$ 1 USD = NOK 8.76

Slettet bruker
23.05.2019 kl 21:00 732

+ transaksjon avgift
stem prisen ned
#Gule priser er det enkleste
Slettet bruker
24.05.2019 kl 07:51 661

At Norges Bank liker svak norsk krone slik Mentor sier mener jeg er veldig feil. Jeg har det inntrykket at Norges Bank ikke skal mene noe spesielt om dette i det hele tatt, men derimot ha en stabil retning over tid som dannes ved å hele tiden se det totale store bildet.

Norge driver i stor grad både med import og eksport, og om dette handles i utenlandsk valuta, gjerne USD men også mye EUR og andre, vil det påvirke Norge og norsk arbeidsliv direkte. Derfor bør Norges bank opptre nøkternt og stabilt, selv om noen sikkert har sin egen agenda og ønsker å mene noe om deres rolle og evt. påvirkning.
Jeg mener det er de brå eller uforutsette kursendringene som kan være vanskelige, det er lettere å se sammenhenger over tid når parametre endres sakte eller i tråd med forventninger.
Redigert 24.05.2019 kl 07:53 Du må logge inn for å svare
MarkusP
23.05.2019 kl 23:50 680

Før valget i 2016 ble vi stadig vekk advart om hvordan Trump ville kjøre USAs økonomi i grøfta om han skulle bli president.
Ikke ulikt det Frp angivelig skulle gjøre med norsk økonomi om de kom i regjeringsposisjon.......

Slettet bruker
23.05.2019 kl 23:04 686

Men når du veksler aksjegevinsten målt i Bolivar tilbake til kroner, hvor mye har du tjent da?

Og hvor mye har de norske boligprisene steget de siste fem årene målt i dollar?
Slettet bruker
23.05.2019 kl 22:59 689

1 krone pr stk
Hva er oljefondet verdt da?

Jeg hører alltid på deg, og takker for gevinsten som jeg satt inn i Venesuela børsen +18000%.
Du må høre på deg selv, det gjorde jeg og er fornøyd.
Slettet bruker
23.05.2019 kl 22:53 694

At norske kroner burde være langt sterkere har diverse norske valutaeksperter uttalt ihvertfall siden dollaren kostet 6 kroner. Krona har svekket seg 45% siden da.

Jeg tror det er vanskelig å se bjelken i eget øye, kanskje spesielt når man har blitt grundig indoktrinert med at man er verdens rikeste, flinkeste, og smarteste.

USD er verdens reservevaluta som alle råvarer handles i, og som alle finansielle transaksjoner over landegrensene må innom. Den norske krona er dessverre helt uvesentlig internasjonalt, og derfor styrker også dollaren seg ved markedsuro mens krona svekkes. Det tragiske er at det ikke er noen markedsuro nå og krona er langt svakere nå enn den var på det svakeste under krakket i 08-09. Dollaren toppet ut på ca 7,3 i 09’. Og den gangen var mangelen på dollar så stor at hvis ikke Fed hadde reddet det europeiske banksystemet ved å tilføre dollarlikviditet så hadde hele banksystemet i Europa kollapset.

En ting som ikke nevnes i norske finansmedier er at den kraftige boligprisveksten pågikk samtidig som krona stupte. Eiendom er en realverdi. Det blir litt som børsen i Venezuela som har steget 18.000 prosent på kort tid...

Vi synes krona er svak nå, men hvis børsen krakker over litt tid, hvor mye vil en dollar koste da?

PS: da dollaren stod i 6 skrev jeg en del om kommende dollarrally, jeg anbefalte amerikanske indeksfond uten valutasikring. Synd jeg ikke hørte på meg selv og gikk all in med gearing...
Redigert 23.05.2019 kl 22:57 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.05.2019 kl 22:25 702

Helt enig i at svak norsk krone går på tilliten til den norske regjeringen. Utlandet ser det som negativt at veksten er lav, mens inflasjonen er skyhøy (er jo et resultat av svak krone) Det brukes mye penger uten at det får mye effekt. En annen ting er utlendingene som sender penger hjem. Både syrere og polakker, russere gjør det. Veksler til US dollars Det er kapital som blir borte for godt fra Norge. Dette er ikke små summer nå. NB liker svak norsk krone. Da sikres arbeidsplasser og oljefondet og alle blir happy. Norske kroner handles ofte synkront med valuta i fremvoksende økonomier. Svenske kroner er også svake. Når det er utrolig (er ofte det) svekkes disse valutaene og også norske kroner. Har de stor økonomiske spørsmålene og underliggende problemene blitt feiet under teppe i form av gigantiske utenlandslån i USA og EU. Det er ikke overskudd der.

Norske kroner burde vært langt sterke mht. vår utenlandsgjeld, oljeprisen og generelle økonomi. Utlandet vedder på at noe går galt. Er det boligprisene?
Redigert 23.05.2019 kl 22:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.05.2019 kl 22:09 710

La oss håpe fanklubben til Hillary har sittet short amerikanske indekser med gearing siden hun tapte valget. Med valutatap på toppen.
Slettet bruker
23.05.2019 kl 22:06 714

Det forteller deg alt du trenger å vite om markedets tiltro til politikken i «verdens rikeste land».

VS

Markedets tillit til den oransje, forvokste, feite og senile skrikerungen med de små hendene og orangutangsveisen i det hvite hus.