NAS - BOEING MAX

Kantarell
NAS 23.05.2019 kl 16:35 39783

Betraktning: Hvor mange av dere virkelig tror at FAA skal bruke mer enn 4 uker før at BOING er på rute igjen?

Å betrygge folk at de skal ta seg ekstremt god tid til å forsikre seg at fly er "safe" før de skal tas i bruk igjen er nok meget viktig. Men å ikke bruke MAX-fly i sommer vil nok forårsake mange konkurser i transport-bransjen.

Fyr løs om du har noen tanker..
Redigert 21.01.2021 kl 08:47 Du må logge inn for å svare
Top Trader
31.05.2019 kl 11:35 5386

1 kroner i cash for NAS = 4 kroner i rabatt for fremtidig flykjøp

For eierne i NAS og BOE er det et forhandlingsrom som gir vinn vinn ved cash utbetaling.
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
Kantarell
31.05.2019 kl 11:37 5380

https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2019/05/Norwegian-flyr-stadig-lavere
Delt sentiment (med skrekk senario) for å kjøpe tilbake de siste små aksjonær som fortsatt nekter å selge så snur vi oppover ;)

Det viktigste er å tenke: Hva lønner seg best for Bjørn Kjos? Å få Nas til å gå konkurs eller få den på rute igjen med god inntjening?
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
solb
31.05.2019 kl 11:53 5376

Og smartingen Sissener svarte på hvorfor Canopus ikke var på aksjonærlistene, selv om de hadde doblet. De hadde slett ikke avhendet!! Har de lånt ut til shorting tro? Alt mens de kjøper? He,he, luringen.
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
Stephen
31.05.2019 kl 18:54 5309

Er det fritt frem og bare å kjøre løs når FAA godkjenner? Jeg sitter og tror det er flere andre instanser, samt forskjellige lands myndigheter som vil lese gjennom papirene , utale noe; sende ting frem og tilbake; skrive det samme som FFA med andre ord, og så stemple ut. Jeg tror at det sitter mange i Gokkeland som klør i fingrene for å vise at de er fortjent til en jobb og at de produserer noe.
Om så er; er det vel ikke bare å lette fra et fornuftig sted og lande i Gokkeland. Gokkeland har jo også noen som skal si sitt?
Jeg tipper at f eks tyrkiske myndigheter gjerne vil vise at de er gode for noe, og at de får våres NAV til å virke som en etat som går knirkefritt med høy gledesfaktor.

Mvh. Stephen
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
TomW
31.05.2019 kl 21:44 5223

Usa forholder seg til FAA og Europa forholder seg til EASA. Godkjenner de max`ene igjen så er det ganske good to go. Dette åpner det meste av luftrommet hvor Nas benytter maxene. Skulle noen enkeltland sette seg på bakbeina kan nas bare benytte normale 737 ng maskiner der og bruke maxene der luftrommet er åpent.
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
Kantarell
01.06.2019 kl 10:03 5045

https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2019/06/Kjos-familien-over-3-milliarder-fattigere
I en mail til Finansavisen skriver Bjørn Kjos:

- Våre aksjeinvesteringer er i det alt vesentligste finansiert gjennom egenkapital. Vi er derfor ikke bekymret for eventuelle lånebetingelser. Imidlertid synes vi at aksjekursen er merkelig lav, noe vi selvsagt ikke liker. Det er nok i det vesentligste utenlandske investorer som shorter.!!!!!! (Hvem da?)
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.06.2019 kl 10:12 5059

Er NAS og deres finansielle rådgivere litt "på hugget" starter de nå ny hedge av drivstoffpriser i det pågående oljeprisfallet... Tror de gjorde det ved forrige sell off i oljen.. Synes det er mange brikker som faller på "riktig plass" for NAS nå. Shorterne fortsetter imidlertid å øke sine posisjoner. Torsdag var 9,14% av selskapet shortet iht registeret. Sannsynlig opp mot 15%. Her kommer det til å gå raskt oppover. Det store spørsmålet blir imidlertid når og fra hvilket nivå..
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
micke78
01.06.2019 kl 10:43 5033

Sett det förr och tror nog d gäller även här, britterna kan börja handla igen i mitten av juli... blankningen tjänar deras intressen helt enkelt, ett liknande ex var oriflame som nyligen köptes ut från börsen, brutalt blankad fr 400 ner t 160.. för att ett billigt bud på 220 lätt går igenom..0
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
minsin
01.06.2019 kl 11:25 5006

Er nok IAG som ligger bak shortingen.
Nå som NAS prises så lavt , ser jeg ikke bort fra andre selskap kan komme på banen.
Siden sist de prøvde med bud har vesentlige ting endret seg i NAS , NAS er mye mer attraktivt for oppkjøp nå enn bare for 1-2 år siden.

Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
minsin
01.06.2019 kl 11:39 5011

tipper olje prisen skal ned mot 55 USD , i det korte bildet.
Enig Tror NAS er kommer til å være den mest attraktive aksjen i sommer..
triggere :
1) Lav oljepris
2) Synliggjøring av verdier(Q2) - samt markedet begynner å bli klar over verdiene i MAX kontrakten
3) Mulig bud
4) løsning iht MAX- erstatning
5) Løsning på NAS07


Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
Kantarell
01.06.2019 kl 11:45 5005

At IAG indirekte handle via andre meglerhus er litt rart egentlig. Skulle man tro at de ikke drev med skitten spill. Men, money is King. Nas-selskapet er verdt 60 milliarder. Da er det nok til å miste hodet uansett hvem du er/var ;)

For min del at BK eller IAG eier Nas har jeg ikke noe imot. Men at en gigantisk selskap eier og dominerer hele fly-transport virksomhet bekymrer meg. Det samme med Euronext og Børsen. Eier du ikke egen økonomi er du fortapt og avhenger av andre.
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
Andersiverden
01.06.2019 kl 14:57 4916

Har tenkt litt rundt dette med erstatning. Vil ikke partenes forsikringsselskaper blø her?
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
Fred55
01.06.2019 kl 15:57 4845

Først kommer trafikk tallene til uken. Her vi det bli artig å se hva de indikerer. Så kommer det nok flere av klaringer rundt MAX flyene.Og blir intresant ang denne shortingen. Er nok opp mot 15 % sett som er shortet av NAS aksjer. Slett ikke utenkelig at AIG er på ferde her igjen. Vi får nok vite noe rimelig kjapt rundt dette. Spørsmålet er jo hvor langt en klarer å strekke shorten ( den synlige vel å merke) klarer en det enda 5 til 10 % og er det mulig. Kan fort bli kraftige byks oppover om mange vil dekke seg inn samtidig.
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
Kantarell
01.06.2019 kl 19:13 4749

Stemmer det. Det samme lurer jeg på. Hva dekker forsikring i det hele tatt?
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
minsin
01.06.2019 kl 20:01 4709

Pr i dag er NAS verd intet mindre enn 4-5 mrd... ikke 60.
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.06.2019 kl 12:58 4542

Er det ingen av dere som kan skrive "boing" riktig ? Boeing er riktig !
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
Top Trader
02.06.2019 kl 18:24 8017

NAS ligger som top of the line as takover case

https://www.cnbc.com/2019/06/02/europes-airline-sector-is-prime-for-consolidation-lufthansa-ceo.html

Redigert 21.01.2021 kl 06:06 Du må logge inn for å svare
Panasony
02.06.2019 kl 22:17 7916

"Emirates Predicts 737 Max Won't Fly Until After Christmas"

https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-06-02/emirates-predicts-boeing-s-max-won-t-fly-until-after-christmas
Redigert 21.01.2021 kl 06:06 Du må logge inn for å svare
Kantarell
03.06.2019 kl 08:39 7848

Nå dreier det seg om en feil produksjon: "De aktuelle flydelene kan være sårbare for feil som følge av en ufullstendig produksjonsprosess, sier FAA i en uttalelse. Myndigheten har gitt Boeing ti dager på å fjerne flydelene."
??
Redigert 21.01.2021 kl 06:06 Du må logge inn for å svare
Kantarell
04.06.2019 kl 08:46 7771

Interessant link:

https://www.nrk.no/nyheter/boeing-737-max-fly-1.14484848
Daily update om saken.
Redigert 21.01.2021 kl 06:06 Du må logge inn for å svare
CS_invest
04.06.2019 kl 21:53 7701

Egentlig helt forventet. I likhet med andre selskaper styrt av blårussen på Wall Street - så bryr Boing (som også styres av denne inferiore del av befolkningen) seg en råtten pinn om hva det koster i menneskeliv og lidelse - bare bunnlinjen kommer ut i blått...

Takke meg for US-kapitalisme - de kan ryke og reise!
Redigert 21.01.2021 kl 06:06 Du må logge inn for å svare
Kantarell
05.06.2019 kl 15:46 7603

Noe nytt fra Boeing?

Noe positivt om Norwegian: JA!
http://www.expansion.com/directivos/2019/06/05/5cf6cb63468aeb48528b466e.html
Redigert 21.01.2021 kl 06:06 Du må logge inn for å svare
Kantarell
16.06.2019 kl 19:06 7241

http://www.expansion.com/empresas/transporte/2019/06/16/5d0623d3e5fdea55348b45e2.html

China Southern Airlines, China Eastern Airlines og Air China har bedt produsenten kompensasjon for suspensjonen av disse flyene. Forbundet for lufttransport i Kina (CATA) anslår tapene ved å forlate 737 MAX i land i 4.000 millioner yuan (517 millioner euro) innen utgangen av juni. Dette landet har den største flåten av fly av modellen, med totalt 96.

18 fly tilsvarer 18,75% av 517 milioner euro = 96,93 millioner euro

Om jeg beregner riktig vil da Nas kunne kreve allerede 969 millioner kroner på slutten av juni.
969/4 (mars, april, mai, juin) = 242,3 millioner per måned.

Med tanke på det Kina krever av Boeing. Vil nok Nas gjøre det samme beregning: Så mye koster det å ha Max boeing fly på bakken:
13,46 millioner/fly
Redigert 21.01.2021 kl 06:06 Du må logge inn for å svare
Kantarell
22.06.2019 kl 19:00 7380

https://www.tu.no/artikler/avanserte-vaerdata-tikker-inn-i-cockpiten-slik-sparer-norwegian-pilotene-drivstoff-br/467813
Avanserte værdata tikker inn i cockpiten – slik sparer Norwegian-pilotene drivstoff
Redigert 21.01.2021 kl 08:47 Du må logge inn for å svare
kronekursen
22.06.2019 kl 22:00 7232

Forventes godkjent - tidlig midten til sent JULI !!!!
PERFEKT!!!!!

Redigert 21.01.2021 kl 08:47 Du må logge inn for å svare
vestlandsfugl
22.06.2019 kl 22:22 7217

Har du lest artikkelen? CEO i AA sier at de håper å få MAX i trefikk fra 4.9.
I kommentarfeltet er det masse kritiske kommentarer (som spørsmål om det politikk som har forårsaket 2 flystyrt), men les selv!
Tror vi skal vente og se hva som kommer fra luftfartsmyndighetene i land utenfor USA
Redigert 21.01.2021 kl 08:47 Du må logge inn for å svare
kronekursen
22.06.2019 kl 22:44 7218

Selvsagt👍Men det var mye god mat for de som liker å lese mellom linjene og vurdere helhetsbildet. Nærmer seg 👌
Redigert 21.01.2021 kl 08:47 Du må logge inn for å svare
ToffeeMan
22.06.2019 kl 23:13 7170

De garanterer vel fra 4. september da de selger billetter fra denne datoen. CEO håper og tror juli👍 (men mulig jeg leser det jeg ønsker å se)
Redigert 21.01.2021 kl 08:47 Du må logge inn for å svare
kronekursen
22.06.2019 kl 23:33 7173

Ja, det er det CEO mener og tror, men de er avhengig av at andre land også bidrar med fullmakt for godkjenning siden de ikke vil stå alene om avgjørelsen. Jeg har veldig stor tro på at det er ganske mange land som ønsker å bidra med godkjenning da de er veldig avhengig av turisme, business og frakt på langdistanse. Personlig tror jeg også på det som Kjos sa i intervjuet at alt det tekniske er på plass og at det bare er formaliteter igjen, altså politisk. STORE sannsynligheter for at godkjenningen er like rundt hjørnet. Verdens tryggeste fly er straks på vingene igjen*

Redigert 21.01.2021 kl 08:47 Du må logge inn for å svare
Flipper
22.06.2019 kl 23:41 7153

Tok en sjanse, etter emisjon etc. Her blir som jeg håpet på, minst en 5 bagger.

See U @ the bar
Redigert 21.01.2021 kl 08:47 Du må logge inn for å svare
Kantarell
23.06.2019 kl 07:59 6996

http://www.expansion.com/empresas/transporte/2019/06/22/5d0e5135e5fdeab0128b4704.html
Oppsummert:
Boeing har stengt ordre i Paris på 257 fly verdt 38,146 millioner dollar (33,799 millioner), sammenlignet med 673 fly for 98.400 millioner av messen i fjor. (Hvorav 200 er fra IAG)

Ser som Aibus vil dominere markedet i år.
Redigert 21.01.2021 kl 08:47 Du må logge inn for å svare
kronekursen
24.06.2019 kl 21:31 6612

NAS må være den hotteste oppkjøpskandidaten på børs akkurat nå!! Dette blir helt villt!😊😊😊 Håper ikke de selger! ALT har endret seg siden styret ville selge! Nok en gang gjorde JF et godt valg! Han kommer til å tjene mer på NAS ila 1 år enn han har gjort på laks 😂👌
Redigert 21.01.2021 kl 08:47 Du må logge inn for å svare
TomW
24.06.2019 kl 21:40 6597

John Fredriksen har ingen større posisjoner i NAS
Redigert 21.01.2021 kl 08:47 Du må logge inn for å svare
kronekursen
24.06.2019 kl 22:07 6542

Hehe 😂 Du vet hvem garantistene var vel?
Redigert 21.01.2021 kl 08:47 Du må logge inn for å svare
TomW
24.06.2019 kl 22:15 6531

Ja. Jeg vet også at emisjonen ble fulltegnet. Så med andre ord hentet garantistene kun provenyet.
Redigert 21.01.2021 kl 08:47 Du må logge inn for å svare
kronekursen
24.06.2019 kl 22:19 6540

Det blir vel store penger av dette vel? Regner med det blir god gevinst for JF og DB for å stille som garantist, selv om det ble fulltegning og de kun får provenyet?
Redigert 21.01.2021 kl 08:47 Du må logge inn for å svare
TomW
24.06.2019 kl 22:25 6521

Provenyet for emisjonen er utbetalt for lenge siden og er helt frakoblet fra hvordan det måtte gå med Nas fremover.
Så skulle det gå bra med Nas fremover så har nok heller JF gjort et dumt valg og ikke et godt valg som du mener
Redigert 21.01.2021 kl 08:47 Du må logge inn for å svare
kronekursen
24.06.2019 kl 22:29 6516

Svelgte nettopp en kamel 😂👍 Det smakte godt med tanke på at JF ikke får enda mer chash 😊
Redigert 21.01.2021 kl 08:47 Du må logge inn for å svare
ToffeeMan
26.06.2019 kl 16:01 6310

Dette løser seg greit om en måned eller fem. Er det egentlig så viktig for Norwegian å få flyene opp raskest mulig? De klarer seg godt med flyparken de har. Og kompensasjonen fra Boeing blir heftig!
Redigert 21.01.2021 kl 08:47 Du må logge inn for å svare
Kantarell
26.06.2019 kl 16:47 6282

Det stemmer. Det er også godt å vite at erstatning er rettferdig nok til å dekke utgifter.
Anslått "kompensasjon" erstatning per fly/mnd er cirka: 15 millioner kroner. x 5 måneder (mars-juli) = 75x18 fly = 1.350 milliard
Dette må nok være en god prognose for både q3 og q4 ;)
Redigert 21.01.2021 kl 08:47 Du må logge inn for å svare