Emisjon og mulig salg av 2 skip

kentove
HUNT 22.05.2019 kl 20:28 10536

https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2019/05/Hunter-Group-forhandler-om-milliardsalg-av-raaoljetankere
Liker at emisjonskursen er satt høyt, men skulle ønske det ble en rep-emi istedenfor å selge 2 skip, hunter er vel nå priset knapt til cash+verdistigning på skipene, mens potensielle rater fremover ikke er i kursen...
Redigert 20.01.2021 kl 19:46 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.05.2019 kl 21:21 7801

Står i dagens børsmelding at det blir en rep-emi.
https://newsweb.oslobors.no/message/477661
Siste linje i 8. avsnitt:
«... with a planned subsequent repair issue (the "Subsequent Issue")»

Kan ikke, eller gidder ikke, folk lenger å lese?

Redigert 22.05.2019 kl 21:22 Du må logge inn for å svare
ruda
23.05.2019 kl 08:47 7606

Rater og verdistigning på skipene blir bare spådommer, men mener bestemt at begge deler kommer til å stige betydelig fremover. Da er dobling av kursen meget sannsynlig.
Slettet bruker
23.05.2019 kl 14:44 7445

Det jeg ser som positivt med emien:
Kursen
At den var fulltegnet (les: garantert for) av eksisterende aksjonærer før den ble offentliggjort
At eksisterende aksjonærer fikk fortrinnsrett til å delta i emien
At Fredly tok 1/3 av emi aksjene

• 10% av emi aksjene til rep emi = 19 045 400 aksjer
Estimatet - som kan være hinsides feil - at aksjonærer som eide 60% av aksjene før emien, deltok i emien, gir en rep-emien fordeling på:
19 045 400 / (384 908 013 * 0,4) = 0,1237.
Dvs 0,1237 rep-emi aksjer per HUNT aksje ikke emi-deltakere eide ved børsslutt 22.05.2019.
= en tildeling på 12,37% av de HUNT aksjene en ikke emi-deltakere eide ved børsslutt i går.

Kjøpelysten siste dager tyder på at flere som ønsket å være med i emien, ikke fikk delta, og/eller fikk (mye) mindre enn ønsket.

Redigert 23.05.2019 kl 15:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.05.2019 kl 19:22 7289

Hva tenker folk om Hunter fremover? Tror personlig vi fort skal over 4 kr. Denne aksjen er en No-brainer for min del, med tanke på deres strategiske satsing mot IMO2020. Fredly ved roret, aksjonærverdier i sentrum. Hva er tankene rundt denne aksjen her på forum?
Slettet bruker
24.05.2019 kl 00:52 7152

Fra en artikkel på side 19 i FA 24.05.2019:
"Kapitalutvidelsen i Hunter samlet stor interesse. Hunter fikk pengene på rekordtid. Kilder Finansavisen har snakket med, antyder at boken ble stengt etter knappe to timer, da emisjonen skal ha vært tre ganger overtegnet."

Da er det for meglerne like greit å pakke sammen og ta kvelden.

Redigert 24.05.2019 kl 00:55 Du må logge inn for å svare
ruda
24.05.2019 kl 15:43 6966

I oktober tror jeg vi har doblet HUNT
2018-K
27.05.2019 kl 09:40 6686

Hvorfor skal man velge hunt ovenfor oet? Oet prises til 0.8 av nav, mens hunt ligger på 1x nav. I tillegg har oet allerede suez og afras på vannet som viser oet sin operasjonelle kapasitet. Forstår ikke helt hvorfor oet ikke får større oppmerksomhet
ruda
27.05.2019 kl 09:54 6666

Svaret får du 31,mai. Da kommer kvartalsrapporten
ruda
31.05.2019 kl 07:53 6355

HUNT har et resultat etter skatt på 0,33 millioner kroner i 1. kvartal 2019, mot minus 5,72 millioner kroner i samme periode året før.
joneug
07.06.2019 kl 17:33 6027

To skrog solgt denne uken for varslede 98 mUSD per stk. Det er de to skrogene med levering i november. Ergo, to av fire skrog med levering i 2019 er solgt. Hadde håpet det var skrog med levering lenger ut på kurven som ville bli solgt, men regnet forsåvidt med at det måtte være skrog med levering i 2019 for å forsvare 98 mUSD. Da er finansieringsspøkelse historie. Let the games begin.
Slettet bruker
07.06.2019 kl 19:11 5972

Rart at HUNT ikke har børsmeldt det, rimelig sikker på at det er meldepliktig.
Dagens TradeWinds (utkommer ukentlig, hver fredag) nevner det heller ikke.
Slettet bruker
07.06.2019 kl 19:39 5953

Hvor har du dette fra? At disse to skipene ble solgt? Og at det er 2 av de som skulle leveres i 2019??
Slettet bruker
07.06.2019 kl 19:46 6351

I dagens innkalling til EGF 28.06.2019 ber styret om fullmakt til å forhøye aksjekapitalen med inntil
NOK 356 250 000 = 285 000 000 nye aksjer pålydende NOK 1,25.

Gir en god milliard på kurs 3,65. Neppe nødvendig hvis de har solgt 2 skip, mm de har bestilt 2 nye rundt mUSD 93/stk.
Slettet bruker
08.06.2019 kl 00:27 6251

Hvor i alle dagers har du dette fra? Link gjerne.
dreamliner
08.06.2019 kl 21:17 5994

Såvidt jeg kan se av den linken, så står det at ett skrog med levering 2019 er solgt og ett skrog med levering 2021. Begge er solgt for $98m.
Slettet bruker
08.06.2019 kl 21:17 5993

joneug, takk for link.

Samme på side 3 her:
https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2019/06/Weekly-SP-Market-Report-Week-ending-June-07th-2019-Week-23-Report-No-23.19.pdf

DAEWOO 5457        300,000 DWT DELY 20 KRS DH 15 TNKS OIL CAP. 325,760 CBM MAN-B&W 44,826 BHP
DAEWOO 5460        300,000 DWT DELY 19 KRS DH 15 TNKS OIL CAP. 325,760 CBM MAN-B&W 44,826 BHP

SOLD ENBLOC FOR ABT US $98.00 MIL EACH TO UNDISCLOSED BYRS


Riktignok ikke fått med seg at begge skipene leveres i 2019, og byttet om på de opprinnelige leveringsårene for 5457 (19) og 5460 (20).

Redigert 08.06.2019 kl 21:22 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.06.2019 kl 21:21 5983

https://newsweb.oslobors.no/message/478359
Negotiated earlier delivery of newbuilds
New delivery dates for the first four vessels are H.No. 5455 16/9/2019. H.No.
5456 27/9 /2019. H.No. 5457 31/10/2019 and H.No. 5460 31/10/2019.
dreamliner
08.06.2019 kl 21:41 5963

OK, takk for den! Det er rart at det ikke er børsmeldt. Kanskje noen forbehold som må løftes?
joneug
09.06.2019 kl 03:54 5855

Ikke noe problem. Ser ikke hvorfor folk mener salget burde vært børsmeldt. Ingen ny eller sensitiv informasjon sammenlignet med det som allerede er varslet. Eneste er at leveringstidspunkt på solgte skrog er klarlagt. Dessverre var det, som sagt, to av de med "tidlig levering" i 2019.
vagabonder
09.06.2019 kl 18:39 5661

"Alle" grenske rederier handles med rabatt, forklaringen har Fredly på hegnar TV når han var der sist...
vagabonder
09.06.2019 kl 18:42 5652

Hadde ikke HUNT er opsjon på flere skip, men så ble det stille om disse?
kentove
09.06.2019 kl 23:28 5538

to skip på vannet i sept, 2 i okt, de har fått fremskyndet levering, det er de 4 vi får i år, men vet ikke om hvilke dette er snakk om... forøvrig skuffet rep-emi ikke finansierte resten, tror det er mer penger å holde skipene 3 år enn å selge de for profitt alt nå
Cutter
10.06.2019 kl 07:56 5457

Det er vel rep emi som skal vedtas på EGF 28.6. Ny emi er vel kun et vedtak som ønskes for å kunne handle raskere hvis det skulle dukke opp muligheter? Når det gjelder salg av skip er nok intet 100% ennå. Det hadde vært børs meldt.
Slettet bruker
17.06.2019 kl 23:02 5107

Dagens melding
17.06.2019, 08:00:05:  https://newsweb.oslobors.no/message/479509
bekrefter igjen at nyheter/fakta fra greske kilder må en ta med mange klyper salt. I meldingen står det at salget av ETT skip først ble underskrevet i dag 17.06.2019:
"Hunter Tankers AS (the "Company"), a wholly owned subsidiary of Hunter Group ASA
has today signed a Memorandum of Agreement (the "MoA"), with Far Eastern buyers
(the "Buyer") to sell one of the Company's vessels at a price of USD
98,000,000."


Videre at bare ETT skip er solgt så langt, ikke TO:
"Furthermore, the Company is still in advanced discussions regarding the sale of
a second vessel."


Min oppfatning, basert på Verdipapirhandelloven § 3-2.Definisjon av innsideinformasjon er at et gjennomført salg er meldepliktig:
https://lovdata.no/lov/2007-06-29-75/§3-2
Redigert 17.06.2019 kl 23:04 Du må logge inn for å svare
habbiten
17.06.2019 kl 23:13 5097

Det komme vel an på om et er kursdrivende informasjon, noen vil jo mene at det er kursdrivende infromasjon hver gag et skip får et befraktningsoppdrag. I akkurat dette tilfellet sikrer visstnok dette og det forestående salget finansieringen av de andre skipene, og er vel derfor meldepliktig, selv om jeg synes det har blitt meldt en del ganger nå.
vagabonder
17.06.2019 kl 23:48 5054

Begynner å lure på om det ikke er så lurt med Scubbere på skipene og at HUNT også ser det og vil ha en exit. Da Herbjørn H. var på hegnar TV sa han rett ut at scrubbere bare var tull og de ville ikke bruke det. Altså de vil ikke bruke HF, Heavy fuel. Idag sa Hudson shipping at de ikke vil bruke skip med scrubbere. Belships bare hegde fuel, og Spetalen kastet også kortene. Hele hensikten med IMO 2020 var at man skulle slutte med HF og ikke finne en måte og omgå regelverket på, og selv om det er teknisk diskusjon, så slipper de fleste skip med scrubbere (open loop) bare forurensingen i havet isteden for i lufta. Tror det kan være noen mørke skyer som bygger seg opp.
Redigert 17.06.2019 kl 23:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.06.2019 kl 00:06 5041

Når HUNT har meldt at de forventer å selge skip, er de etter min mening, pliktig å melde at et salg er gjennomført. Bekreftes av dagens melding.
Ole86
18.06.2019 kl 06:23 4986

Hvis du tror at scrubbere bare slipper forurensningen i vannet i stedet for i lufta så må du sette deg bedre inn i hva en scrubber er. Hunter caset er fortsatt godt og så godt som samtlige av verdens største rederier går for scrubbere.
holysmoke
18.06.2019 kl 11:41 4840

re Vagabonder
"Spetalen kastet også kortene".....hva var det?
vagabonder
18.06.2019 kl 16:08 4745

det er vel heller rederiene og myndigheter som IKKE tror på scrubbere som må lese seg opp siden de tar feil? Jeg bare ser at flere aktører ikke tror på scrubbere. Feks Singapore har forbudt bruk av scrubbere ved havn, derfor har alle skip en mindre drivstoff-tank for diesel de kan bruke ved kai.
ruda
18.06.2019 kl 19:00 4677

Ufattelig at dette fora diskuterer scrubbere på HUNT sin side. Forretningsideen til Blystad dreier seg om å tjene penger på shipping, noe som han garantert vil gjøre. At skipene har scrubbere er bare en bonus. Hunt er nå på billigsalg, og kommer til å bli en vinner fremover.
Ole86
18.06.2019 kl 19:02 4674

Så godt som alle de største rederiene i verden har gått for scrubbere. Alle myndigheter som faktisk har gjort en uavhengig study tillater open loop scrubbere. Japan har offentliggjort en studie som viser at HFO med scrubbere er mer miljøvennlig enn MGO. Det finnes flere vitenskapelige studier som peker på at scrubber discharge ikke er noe problem. De artiklene som sier det motsatte er alltid basert på følelser og ikke vitenskap.
vagabonder
18.06.2019 kl 21:26 4593

Kanskje konsensus tar feil? Alle satser på at prisdifferansen mellom tungolje (HF heavy fuel) og diesel (MGO Marine Gas Oil) skal bli større. Man kan spille denne traden ut på flere måter. Enten ved å installere scrubbere eller som Spetalen i Visitn trading i derivatmarkedet, der Torbjørn Kjos konstruerte tradene. Men de gikk ikke som håpet og han sluttet mens vistin trading blir lagt ned.
Det er derfor jeg begynner å lure på om at kanskje denne traden er for opplagt og enkel siden alle vet om den? Og dette ser Fredly og Hunter og de dermed selger båter siden de allerede har fortjeneste og også slipper å hente mere penger siden salget av båtene vil finansiere de resterende. Kanskje har de endret oppfatning om hvor bra dette blir og vil ha en exit før båtene er kommet på vannet, og IMO 2020 trer i kraft.
Redigert 18.06.2019 kl 21:39 Du må logge inn for å svare
Ole86
18.06.2019 kl 23:12 4531

Det er hittil ingen som vet hvordan dette kan løses annerledes, så jeg tror både Fredly, Spetalen og Kjus er spot on.