Stockholm: Voldsom økning i ran av barn og unge

Slettet bruker
23.05.2019 kl 18:45 159

I løpet av de fire første månedene i år ble 62 personran rapportert i politiområdet Globen i Stockholm – sammenlignet med 37 i samme periode i fjor, skriver lokalavisen Mitti Stockholm.

Rektor ved den lokale skolen anbefaler barna å gå hjem fra skolen sammen. Og politiet anbefaler at barna legger igjen dyre klær hjemme, og vektlegger at det er de sosioøkonomiske forskjellene i samfunnet som angivelig er årsaken til at disse forbrytelsene øker.

– Det handler om unge mennesker som raner andre unge mennesker, sier polititalsmann Hampus Johannesson til Mitti Stockholm.

Viktig å anmelde

Ifølge politiet i Farsta er det et problem at foreldrene ikke rapporterer til politiet når barna blir ranet, av frykt for at barnet vil bli utsatt for hevn. Politiet sier at de forstår frykten, men at det er en feil beslutning. Stillhetskulturen er kontraproduktiv, mener de.

– Jeg har full respekt for å være redd, men som foreldre tror jeg at man bør jobbe for å få barna til å rapportere. Det er en veldig viktig melding. Ellers sender vi signaler til barna om at de andre vinner, sier en polititjenestemann til lokalavisen.

Han legger til at unge mennesker ofte blir ranet for dyre vinterjakker og mobiltelefoner.

– Hvis en 12 år gammel har en jakke som koster kr 7000, er det et problem. Jo dyrere gjenstandene er og jo større forskjellene er i samfunnet, jo større incitament er det så klart for å rane.

https://resett.no/2019/05/23/stockholm-voldsom-okning-i-ran-av-barn-og-unge/
Slettet bruker
23.05.2019 kl 19:31 150

De bør bevæpne seg. De svenske ungdommene. Blir jeg selv ranet eller utsatt for lommetyveri en gang til så blir det fast bevæpning gett. Slik er reglene.
atnorhe
23.05.2019 kl 18:57 153

–" Jeg har full respekt for å være redd, men som foreldre tror jeg at man bør jobbe for å få barna til å rapportere. Det er en veldig viktig melding. Ellers sender vi signaler til barna om at de andre vinner, sier en polititjenestemann til lokalavisen."

Politiet mener at foreldrene bør sjanse på at barna blir skambanket av en jalla-.gjeng for at politiet skal slippe å oppsøke muslimske kvarterer og leite etter tyvegods?