NAS - BOEING MAX


Betraktning: Hvor mange av dere virkelig tror at FAA skal bruke mer enn 4 uker før at BOING er på rute igjen?

Å betrygge folk at de skal ta seg ekstremt god tid til å forsikre seg at fly er "safe" før de skal tas i bruk igjen er nok meget viktig. Men å ikke bruke MAX-fly i sommer vil nok forårsake mange konkurser i transport-bransjen.

Fyr løs om du har noen tanker..
Redigert 02.06.2019 kl 13:49 Du må logge inn for å svare

Nå dreier det seg om en feil produksjon: "De aktuelle flydelene kan være sårbare for feil som følge av en ufullstendig produksjonsprosess, sier FAA i en uttalelse. Myndigheten har gitt Boeing ti dager på å fjerne flydelene."
??

Egentlig helt forventet. I likhet med andre selskaper styrt av blårussen på Wall Street - så bryr Boing (som også styres av denne inferiore del av befolkningen) seg en råtten pinn om hva det koster i menneskeliv og lidelse - bare bunnlinjen kommer ut i blått...

Takke meg for US-kapitalisme - de kan ryke og reise!

Noe nytt fra Boeing?

Noe positivt om Norwegian: JA!
http://www.expansion.com/directivos/2019/06/05/5cf6cb63468aeb48528b466e.html
Redigert 05.06.2019 kl 15:55 Du må logge inn for å svare

http://www.expansion.com/empresas/transporte/2019/06/16/5d0623d3e5fdea55348b45e2.html

China Southern Airlines, China Eastern Airlines og Air China har bedt produsenten kompensasjon for suspensjonen av disse flyene. Forbundet for lufttransport i Kina (CATA) anslår tapene ved å forlate 737 MAX i land i 4.000 millioner yuan (517 millioner euro) innen utgangen av juni. Dette landet har den største flåten av fly av modellen, med totalt 96.

18 fly tilsvarer 18,75% av 517 milioner euro = 96,93 millioner euro

Om jeg beregner riktig vil da Nas kunne kreve allerede 969 millioner kroner på slutten av juni.
969/4 (mars, april, mai, juin) = 242,3 millioner per måned.

Med tanke på det Kina krever av Boeing. Vil nok Nas gjøre det samme beregning: Så mye koster det å ha Max boeing fly på bakken:
13,46 millioner/fly

Forventes godkjent - tidlig midten til sent JULI !!!!
PERFEKT!!!!!


Har du lest artikkelen? CEO i AA sier at de håper å få MAX i trefikk fra 4.9.
I kommentarfeltet er det masse kritiske kommentarer (som spørsmål om det politikk som har forårsaket 2 flystyrt), men les selv!
Tror vi skal vente og se hva som kommer fra luftfartsmyndighetene i land utenfor USA

Selvsagt👍Men det var mye god mat for de som liker å lese mellom linjene og vurdere helhetsbildet. Nærmer seg 👌

De garanterer vel fra 4. september da de selger billetter fra denne datoen. CEO håper og tror juli👍 (men mulig jeg leser det jeg ønsker å se)
Redigert 22.06.2019 kl 23:15 Du må logge inn for å svare

Ja, det er det CEO mener og tror, men de er avhengig av at andre land også bidrar med fullmakt for godkjenning siden de ikke vil stå alene om avgjørelsen. Jeg har veldig stor tro på at det er ganske mange land som ønsker å bidra med godkjenning da de er veldig avhengig av turisme, business og frakt på langdistanse. Personlig tror jeg også på det som Kjos sa i intervjuet at alt det tekniske er på plass og at det bare er formaliteter igjen, altså politisk. STORE sannsynligheter for at godkjenningen er like rundt hjørnet. Verdens tryggeste fly er straks på vingene igjen*

Flipper
22.06.2019 kl 23:41 3110

Tok en sjanse, etter emisjon etc. Her blir som jeg håpet på, minst en 5 bagger.

See U @ the bar

http://www.expansion.com/empresas/transporte/2019/06/22/5d0e5135e5fdeab0128b4704.html
Oppsummert:
Boeing har stengt ordre i Paris på 257 fly verdt 38,146 millioner dollar (33,799 millioner), sammenlignet med 673 fly for 98.400 millioner av messen i fjor. (Hvorav 200 er fra IAG)

Ser som Aibus vil dominere markedet i år.

NAS må være den hotteste oppkjøpskandidaten på børs akkurat nå!! Dette blir helt villt!😊😊😊 Håper ikke de selger! ALT har endret seg siden styret ville selge! Nok en gang gjorde JF et godt valg! Han kommer til å tjene mer på NAS ila 1 år enn han har gjort på laks 😂👌
TomW
24.06.2019 kl 21:40 2556

John Fredriksen har ingen større posisjoner i NAS

Hehe 😂 Du vet hvem garantistene var vel?
TomW
24.06.2019 kl 22:15 2491

Ja. Jeg vet også at emisjonen ble fulltegnet. Så med andre ord hentet garantistene kun provenyet.

Det blir vel store penger av dette vel? Regner med det blir god gevinst for JF og DB for å stille som garantist, selv om det ble fulltegning og de kun får provenyet?
TomW
24.06.2019 kl 22:25 2481

Provenyet for emisjonen er utbetalt for lenge siden og er helt frakoblet fra hvordan det måtte gå med Nas fremover.
Så skulle det gå bra med Nas fremover så har nok heller JF gjort et dumt valg og ikke et godt valg som du mener
Redigert 24.06.2019 kl 22:26 Du må logge inn for å svare

Svelgte nettopp en kamel 😂👍 Det smakte godt med tanke på at JF ikke får enda mer chash 😊

Dette løser seg greit om en måned eller fem. Er det egentlig så viktig for Norwegian å få flyene opp raskest mulig? De klarer seg godt med flyparken de har. Og kompensasjonen fra Boeing blir heftig!

Det stemmer. Det er også godt å vite at erstatning er rettferdig nok til å dekke utgifter.
Anslått "kompensasjon" erstatning per fly/mnd er cirka: 15 millioner kroner. x 5 måneder (mars-juli) = 75x18 fly = 1.350 milliard
Dette må nok være en god prognose for både q3 og q4 ;)
solb
27.06.2019 kl 09:01 2016

Da er igjen tiden inne for å gjøre et kupp. He,he.
solb
27.06.2019 kl 09:08 2038

Og jaggu blei det også i dag noen få under 35. Du verden.

har vært kjent i en uke nå....gjesp
solb
27.06.2019 kl 09:24 2061

Så grisk var ikke jeg. He,he.
solb
27.06.2019 kl 11:11 1981

Ikke lenge før det går slag i slag.
"Airlines body IATA urges regulators to co-ordinate on re-entry to service of Boeing 737 MAX"
https://finance.yahoo.com/news/airlines-body-iata-urges-regulators-082719959.html
Redigert 27.06.2019 kl 11:12 Du må logge inn for å svare
Flipper
27.06.2019 kl 19:27 1873

Tåpelig å forsøke å REGNE på dette.

Ingen kan verdisette, UTSETTELSE av nybygg; men, vi vet at det letter gjeldsforplikteleset fremover, og det like KREITORENE, de
viktigeste medspillere nå, og videre