Svekket oljepris kan gi porteføljerotasjon med fordel farma

Slettet bruker
23.05.2019 kl 12:37 862

Dette er det et visst belegg for historisk: Noe av boom-tidene i farma i 2015/16 skjedde parallelt med det stygge fallet i oljeprisen i samme periode.
Hvis oljen fortsetter videre under 70 nå, kan vi se en gjentakelse av denne effekten.
Utlagt: En viss kompensasjon kan skje for den generelle svekkelsen i farma det siste året.
Men selvsagt: Stiger oljeprisen over 70 igjen vil dette neppe bli aktualisert noe særlig.
Andersiverden
23.05.2019 kl 14:44 823

Interessant observasjon som det er verdt å følge opp.. Ellers er det så langt en forferdelig børsdag der hele min portefølje blinker rødt. TRVX ned 11,54% ! Hvor er min pistol!?
Redigert 23.05.2019 kl 14:46 Du må logge inn for å svare
Påskeharen
23.05.2019 kl 15:11 803

Parallelt med Equinor sitt sig nedover har NEL, Hex og SSHIP klatret, så for egen del sitter jeg i ro med Farma-port`en ( ute av Nano, minus i TRVX men pluss i PHO og PCIB ) og holder meg godt i pluss på totalen, også takket være trygge havner som TOMRA og Data Respons.

Hadde et håp om at Targo stoppet på 6, så snittet meg ned iløpet av dagen, men burde vel ha ventet etter kl 14...
Slettet bruker
23.05.2019 kl 17:08 756

Oljeprisen bekreftet mine bange anelser og ble verre utover dagen.
Noen av de mest usikre oljerelaterte fikk seg en trøkk16 i den forbindelse.
Fortsetter den lave oljeprisen over til morradagen kan vi muligens allerede da se et lite løft i dagens mistrøstige farmasektor.
For nå er det en del større aktører som bykser ut av "farlig" oljerelatert og plasserer seg i mer "egen-tekniske" aksjer, der farma fremdeles er blant de risky, men dog helt fristilt fra en evt forsterket oljedepp.

PS: Kunne kanskje bedre ha skrevet "sektorrotasjon" i trådtittel, men regner med alle forstod hva jeg mente.
Slettet bruker
24.05.2019 kl 14:40 652

Vel, oljeprisen står seg godt. Så noen tydelig sektorrotasjon fra olje til farma er nok ikke det første vi vil se enn så lenge.
TRVX får seg forresten en skikkelig trøkk i dag, mens de andre farmaaksjene stort aker seg sidelengs som før.
TRVX er forresten på vei til pluss nå. så her svinger det bra :-)
Redigert 24.05.2019 kl 15:25 Du må logge inn for å svare