NAS - BOEING MAX

Kantarell
NAS 23.05.2019 kl 16:35 38116

Betraktning: Hvor mange av dere virkelig tror at FAA skal bruke mer enn 4 uker før at BOING er på rute igjen?

Å betrygge folk at de skal ta seg ekstremt god tid til å forsikre seg at fly er "safe" før de skal tas i bruk igjen er nok meget viktig. Men å ikke bruke MAX-fly i sommer vil nok forårsake mange konkurser i transport-bransjen.

Fyr løs om du har noen tanker..
Redigert 21.01.2021 kl 08:47 Du må logge inn for å svare
ToffeeMan
18.08.2019 kl 18:30 2384

Boeing’s chief executive Dennis Muilenburg har sagt nå i helga at de håper Max er på vingene i oktober. Alt i orden før juletrafikken da😎
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
Kantarell
15.08.2019 kl 17:31 2589

Mulig Lion har fått en bedre avtale også ;) Ja, det lover bra dette!
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
Ypsilon 7
15.08.2019 kl 15:57 2717

MAX meningene ser ut til å få andre toner. Dette antatt fordi MAX flyene kommer til å bli de sikreste som en kan fly med ... ?
https://www.hangar.no/ville-kansellere-max-bestillingen-etter-dodsulykken-na-endrer-de-seg-og-onsker-flere-slike-fly/
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.08.2019 kl 11:32 3129

Til himmels snart
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
Ypsilon 7
05.08.2019 kl 07:49 3432

https://check-in.dk/iag-oensker-max-fly-et-aar-foer-tiden/

MAX blir max igjen.
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
Kantarell
01.08.2019 kl 09:39 5153

Hvordan vil Boeing regningen påvirke trafikktall for juli19?
Det forventes nok en byks til 50 den 7 august skal man tro focus2019 strategien?
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
solb
30.07.2019 kl 22:38 5564

Kanskje ikke helt tilfeldig at kursen på Boeing gikk i været i kveld?
´´FAA hopes global regulators simultaneously approve Boeing 737 MAX to fly again´´
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
skywalker2019
30.07.2019 kl 18:45 5731

Å se hva kostnad for Boeing blir nå? Her har liv gått tapt da jobben ikke gjort ordentlig for å spare, forferdelig, håper Norwegian kan canselere Boeing å kjøpe annet fly
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
Investor 33
30.07.2019 kl 14:04 5908

Tenker det kan være gode nyheter for NAS. Mulig flyene aldri kommer i lufta. Da har ikke NAS noen forpliktelser og selskapet blir enn mer interessant for andre flyselskaper som trenger flere fly.
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.07.2019 kl 13:43 5948

Intet nytt. Vi vet alt dette.
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
SomSa
30.07.2019 kl 13:17 6067


30. juli 2019
Tidligere Boeing-sjef vil ikke la familien fly med Max-flyene
De skal ikke fly Max. Det er skremmende å se en så stor hendelse inntreffe fordi systemet ikke fungerte skikkelig, sier Adam Dickson som i 30 år arbeidet for Boeing, og ledet et team av ingeniører som jobbet med 737 Max.
Den tidligere Boeing-sjefen sier til BBC at teamet opplevde et konstant press for å holde kostnadene nede. Han forteller at det var manglende ressurser for å få til å gjøre jobben skikkelig.

https://www.abcnyheter.no/penger/naeringsliv/2019/07/30/195597953/tidligere-boeing-sjef-vil-ikke-la-familien-fly-med-max-flyene
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
Ypsilon 7
24.07.2019 kl 14:03 6437

Finanspressen støtter oppunder shorterne. Dere har de på laget av en eller annen merkelig årsak. Tror imidlertid at det ikke har det ringeste å si; NAS handles som vanlig, litt opp og litt ned.

Inntil ...
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
lypeders
19.07.2019 kl 01:53 6742

Dette var mye bedre enn forventet, synes synd på de som solgte i går 😊
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
Ypsilon 7
17.07.2019 kl 22:43 7103

Interessant fra Wall Street i kveld:
«Dagens vinner var Boeing som klatret 1,83 prosent. Noe av årsaken kan være United Airlines god resultatrapport som viste at bortfallet av 737 Max-flyene ikke påvirket resultatet altfor negativt.»

Hentet fra en artikkel på Hegnar.
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
Kantarell
16.07.2019 kl 09:34 7308

Kjøpe billig selge dyrt!
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
solb
16.07.2019 kl 09:22 7352

Hvorfor ikke laste opp uansett? He,he. Robotene kjemper om trader-aksjene nå.
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
Kantarell
16.07.2019 kl 09:18 7367

Erstatning vil det bli uansett. Nas vil nok klare seg bra i fremtiden, men hvem blir de nye eiere vet man ikke ennå. Vi står nok foran tidenes short skvis om det blir salg. Om det blir JV er det bare å laste opp enda flere aksjer.
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
Kantarell
16.07.2019 kl 09:12 7386

https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2019/07/737-Max-ventes-tilbake-sent-2019
737 Max ventes tilbake sent 2019
Ryanair forventer at Boeings 737 Max-fly vil returnere til drift innen 2019 er over, dette fremgår av en melding tirsdag
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
pedro1
15.07.2019 kl 08:45 7497

At det kan være Max’en som gjør den finansielle situasjonen i NAS bedre er nesten komisk. Utad må ledelsen være forbannet og såret iforhold til erstatning....men det er to sider her.
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
ombt
15.07.2019 kl 08:35 7539

Dette burde NAS ikkje ha store problemar med å takle. Det er sommaren som er kritisk i forhold til å ha fleire fly.
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
ToffeeMan
15.07.2019 kl 08:21 7585

Det er skuffende, men det er vel få flyselskap som har taklet dette bedre enn Norwegian.
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
Kantarell
15.07.2019 kl 08:14 7614

Hevder 737-Max flyforbud kan strekke seg inn i 2020
Flere FAA-ingeniører og regulatorer har utvidet sine sikkerhetsanalyser og dekker en voksende liste med problemer på Max-flyene, og er usannsynlig å kunne bli godkjent som flydyktig før januar 2020, skriver Wall Street Journal søndag.

– Situasjonen forblir flytende, ingen fast tidslinje er etablert, og Boeing må fortsatt tilfredsstille amerikanske regulatorer. Under det siste oppgitte scenarioet forventes den globale Max-flåten å komme tilbake i luften januar 2020, skriver Wall Street Journal og viser til FAA-kilder og pilotforbundsledere.

American Airlines meldte søndag at de vil utvider kanselleringer for Max til 2. november, fra tidligere 3. september. Selskapet vil kansellere rundt 115 flyreiser daglig.

Fredag ble det kjent at også United Airlines utvider kanselleringene til 3. november, en måned lenger enn tidligere planlagt.
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
Kantarell
12.07.2019 kl 07:07 7769

"Eric Lindblad, ansvarlig for Boeing 737 Max-programmet og fabrikken, Eric Lindblad, går av med pensjon etter mindre enn et år som leder av avdelingen, skriver Dow Jones Newswires.
Boeing uttalte at Lindblads pensjonering ikke var en konsekvens av de to flyulykkene som til sammen kostet 346 menneskeliv.
Lindblad tiltrådte stillingen i august 2018, rundt samme tid som Boeing slet med for sene leveranser av blant annet motorer og andre komponenter til bygging av fly. Han ledet produksjonen og leveransen av 737 Max, og hadde ansvaret for fabrikken samt en gruppe på over 12.000 ansatte.
Han vil bli erstattet av Mark Jenks som visepresident for den store Boeing-fabrikken utenfor Seattle i Renton i Washington, uttalte Boeing torsdag. Fabrikken produserer Max-flyene.
Ifølge Boeings nettsider har han vært ansatt hos Boeing siden 1988 som ingeniør, og siden steget i gradene, som blant annet ansvarlig for 77X-programmet, hvor han blant annet hadde ansvaret for design og utvikling."
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
Kantarell
10.07.2019 kl 18:13 7912

Takk!
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
Kantarell
10.07.2019 kl 18:08 7926

"Problemer med Boeing-Max gir tap for American Airlines
American Airlines venter å få en redusert resultat før skatt i andre kvartal på rundt 185 millioner dollar, etter selskaper har måttet kansellere rundt 7.800 flyvninger som følge av Boeings Max-problemer, opplyser selskapet onsdag.

Tilgjengelig sete-miles var i andre kvartal rundt 1,1 milliarder lavere som følge av kanselleringene, og er ventet å komme inn på 72,3 milliarder.

Selskapet venter nå at inntekt pr tilgjengelige sete-mile vil stige med 3 til 4 prosent i kvartalet, mot tidligere guiding på 1 til 3 prosent, grunnet høyere fyllingsgrad av operative fly, opplyses det."

Spennende i morgen ;) Når kommer tallene or Q2?
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
Kantarell
04.07.2019 kl 08:04 8301

Norwegians trafikktall for juni viser at nesten 3,5 millioner passasjerer valgte å fly med selskapet denne måneden. Enhetsinntektene er opp 10 prosent sammenliknet med samme måned i fjor.

Totalt 3 475 337 passasjerer fløy med selskapet denne måneden, 21 948 færre enn på samme tid i 2018. Den totale trafikken (RPK) økte med syv prosent og kapasiteten (ASK) med fem prosent. Fyllingsgraden var på 91,5 prosent, opp ett prosentpoeng.

- Trafikktallene viser noe færre passasjerer i juni i år enn i fjor. På langdistanserutene er antall reisende betydelig høyere, mens nedgangen kommer på kortdistanserutene hvor vi har 18 Boeing 737 MAX på bakken samt redusert charterkapasitet. I juni har vi fått inn enda en Boeing 787 Dreamliner i flåten som nå består av 36 nye, mer drivstoffeffektive langdistansefly. Strategien om å gå fra vekst til lønnsomhet ligger fast og enhetsinntektene er nå 10 prosent høyere enn vi rapporterte på samme tid i fjor, noe jeg er godt tilfreds med, sier konsernsjef i Norwegian Bjørn Kjos.

Norwegian gjennomførte 99,4 prosent av de planlagte flygningene i juni. Punktligheten var på 70,9 prosent (uendret fra samme tid i 2018). Punktligheten denne måneden påvirkes negativt av at selskapet har 18 Boeing 737 MAX på bakken og dermed benytter mer innleiefly enn normalt.

Norwegian fikk levert én fabrikkny 787 Dreamliner i juni.
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
Restplassno
03.07.2019 kl 21:36 8407

Det er vel allerede opprettet søksmål, så dette hjelper jo på i tillegg da. Ikke tvil om at Boeing gjør det av egeninteresse, men hvem handler ikke utifra egeninteresse? Det er likevel en frivillig handling som kommer ofrene til gode.
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
Leoparden1
03.07.2019 kl 20:45 8510

Det er vel en gjennomsnittlig livsforsikrings policy i Norge sånn ca. Så jeg vil jo ikke si at det var så lite...
På den andre side, det kan sikkert saksøkes for mer og det er ikke meg i mot at de etterlatte får så det monner.
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
Kantarell
03.07.2019 kl 20:09 8577

2,5 millioner kroner / pers. Livet er ikke verdt så mye!
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
Kantarell
03.07.2019 kl 20:07 8583

Boeing betaler 100 millioner dollar til etterlatte
Det skriver selskapet i en melding. Utbetalingen skjer etter ulykkene i Etiopia og Indonesia.

Pengene skal gå til blant annet utdanning og levekostnader til familiene, skriver selskapet.

– Boeing er veldig lei oss for tap av liv i begge disse ulykkene og dødsfallene vil fortsette å tynge våre hjerter og hoder i årene som kommer, sier Dennis Muilenburg, styreformann og administrerende direktør.

Begge ulykkene skjedde med Boiengs 737 Max som siden har blitt satt på bakken. Totalt døde 346 personer i de to ulykkene.
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare