NAS - BOEING MAX


Betraktning: Hvor mange av dere virkelig tror at FAA skal bruke mer enn 4 uker før at BOING er på rute igjen?

Å betrygge folk at de skal ta seg ekstremt god tid til å forsikre seg at fly er "safe" før de skal tas i bruk igjen er nok meget viktig. Men å ikke bruke MAX-fly i sommer vil nok forårsake mange konkurser i transport-bransjen.

Fyr løs om du har noen tanker..
Redigert 02.06.2019 kl 13:49 Du må logge inn for å svare


Nei da. Dette er en prognose tall som andre selskapet krever i erstatning for tvunget parkering av Boeing. Beregningen angår kun for 18 flyer ganger antall måneder.
Bonne soiree sur Nice!
Flipper
27.06.2019 kl 23:15 5418

Beregningen

er tvilsom, og tatt ut av '' luften ''.

Synd, Norge hadde 4 klare sjanser. Terneren til jentene burde få sparken. Uten teknikk, skal de spille i bredden. De
spilte ved å forsøke å '' brodere '' inn i sentrum '', samtidig som de hadde jenter på begge sider i angrep.

For en gangs skyld gir jeg skylden til trener, og det ikke ofte.

bonne nuit et tout va bien

Les Issambres, Franske Riviera, nesten ikke et vindpust

da er det vanskelig å sove, så litt vin og Mye boblevann, er
et must..... det sier Nyhetene gang på gang, ved enhver
nyhetssending, Fr1. Vann -vann vann vann

Kun halveis i ferien. Må nok be legen om noen B-viatmin tilskudds
piller når hjemme, for lever'n kommer sikkert til å forlange det.

🤣 🌕 😇

Bonnes nouvelles:
Norwegian presenterer trafikktall torsdag, og følger opp med kvartalsrapporten for Q2 allerede påfølgende torsdag.

DNB Markets har estimater på linje med konsensus, og mener dagens kursnivå ser attraktivt ut.

Torsdag sluttet aksjen på 34,99 kroner, hvilket betyr at aksjen er ned 2,29 prosent den siste måneden mens den har falt 64,92 prosent hittil i år.

- Fokus er imidlertid på likviditetssituasjonen og dermed på forhandlingene om et salg av ordrene fra Airbus og utsiktene for refinansiering av obligasjonslånet på 250 millioner euro, skriver DNB Markets i dagens morgenrapport.

Analytikerne minner om at utsatt levering av fly fra Boeing vil redusere inntektene, men reduserer samtidig investorenes bekymring knyttet til det kortsiktige investeringsbehovet.

DNB Markets opererer med en kjøpsanbefaling og et kursmål på 60 kroner.

For at kursmålet skal innfris, må aksjen stige 71,48 prosent fra dagens nivå.

Les Issambres, pas tres loin de St-Raphael. Que du bonheur. J arrive sur Nice le 8 juillet (nas fly). Un petit appart a Nice et une maison-piscine sur Cabris. J y restairais seullement quelques jours, avant de rejoindre mon autre appart sur Marseille ;) Que la vie est belle en France ;)

Norwegian-analytiker: - Dagens kurs er attraktiv!
https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2019/06/Norwegian-analytiker-Dagens-kurs-er-attraktiv?r=refresh
- Vi ser betydelig risiko for at Norwegian vil få likviditetsproblemer, skriver annet meglerhus.

ABG Sundal Collier har en salgsanbefaling på aksjen med et kursmål på 30 kroner. DNB Markets på sin side har en kjøpsanbefaling med et kursmål på 60 kroner.

Siden begge meglerhusene er uenige kan man se på Pareto med en kjøpsanbefaling med et kursmål på 100 kroner.
30+60+100= 190/3=63,4 (-+10%). Etter Q2 kan kurset variere mellom 56 og 70 kroner i beste fall.
I verste fall vil den da falle under 30 (Selv om alle vet at Nas vil få penger tilbake fra Boeing i Q3 og BK har allerede beregnet -500 millioner kroner i Q1).

God helg!
03.07.2019 kl 09:16 4879

Blir spennende å se hva som skjer når de kan leveres. Da vil vel plutselig mange nye fly leveres ganske raskt vil jeg tro.

Gleder meg til å lese trafikktall for juni 2019.
37,3 kroner per aksje er fortsatt billig )
tinvest
03.07.2019 kl 17:24 4803

Ja det er rasbillig!! Og fortsatt enormt mye short som må dekkes inn..

Boeing betaler 100 millioner dollar til etterlatte
Det skriver selskapet i en melding. Utbetalingen skjer etter ulykkene i Etiopia og Indonesia.

Pengene skal gå til blant annet utdanning og levekostnader til familiene, skriver selskapet.

– Boeing er veldig lei oss for tap av liv i begge disse ulykkene og dødsfallene vil fortsette å tynge våre hjerter og hoder i årene som kommer, sier Dennis Muilenburg, styreformann og administrerende direktør.

Begge ulykkene skjedde med Boiengs 737 Max som siden har blitt satt på bakken. Totalt døde 346 personer i de to ulykkene.

2,5 millioner kroner / pers. Livet er ikke verdt så mye!

Det er vel en gjennomsnittlig livsforsikrings policy i Norge sånn ca. Så jeg vil jo ikke si at det var så lite...
På den andre side, det kan sikkert saksøkes for mer og det er ikke meg i mot at de etterlatte får så det monner.

Det er vel allerede opprettet søksmål, så dette hjelper jo på i tillegg da. Ikke tvil om at Boeing gjør det av egeninteresse, men hvem handler ikke utifra egeninteresse? Det er likevel en frivillig handling som kommer ofrene til gode.

Norwegians trafikktall for juni viser at nesten 3,5 millioner passasjerer valgte å fly med selskapet denne måneden. Enhetsinntektene er opp 10 prosent sammenliknet med samme måned i fjor.

Totalt 3 475 337 passasjerer fløy med selskapet denne måneden, 21 948 færre enn på samme tid i 2018. Den totale trafikken (RPK) økte med syv prosent og kapasiteten (ASK) med fem prosent. Fyllingsgraden var på 91,5 prosent, opp ett prosentpoeng.

- Trafikktallene viser noe færre passasjerer i juni i år enn i fjor. På langdistanserutene er antall reisende betydelig høyere, mens nedgangen kommer på kortdistanserutene hvor vi har 18 Boeing 737 MAX på bakken samt redusert charterkapasitet. I juni har vi fått inn enda en Boeing 787 Dreamliner i flåten som nå består av 36 nye, mer drivstoffeffektive langdistansefly. Strategien om å gå fra vekst til lønnsomhet ligger fast og enhetsinntektene er nå 10 prosent høyere enn vi rapporterte på samme tid i fjor, noe jeg er godt tilfreds med, sier konsernsjef i Norwegian Bjørn Kjos.

Norwegian gjennomførte 99,4 prosent av de planlagte flygningene i juni. Punktligheten var på 70,9 prosent (uendret fra samme tid i 2018). Punktligheten denne måneden påvirkes negativt av at selskapet har 18 Boeing 737 MAX på bakken og dermed benytter mer innleiefly enn normalt.

Norwegian fikk levert én fabrikkny 787 Dreamliner i juni.

"Problemer med Boeing-Max gir tap for American Airlines
American Airlines venter å få en redusert resultat før skatt i andre kvartal på rundt 185 millioner dollar, etter selskaper har måttet kansellere rundt 7.800 flyvninger som følge av Boeings Max-problemer, opplyser selskapet onsdag.

Tilgjengelig sete-miles var i andre kvartal rundt 1,1 milliarder lavere som følge av kanselleringene, og er ventet å komme inn på 72,3 milliarder.

Selskapet venter nå at inntekt pr tilgjengelige sete-mile vil stige med 3 til 4 prosent i kvartalet, mot tidligere guiding på 1 til 3 prosent, grunnet høyere fyllingsgrad av operative fly, opplyses det."

Spennende i morgen ;) Når kommer tallene or Q2?

07.00, pressekonferanse 08.30

"Eric Lindblad, ansvarlig for Boeing 737 Max-programmet og fabrikken, Eric Lindblad, går av med pensjon etter mindre enn et år som leder av avdelingen, skriver Dow Jones Newswires.
Boeing uttalte at Lindblads pensjonering ikke var en konsekvens av de to flyulykkene som til sammen kostet 346 menneskeliv.
Lindblad tiltrådte stillingen i august 2018, rundt samme tid som Boeing slet med for sene leveranser av blant annet motorer og andre komponenter til bygging av fly. Han ledet produksjonen og leveransen av 737 Max, og hadde ansvaret for fabrikken samt en gruppe på over 12.000 ansatte.
Han vil bli erstattet av Mark Jenks som visepresident for den store Boeing-fabrikken utenfor Seattle i Renton i Washington, uttalte Boeing torsdag. Fabrikken produserer Max-flyene.
Ifølge Boeings nettsider har han vært ansatt hos Boeing siden 1988 som ingeniør, og siden steget i gradene, som blant annet ansvarlig for 77X-programmet, hvor han blant annet hadde ansvaret for design og utvikling."

Hevder 737-Max flyforbud kan strekke seg inn i 2020
Flere FAA-ingeniører og regulatorer har utvidet sine sikkerhetsanalyser og dekker en voksende liste med problemer på Max-flyene, og er usannsynlig å kunne bli godkjent som flydyktig før januar 2020, skriver Wall Street Journal søndag.

– Situasjonen forblir flytende, ingen fast tidslinje er etablert, og Boeing må fortsatt tilfredsstille amerikanske regulatorer. Under det siste oppgitte scenarioet forventes den globale Max-flåten å komme tilbake i luften januar 2020, skriver Wall Street Journal og viser til FAA-kilder og pilotforbundsledere.

American Airlines meldte søndag at de vil utvider kanselleringer for Max til 2. november, fra tidligere 3. september. Selskapet vil kansellere rundt 115 flyreiser daglig.

Fredag ble det kjent at også United Airlines utvider kanselleringene til 3. november, en måned lenger enn tidligere planlagt.

Det er skuffende, men det er vel få flyselskap som har taklet dette bedre enn Norwegian.
ombt
15.07.2019 kl 08:35 3601

Dette burde NAS ikkje ha store problemar med å takle. Det er sommaren som er kritisk i forhold til å ha fleire fly.
pedro1
15.07.2019 kl 08:45 3558

At det kan være Max’en som gjør den finansielle situasjonen i NAS bedre er nesten komisk. Utad må ledelsen være forbannet og såret iforhold til erstatning....men det er to sider her.

https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2019/07/737-Max-ventes-tilbake-sent-2019
737 Max ventes tilbake sent 2019
Ryanair forventer at Boeings 737 Max-fly vil returnere til drift innen 2019 er over, dette fremgår av en melding tirsdag

Erstatning vil det bli uansett. Nas vil nok klare seg bra i fremtiden, men hvem blir de nye eiere vet man ikke ennå. Vi står nok foran tidenes short skvis om det blir salg. Om det blir JV er det bare å laste opp enda flere aksjer.
solb
16.07.2019 kl 09:22 3414

Hvorfor ikke laste opp uansett? He,he. Robotene kjemper om trader-aksjene nå.

Kjøpe billig selge dyrt!

Interessant fra Wall Street i kveld:
«Dagens vinner var Boeing som klatret 1,83 prosent. Noe av årsaken kan være United Airlines god resultatrapport som viste at bortfallet av 737 Max-flyene ikke påvirket resultatet altfor negativt.»

Hentet fra en artikkel på Hegnar.
Redigert 17.07.2019 kl 22:44 Du må logge inn for å svare
lypeders
19.07.2019 kl 01:53 2803

Dette var mye bedre enn forventet, synes synd på de som solgte i går 😊

Finanspressen støtter oppunder shorterne. Dere har de på laget av en eller annen merkelig årsak. Tror imidlertid at det ikke har det ringeste å si; NAS handles som vanlig, litt opp og litt ned.

Inntil ...
SomSa
30.07.2019 kl 13:17 2127


30. juli 2019
Tidligere Boeing-sjef vil ikke la familien fly med Max-flyene
De skal ikke fly Max. Det er skremmende å se en så stor hendelse inntreffe fordi systemet ikke fungerte skikkelig, sier Adam Dickson som i 30 år arbeidet for Boeing, og ledet et team av ingeniører som jobbet med 737 Max.
Den tidligere Boeing-sjefen sier til BBC at teamet opplevde et konstant press for å holde kostnadene nede. Han forteller at det var manglende ressurser for å få til å gjøre jobben skikkelig.

https://www.abcnyheter.no/penger/naeringsliv/2019/07/30/195597953/tidligere-boeing-sjef-vil-ikke-la-familien-fly-med-max-flyene
lektor79
30.07.2019 kl 13:43 2007

Intet nytt. Vi vet alt dette.

Tenker det kan være gode nyheter for NAS. Mulig flyene aldri kommer i lufta. Da har ikke NAS noen forpliktelser og selskapet blir enn mer interessant for andre flyselskaper som trenger flere fly.

Å se hva kostnad for Boeing blir nå? Her har liv gått tapt da jobben ikke gjort ordentlig for å spare, forferdelig, håper Norwegian kan canselere Boeing å kjøpe annet fly
solb
30.07.2019 kl 22:38 1623

Kanskje ikke helt tilfeldig at kursen på Boeing gikk i været i kveld?
´´FAA hopes global regulators simultaneously approve Boeing 737 MAX to fly again´´

Hvordan vil Boeing regningen påvirke trafikktall for juli19?
Det forventes nok en byks til 50 den 7 august skal man tro focus2019 strategien?