.

Det beste alternativet - spør du meg - er å skrote de store galimatiasprosjektene som settes igang ukritisk rundt om kring! Sett inn flere busser, trikker og tog og du trenger ikke de store veimaskinene! Vi har nok veier. Vi må bare bruke dem mer riktig!

Bilistene betaler allerede avgifter i bøtter og spann.
Og hvorfor er det bare billister som skal rammes av dette fantastiske å selv betale for det man bruker?
Absolutt alle trenger veiene, også de som aldri er ute på dem selv. Maten de spiser, alt de forbruker, må fraktes.
Jeg bruker aldri sykkelstier, buss, tog, bibliotek, gamlehjem osv hvorfor skal jeg da betale for det?
Jo fordi det er greit at samfunnet har en rekke tilbud. Derfor er det skatt og moms. Nivået er høyt nok, staten har ekstreme overskudd hvert år.
Det får holde.
22.05.2019 kl 19:22 797

Zorin, hvorfor skal vi ha bompenger i Norge? Det er da slettes ikke nødvendig. Hvem andre land har så mange bomstasjoner? Bruk oljepengene på noe varig, veiene ligger der for alltid. Vi har et langsrakt land og veiene skal knytte oss sammen.
Det er over 5 år siden en vinter, jeg var noen uker i Spania. det som slo meg var at de hadde så mange flotte veier, og det ble fortalt at de hadde fått penger fra Norge til dette.
Så dem som ikke synes vi skal bruke så mye på veier i Norge, vet ikke hva de snakker om. Altså Norge gir bort penger til EU for
at de skal få fine veier, men her hjemme må vi betale bompenger. Det er bare molboer som gjør slik.
Zorin
22.05.2019 kl 22:23 734

Fordi veier koster. Vi hadde per 2010 ca. 93000 kilometer med veier i Norge som inkluderer riksveier, fylkesveier og kommuneveier. En ting er kostnaden med å bygge dem, som kan gå helt opp til 250.000 kroner per løpemeter vei for en 4 felts motorvei, men veiene skal også vedlikeholdes, brøytes, legges ny asfalt osv. Deretter har vi tuneller og broer. For eks. så har vi 1100 veitunneler i Norge per mars 2018, med en samlet lengde på over 800 km. 73 av disse tunnelene er over 3000 meter lange. Deretter har vi ca. 16700 broer på riks- og fylkesveiene og nesten 6000 broer på kommunale veier.Disse skal overhales og sikres. En tunnell må også opplyses godt. Her snakker vi også tusenvis av lysrør. Så har vi rassikring. Alt dette må betales, og det må brukerne gjøre!

Nei. Mange land har bomringer. USA for eks. har det. Der har de også store forskjeller innen veikvalitet. Sentrale veinettet er supert, men kommer du ut på de vanlige veiene kan kvaliteten være værre enn den gjengse kommunale vei Norge! Italia kjører bomring over alt! Selv mellom byene som ligger tett i tett! Der er det også særdeles sære regler for bilkjøring, og du kan lett ende opp med flere bøter etter en ferietur til landet! Så nei, Norge er så absolutt ikke alene!

Zorin er hjernevasket av de politikerne som har innført bompengene. Selvsagt må ikke de bompengefinansierte tiltakene finansieres av bommene. Staten kan ta alt uten problemer. Kun en mindre del av bompengene går til nye veier. De går til oppgraderinger, sykkelveier, parker etc.. Dessverre har veibygging altfor lenge vært underprioritert. Manglende innsikt hos de styrende over mange år forsøkes nå tildekket i klimaargumenter. Bilmengden bør forsøkes redusert ved stimulanser, ikke straff. Belønning til syklende. Gående. Etc. Tilsvarende høye avgifter som på andre biler også på elbiler som jo fyller veiene som andre biler. Etc. Mye kan gjøres, annet enn å straffe allerede svakt økonomisk stilte.
gunlove
22.05.2019 kl 22:29 720

AP og venstresiden har ingen troverdighet når det gjelder bompenger. Befolkningen i Norge betaler forøvrig mer enn nok til at det skulle være nødvendig med bompenger også. Når grensen for hva folk tåler overskrides ser man hva folk faktisk kan gjøre, bompengepartier, som i Bergen, får massiv støtte. AP snur kappen etter vinden, Støre er en politiker ingen bør stole på, AP er et parti ingen bør stole på. Det merkelige er at et parti som AP har mer eller mindre vært størst i Norge i 100 år, er det ingen som lurer på hvorfor det har vært slik til alle tider? Er det ikke et eller annet i samfunnet som er galt når et parti kan ha størst oppslutning i 10 år etter 10 år? For meg forteller det at slett ikke alt er som det skal være, LO er noe av grunnen. Bastioner som Årdal er andre grunner. Har de som stemmer faktisk nok kunnskap når de stemmer i Norge?
Thinky
22.05.2019 kl 22:37 703

Italia er spesielt,fordi de har ikke noen annen måte å få inn skatt på.
Alle sniker seg unna inntektsskatt, bedriftsskatt osv. Det er umulig å inndrive skatter uten ved tvangstiltak som bommer for bil.
Sverige har også begynt å få litt denne tendensen. Det er ikke skatter å få inn der.
Zorin
22.05.2019 kl 22:45 692

Alle skal ha men ingen vil betale. Det er tydeligvis det nye typiske norske. Vi har fått det så godt at vi er et helt land som lever i overflod på vin og honning, og tror at vi kan gå til bords og sende regningen til staten! VIl du ha nye flotte veier, så greit! Da må du også akseptere å være med på å betale gildet gjennom bompenger eller veiprising. For det er en regel i Norge som sier at den som benytter betaler. Han sender ikke regningen til naboen!

Det betales avgifter så det holder utenom bompenger da.

For en gjennomsnittsbil betaler du samlet omtrent 50.000 kroner i året i avgifter. Da er engangsavgiftene fordelt i takt med verdifallet på bilen, og alle andre årlige avgifter er tatt med.

I forbindelse med kjøp og bruk av bil er det en rekke avgifter som du må betale. Dette er avgiftene du må betale ved kjøp og bruk av bil:
Engangsavgifter ved kjøp eller import
Omregistreringsavgift ved kjøp av bruktbil
Merverdiavgift
Trafikkforsikringsavgift
Drivstoffavgifter
Bompenger

Sende regningen til staten ? Hvem er staten da ? Det er innbyggerne i Norge det. Og vi har LETT tråd til å finansiere veier og annet uten bompenger.
Bompenger utgjør ca 13 mrd i året, som er 1 % av statsbudsjettet. Og statsbudsjettet er vanvittig høyt, vi kan lett spare inn den prosenten. Vi bruker 3 ganger så mye pr innbygger som Sverige !!

Du glemte kommunale P-avgifter, piggdekkavgifter, og forsikringskostnader som en bileier også har. Samt service
og reparasjonskostnader. Vaskekostnader. Evt. understellsbehandling. Evt. tilleggsutstyr og rekvisita. EU-kontroll.
Redning, havari og betalt for vrakpantsordning. Samt utskiftning av utrangerte dekk. Skifte av dekk. Og vinterdekk.
Videre moms+moms+moms +.......... på dette. Etter trekk av inntekts- og formuesskatt.
Redigert 23.05.2019 kl 01:35 Du må logge inn for å svare
Odi.1
23.05.2019 kl 07:42 597

Du har jo Nadas fanari hva du snakker om , Zorin

98 % av Bom inntektene i OSLO går til andre ting en vei.

Jadda. FRP er alltid høylytt imot saker som de på forhånd vet at de ikke når igjennom med. Det kalles stemmesanking. Så går det den veien regjeringen bestemmer som de selv er medlem av. Etterpå kan de si at de var eneste parti som stemte imot. Dette begynner å bli en parodi. De liker å bruke "folk flest" sine pensjonspenger (oljefondet). Har egentlig aldri helt forstått hva som er deres egentlige politikk. Tror ikke de skjønner det selv heller. Legge skylden ¨på andre kan de.
Zorin
23.05.2019 kl 16:53 523

I Oslo så snakker vi rushtidaavgift, og disse pengene går nær sagt uavkortet til tog, trikk og bane i tillegg til at den sørger for at luftkvaliteten har blitt 16% bedre siden De rødgrønne kom til bymakten! Det er derfor folk er positive til de rødgrønne i Oslo!