Panoro - står foran en helt voldsom kursoppgang!

JabaJaba
PEN 24.05.2019 kl 13:15 34352

Sjelden har jeg lest mer sprøyt fra folk som bare sprer møkk for å være negative, og fra folk som åpenbart ikke skjønner bak frem på et regnskap.
Det er ingen vits å gå igjennom alt tullet som står i den andre tråden. Om skatt, hedging, kontantstrøm osv. Det er bare tull!

Et par ting vil jeg allikevel si noe om. Skatten i kvartalet var ikke det tallet som står i regnskapet. Tallet i regnskapet inkluderer en skatt de ikke betaler. Pga regnskapsregler så må Panoro føre statens offtake som en inntekt i regnskapet (other income) som er 2.442millUSD. Denne inntekten som de er pålagt å føre må deretter trekkes ut som skatt på bunnen. Derfor ser det ut som de har 5.051millUSD i skattekostnad, nå realiteten er at de har 5.051millUSD minus 2.442 millUSD = 2.609 millUSD som skatt i kvartalet. Denne skatten er i sin helhet til Tunisia. Skatten de betaler i Gabon vil pga regnskapsregler være trukket ut på toppen som betyr at i Panoros regnskap vil deres skatt i Gabon allerede være fratrukket i selskapets EBIT. Det som anføres i den andre tråden er helt uinteressant i praksis. Det som derimot er interessant er at Panoro sitter igjen med 22-24 USD i netto profitt per fat de produserer i Tunisia! Smak på den! Dette er superlønnsom olje.

Når det gjelder hedgen. Dette var påkrevd av banken når de kjøpte OMV sitt TPS-asset. Fremover vil hedgen ikke gi noen effekt når oljeprisen er på disse nivåene. Panoro kommer ikke til å øke noen hedger, og selskapets voksende produksjon vil være uhedget. Relativt uinteressant også, fordi dette er helt normalt i de aller fleste oljeselskap.

Panoro sin kontantstrøm er preget av at de ikke fikk betalt for siste lifting før kvartalet var ferdig. Dette dukker da opp i neste kvartalstall. Også har de forhåndsplassert pengene for Salloum West boringen i Tunisia som en del av fornyelsesavtalen for leteblokken de overtak av DNO. Også uinteressant.

Resultatene var veldig gode, og viser at oppkjøpet i Tunisia var fantastisk bra. De kjøpte selskapet veldig billig av OMV, og allerede så er produksjonen der på full fart på vei oppover. Noe som ikke er det normale og det er en fantastisk nyhet at TPS som produserte 4000 fat per dag når Panoro kjøpte seg inn, i år vil nå 5000 fat per dag. Resultatene fra Gabon er veldig gode, med sterk produksjon over forventing og stigende reserver. BWO oppgraderte reservene i hele blokken fra 70 til 80 millioner fat.

Panoro prises nå på en veldig stor rabatt. De to analytikerne som følger aksjen har hevet sine kursmål til 25 og 32 kroner per aksje. Panoro sin produksjon står foran en eksplosiv økning med tilkobling av nye brønner i Tortue i Gabon, deretter Ruche området i Gabon, og Sallom/Sallom West i Tunisia. i tillegg kommer det mange letebrønner. Bare den stigende produksjonen som kan gå til 5000-6000 fat per dag neste år og 7000-8000 fat i 2021, vil løfte børsverdien av Panoro til 50-80 kroner per aksje. Det er veldig realistisk. Hvis de formodentlig skulle finne mer olje på sine nye boringer som Hibiscus, Prospekt B osv eller nye ting i Tunisia, så er potensialet langt over dette. Selskapets kontantstrøm er i kraftig vekst.

Aje prises til null av analytikerne. Og det er helt riktig. Er helt uinteressert i Aje. Det beste hadde vært å avvikle hele feltet.

Grinebitere og de som sprer feil info vil sikkert angripe dette innlegget. Bryr meg ikke. Vi kan se om 3 og 6 måneder og vurdere resultatet. Aksjen er en helt eventyrlig mulighet på disse nivåene.

Jeg er aksjonær og kjøpte flere aksjer idag.
Lykke til!
Redigert 21.01.2021 kl 05:56 Du må logge inn for å svare
bakeren74
03.06.2019 kl 10:09 7921

Må si at jeg synes PEN holder seg ganske bra i dag med tanke på oppgangen fra fredag og nedgangen i oljepris de siste dagene.

Et godt styrketegn for meg må jeg si. Så for meg et realt minikrakk på 10-12 % i dag jeg.
Redigert 21.01.2021 kl 05:56 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.06.2019 kl 12:21 7828

Vi er i juni og oppstart av boreoperasjoner og Fase 2 i feltutviklingen på Tortue nærmer seg med stormskritt. Satser på nye funn + at jeg tipper produksjonen på Dussafu blir doblet til 25K fat/dag.
Redigert 21.01.2021 kl 05:56 Du må logge inn for å svare
JUICEitUP
03.06.2019 kl 12:35 7789

Re vibro

Jeg tror også at produksjonen ved ferdigstillelse av 4 nye prod. brønner utgjør totalt minst 25 K. Veldig gode reservoar egenskaper på eksisterende brønner tilsier mindre decline enn tidligere antatt så hvis vi sier 11.500 når alle de 4 nye brønnene er koblet på er vi sikkert ikke så langt unna. Det betyr at 4 brønner må produsere 13.500 fat. Det betyr ca. 3.400 fat pr. brønn. Det tror jeg er veldig konservativt. Med tanke på at de to andre brønnene produserte 12.500 som maks, altså mer enn 6K fat hver er det ikke urimelig å anta en snitt produksjon pr. brønn på 5.000 fat. Da snakker vi om ca. 30.000 fat. Hvis dette viser seg å stemme blir det fyr i teltet.
Redigert 21.01.2021 kl 05:56 Du må logge inn for å svare
Spitzer
03.06.2019 kl 13:32 7702

Gamba-brønnen produserer best, var vel ca 7500 boed og Dentale-brønnen ca 5000 boed.
Nå skal det borres 1 ny brønn i Dentale og 3 nye brønner i Gamba. Nye brønner vil trolig påvirke produksjonen fra eksisterende brønner slik at disse blir tatt ned litt vs slik de produserer i dag. Skal vi tippe 3500 - 4000 boed pr Dentalebrønn og ca 4000-4500 boed pr Gamba-brønn. Det gir en samlet produksjon på 23000 - 26000 boed.
Redigert 21.01.2021 kl 05:56 Du må logge inn for å svare
gunnarius
03.06.2019 kl 13:59 7639

Tror at de fleste oljeaksjene i forkant og allerede nedgang, er noe av årsaken til at disse holder seg rimelig bra, til tross en tier ned (oljepris) i løpet av kort tid.

Dersom busisness as usual, kan trolig IPO BW Energy og at det stunder mot sommer og kanskje noe ifm. Aje være hva som skal til for at BWO og PEN forsvares lagt i skuffen en drøy måneds tid. For uten vesentlig oppgang i oljeprisen på kort tid eller OPEC+ neste møte, så skjer trolig lite før folk har dratt på sommerferie. Kanskje like så greit, så slipper man å stirre seg blind på skjermen flere ganger til dagen. Mye annet å bruke tiden på.
Redigert 21.01.2021 kl 05:56 Du må logge inn for å svare
Davinci_me
05.06.2019 kl 07:53 7344

I tillegg kan det komme meldinger rundt videre planer for AJE evt bud på assets samt melding om Tullow buy back og penger til Pen for dette (40-60 millioner).
Redigert 21.01.2021 kl 05:56 Du må logge inn for å svare
polion
05.06.2019 kl 14:41 7148

Ja, ja, ja, Pen er for tiden skikkelig i loopen. Hittil i dag har større investorer faktisk plukket over 11.000 stk. PEN-aksjer. Overkjøpt og oversolgt, intet mer å si om den saken.
Redigert 21.01.2021 kl 05:56 Du må logge inn for å svare
JUICEitUP
05.06.2019 kl 15:27 7091

Noen har smurt superlim på 16 tallet. Ikke går den ned til 15 og ikke går den opp til 17. Temmelig håpløs ørkenvandring. Nå burde det komme en godmelding om en pen slump penger på konto fra Tullow eller salg/carry fra AJE slik at vi kan løsrive oss fra 16 tallet og hoppe rett til 18.
Redigert 21.01.2021 kl 05:56 Du må logge inn for å svare
Anywhere
05.06.2019 kl 15:34 7076

Vi kan godt ta walk over til 18 for min del:)
Redigert 21.01.2021 kl 05:56 Du må logge inn for å svare
Alby
06.06.2019 kl 08:54 6799


Enorm omsetning i dag ??
Redigert 21.01.2021 kl 05:56 Du må logge inn for å svare
alsman
06.06.2019 kl 14:38 6636

Kom seg litt etter kl 09:00 da :)
Redigert 21.01.2021 kl 05:56 Du må logge inn for å svare
bakeren74
06.06.2019 kl 14:43 6623

Ja.... dessverre må man vel si, men den voldsomme kursoppgangen lar da virkelig vente på seg.
Redigert 21.01.2021 kl 05:56 Du må logge inn for å svare
mimsa
06.06.2019 kl 15:33 6550

Jeg klarer dessverre ikke å dy meg. Her fikk jeg en masse tyn for et par uker siden fordi jeg svarte med en viss sarkasme på nok et innlegg om utopiske kursannslag her på tråden. I innlegget fra vedkommende ble vi skjelt ut for sprøyt og å spre møkk, og at vi ikke skjøner fram eller tilbake på regnskap. Aksjekursen skulle igjen til himmels. Det hadde to veldig flink analytiker fortalt han. (25 -32 kr), ja og om sån å sån skjer med produksjonstall vil vi se 50 til 80 i løpet av et par år. Jeg etterlyste i et senere innlegg hvilket best case senario og hvilken oljepris han la til grunn. Noe jeg mente burde være viktig, men fikk ikke svar i den noget hetede debatten. Oljepris er etter min oppfatning viktig når du skal gjøre en vurdering av PEN sin aksjeverdi. Det er klart at dersom oljeprisen steg til over 100$ fatet kan jo mye skje, men tror personlig at det er mer sansynlig at vi ser 50tallet en 70tallet som den var når han skrev sitt arrogante og nedlatende innlegg. Aksjen har nå stupt snart 10% siden han skrev sitt innlegg, og med PEN nede på 15-tallet ser de to meglerene og hans spådommer mer og mer ut som en fjern drøm. Et lite råd for senere innlegg av vedkommende er at han skjerper sin skråsikre tone, og legger inn noen forutsetninger som oljepris og geo-politisk risiko i dagens urolige verden.
DBDBA
Redigert 21.01.2021 kl 05:56 Du må logge inn for å svare
Er_mi
06.06.2019 kl 18:20 6435

De fleste her i PEN-trådene skjønner vel godt at PEN-aksjen har veldig høy risiko, er ekstremt volatil, noen dager handles på ekstremt lave volymer og at den selvfølgelig er avhengig av oljeprisen.

Alle kvantitative analyser som blit utført av analytikere beskriver nøyaktig hvilke tall so ligger til grunn for estimatene. Alle som har tilgang på disse analysene kan da ganske enkelt gå inn i slike analyserer og justere disse tallene etter hva en selv tror på. For eksempel oljeprisen. Det er jo ikke akkurat rocket sience å regne seg frem til hva marginene for PEN blir på ulike nivåer av oljepris.

De fleste her i PEN-trådene er jo ganske fornuftige- og de fleste her skjønner vel at fremtidige estimat og analyser er basert på nåværende kunnskap og situasjon? Det er vel ingen her som virkelig tror at noen seriøs analytiker mener at hens estimat frem i tid er 100% sikkert. Eller at et estimat er helt uavhengig av forandringer i de parameterne som ligger til grunn for estimatet.

Mimsa: det som du (oga andre) blitt kritisert for (av jabbajabba blandt annet) er vel at dere innimellom kommer med kursestimater som kun en form for synsing uten noen konkrete kvantitative analyser og tall som grunnlag. Jeg skjønner jo dette, og mener at det er lov skrive hva man vil her- men det er viktig å skjønne at et kursmål basert på en kvantitativ og fundamental analyse er noe helt annet enn det å si noe veldig generelt om PEN basert på magefølelse og eventuell geopolitisk risiko. Det er litt som epler og pærer, så syns det er litt kjedelig og unødvendig når folk begynner å kaste dritt på hverandre, når det kanskje egentlig bare handler om litt ukunnskap og litt mangel på definisjoner av hva det er man prøver å fortelle.

Basert på fundamentale tall og guidning så er jeg selv overbevist om at PEN vil kunne prises 3-5 ganger dagens pris en gang i 2020 med en oljepris i intervallet 60-70$/fat. Med en produksjon på 5500 fat per dag så vil PEN da ha et årlig salg på mer enn 1 000 000 000 NOK (en milliard NOK). Vi vet i tillegg at OPEX kun vil bli enda mindre med økt produksjon ettersom mye av dagens eksisterende infrastruktur skal brukes for denne økte produksjonen. Dagens market cap for PEN er 991 MNOK, og forventet P/E i 2020 er sirka 3,5. Jeg vet ikke om et eneste oljeselskap med tilsvarende virksomhet og marginer på produksjonen som har en market cap som er MINDRE (!) en årlig salg, og en så lav P/E. Aker BP prises for eksempel til 4 x årlig salg og har en P/E på rundt 25 idag.

Dette er en veldig enkel analyse som de fleste bør kunne følge med på, og hvis man mener at PEN gitt disse forutsetningene fortsatt bør prises til en market cap på under 1 milliard i 2020, så må man kunne forklare dette fundamentalt og hvis hva slags tall man legger till grunnlag for dette.

Alikevel, så betyr min analyse at dette vil være sannheten om et år. Det er kun et sannsynlig scenario, gitt en rekke forutsetninger som jeg mener er sannsynlige, og derfor har investert i PEN. Det kan begynne å brinne på Adolo FPSO inatt, med følge at hele skipet eksploderer (BWO hadde en lignende og veldig alvorlig ulykke på en av deres FPSO:er i Brasil for ikke mange år siden- en ulykke vars konsekvenser jeg forøvrig arbeidet med som profesjoonell sivilingeniør i oljebransjen på den tiden). Det kan godt utbryte borgerkrig i Tunisia i løpet av høsten, som medfører nedstenging av all oljeproduskjon i landet på ubestemd fremtid. Oljeprisen kanskje krakker fullstendig i løpet av vinteren om USA går inn i en resesjon. Alt dette kan skje, men hvis det skjer, så betyr det ikke at jeg har tatt feil i min analyse beskrevet ovenfor.

Selv om PEN-kanskje vil ligge på 40-tallet i mai 2020, så kan svinge våldsomt frem til da. Det er ikke noe som sier at PEN ikke kan være verd 10 NOK i august i år og 40 NOK i mai 2020. Det vil si, det blir bare tullete og drøyt å begynne å hyle på hverandre om hva en aksjekurs til enhver måned er verd. Skjønner ikke hvorfor noen gjør det i det hele tatt?

"Du hadde feil om va kursen ville være om 1 uke!" er litt sånn sandkasse nivå syns jeg. Er dere ikke enige? Alle er vel her for å tjene penger på å handle aksjer. Hvem bryr seg om hvem som hatt rett i et eller annat innlegg på et forum? Det er jo pengene som teller her. Jeg er gjerne først med å gratulere deg Mimsa om du shortet PEN med stor gearing den 28. mai og klarte og lukke shorten idag og igår! Helt ok gevinst for en ukes trade. Selv syns jeg PEN er altfor volatil og svingete for å tørre å trade kortsiktig i aksjen, i tillegg til at handelsvolymen er så lav så at det blir veldig vansklig å komme seg ut og inn med større beløp uten å bevege aksjen opp og ner. Så mitt personlige investeringscase for PEN er å være long ca 12 måneder, eller til hele Dusafu Fase 2 er kommet i produskjon.

Hører gjerne hvordan ditt investeringscase er når det gjelder PEN Mimsa? Har du shortet aksjen mange ganger? Hvordan lukker du shorten på dager med så lav volym- bruker du noen form for algoritmehandel/platform for å få det til? Hav er egentlig dine estimat på kort og lang sikt. Vil du gå long i PEN hvis den faller under 12?
Redigert 21.01.2021 kl 05:56 Du må logge inn for å svare
gunnarius
06.06.2019 kl 19:57 6347

Mine depressive tanker angår ikke spesifikt kun PEN, men gjelder for hele O&G industrien.

Klart at det svir hardt for alle O&G selskap at oljeprisen brått er redusert med $10-13 per oljefat.

Kan følgelig ikke se at det finnes noen logisk årsak til at PEN skulle bli skjermet, når resten av oljesegmentet faller. Må være en mulighet for et M&A stunt, men foreløpig ikke.

Som også Mr. Oliver, CEO MXO skriver 5. juni, kan det være en reell risk for at resterende gjeld vs. Aje drar ut i tid ved vesentlig lavere oljepris. Opex er ca. $40 på Aje. Ditto gjelder for PEN, hvor også en forpliktelse på USD 6.8 mill. resterer etter samme prinsipp - tidligere ubetalt cash calls.

Tunisia som helhet er etter mitt syn en perle, til tross netback ($18 ved oljepris $65) synker vesentlig ved en oljepris på ~$60.

Tunisia sammen med Gabon´s Dussafu er bare supert, men det er mørke skyer over oljeprisen. Problemet kan ligge i at Russland er happy med en oljepris rundt $60 og kan takle det rent budsjettmessig. Men det kan ikke saudiene, som presser på for høyere oljepris. Ref. også IPO Aramco. Har tidligere nevnt hva som kan skje ved den tid skiferen får bedre infrastruktur (pipelines) ultimo d.å.

Det var i Q1, Q2 og Q3 at PEN virkelig var forutsatt generere gode inntekter, slik at alle boringene samlet sett, Dussafu og Tunisia, delvis kunne bli finansiert ved pågående og økende produksjon. Nå med betydelig lavere oljepris ser dette verre ut og medfører et spørsmål om det må lånes eller hentes penger?

Oljeprisen og hvordan den kan presses oppover vil i stor grad avhenge av neste OPEC møte. Blir Russland i fortsettelsen å regne som OPEC+?

Meget interessant artikkel fra Bloomberg i dag som beskriver den kinkige ståda:

https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-06-05/saudis-russia-meet-with-future-of-opec-cuts-still-unresolved

Redigert 21.01.2021 kl 05:56 Du må logge inn for å svare
Spitzer
06.06.2019 kl 21:21 6277

Flott innlegg Er_mi. Enig i det du skriver!
Redigert 21.01.2021 kl 05:56 Du må logge inn for å svare
rek1
07.06.2019 kl 09:05 6056

Enig også med Er_mi,godt oppsummert..
Redigert 21.01.2021 kl 05:56 Du må logge inn for å svare
gunnarius
07.06.2019 kl 13:58 5881

Postes under PEN, men angår rent generelt O&G selskap. Har kommet til en slutning om at så lenge energiminister Novak er positiv og at samarbeid innen kartellet selv med + produsentene samsvarer med Russlands energipolitikk og øvrig strategi, så tror jeg et både OPEC og OPEC+ kommer til en enighet om videre kutt ut året. Var faktisk nervøs for at dette kunne slå feil. For signalene i går var tvetydige. Nå synes partene være synkronisert og da ligger det an til at oljeprisen neppe krakker. Er da noe å ta med seg ved inngang til pinsehelgen.

Reuters artikkel oppsummerer rimelig bra:

https://www.reuters.com/article/us-oil-opec-falih-novak/saudi-arabias-falih-says-opec-close-to-agreement-on-extending-oil-deal-idUSKCN1T80O2
Redigert 21.01.2021 kl 05:56 Du må logge inn for å svare
JUICEitUP
07.06.2019 kl 15:25 5811

Bra link Gunnarius. Takk skal du ha.

Veldig bra skrevet Er_mi. Er nok stort sett slik de fleste av oss som er inne i PEN tenker.
Redigert 21.01.2021 kl 05:56 Du må logge inn for å svare
Alby
07.06.2019 kl 16:25 5767


Er_mi

Flott innlegg ?
Redigert 21.01.2021 kl 05:56 Du må logge inn for å svare
gunnarius
08.06.2019 kl 09:28 5610

Må innrømme at min holdning til oljeprisen og utsiktene for en jevnt høy oljepris har økt betydelig. Faktisk min generelle innstilling vs. O&G bransjen og inntjening i sin helhet.

Dette skyldes i alt vesentlig tre forhold, hvor basis er vesentlig endret i positiv retning:

1) Markedet har nå blitt beroliget av at Saudi Arabia og Russland sammen vil fronte produksjonen og høyst sannsynlig videreføring av kutt ut året. Dette gir det etterlengtede grunnlag som O&G industrien og investorene er sårt avhengig av. Skal bli spennende å se om ikke trenden i short-posisjonene endres i neste uke. SA vs. Russland - dette forhold omtalte jeg i mitt forrige innlegg ovenfor.

2) Oljeprisen fikk et bratt fall etter at det ble kjent at Trump innfører toll fra Mexico. Derfor er det helt avgjørende for oljeprisen at nå media har meldt og Trump skriver på Twitter:

I am pleased to inform you that The United States of America has reached a signed agreement with Mexico. The Tariffs scheduled to be implemented by the U.S. on Monday, against Mexico, are hereby indefinitely suspended. Mexico, in turn, has agreed to take strong measures to....

...stem the tide of Migration through Mexico, and to our Southern Border. This is being done to greatly reduce, or eliminate, Illegal Immigration coming from Mexico and into the United States. Details of the agreement will be released shortly by the State Department. Thank you!

3) Vrakingen av ny toll fra mandag av og inngåelse av avtale med Mexico vil trolig gi et videre løft i oljeprisen, som allerede fredag hadde tatt seg vesentlig opp og endte på $63,28.

Utrolig hvor kjapt det snur i markedet p.t. Dette indikerer at man enten må slå seg til som long eller hive seg rundt.

USAs jobbtall som kom i går viste en betydelig nedgang. Dette satte nok et skremmeskudd i Trump, som på Twitter skrøt av WS og den positive utviklingen. Tror nemlig ikke at Trump sitter på gjerdet og venter på at FED skal sette ned rentene, men snarere selv ordner opp før gjenvalget i 2020.

Det bør ligge an til en god børsuke etter pinse. Og med økende oljepris og fredsavtale med Mexico, gis selskap som PEN og BWO god inntjening fra Dussafu. Og for PEN betyr det mye å holde den netback ved $65 som selskapet har skissert for Tunisia, hvor produksjonen bare øker.
Redigert 21.01.2021 kl 05:56 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.06.2019 kl 09:56 5320

BWO opp 5% så langt i dag. Når BWO nå oppgraderes pga. lovende fremtidsutsikter på Dussafu, så gjelder det også i høyeste grad Panoro. Når flyttes Norve for å starte boreoperasjonene?
Redigert 21.01.2021 kl 05:56 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
11.06.2019 kl 10:21 5277

Ja, Dussafu har omtrent samme betydning for PEN som for BWO malt ut fra MC.

Når det gjelder Norve har vel BWO kontrakt fra juli. Vi får håpe det er starten av måneden så da er jo ikke så lenge til vi kan forvente flytting av riggen. Vi står foran spennende tider. Vi må bare huske på at treff på Hibiscus ikke er gitt.
Redigert 21.01.2021 kl 05:56 Du må logge inn for å svare
mimsa
11.06.2019 kl 11:09 5213

BWO opp nesten 5% så langt i dag. PEN ned 0.62% i dag, samme som emisjonskurs i Oktober/November. Jeg sa til dere at BWO er mye sikrere enPEN og vil gi bedre avkastning. Men ser fortsatt ut som noen vil bli styrt av upålitelige analytikere. Lykke til.
Redigert 21.01.2021 kl 05:56 Du må logge inn for å svare
Black Peter
11.06.2019 kl 11:12 5208

Norve:

Customer: BW Energy Dussafu
Contract start-end: June -2019 April - 2020
Location: Gabon

Redigert 21.01.2021 kl 05:56 Du må logge inn for å svare
bmw5
11.06.2019 kl 11:13 5203

Topp 20 har økt betydelig og er nå over 50 %. Man kan se tydelig taktikken fra større investorer, hold aksjekursen ned, kjøp pent og rolig. Og slik går nå dagene inntil en positiv melding kommer.
Redigert 21.01.2021 kl 05:56 Du må logge inn for å svare
gunnarius
11.06.2019 kl 12:32 5115

Så lenge Russalnd til slutt inngår i OPEC fortolkningen, ser det bra ut både for PEN og BWO. Er faktisk kun Russland man synes vente på nå, før det kan klubbes videre kutt for H2 2019.

Sjekk ut denne artikkelen, så ser man at det er liten grunn for Russland til å bryte forholdet med saudiene om en "ny" samarbeidspartner som Saudi Arabia nå tårner opp til å bli, ved å sette seg på skrevs over forhold, hvor Russland egentlig kun trenger noe tid på å sortere ut indre anliggende.

https://www.thenational.ae/world/gcc/russia-s-vladimir-putin-planning-visit-to-saudi-minister-says-1.872731

Redigert 21.01.2021 kl 05:56 Du må logge inn for å svare
Jajaja
11.06.2019 kl 13:37 5056

Mimsa: "Jeg sa til dere at BWO er mye sikrere enPEN og vil gi bedre avkastning" osv "noen vil bli styrt av upålitelige analytikere."

Alle "spåkoner" får selvfølgelig rett av og til. En annen sak, jeg har påvist (ved sjekk i trådene her), at også du er upålitelig både som spåkone og når du omtaler egen track-record som spåkone. Trenger du en oppfrisking, skal jeg lime den inn her på nytt?
Redigert 21.01.2021 kl 05:56 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
11.06.2019 kl 13:47 5045

Black. Pepper

Takk for den. Har forholdt meg til Borr Drilling sin flåtestatusrapport men jeg ser nå at de relativt nylig har justert fra juli til juni. Det gjør jo ikke noe. ?
Redigert 21.01.2021 kl 05:56 Du må logge inn for å svare
mimsa
11.06.2019 kl 14:32 4981

Gjerne det. Jeg sa jo for en måned siden at BWO var bedre og kjøpte en del BWO fra salg av PEN. Åpning 2019 BWO 36.10 og PEN 15.20. Nå PEN 16.40 og BWO 60.20. Her er det store forskjeller. Har heller ikke vært det heilt store siden de kjente investorene kom inn i PEN i november 2018. BWO og PEN skulle jo følge hverandre. BWO opp 5.10 og PEN opp 30 øre. Ha en fin dag så kan dere fortsette å høre på regnskapsføreren.
Redigert 21.01.2021 kl 05:56 Du må logge inn for å svare
canarias
11.06.2019 kl 17:15 4810

Støtter Mimsa her, BWO er ett mye mer solid og sikrere kort enn Pen , har selv forlengst byttet mesteparten i Pen over til BWO
Redigert 21.01.2021 kl 05:56 Du må logge inn for å svare
Xito
11.06.2019 kl 17:55 4761

Og himmelen er blå... :-)

Selvsagt er BWO et mer solid selskap enn PEN, og på alle måter en sikrere investering. Vet ikke hvor mange ganger man må forklare dette her på forumet nå. PEN er et lite knøtteoljeselskap med assets utelukkende i Afrika og med veldig lave handelsvolymer (=store svingninger i aksjekursen). Ergo, PEN er en aksje med høy risiko. Punktum.

Det er ingen her, eller noe annet sted, som investerer i PEN fordi man søker en trygg og sikker investering. PEN er en aksje for de som ønsker og klarer av å ta stor risiko, og gjerne med en value investing-tilnærming med litt lenger tidshorisont. Hvis guidning slår inn for utviklingen av feltene i Tunisia og Gabon, oljeprisen holder seg og det gjøres nye funn, så er det veldig stor oppside i PEN. Større oppside enn for BWO (bland annet på grunn av at det er mer av oppsiden på Dusafu som har prisets inn i BWO per dags dato enn tilsvarende for PEN).

Hvis man ønsker noe av den samme oppsiden som ligger i PEN, men med litt lavere risiko, så er jo BWO et åpenbart valg! Det er jo neppe noen som er uenig i dette. Anbefaler ingen å legge alle eggene i en kurv, og vil man være eksponert mot olje og oljeservice så er BWO et fantastisk valg (mener jeg personlig, som tjent mye på BWO de siste årene).

Men det har svært lite med dagens oppside i aksjen til PEN å gjøre. At BWO er bra gjør jo ikke det fundamentale caset for PEN dårligere og endrer ikke dagens lave prising av PEN:-)

Motsatt egentlig; jo bedre BWO og BW Energy gjør det i det daglige arbeidet, jo bedre for PEN, ettersom de begge deler på gevinsten fra Dusafu.
Redigert 21.01.2021 kl 05:56 Du må logge inn for å svare
Alby
11.06.2019 kl 19:20 4664

Xito

Godt skrevet .
Redigert 21.01.2021 kl 05:56 Du må logge inn for å svare
Alby
11.06.2019 kl 19:28 4649


Canarias

Du tar feil Pen opp over 3%
Redigert 21.01.2021 kl 05:56 Du må logge inn for å svare
mimsa
11.06.2019 kl 21:18 4540

Du tar feil Alby, det var meg som skrev 0.62%. Men, PEN var opp kun 0.62% når jeg skrev mitt innlegg tidligere i dag.
Redigert 21.01.2021 kl 05:56 Du må logge inn for å svare
Alby
12.06.2019 kl 07:55 4346


Mimsa

Da bør du vente med å skrive om dagensoppgang til dagen er omme.

Caracas

Beklager. ?
Redigert 21.01.2021 kl 05:56 Du må logge inn for å svare