NAS - 3dje EMISJONEN på vei...?

Frodon
NAS 24.05.2019 kl 16:08 16356

Alle gode ting er 3! NAS har startet en årlig tradisjon som aksjonærene får lov til å bli med på, siden det ikke er plass til alle på julebordet. Den nye tradisjonen heter emisjon og den pleier være etter jul/nyttår siden julebordet tømmer det siste i kassen hvert år. Er det noen som vil bli med på neste emisjon? Eller vi kan godt kalle det spleiselag, hvis det høres bedre ut. Påmeldingsskjema kommer elektronisk, men de fleste kan dette nå, siden det blir 3dje året på rad.

Det er sprikende kursmål i NAS, da noen tror vi kommer til å tjene mer penger enn vi bruker ??? Noen tror kursen skal til himmels, mens andre tror det blir emisjon/spleiselag. Planen vår er i hvert fall å følge den årlige tradisjonen, da vi fikk inn mye penger i bidrag sist.

Til nå er det kursmålene til 3 meglerhus som har truffet best og alle de tror det blir emisjon snart. Vi er selvfølgelig enig, da vi selger billetter billigere enn vi har råd til.

Hvor vil dere ha kursen ved neste emisjon, så vi er sikre på å få fylt opp kassa igjen? Kr 5 eller blir det for dyrt for dere?

- Sparebank 1 Markets tror neste emisjon kommer i Q4 2019 og har kursmål kr 35 (kursmålet er nesten i mål)

- ABG Sundal Collier tror neste emisjon kommer i andre halvår 2019 og har kursmål kr 30

- HSBC tror neste emisjon kommer i Q1 2020 og har kursmål kr 15

Kurs i NAS (Norwegian Air Shuttle) på Oslo Børs
Siste Endring Endr% Kjøper Selger Åpning
36.37 0.63 1.76% 36.32 36.38 36.30
Høy Lav Forrige Volum Verdi Handler
37.22 35.79 35.74 962 711 35 124 455 2 0
Redigert 21.01.2021 kl 06:26 Du må logge inn for å svare
Fred55
24.05.2019 kl 16:19 6894

Ja det var det da. Ingen vet heller ikke meglerhus du henviser til :-)

Har vært stille fra Frodon fra 16 mai da rykte kom, men ser du er tilbake igjen for fullt nå. Antar Frodon har vært her med annet nick ?
Innimellom skriver du saklige og greie opplysninger, men for meg er det litt merkverdig at en person som er så negativ til NAS bruker så vanvittig mye tid og energi på å formidle det. Kombinert med en undertone i å kritisere de som er positive til NAS.
Kan nesten oppleves som det er på kanten til å kunne sammenlignes med "spille galskap" klarer enkelt og greit ikke stoppe med å komme med alt det negative du har. Sier at du ikke er short, men at det er ren opplysning du holder på med ? hva vet jeg.
Men kan jo kanskje være lurt å ta en tur ut i ny og ne. Få seg en hund å lufte. En kone å pleie eller annet å drive med. Kjekt du skriver her, men fakta og ikke bare negativt..... Da vil sikkert ikke konen leke eller hunden på tur helle :-)
solb
24.05.2019 kl 16:25 6863

Lurer på om det har blitt så sleipt her nå, at det er større aktører som kjøper opp short i stor stil og straks låner ut igjen? Intet forundrer meg lenger.
Slettet bruker
24.05.2019 kl 16:33 6823

Hva er kursmålene til Pareto og DNB?
Mr Fox
24.05.2019 kl 17:41 6656

LN-LNB har nå stått fast i 11 døgn i Goose Bay etter at den måtte sikkerhetslande pga motortrøbbel. Ikke gunstig når de allerede har flere fly ute av drift.
Slettet bruker
24.05.2019 kl 18:15 6588

Du har det travelt nå Frodon, trafikktall for Mai bli magiske....
Redigert 24.05.2019 kl 18:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.05.2019 kl 18:43 6531

Frodon jobber nok i et meglerhus eller fond som er short? Bare på den måten kan han sitte herinne å snakke ned NAS hele dagen lang ?
Opp+
24.05.2019 kl 19:12 6480

Skal love deg at han ikke jobber for noe meglerhus. Meglere kan å skrive og formulere seg. Han skriver kun svada og det er jo så lite troverdig det han skriver at det er til å le av.
Mr Fox
24.05.2019 kl 20:30 6375

Merkelig så gira "alle" er på å diskutere Frodon. Selv om han til tider er i overkant usaklig så har han iallefall reell informasjon iblandet personlig synsing. For dere tyder det derimot på at dere ikke har noe reelle argumenter imot når det kommer til sak. En påminnelse til alle, det første man bør lære seg er å ikke forelske seg i en aksje, tyder ting på at dere har tatt feil, vær mann nok til å ta tapet og gå videre. Det finnes alltids andre aksjer.
Kantarell
24.05.2019 kl 21:15 6308

Ja Mr Fox man kan være mann om man tar tapet eller gevinsten når aksje er på topp. Mange har kjøpt aksjen rundt 36-38 og du forventer at de skal selge uten videre enn å satse på en annen selskap?

En kompliment man kan gi til Frodon er: at han er flink til å skrive; samt bruke informasjon som finnes på nett og legge det sammen slik at han kan reklamere enten mot eller imot. Han er 100% baisser i NAS.

Det var en gang en man som sa: "uansett om man snakker på god eller dårlig måte om deg, det viktigste er faktisk at man snakker om deg" A.H
Redigert 24.05.2019 kl 21:19 Du må logge inn for å svare
Mr Fox
24.05.2019 kl 21:21 6286

Har ikke sagt at folk skal selge, bare minnet dem på det jeg sa over. Når man tyr til personangrep mot folk som viderebringer fakta. (Som riktignok kan være Cherry-picked, men fortsatt fakta) Så er dette et typisk tegn på at man har forlatt rasjonaliteten og er blitt forelsket,
Opp+
24.05.2019 kl 21:31 6626

Hvis du hinter til meg der, så har ikke jeg kjøpt aksjer enda. Følger teknisk før jeg kjøper og det ligger støtte rundt 32-33 kroner. Så kommer til å kjøpe meg inn om kursen går ned dit. Kan fort komme rykter, gode tall neste kvartal, ting man ikke forutser, Max flyene kommer fortere opp i luften enn forventet, oljeprisen stiger (har vel god hedge der uansett. Emisjon ser jeg ikke kommer før en stund enda, mye mye skjer før den tid. Ligger også et oppkjøp i sivet. Håper den går ned til 32 kroner, langt fra sikker på den gjør det. Men frodon sin bestante meninger og ulogiske tolkninger liker jeg uansett ikke, uavhenging om jeg har aksjer eller ikke. Han prøver å påvirke andre på uredelig måte og vrir sannheter til sin egen tolkning. Går ikke å diskutere med han, for det kommer kun usakligheter. Det må det bli stopp på. Men tviler på det, når det ser ut som en 150% jobb, å snakke og skrive negativt i sin egen virkelighet.
Redigert 21.01.2021 kl 06:26 Du må logge inn for å svare
Fred55
24.05.2019 kl 22:02 6566

Mener faktisk at Frodon skriver mye bra i perioder. Mitt poeng er at det er merkelig at noen blir så hekte på en aksje de sier de ikke har. Ikke er short i så skrive så mye negativt på en repeterende måte. Og vips når rykte kom 16 mai. Ble det stille med Frodon nicket. Sikkert en trivelig kar, men bør få noen sunnerere hobbyer en kun hakke på NAS :-)
Redigert 21.01.2021 kl 06:26 Du må logge inn for å svare
Opp+
24.05.2019 kl 22:14 6529

Dessverre noen som ikke klarer å se gjennom svada han kommer med. Vrir på fakta, selvfølgelig noe av det han skriver er riktig og bra, men det meste har han tatt fra dette forum, men når man ser helheten, så ser man hvem han er, klipp, lim, tull og tøys. Her bør man lese og finne ut av ting selv. Men som sagt, tror de fleste ikke går på klovneriet og tar sin egen beslutning.
Redigert 21.01.2021 kl 06:26 Du må logge inn for å svare
kronekursen
24.05.2019 kl 22:17 6517

Rull inn!! kjøp NAS!!!
Redigert 21.01.2021 kl 06:26 Du må logge inn for å svare
Frodon
24.05.2019 kl 22:51 6449

Jeg har med 100% sikkerhet bidratt med vanvittig mye mer på HO enn det du har gjort, og de fleste andre som skrev på denne tråden ;);)

Men det endrer ikke fakta at sannsynligheten for emisjon i NAS blir større og større....

Mye folk som sitter på sin høye hest her, akkurat som forventet ??? Dere er så flinke til å bidra, skulle nesten tro dere kunne noe om NAS og børsen når jeg leser igjennom bidragene Deres ? Stå på!!!
Redigert 21.01.2021 kl 06:26 Du må logge inn for å svare
tickerlover
25.05.2019 kl 07:09 6296

Det er nyttig med kritiske og saklige spørsmål fra begge kanter.
Men mengden av repetisjoner, selvskryt og personangrep fra Frodon med flere overskygger den nytten.
Jeg velger å styre unna de postene.
Redigert 21.01.2021 kl 06:26 Du må logge inn for å svare
Kantarell
25.05.2019 kl 10:06 6143

Uansett utfallet av Nas. Vi alle sammen ønsker å tjene penger (baisser vs hausser). Akkurat nå, selv om TA. er fortsatt "Stay short", så har jeg tro på at aksje vil stige opp. Med en bunn på 35 og en topp på 42 så vil kurset holde seg rundt 38,5 avhengig av ukens nyheter. Kjøper du på mandag og selger etter den 1 juni så har du garantert tjent minst 3-4 kroner per aksje!

Det forventes en god MAI-trafikktall prognose (ferie er bestilt og jeg valgte å reise med NAS tur-retur)). Selv om MAX-boing er på bakken og FAA kan heve forbudet på slutten av juni, har nas allerede leaset nok fly for å garantere alle reise ruter "sommer 2019".

Rykter om IGAs oppkjøpt, MAX-erstatning..kan få aksje til å bli ekstremt lønnsomt..men jeg kan ikke spå fremtiden
God helg folkens
Redigert 21.01.2021 kl 06:26 Du må logge inn for å svare
undrende
25.05.2019 kl 12:58 6059

Dette er noe av det mest usaklige, og verdiløse jeg noen gang har lest på H.O
Hvis du ikke har et snev av troverdig argumentasjon på hvorfor NAS er et godt kjøp, men tyr til 100% personangrep med usakligheter utn verdi for noen som helst, så burde du holde kjeft. admin burde ha kasta ut brukere med slike postinger umiddelbart.

og for øvrig enda et nyopprettet brukernavn fra 22 mai. Useriøsiteten på NAS trådene brer om seg som giftalgene i norske fjorder
Redigert 21.01.2021 kl 06:26 Du må logge inn for å svare
Frodon
25.05.2019 kl 14:43 5973


Kantarell, jeg ser du garanterer gevinst ved å følge rådet ditt. Dekker du tapene hvis ikke garantiene dine treffer...?

Det er riktig, det forventes en god mai trafikktall. Dvs hvis kursen skal gå opp, må tallene SLÅ forventningene. Hvis tallene kommer inn som forventet eller kommer inn UNDER forventningene, er det mest sannsynlig at kursen går ned.

Trafikk tallene og inntjeningen i sommer er vanvittig viktig for NAS. Tjener de ikke langt mer enn forventet i sommer, er emisjonen et faktum. Hvis kursen står under kr 20 FØR en eventuell emisjon, er det høy risiko for en emisjons kurs mellom kr 1 til 5, HVIS de finner nok investorer som vil spytte inn penger enda en gang.


«Kantarell
I dag kl 10:06
Kjøper du på mandag og selger etter den 1 juni så har du garantert tjent minst 3-4 kroner per aksje!«
Redigert 21.01.2021 kl 06:26 Du må logge inn for å svare
minsin
25.05.2019 kl 15:07 5924

Hei Undrende
Her er er en link som argumenterer godt, etter mitt syn, på hvorfor NAS er ett meget godt kjøp.
https://forum.hegnar.no/thread/28855/view

Kom gjerne med mot argumentasjon
Redigert 21.01.2021 kl 06:26 Du må logge inn for å svare
minsin
25.05.2019 kl 16:02 5850

MK skrev Innlegget er slettet
Gammelt nytt....1 år gammel artikkel . mye som har skjedd side det
Redigert 21.01.2021 kl 06:26 Du må logge inn for å svare
undrende
25.05.2019 kl 16:43 5797

Jeg leste din argumentasjon en dag tidligere i uka minsin.
Motargumentasjonen er spikret på veggen for lenge siden av b.l.a Frodon.
Om selskapets enorme gjeld, og forfall på gjeldsforpliktelser som spiser overskudd og emisjons midler.
Du har MAXene som de lærde strides om, noen sier nå ut Juni, all sunn fornuft sier lengre. Det handler om sikkerhet for ikke bare FAA, men hvert enkelt selskap og dets kunder osv, osv
Alle forventer et strålende Q2, så spørs det om det slår forventningene som er skyhøye
Alt henger på inntjening kontra utgifts forpliktelser. Det siste kan ikke bli bedre enn ventet.

men min posting i tråden var ment på de som har null argumentasjon, som har 100% fokus på personangrep og sjikanering, og som det florerer av på NAS trådene, nye brukernavn, som har spredt seg som, ja som giftalger i norske fjorder.
Redigert 21.01.2021 kl 06:26 Du må logge inn for å svare
Frodon
25.05.2019 kl 16:49 5786

Argumenterer godt? Du har ikke tatt med gjelden engang, som er hovedgrunnen til at selskapet går med enorme underskudd om må kjøre årlig emisjon. Du forskutterer også en fremtidig gevinst, kan du vise til fakta om de gevinstene?

Dette er veldig enkelt, enten klarer NAS å få ned utgiftene og inntektene opp, så vil kursen gå en del opp. Hvis de ikke klarer å tjene inn mer enn 3 milliarder i sommer, er det større sannsynlighet for en ny emisjon og at kursen går mye ned
Redigert 21.01.2021 kl 06:26 Du må logge inn for å svare
Single Malt
25.05.2019 kl 17:01 5769

Skjønner ikke at NSB ikke ventet med å skifte navn til Norwegian ble ledig :-)
Redigert 21.01.2021 kl 06:26 Du må logge inn for å svare
Opp+
25.05.2019 kl 17:03 5765

Tjener de ikke langt mer enn forventet er emisjonen et faktum. Så da er det forventet i dagens kurs en emisjon og den kommer til å bli på 1-5 kroner, men kursen er nå på 36,21 kroner. Ser du ikke selv hvor virkelighets fjernt du skriver? Sjokkerende.
Redigert 21.01.2021 kl 06:26 Du må logge inn for å svare
Opp+
25.05.2019 kl 17:07 5754

Du må ha med alt når du priser et selskap gjeld, men også verdien av flåten, de har jo uttalt at der er stor interesse får airbus flyene de har bestilt, pga Max krisen. Du tar kun med gjeld. Vrir det til egen virkelighet igjen.
Redigert 21.01.2021 kl 06:26 Du må logge inn for å svare
minsin
25.05.2019 kl 17:08 5749

Riktig observert Frodon - jeg tok ikke med gjelden engang- synes at mange diskuterer gjelden , uten å komme med noe konkret.
- har ennå ikke sett en ordentlig redegjøring.Mht gjelden så har ikke gjelden oversteget verdiene i flyparken.


Forskuterer intet - jeg bare kommer med hvorfor andre flyselskap viser interesse for NAS. Ja jeg kan vise til "fakta" om de fremtidige gevinstene.Finnes mye på nett om det. Bare å lese seg opp Frodon .
I hovedtrekk kostet MAX flyene i 2016 - ca 930 mill , nå koster samme fly 1120 mill. Ryan og NAS bestillte flyene veldig tidlig , ordrene var levert inn mer eller mindre samtidig.

At de MÅ tjene mere enn 3 mrd i sommer er bare tull fra din side... hvor har du det fra ??antakelser??
Redigert 21.01.2021 kl 06:26 Du må logge inn for å svare
Opp+
25.05.2019 kl 17:13 5734

Lurer på hvem som kan dette best jeg. Sissener som jobber med dette daglig og har en trackrecord. Eller en amatør som skriver rundt seg selv og virker egentlig som ikke har peiling. Vet hvor eggene mine går hvertfall.
Redigert 21.01.2021 kl 06:26 Du må logge inn for å svare
Frodon
25.05.2019 kl 17:15 5728

Konkret om gjelden? Satt du deg ikke skikkelig inn i selskapet før du kjøpte aksjer i NAS?

Skal JEG lese meg opp om NAS? ???? Jeg tørr da påstå at jeg er blant de skribentene på HO som kjenner selskapet godt. Nå er det DU som påstår enorme gevinster, 18 til 36 milliarder. Da må DU kunne vise til noe fakta...?

Har du ikke satt deg inn i kapitalbehovet til Norwegian før vinteren kommer? ;)

Norwegian Air Shuttle:
Markedsverdi 5,4 milliarder
Gjeld 64,8 milliarder (er det noen andre selskap på Oslo børs som har mer gjeld uansett størrelse på selskapet?)
Cash pr 31.3.2019 kr 3,151 milliarder + NAS fikk inn kr 2,907 milliarder via emisjonen etter alle utgiftene var betalt.
Kreditorene krever at NAS har minst 1,5 milliarder i fri cash i lånebetingelsene.
Lån til forfall i desember 2,5 milliarder.
Forpliktelser i 2019 var på ca kr 14,7 milliarder for levering av nye fly pr 31.3.2019.
Forpliktelser i 2020 er på ca kr 10,4 milliarder for levering av nye fly
NAS skal også overta fly totalt i 100 milliarder klassen fordelt utover en del år.

- Bjørn Kjos 25.4.2019 "Vi ser ikke behovet for ytterligere kapital de neste 12 til 18 månedene, svarte konsernsjef Bjørn Kjos"
- Sparebank 1 Markets tror neste emisjon kommer i Q4 2019
- ABG Sundal Collier tror neste emisjon kommer i andre halvår 2019.
- HSBC tror neste emisjon kommer i Q1 2020

"Ifølge storbanken HSBC holder såkalte kortinnløsere nå igjen 70 prosent av pengene fra flybestillingene fra Norwegian".
https://e24.no/boers-og-finans/sky-news-kredittkortselskaper-holder-tilbake-betalinger-til-thomas-cook/24624732

"Southwest Airlines, en av de største kundene med 34 737 MAX-fly, sier at de venter sin første oppdaterte simulator på plass sent i år"
https://e24.no/boers-og-finans/luftfart/boeing-erkjenner-feil-ved-737-max-simulator/24624572

«Bjørn Kjos har 699 millioner grunner til å få Norwegian-kursen opp. Bjørn Kjos sitt viktigste investeringsselskap har belånt Norwegian-aksjene med 30 kroner per aksje. Men det er ikke nødvendigvis Norwegian-sjefens smertegrense. Et ferskt referat kaster nytt lys over den finansielle situasjonen i selskapet"

https://e24.no/pluss/kommentarer/borskommentar/borskommentar-bjorn-kjos-har-699-millioner-grunner-til-a-fa-norwegian-kursen-opp/24605153
Redigert 21.01.2021 kl 06:26 Du må logge inn for å svare
Frodon
25.05.2019 kl 17:49 5675

Det er generelt liten eller ingen vits å svare deg, da du kun har en agenda med alle disse forskjellige nick du skriver fra...

Hvorfor følge Sissener i NAS, som har bommet stygt i aksjen i 2019? Sissener var også en av de som snakket negativt om NAS i media.

Etter DIN logikk er det da mye bedre å følge Sparebank 1 markets, som har truffet perfekt på kursmålet sitt på kr 35. Her er oppsummering av hva de skriver om NAS:

"Still risk for covenant breach

We keep our Sell recommendation following the Q1 report as we see risk for breach of covenants the next twelve months. Our take is that NAS could breach liquidity covenant in Q4 this year. This could however be avoided by release of Airbus pre-delivery payments after postponement of aircraft orders. Still, this cash might be required in order to repay the EUR250m bond that currently yields 16% and matures in November. The next covenant hurdle could potentially be the equity covenant in Q1 2020. Release of pre-delivery payment will unfortunately not affect equity in NAS. The risk reward in NAS is in our mind not attractive and NAS is trading at a premium to peers on EV/Sales. We have adjusted the EV with operational leases in previous reports, and after implementation of IFRS16, we
argue that investors will question the valuation of NAS when they look at EV/Sales multiples from vendors like Bloomberg. Before IFRS 16, Bloomberg showed an EV/Sales of 0.8x for NAS, now it is in line with our estimate of 1.5x.

Risk for liquidity covenant breach in Q4 2019 could be countered, but what will happen with the EUR250m bond that currently yields 16% Based on our estimates, which are adjusted with our estimate for the cash effect from the new agreements with credit card companies, we see risk for a covenant breach in Q3 2019. This could however be countered by the release of Airbus pre-delivery payments which could be in the NOK1.3-1.7bn range. On the other hand, this predelivery
cash might be needed to repay the EUR250m bond, which currently yields 16% and matures in November 2019.

The next covenant hurdle could be the equity covenant in Q1 2020
We estimate that NAS will have an equity of around NOK2.4bn end 2019 and if the loss in Q1 2020 is in line with Q1 2019, the equity will fall to around NOK1.0bn and be below the equity covenant.

NAS is expensive on EV/Sales multiples, and now its shows on Bloomberg In our previous reports, we have included operational leases in the enterprise value to compare the valuation of NAS compared to peers on EV/Sales. The conclusion was that NAS was expensive relative to peers. NAS was valued at EV/Sales 1.5x compared to IAG of 0.8x when we did this analysis pre-IFRS16 compared to Bloomberg EV/Sales at that time of 0.8x. Now Bloomberg shows the EV/Sales multiple including operational leases and NAS is valued at 1.5x and IAG at 0.5x"
Redigert 21.01.2021 kl 06:26 Du må logge inn for å svare
minsin
25.05.2019 kl 17:59 5656

Jeg og Kjos er forsåvidt enig i at de ikke trenger emisjon de neste 12-18 mnd .
Meglerhusene du henviser til , har neppe mere kunnskap enn Kjos mht finansierings planen.
Antakelser , rett og slett
Forpliktelsene i 2019 og 2020 , stemmer ikke pr i dag.
64-65 mrd gjeld stemmer
Lån 2,5 mrd (NAS07) stemmer men vil ikke bli emisjon.NAS kommer til å fristille midler til dette om det da ikke er kommet bud på selskapet.
NAS vil overta fly for 100 mrd - stemmer omtrent og bokførte verdi vil da selvsagt være ca 20 pst over.
Til slutt har du noen formening om hvorfor IAG vurderte å legge inn bud på NAS tidligere ? utifra det du sier er NAS omtrent konkurs.
IAG er fullstendig klar over selskapets situasjon , før de kjøper aksjer og vurderer bud.


Redigert 21.01.2021 kl 06:26 Du må logge inn for å svare
Opp+
25.05.2019 kl 18:15 5631

Du går for flere nick trikset ja, skal høre mye før øra detter av. Ja, de lærde strides;) kursmål traff, kanskje en bra inngang nå da, hvem vet.
Redigert 21.01.2021 kl 06:26 Du må logge inn for å svare
minsin
25.05.2019 kl 18:16 5628

Ligger endel info om økt prisning på MAX .
Har søkt litt ..
https://no.wikipedia.org/wiki/Boeing_737_MAX
- eldre og ikke oppdatert link - pris MAX
737-7: 87,7 millioner USD[2]
737-8: 106,9 millioner USD[2]
737-9: 113,3 millioner USD[2]
NAS mener jeg, gjorde avtalen med Boeing til priser rett under 100 mill USD.

https://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_737_MAX
- mere oppdatert link

MAX 7: US$99.7 million
MAX 8: US$121.6M
MAX 200: US$124.8M
MAX 9: US$128.9M
MAX 10: US$134.9M as of 2019[7]

Dette er noe jeg fant i forbifarten - men det ligger mere oppdaterte priser ute på nettet som bekrefter det jeg sier.
disse linkene sier det er ca 14 mill USD i forskjell pr fly enhet.
14 x 100 fly - skulle bli 1.4 mrd USD . som er rundt 14 mrd bruker NAS opsjonene er det 28 mrd.
det jeg fant frem er besparelse pr fly på ca 190 mill .

så dær fikk du den Frodon boy :-)
Redigert 21.01.2021 kl 06:26 Du må logge inn for å svare
Opp+
25.05.2019 kl 18:17 5626

Her ser du jo litt hvorfor nas er et attraktivt selskap.

The aviation world is waiting to see if, or perhaps when, IAG’s CEO Willie Walsh will float a third offer to purchase Norwegian. The parent company of British Airways and Iberia already owns a chunk of the airline, and has been trying to buy the rest — leaving observers with a question: Why, and why now?

In mid-April, the International Airline Group acquired 4.6% of the shares of Norwegian Air Shuttle ASA. Since then, IAG has made two bids to fully acquire the hybrid low-cost carrier and has been rebuffed both times. Norwegian has dramatically expanded its route map over the past few years, taking advantage of the range capability of its new Boeing 787s and 737 MAX 8s. The airline has disrupted the long-haul model with low fares on attractive routes, and its red-nosed aircraft are regularly appearing at new airports.

But that expansion has come at a financial cost, with the airline reporting a €30 million net loss in 2017, compared to 2016’s €116 million profit.

Is it simply that IAG sees a struggling airline that’s ripe for a takeover, one that’s growing too big, too fast?

“IAG is looking at the bigger picture,” said Henry Harteveldt, travel industry analyst, Atmosphere Research Group. “The primary interest is in the North Atlantic. They weren’t interested in Norwegian when it was primarily just another European low-cost airline.”

“IAG may be asking, ‘If we buy Norwegian, at the right price, do we take out a competitor that could wreak financial harm by charging lower fares than we are able to profitably match?’” Harteveldt said.

The attractive US market is the prize here, and that’s where Norwegian has been growing the fastest. In summer 2017, the airline became the eighth-largest over the Atlantic, a remarkable 42% increase with 245,000 extra seats since summer 2016, according to James Pearson, senior lecturer in Aviation Management at the University of Bedfordshire, UK.

“When added to the capacity of BA, Iberia, and Aer Lingus, clearly IAG would be a very strong force to be reckoned with,” said Pearson.

Pearson believes that the acquisition would give IAG increased strength in confronting competitive low-cost carriers . Looking at a combination of its own European LCC Vueling and Norwegian, “passengers would exceed 60 million and they’d have nearly 280 aircraft between them. This would enable IAG, as a group, to better compete with Ryanair and easyJet, the latter with 173 aircraft in service and 80 million passengers,” said Pearson.

Norwegian 787-9. Photo by Alec Wilson/Flickr.
A Norwegian 787-9. Photo by Alec Wilson/Flickr


But IAG already has a long-haul low-cost carrier: LEVEL, the Barcelona-based airline launched last year precisely to compete with the likes of Norwegian. No big deal, according to Harteveldt. “Those are all Iberia airplanes,” he said. “They would just have to take them into the paint shop and redo the cabin, and within weeks they’re back flying for Iberia.”

LEVEL is a small player, and “there’s no question that British Airways and Norwegian would eventually rationalize routes. For example, BA isn’t going to fly from Gatwick to Oakland against Norwegian, if IAG owns it,” Harteveldt said.

Norwegian’s fleet has an average age of just 3.6 years, according to the airline’s website. Some of these aircraft, along with the airline’s slots at several airports, like London Gatwick, might be highly attractive additions to IAG’s assets. (Slots, or landing and takeoff rights, are a coveted currency at crowded airports.)

Norwegian’s 787s could be integrated into British Airways’ existing 787 Dreamliner fleet, allowing BA to accelerate the retirement of its Boeing 767s and some larger aircraft. The Airbus A321neos that Norwegian has on order would undoubtably find a home with any one of IAG’s airlines, given the group’s preference for Airbus single-aisle aircraft.

Norwegian’s fleet of 737s could stay with the airline, which could continue to operate under IAG’s structure, re-focused on its roots as a regional carrier. However, many of its aircraft are leased, giving the airline some flexibility in managing its fleet. Norwegian also operates its own leasing company, Arctic Aviation Assets.

But fleet planning appears to be in flux. The airline’s current fleet is made up of about 150 Boeing 737-800, 737 MAX 8, and 787-8 and -9 aircraft, and it has 250 Boeing and Airbus planes on order.

In its Q1 2018 financial statement, while noting the increased impact of higher fuel costs, Norwegian stated it would be making changes to its fleet: “The company is also in the process of divesting up to 140 aircraft, including future deliveries, through replacement of older planes and possible sales or transfers into a leasing structure.”

When asked to comment on this seemingly high percentage of its fleet, Anders Lindström, Norwegian’s director of communications, USA, said, “Our expansion plans remain ambitious and unchanged. The divesting of aircraft is only related to ownership.”

The cabin of a Norwegian 737 MAX 8 (Photo courtesy of Norwegian)
The cabin of a Norwegian 737 MAX 8 (Photo courtesy of Norwegian)


It takes people to fly aircraft, and Norwegian — which has different Airline Operating Certificates and 23 operating bases worldwide — contracts most of its staff through OSM Aviation. The airline owns 50% of OSM, a company that provides “total crew management,” according to its website. That outsourced (and for the airline, cheaper) model may not fly under IAG, where workers are paid under a more traditional model.

“I think the labor piece is going to be one of the most contentious, most complicated, most difficult aspect of this acquisition to negotiate,” said Harteveldt.

“Even if IAG were to get rid of labor outsourcing to keep peace with their unions, the unions at BA and Iberia might say to the IAG board, ‘unless you want labor hell that makes what happened at Air France a couple of years ago look like a camp picnic, you’re going to have to play our game.’”

According to Pearson, a deal could take two years to complete if it happens at all. “It would likely face opposition given the size of Norwegian, its presence at a number of key airports Europe-wide, and the trend of consolidation among big airline groups, especially the Lufthansa Group and IAG. I think regulators and unions would be unhappy,” he said.

In the meantime, it appears to be business as usual at both airlines. But Norwegian is clearly keeping the matter in its sights. “The Norwegian Board of Directors has established a steering committee and engaged financial and judicial advisors to review the situation, handle relevant inquiries and to safeguard the interests of all shareholders,” the company stated in its Q1 2018 report.

IAG includes British Airways, Iberia, Aer Lingus, Vueling, and LEVEL. This mix of legacy, hybrid low-cost-carriers and LCCs has around 550 aircraft, flying over 100 million passengers, annually. Its airlines are all members of the Avios rewards program.

Norwegian carried 33 million passengers in 2017, on over 500 routes to more than 150 destinations. Norwegian Rewards is the airline’s loyalty program.
Redigert 21.01.2021 kl 06:26 Du må logge inn for å svare
Frodon
25.05.2019 kl 18:28 5605

Tror du Max flyene, som har stått stille på bakken i lang tid og som fortsatt vil stå på bakken i lang tid, er verdt like mye nå?

Kjos har bommet stygt angående sitt eget selskap, og har mistet kontrollen, det er det ingen som er i tvil om (selv om et par nick på HO prøver å late som noe helt annet).

Dere burde lese denne artikkelen fra første emisjonen i 2018. Det er MANGE som angrer på at de ikke lyttet til dette og det meste stemmer fortsatt:

" Sterk kritikk av Norwegians ledelse etter varsel om milliardunderskudd
Norwegian har ikke skjønt alvoret og balanserer på en knivsegg, mener investorer og analytikere. Flyselskapet avdramatiserer situasjonen og beroliger kundene.

Norwegian er i dyp pengekrise, og varsler et underskudd før skatt på 2,6 milliarder kroner i første kvartal. Analysesjef Karl Johan Molnes mener situasjonen er så alvorlig at konsernsjef Bjørn Kjos bør gå.

Norwegian sliter imidlertid voldsomt med å tjene penger. Tirsdag opplyste selskapet at tapet i første kvartal trolig vil komme opp i nærmere 2,6 milliarder kroner før skatt, først og fremst på grunn av svært høye priser på drivstoff og en sterk euro. Underskuddet blir i så fall hele 800 millioner kroner verre enn på samme tid i fjor.

Selskapet har nå hentet inn 1,3 milliarder kroner i en rettet emisjon, men opplyste i en børsmelding natt til onsdag at ytterligere 200 milliarder kroner skal hentes inn.

– Emisjonen ble gjort for å ha en buffer i den siste fasen av den sterke veksten og Norwegian er godt rustet for å håndtere resten av den globale veksten, uforutsette hendelser, økning i oljeprisen og valutasvingninger, sier kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian til NTB.

Kommunikasjonssjefen beroliger Norwegians millioner av kunder, og sier at de skal forholde seg akkurat som før.

– Denne emisjonen har ingen påvirkning på kundene og vi har heller ikke gjort noen endringer i rutetilbudet, sier Sandaker-Nielsen.
– Kjos må gå

Selv om Norwegian nå forsøker å berolige sine millioner av kunder, er analysesjef Karl Johan Molnes i Norne Securities ikke imponert. Han vurderer krisen som så dyp at han mener toppsjef Bjørn Kjos bør gå.

– Bjørn Kjos har mistet oversikten over den etter hvert kompliserte driften av Norwegian, og bør overlate ledelsen av selskapet til noen som kan komplisert luftfartsdrift bedre enn ham, sier Molnes til nettstedet Flysmart24.no.

– Det må tas alvorlige grep nå, og det må skje fort. De kan ikke fortsette å tape 2,5 milliarder kroner i kvartalet, det skjønner alle. Den største tabben var å starte langrutestasing i den tro at amerikanerne skulle akseptere at han brukte asiatisk mannskap i sin satsing på USA. Totalt bomskudd, fortsetter Molnes.

Lasse Sandaker-Nielsen mener Molnes tar grunnleggende feil og at han ikke kjenner flyselskapet godt nok.

– Dette er et utspill fra en som åpenbart ikke følger Norwegian, og vi har ikke tenkt å gå inn i noen debatt med vedkommende. Bjørn Kjos har gjort mange dommedagsprofetier til skamme opp gjennom årene, påpeker han overfor NTB.
Konkurs

Investor Jan Petter Sissener, som gjennom investeringsselskapet Sissener Canopus tjener gode penger på såkalt shortsalg av Norwegian-aksjer sier til NRK at selskapet ikke har innsett alvoret i situasjonen. Han mener flyselskapet balanserer på en knivsegg og må begynne å tjene penger før de vokser videre.

Slik Sissener ser det, kan Norwegian ende med å gå konkurs, men uten at han har noen tro på at det vil skje. Molnes på sin side vurderer Norwegian som et bunnløst sluk og sier til Dagens Næringsliv at selskapet nok vil komme seg gjennom sommeren, men «that's about it!".

– Analytikere som følger selskapet tett, sier ikke dette. De vi har sett mene dette er de som egentlig ikke kan noe særlig om Norwegian som får komme til orde og skape overskrifter, kontrer Sandaker-Nielsen i Norwegian.
Veksten flater ut

Han understreker at selskapet ikke var tvunget til å gjennomføre tirsdagens emisjon, men at aksjeutvidelsen ble gjort for å sikre en buffer for den siste fasen av selskapets vekstfase. Spørsmålet nå er hvordan Norwegian skal snu trenden med voldsomme underskudd.

– Vi har de siste årene gjort betydelige investeringer i forbindelse med vår internasjonale ekspansjon. Opplæring av tusenvis av nye piloter og kabinpersonale, samt etablering i nye land og markeder koster penger. I andre halvår 2018 flater veksten ut og da vil det være mindre behov for slike investeringer, sier Sandaker-Nielsen".

https://www.smp.no/ntb/innenriks/2018/03/21/Sterk-kritikk-av-Norwegians-ledelse-etter-varsel-om-milliardunderskudd-16330429.ece
Redigert 21.01.2021 kl 06:26 Du må logge inn for å svare
Fred55
25.05.2019 kl 18:39 5581

Ingen skal ta fra deg Frodon at du har lest deg opp på NAS. Poenget ditt kommer rimelig greit opp i det du skriver om gjeld på 64,8 milliarder om cash på ca 6 etter emisjonen. Men det jeg oppriktig mener er at du vinkler det så negativt og så gjentakende at det faller litt på ren urimelighet. Du nevner kun cash som egen andel og da kun scenario om at NAS skal klare seg på egne bein og at alt annet en emisjon nr 3 er utenkelig.
Du nevnber kun kontanter og ikke noe om andre verdier. NAS har ikke brukt disse 64,8 milliardene. De har faktisk verdier i blant annet fly, rute nett, kompetanse, NOFI osv osv. Altså skal de ikke betale renter på ca 65 milliarder uten at de har inntjening på de investerte milliardene. Kjos har sagt det blir ingen ny emisjon. Endel meglerhus sier det blir det i alt fra 2 Q i år til 2 Q neste år. Kjos sier det ikke blir. Når tallknusere i meglerhus sier motsatt av NAS. Så ser tallknusere kun for seg 1 enkelt ting. NAS skal stå alene. Noe du også trolig forfekter på den måten du skriver og formulerer. Dere ser kun en enste vei..... emsijon og ytterlige utvanning av selskapet. Trolig vet Kjos, styret og topp ledelsen i NAS at de nærmest er nødt til å selge og eller fusjonere NAS.
Bare rykte som kom fra en Spansk avis her 16.05 fikk mange til å skvette litt. Og kursen jaget rett opp før den detter ned igjen pga lite oppfølgning av rykte, om det var rykte da ?
Jeg er overbevist om at NAS innen kort tid ( snakker alt fra 2 dager til få måneder) er solgt Med andre ord blir det nok ingen emisjon i NAS. Pris tror jeg nok ikke blir noe vanvittig høyder men fra 50 til 80 kr er jo rimelig bra fra dagens kurs. Men mulig du har andre tanker rundt salg ?
Redigert 21.01.2021 kl 06:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.05.2019 kl 19:58 5468

Det blir salg:)))) God helg
Redigert 21.01.2021 kl 06:26 Du må logge inn for å svare
minsin
25.05.2019 kl 20:11 5447

Ja flyene blir like mye verd fremover , ingen tvil om det .pågående MAX krise er forbigående.
Fordelen med MAX er ca 14 pst besparelse på drivstoff utgiftene.
Det er ca 5000 bestillinger inne på denne flytypen , sist jeg sjekket var det ca 175 fly som har vært avbestilt.
Så ja MAX er og vil bli attraktive fly.
De tap som måtte komme med MAX , vil Boeing måtte dekke i veldig stor grad.

Sissner er nok en dyktig mann ikke tvil om det, men er det noe han ikke bryr seg så mye om er hvordan det går med NAS.
Han lever av kurs svigninger - og han har gitt uttrykk for både nas er ett godt investerings case og samtidig sagt at NAS skal gå konk.

At veksten i NAS flater ut , er ikke noe nytt. de har sagt at de nå skal fokusere på profitt. NAS har en passende fly mengde.
De vil satse på "organisk" vekst fremover ... ikke kjøre på med emisjoner og lån for å øke omsetningen , men heller bruke tjente penger på vekst.

Tilbake til verdi økelsen på MAX verdiene.
Da er vi enige at der ligger en potensiell kjempe gevinst , og at det er nok en av tingene som IAG ser potensiale i.
Om IAG kjøper NAS for ca 2 mrd Euro - vil de overta NAS og deres portefølje helt gratis. I MAX bestillingen ligger besparelser over 2 mrd euro.potensiellt 4 mrd euro.
Både Ryan og NAS var tidlig klar over denne gevinsten , derfor ble disse avtalene gjort.

Dette burde du visst Frodon - om du hadde vært litt mere belest om NAS.
Dog flere meglerhus har forskjellige kursmål - de som har mot 100 har tatt høyde for denne ekstra gevinsten.
De som har kursmål på 15 - har ikke tatt dette med i beregningene

Føler meg sikker på NAS blir solgt snarlig- og registrerer at også NAS/Kjos mener det samme.

På bakgrunn av dette vil jeg absoulutt tro at NAS ikke vil gi denne gevinsten bort i emisjon. Kjos /Kise vil tape ekstremt mye om emisjon skulle komme.



Redigert 21.01.2021 kl 06:26 Du må logge inn for å svare