NAS - 3dje EMISJONEN på vei...?


Alle gode ting er 3! NAS har startet en årlig tradisjon som aksjonærene får lov til å bli med på, siden det ikke er plass til alle på julebordet. Den nye tradisjonen heter emisjon og den pleier være etter jul/nyttår siden julebordet tømmer det siste i kassen hvert år. Er det noen som vil bli med på neste emisjon? Eller vi kan godt kalle det spleiselag, hvis det høres bedre ut. Påmeldingsskjema kommer elektronisk, men de fleste kan dette nå, siden det blir 3dje året på rad.

Det er sprikende kursmål i NAS, da noen tror vi kommer til å tjene mer penger enn vi bruker ??? Noen tror kursen skal til himmels, mens andre tror det blir emisjon/spleiselag. Planen vår er i hvert fall å følge den årlige tradisjonen, da vi fikk inn mye penger i bidrag sist.

Til nå er det kursmålene til 3 meglerhus som har truffet best og alle de tror det blir emisjon snart. Vi er selvfølgelig enig, da vi selger billetter billigere enn vi har råd til.

Hvor vil dere ha kursen ved neste emisjon, så vi er sikre på å få fylt opp kassa igjen? Kr 5 eller blir det for dyrt for dere?

- Sparebank 1 Markets tror neste emisjon kommer i Q4 2019 og har kursmål kr 35 (kursmålet er nesten i mål)

- ABG Sundal Collier tror neste emisjon kommer i andre halvår 2019 og har kursmål kr 30

- HSBC tror neste emisjon kommer i Q1 2020 og har kursmål kr 15

Kurs i NAS (Norwegian Air Shuttle) på Oslo Børs
Siste Endring Endr% Kjøper Selger Åpning
36.37 0.63 1.76% 36.32 36.38 36.30
Høy Lav Forrige Volum Verdi Handler
37.22 35.79 35.74 962 711 35 124 455 2 0
Redigert 24.05.2019 kl 16:11 Du må logge inn for å svare
25.05.2019 kl 20:19 2594

Det å hele tiden å henvise til hvor godt man har truffet og hvor flink man har vært til å skrive og generelt bruke mye spalteplass her inne til å skryte av seg selv..
. Vet ikke hvem som sitter på sin høye hest her inne jeg...
Fred55
25.05.2019 kl 21:12 2557

Men Frodn uansett hva du sier, så ble du borte med Frodn nicket i perioden etter 16 mai. Kun små ting som kom da :-) Hva skjer til i juni er nicket borte for gått da
Opp+
25.05.2019 kl 21:28 2528

Ref, innlegget over fra meg. USA markedet er en stor gulrot med å kjøpe opp NAS.
hstray
25.05.2019 kl 21:33 2525

https://www.aviation24.be/airlines/ryanair/ryanair-secures-hundreds-of-millions-euro-compensation-deal-from-boeing/

According to Irish newspaper The Independent, Ryanair has struck an agreement with Boeing worth hundreds of millions of euros to the Irish low-cost company in compensation for the worldwide grounding of the 737 Max jet.

Ryanair har gjort en deal med Boeing som sikrer dem "hundrevis" av millioner € i kompensasjon. 1€ er 9,8 nok. Ryanair har ikke mottatt ett eneste fly, og blir rammet iform av forsinket levering av 737 max.
Visst vi leker litt mer tall, og sier at Ryanair har fått 300€ i kompensasjon fra Boeing så er dette 2940 millioner nok. Nesten 3 milliarder.

Når vi sammenligner med Norwegian som har motatt 15-16 737 max fly, og har blitt r hardt rammet av grounding av fly, har fått utsatt en lang rekke fly samt har fått enormt mye negativ omtale, PR, billettsvikt etc, har måtte leie inn erstatningsfly/wetlease. Så bør norwegian ha rett på en betydelig større kompensjson fra Boeing. Vi snakker da om ett betydelig større beløp enn Ryanair. Ikke utenkelig med 5-700 mill € i kompensasjon.(700€=6860 mill nok ) I tillegg så antar jeg norwegian har stoppet alle innbetalinger på lån, renter og avdrag på 737 max bestillinger. Og at fakturaer på wetlease går direkte til Boeing.
Iht til norwegians situasjon så det nok vært mer komplekst, og flere variabler som må være avklart før man kan inngå en avtale iht til kompensasjon. Norwegian har hele tiden vært tydelig på at dette er en avtale som ikke vil offentliggjort, non disclosure agreement

Vi snakker da om en kompensasjon som kan overgå dagens børsverdi.
Frodon
25.05.2019 kl 22:34 2467

Hva har dette med NAS å gjøre? NAS har utsatt leveringen av sine fly frivillig ????

Jeg ser det er mye folk som er forbanna på deg Hstray på DOF trådene siden du har jugd og jugd til dem, akkurat som du har gjort på NAS trådene

Og nå JUGER du igjen. Enda et desperat på å få tjent inn alt du har tapt på NAS investeringen din

Hstray, tipper du ikke er MANN nok til å innrømme at du jugde eller at du klarer å si unnskyld for at du dreit deg loddrett ut. Skjønner du taper mye penger på børsen, eks DOF og NAS, men hvorfor ta dine dårlige vurderinger utover andre? Du skriver at jeg kaster ut løgn, også klarer du ikke å dokumentere at du ikke kaster ut løgn!! Jeg noterer meg at du ikke klarer å dokumentere påstandene dine om meg, og den som tier samtykker ???

--------------------------------------
hstray
27.4.2019 kl 14:38
Frodon skrev
Dine antagelser om meg og NAS er helt feil. Men det er tydeligvis like vanskelig å skjønne, som at N..

Frodon du virker som en desperat tulling. Bruker hele helga, og hverdagen på sine NAS innlegg. 20-30 innlegg på en lørdag med få minutters mellomrom. Har du ikke noe bedre å foreta deg? Du fremstår manisk
Ihh til dine påstander om Kjos/HBK holdning blir tvangssolgt på kurs kr 30, kan du fremlegge bevis/fakta? Har du i tillegg fult innsyn i privat økonomien til Kjos og Kjos avtaler mer kreditorer?
Slik det fremgikk i spørsmålsrunden på Q1 var Geir Karlsen tydelig på at floken med Airbus ihh til JV var løst. Airbus godtar at fly flyttes inn i ett JV. På Q4 2018 var det Airbus som hindret en JV avtale. Basert på emisjon, og utsettelse av leveranser på 2.1$ milliarder så fremstår CFO Geir Karlsen på at ett JV på nåværende tidspunkt ikke er nødvendig. Norwegian kan nå signere en JV avtale og få inn 3-6.milliarder nok ikke i frisk EK og forbedre balanse. Tror du ikke Kjos trykker på den knappen visst han står i fare for tvangssalg som du påstår??

Ok å diskutere en case. Med sitte å kaste ut løgn for å få små aksjonærer til å selge er ikke bra. Vurderer å rapportere deg inn til Oslo børs, Finanstilsynet. Avventer ditt svar og dokumentasjon på at Kjos blir tvangssolgt på kr 30.

---------------------------------
Frodon
27.4.2019 kl 14:55
Her kom en av de «seriøse» på banen, da blir det mange nye innlegg fra Frodon, slik dere tydeligvis ikke ønsker ???

Da begynner vi på punkt nr 1 som den «seriøse» av oss to må dokumentere:

1. Dokumentasjon på at Frodon har skrevet at Kjos blir tvangssolgt på kr 30, som du etterpå kan sende inn til Oslo Børs, Finanstilsynet. Når du har gjort dette, skal jeg ta for meg neste punkt på listen til den «seriøse» av oss to ?????????
Frodon
25.05.2019 kl 23:10 2437

Du er veldig skråsikker på at Max flyene er like mye verdt nå. Historikken tilsier at hvis et Max fly styrter pga feil med flyet den neste tiden etter de får lov til å fly igjen, så er det større sannsynlighet for at en ny fly modell tar over. Vi får håpe det ikke skjer, for da er konkurs faren i NAS enorm og det ønsker ingen.

Det er bra med besparelsen på drivstoffet med Max flyene. Hvordan tror du IMO 2020 vil påvirke NAS? Det er ventet at drivstoff vil bli vesentlig mye dyrere for flybransjen. Har du sjekket ut dette?

Jeg er enig at Sissener kun bryr seg om seg selv og avkastningen i fondet sitt, og at han ikke bryr seg om det går bra/dårlig med NAS. Dette gjelder kanskje 99,9% av skribentene på HO også...?!

NAS ledelsen har sagt de ikke trenger penger via emisjon til drift av selskapet i flere år, og dette har de bommet på 2 år på rad. De sa like før siste emisjon også at de ikke trengte mer penger, selv om de begynte planleggingen av emisjonen i oktober 2018. Så det går ikke an å stole på NAS ledelsen på det området. Kanskje det også er med på å dra kursen ned, at tilliten er slitt? De må nok overbevise via handling denne gangen, det holder ikke med ord ;)

Jeg er ikke enig i at IAG ser et kjempe potensiale, da hadde de kjøpte opp NAS for lenge siden. De har solgt aksjene sine og sagt de IKKE skal kjøpe NAS. IAG utvikler et eget lav pris selskap,

«Vi ønsker Norwegian lykke til (...) Vi tror fortsatt det er et tydelig lavpris-langdistansemarked å imøtekomme og vi vil gjøre det organisk (gjennom egenvekst og ikke oppkjøp, journ.anm.) gjennom Level, skriver IAG-sjef Willie Walsh i konsernets årsrapport som ble sluppet denne uken».

https://e24.no/boers-og-finans/luftfart/flere-vil-kopiere-norwegians-lavpris-langdistansesatsing-naa-kommer-amerikanske-jetblue/24575550

Har du lest analysene til Pareto og DNB? Jeg ville stolt mer på Pareto enn Dnb, da Dnb sto bak emisjonen til NAS. Har du sett sendingene til Karl Oscar Strøm i Pareto om NAS? Hvis du ser sendingene bakover, ser du hvor mye de har bommet på ;)

Har NAS/Kjos sagt de blir kjøpt opp snart? Har du link til denne infoen?

På bakgrunn av denne informasjonen mener jeg fortsatt det samme, at NAS må tjene mer penger i sommer enn de har guidet, da de ikke får refinansiert gjelden sin slik selskapet ser ut nå. Får de ikke refinansiert, er emisjon det eneste fornuftige valget.

Hvis emisjon nr 3 kommer, er det stor sannsynlighet for at Kjos må selge de belånte aksjene sine og da mister han kontroll over NAS siden han mister stemmerettene sine
minsin
26.05.2019 kl 00:56 2357

Vel Boeing har ca 5000 fly i fremtidig levering av typen MAX og har klare kontraktsrettslige forpliktelser i forhold til det.
verdi tapet du indikerer må Boeing isåfall selv stå for.
Boeing kan bare ikke utvikle en ny flytype uten videre..slikt tar år.De vil heller ikke ha råd til å løse seg fra kontrakt på 5000 fly.
Nei de får bare betale seg utav krisen ... utgiftene deres gjør nok nye kontrakter med MAX ytterligere dyrere

IMO2020 - vil slå positivt inn hos NAS. NAS er vel det flyselskapet som er best forberedt mot miljømessige fremtidige krav. NAS har en flypark på 3,5 år .. nå som MAX flyene implementeres vil de være ytterligere"ahead of market ", som igjen vil gi ett konkurranse fortrinn.

IAG vurderte jo NAS , så de har vist interesse.
Sakens kjærne er at kjøpere får 20 pst rabatt på MAX flyene ved kjøp av NAS - dette vil kunne gi milliard gevinster i Euro.
Når det kommer til potensielle milliard gevinster i Euro , så vil jeg absolutt tro IAG igjen er interessert.
Forskjellen fra da de hadde aksjer i NAS og nå, er at IAG kan få NAS 3-10 mrd billigere i dag

Min outsider er Easy Jet , som var i markedet for å hente inn 30 mrd for oppkjøp av flyselskap.
Nå som Theresa May er ute av bildet , kan ting tyde på at det blir "hard Brexit " - dette vil sette ytterligere press på oppkjøp for Easy Jet.
Noe av argumentasjonen Easy Jet brukte for å kjøpe flyselskap var nettopp pga Brexit.
Andre interessenter er div oppkjøps fond - de vil splitte og dele opp selskapet

Pareto legger jeg ikke mye vekt på , alt for ofte legger de egen-taktiske forhold til grunn for verdi vurderinger av selskap.
DNB - Leser de av og til. Ok info.

Nei kjos har ikke sagt annet enn at han er villig til å selge.
Meldingen fra NAS om rettighetene til bruke av navnet "Norwegian" hos NOFI - tolker jeg som ett signal på at NAS og NOFI er på tur å skille lag.
Aksjesalg pluss 350 mill i kompensasjon - vil være nok til NAS07
En evt budgiver vil neppe ønske å overta bank virksomhet
Alternativt kan de bruke evt erstatning fra Boeing til NAS07.
Selv tror jeg NOFi fyker ut... uansett NAS har flere alternativer på å finansiere NAS07.
Emisjon er vi enig om det er dødelig for eksisterende aksjonærer ( les Kjos/kise) - nettopp derfor kommer de ikke med ny emisjon.
NAS( Kjos) kommer til å synlig gjøre verdiene i NAS . Kommer aksjekursen opp mot 80 kr , kan det godt hende Kjos har "råd" til å delta på emisjon på ett senere stadium
Ser at Ryan air - får kompensasjon for utsettelse av fly leveringene.
Jeg regner med at NAS får kompensasjon for utsettelse de også.
Boeing har slitt med fly leveringer allerede fra aug -18 , forhandlingene har nok vært en pågående prosess gjennom hele året også før MAX krisen.
Nå som NAS har meldt utsettelse , vil jeg tro det kommer melding når pengene er på konto.Beløpet blir nok "konfidensielt"NAS er generellt taus om avtalenes innhold
Mange flyselskap vil havne i uføret gr MAX krisen: Boeing vil jeg anta kommer med penger til selskapene det gjelder innen kort tid ( 1-2 uker??kanskje allerede Mandag?)

Mitt syn på NAS er positivt , og har fulgt aksjen tett siste par - tre mnd , har lav inngang .
NAS krisen virker overdrevet , noe jeg vil anta vil bli bekreftet innen august










Redigert 26.05.2019 kl 01:14 Du må logge inn for å svare
sus1
26.05.2019 kl 01:45 2324

Ikke mange kommer til å kjøpe disse ustabile flyene. Derfor blir regnestykket feil.
Tror alle velger bort 737 MAX.
Frodon
26.05.2019 kl 10:12 2141

Selvfølgelig kan Boing tape enormt på dette, bare vent til kravene fra familiene til de som døde i ulykkene kommer.

Her er hva Stig Myrseth sier om IMO 2020 og flybransjen. Kjenner du til Stig Myrseth...?

"Skytes flyselskapene ned?

For luftfarten er historien en annen. Drives prisen på marint diesel i været, vil det trekke med seg flydrivstoff ettersom disse to produktene har liknende egenskaper. IMO 2020 kan følgelig gi et kostnadssjokk for en bransje som fra før sliter med overkapasitet og svak lønnsomhet.

Summa summarum kan IMO-reglene gjøre oljenæringen til en børsvinner. Det samme gjelder Vistin om selskapet beholder veddemålene sine i oljemarkedet. På tapersiden utmerker flyselskapene seg"

https://www.dovreforvaltning.com/no/content/imo-2020-vinnerne-og-taperne

Du skriver om og om igjen at IAG vurderer å kjøpe NAS nå. Da er vi enige om at DU tror det. IAG har sagt de ikke skal kjøpe opp NAS, infoen har jeg linket opp til deg, men du velger å investere i et taps sluk bassert på tro, håp og kjærlighet. Slikt blir det sjelden penger av, som du har merket ved at NAS kursen faller, faller og faller ;)

Og da tror du Easyjet skal kjøpe opp Norwegian. Hvorfor det da? Og enda viktigere, hvorfor har de ikke kjøpt opp NAS, når selskapet er så billig som dere sier? Hva skal Easy jet med 30 milliarder, når NAS koster 5 milliarder pr dags dato....? Og hvorfor kjøper ikke innsiderne i selskapet hvis NAS snart blir kjøpt opp? Er innsiderne så dumme at de ikke skjønner at NAS er billig nå? Dere NAS`ere tror alle skal kjøpe opp NAS, UANSETT HVA DERE BLIR FORTALT, haha ;)

Her kan du se hva planen til Easy jet var med de 30 milliardene, men den ble ikke gjennomført:Har du ikke lest deg opp om dette heller...?
"Delta Air Lines Inc. and U.K. discounter EasyJet Plc are moving toward joining a rescue of bankrupt Italian flag carrier Alitalia SpA"

https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-02-13/delta-easyjet-said-to-be-in-advanced-talks-for-alitalia-revamp

"Britiske easyJet har ingen planer om å kjøpe Norwegan (NAS- Norwegian Air Shuttle), men er åpen for en konsolidering i luftfartsbransjen. Det sier selskapets svenske konsernsjef Johan Lundgren ifølge Dow Jones Newswires, TDN Direkt og hegnar.no".

https://www.dfly.no/easyjet-ikke-interessert-i-a-kjope-norwegian/

Hvis Kjos er villig til å selge NAS, og det er såååå mange oppkjøpere og NAS er såååå billig som dere NAS`ere skal ha det til, HVORFOR ER DET INGEN SOM KJØPER OPP NAS DA?? Har tanken slått dere i hele tatt, at dere tar feil...?

NAS var attraktivt som et oppkjøps case når det gikk bra med selskapet. Nå er det et taps sluk, som INGEN ønsker å kjøpe opp, før NAS kan vise at de er på bedringens vei. Det KAN skje når Q2 eller Q3 rapporten kommer ut, men pr dags dato taper de enormt med penger og ingen ønsker å kjøpe opp et tapssluk.

Hvem som helst kan selge billige billetter i markedet og tape enorme summer. Det som er vanskelig er å selge billige billetter og TJENE penger. Er dette så vanskelig å forstå...?

Hvis NAS selger bank delen, som er den delen av NAS som går bra, er det siste spikeren i kisten. Jeg tror/håper ikke Kjos er så dum at han selger det som går bra, for å finansiere det som går dårlig. De må få JV partner eller skille ut de nye flyene i et eget selskap, så andre selskap/investorer har mulighet til å kjøpe/lease de nye flyene. Da KAN det lysne for NAS økonomisk ;)

Du skriver "Emisjon er vi enig om det er dødelig for eksisterende aksjonærer ( les Kjos/kise) - nettopp derfor kommer de ikke med ny emisjon"
Hvorfor ble det nettopp emisjon på 3 milliarder, som utvannet Kjos/Kise enormt, hvis de hadde andre valg? Er de dummere enn deg, siden de har så mange alternativ og ikke brukte noen av dem....?
Redigert 26.05.2019 kl 10:25 Du må logge inn for å svare
Opp+
26.05.2019 kl 10:35 2109

De har vært et vekst selskap, får no nesten gi de en sjanse til å kutte vekst å bli et verdi selskap. Du skriver så svart hvit, prøv å se flere sider du også. Planene er allerede å leie ut/selge fly. Han mener vel neste emisjon. Imo2020 vil gjøre det dyrere for alle flyselskap og det vil de ta igjen i billettpriser, går ut over kundene til alle, men de vil nok fortsatt kjøpe seg billetter;) hvorfor nas er et bra oppkjøpscase, så ser du igjen bare på, de tjener ikke penger... De har ruter som er svært interessante og en av de nyeste flyparkene, de har også en haug med fly til bestilling til gode priser. Blir dyrere å bestille disse flyene nå. EasyJet, iag og Lufthansa er en av de som kommer til å kjøpe nas tror jeg. Selvfølgelig går de ikke ut i media og sier de vil kjøpe opp nas. For å bruke et av dine uttrykk: “hvor dumme trur du de er?".
Redigert 26.05.2019 kl 10:37 Du må logge inn for å svare
lektor79
26.05.2019 kl 10:52 2043

Garantert opp. Sitt rolig i båten :)))
Frodon
26.05.2019 kl 11:01 2043

Jeg VET den positive siden av NAS, den er det 100vis av skribenter som tar seg av. Den negative siden er det meget få som kan, skriver om eller bryr seg om, da opplyser jeg grundig om den.

Det tar årevis å kutte veksten og bli lønnsom. Er du klar over dette? NAS har store fly ordre inne, som de prøver desperat å få utsatt, da de IKKE får solgt flyene slik planen var. Gjelden og utgiftene vil øke og NAS er helt avhengig av å få langt flere lønnsomme ruter enn de har pr dags dato. Men det er mange konkurrenter på de lønnsomme rutene, det er jo ikke bare NAS som har lyst til å tjene penger...? De flyselskapene som gjør det bra nå, er de største, da de har store fordeler ved at de ikke trenger å tjene så mye pr fly. Mange små bekker lager en stor elv.

IMO2020 vil gjøre flybilletter mye dyrere og da er det ikke like mange som har råd til å ta fly. Har dere ikke fått med dere dette heller...? Det er ikke rart dere taper så mye penger på NAS investeringen, når dere ikke har satt dere inn i bransjen og selskapet. Dere skriver som regel på egne tråder på HO og blir enige med hverandre om fakta feil og at dette blir vanvittig bra....også skjønner dere ikke hvorfor aksjen faller og faller og faller.

Som investor må du ta for deg et krise perspektiv i et selskap og se om det er bra nok til at du vil sette pengene dine inn. Eks Norsk Hydro, de har hatt et "krise" år i følge mange. I krise året tjente de 4-5 milliarder. Dvs i et krise år, kan Norsk Hydro kjøpe opp NAS med overskuddet sitt ;);)

Pareto, som er det mest optimistiske meglerhuset til NAS aksjen, skriver at en hard brexit sannsynligvis vil påvirke NAS negativt. Er alle NAS aksjonærene klar over dette?
"Brexit could reduce UK passenger traffic by 1.0-1.5pp p.a. in the medium term (IATA) but account for ~12% of NAS revenues"

Pareto skriver ingenting om at NAS skal selge bank delen sin, slik som NAS aksjonærene skriver. Hvor får dere informasjonen deres ifra egentlig? Jeg skjønner ikke at noen kjøper en aksje uten å sette seg litt inn i selskapet engang. Kjos/Kise flytter rundt på aksjene og verdiene for å slukke branner. Det er kanskje også et bra tegn...?

"Norwegian announced late yesterday that it has entered into a licensing agreement with Norwegian Finans Holding (NOFI) for the right to use the Norwegian brand and the airline's logo in Europe outside the Nordics, as well as sales of its stake in Lilienthal Finance Limited (link). This provide NAS a one-time payment of NOK 150m for the first five years and NOK 28m for its stake in Lilienthal – due to be settled in 2019 - and NOK 30m for each year following. In addition, NOFI will transfer NOFI shares to NAS at a market value of NOK 150m. In total, the agreements will strengthen NAS equity by NOK 328m and the liquidity correspondingly. As such, positive and should contribute to mute concerns about book equity and the ability to refinance (or settle) bond debt maturing in Q4’19"

HVORFOR HAR DE IKKE KJØPT OPP NAS HVIS DET ER SÅ VANVITTIG BILLIG????

HVORFOR KJØPER IKKE INNSIDERNE I NAS AKSJER I EGET SELSKAP HVIS SELSKAPET ER SÅ BILLIG????
lektor79
26.05.2019 kl 11:07 2039

Sitt rolig i båten. Ikke selg. NAS vil bli merkevare i fremtid. Også miljømessig.
Frodon
26.05.2019 kl 11:22 2025

Her har dere en av de "seriøse" NAS skribentene. Han ville ut av aksjen i flere dager på rad, uten å klare å selge aksene...? 100vis av innlegg, ikke et innlegg med fakta eller substans. Gratulere med så oppegående aksjonærer, som er noe av grunnen til at norges folke aksje faller og faller

lektor79
27.04.2019
Jeg tror ikke disse reisene for SAS redder økonomien til NAS. De må restrukturere totalt for å hente inn økonomien. Jeg skal ut!

lektor79
28.04.2019
Et av de største problemene for alle flyselskapeneer at alle vil lastes med miljøavgifter og drivstoffavgifter. I tillegg skrikes det etter billige billetter. Tiden fram og de selskapene som overlever er de som skjønner økonomi, akkurat som Sissener faktisk mente Kjos ikke forstod.. Derfor i dass med NAS og at de ligger så langt etter.. Jeg skal ut og tør ikke dette mer. Tapte 300 000 på fredag....

lektor79
28.04.2019
Rett ut i morgen.. Orker ikke dette mer.

lektor79
28.04.2019
Alt for risikalbelt i NAS nå. Ut i morgen.
Opp+
26.05.2019 kl 11:29 2011

Har ikke innsiderne kjøpt?? Har du fulgt med eller? Hvor mye kjøpt kjos i emisjonen?

Blir flybillettene sååå my dyrere som du skal ha det til? Ingen vet hvor mye dyrere det vil bli, om det blir dyrere. Skal ikke skru opp prisen så mye for å få dekt en vesentlig høyre bensin pris. Følg med..

Norsk Hydro går jo bare nedover, samme som du kritiserer nas kursen for å gjøre. Blir for dumt.
Har du sett børsverdien i norsk Hydro. Blir det fortsatt problemer i Brasil så kommer kursen til å fortsette nedover. De skal tjene godt over 5 milliarder for å forsvare den børs verdien. Ser norsk Hydro ned på 20 taller om ikke lenge.
Også sammenligner du den med nas. Viser jo bare at du er i din egen forvrengte virkelighet.
Frodon
26.05.2019 kl 12:37 1978

Det var noen få innsidere som kjøpte aksjer via emisjonen og de bommet stygt og har tapt veldig mye. Dette var FØR 737 Max ulykken. Hvor er innside kjøpene på dagens "lave" kurser?

"Bjørn Kjos, Tore Kjos og Bjørn Kise selger tegningsretter til langt under det som var den offisielle kursen"
https://www.nettavisen.no/na24/kjos-selger-med-rabatt/3423595425.html

Ryanair har regnet og guidet på drivstoff oppgangen. Spørsmålet er mer "hvorfor har ikke Kjos gitt denne beskjeden til sine aksjonærer?
"Fuel prices are also an important factor to airline profitability and Ryanair said its bill for this year is expected to rise by €460m.
https://www.bbc.com/news/business-48332849
TomW
26.05.2019 kl 15:39 1895

Nas guider forventet kostnadsnivå ved hvert kvartal, så jo Nas har gitt denne informasjonen til sine aksjonærer

Approximately NOK 0.42 incl depreciation costs and fuel (previous estimate: 0.4075-0.4125)
Including up to NOK 500 million effect of grounding of Boeing 737 MAX aircraft

Jeg tror ikke at Lektor skal ut av Nas i det hele tatt. Hvis det han sier er sant (at han har tapt 300 000) så burde det ikke være vanskelig å selge seg ut med tap ;)
Den 27 sier han/hun: jeg skal ut. Den 28 igjen at han/hun skal ut dagen etter..
I morgen skal jeg inn ;)
Frodon, du har nok tjent en del penger siden aksje er meget lavt for tiden? Hvorfor kjøper ikke du nå da?
Redigert 26.05.2019 kl 16:22 Du må logge inn for å svare

Nas har avtalt en fast pris med drivstoff-leverandør for hele 2019. Detter har Kjos sagt for 2 mnd siden..
TomW
26.05.2019 kl 16:31 1877

Nas har hedget 38% av 2019 forbruket. Resten er spot.
lektor79
26.05.2019 kl 16:37 1872

NAS har restrukturert. Helt annen retning. Så ja jeg var ute før det dundret ned. Så framgikk det flere endrede forhold. Og i dag er det ikke risikoen det var da det er kjøpeinteresse på selskapet igjen. Økonomien er rettet opp. Sitt stille i båten for all del.
lektor79
26.05.2019 kl 16:39 1876

Dette dundrer rett opp innen nær framtid. Jeg advarer bare. Passasjertallene kommer også til ¨å fortsette å overraske.
lektor79
26.05.2019 kl 16:41 1878

Kantarell: Jeg er troverdig. Jeg var ute en kort periode, men fikk skjelvinger da jeg var ute. Følelsen av å være aute av NAS føltes totalt feil rett og slett. Hold!
lektor79
26.05.2019 kl 16:42 1875

Fredon Frodon eller Fridon gidder jeg ikke henvende meg til. Han er patetisk :))))))

My bad. Velkommen tilbake Lektor 79.
Tross alt som blir sagt; jeg krysser fingrene for at Nas våkner opp og fly tilbake oppover.
Frodon
26.05.2019 kl 22:33 1762

For de som ikke vet det, er det guttungen bak navnet "Tigeren" som spammer ned NAS trådene. Han skriver med mer enn 20 nick på HO og hver gang jeg er patetisk, er det Tigeren som skriver fra forskjellige nick. Dette gjør Tigeren fordi han hausset NAS fra kr 250 og ned til kr 95 og tapte enormt med penger. Så snudde han, gikk short og NAS aksjen gikk opp. Da tapte han enda mer. Da gikk han over til å skrive fra nick som lektor79 og de fleste andre nye nick dere ser poppe opp på NAS trådene.

lektor79
22.04.2019 kl 13:08
Lukter kortsiktig kurs 50 etter treg påske. Rett inn i mrg tidlig for min del.

lektor79
22.04.2019 kl 17:22
Jeg skal ha aksjer først før de stikker.

lektor79
23.04.2019 kl 09:39
yes, da er vi med. Nå skal det sittes:))))

lektor79
23.04.2019 kl 09:41
NAS vil snu voldsomt når oljeoppslaget demper seg.

lektor79
23.04.2019 kl 11:31
Det skal rett opp. Blir skikkelig guiding også framover.

lektor79
23.04.2019 kl 12:55
Garantert opp igjen. Derfor jeg gikk inn i dag! Hurra!!
Kan bli gøy dette. Få er for øvrig i pluss nå. Heia Norwegian!!

lektor79
23.04.2019 kl 13:41
Ler snart. Dette er på vei opp igjen grunnet mer konsentrert og rett styring.

lektor79
23.04.2019 kl 14:51
Dette går opp uansett. Gi det litt tid her nå...

lektor79
23.04.2019 kl 22:00
Flere veier til målet men det smeller som bare det opp en dag.

lektor79
23.04.2019 kl 23:01
Folkens: For all del ikke selg for tidlig når ferden opp starter. Det starter før juni, og når som helst!

lektor79
24.04.2019 kl 10:53
"All in" jeg nå og vet det er rett!!

lektor79
25.04.2019 kl 15:07
Ja jeg snur når ting endres i Norwegian. Det er helt riktig. Håper du er med. Jeg har vært ærlig hele tiden. Jeg sa ikke selg for all del i går.. Det luktet gull..

lektor79
24.04.2019 kl 10:55
All in jeg nå og vet det er rett. Det viktigste er at Norwegian er konkurransedyktige, noe vi vet de er.

lektor79
24.04.2019 kl 12:15
Hvor mye har du tapt? :)))

lektor79
24.04.2019 kl 20:01
Du skal ha det at du virker veldig intelligent :)) Tapt masse penger og er dritsur.

lektor79
24.04.2019 kl 20:03
Norwegian viser nå til hva som kalles en rekyl!

lektor79
24.04.2019 kl 22:43
Hvor er du Ticker?? Sovnet i timen?? Viktig å værra med nå utover. Hilsen mentor.

lektor79
25.04.2019 kl 13:47
Ligger i kortene. Dette skal opp. Alle har tapt. Ny tid og skjerpings/modernisering også.. Tikk takk

lektor79
27.04.2019
Jeg tror ikke disse reisene for SAS redder økonomien til NAS. De må restrukturere totalt for å hente inn økonomien. Jeg skal ut!

lektor79
28.04.2019
Et av de største problemene for alle flyselskapeneer at alle vil lastes med miljøavgifter og drivstoffavgifter. I tillegg skrikes det etter billige billetter. Tiden fram og de selskapene som overlever er de som skjønner økonomi, akkurat som Sissener faktisk mente Kjos ikke forstod.. Derfor i dass med NAS og at de ligger så langt etter.. Jeg skal ut og tør ikke dette mer. Tapte 300 000 på fredag....

lektor79
28.04.2019
Rett ut i morgen.. Orker ikke dette mer.

lektor79
28.04.2019
Alt for risikalbelt i NAS nå. Ut i morgen.
Frodon
27.05.2019 kl 07:59 1679

07:57:17
TDN Direkt
«Boeing Max-undersøkes av det am. finanstilsynet (SEC)
Boeing undersøkes av det amerikanske finanstilsynet (SEC) i forbindelse med Max-problemene, hvor det stilles spørsmålet til om aksjonærer og aksjemarkedet har fått tilstrekkelig informasjon om flystyrtene, skriver Check-in.dk søndag, som viser til Bloomberg-kilder.

SEC ser også på Boeings regnskaper, for å vurdere om selskapet tar tilstrekkelig høyde for Max-problemenes finansielle betydning for selskapet. Undersøkelsen skal være i en innledende fase og det er enda for tidlig å si om undersøkelsene vil føre til siktelser mot Boeing, skriver Check-in.dk

Videre har gjennomgangen av flysikkerheten til 737 Max-flyene utvidet seg til å inkludere nødprosedyrer som brukes av pilot på tidligere 737-modeller, noe som forsinker prosessen og når luftfartsmyndighetene vil godkjenne flydyktigheten til Max-flyene, sier kilder til Wall Street Journal.

Som en del av FAAs sikkerhetsanalyse vurderes endringer i pilottrening for hele 737-familien, inkludert 737 NG, hvor rundt 6.300 fly brukes globalt av mer enn 150 flyselskaper, skriver avisen.

Ifølge kilder revurderer FAA sikkerhetsvurderinger som strekker seg tilbake til FAAs første godkjenning av 737 NG-modeller i slutten av 1990-tallet, og for noen tilfeller versjoner som fløy mange år tidligere.

FAA har enda ikke bestemt seg om for de vil»
Redigert 27.05.2019 kl 08:00 Du må logge inn for å svare
Frodon
28.05.2019 kl 13:37 1560

"SAS:SER SVAKERE ETTERSPØRSEL I SOMMERSESONG

Oslo (TDN Direkt): SAS ser foreløpig en svakhet i bestillinger for sommersesongen hvor de fleste aktører driver aggressiv prisstrategi. Klimadebatten, den varme sommeren i fjor og valutaeffekter er årsakene til den svakere utviklingen i sommer sammenlignet med tidligere år.

Det sier administrerende direktør Rickard Gustavson under SAS' telefonkonferanse tirsdag.

-Vi er det eneste flyselskap som går ut og sier dette, men det er en aggressiv prisstrategi blant de fleste operatører, inkludert charterselskapene, for sommersesongen"
Frodon
06.06.2019 kl 23:54 1401

Snart blir det mulig å fylle på med enda mer aksjer ;);)
Frodon
07.06.2019 kl 10:05 1371

Alle gode ting er 3???
Frodon
11.07.2019 kl 22:50 1238

Da har Dnb Markets også slengt seg på emisjons strategien og har lagt inn i sin analyse at de tror emisjonen kommer i Q1 2020.
Her er en oppdatert liste. Er det noen flere analyser dere har kommet over, som har satt tidspunkt for når de tror neste emisjon kommer?

- Sparebank 1 Markets tror neste emisjon kommer i Q4 2019 og har kursmål kr 35

- ABG Sundal Collier tror neste emisjon kommer i andre halvår 2019 og har kursmål kr 30

- HSBC tror neste emisjon kommer i Q1 2020 og har kursmål kr 15

- Dnb Markets tror emisjon kommer i Q1 2020 hvis ikke JV blir signert. De har kursmål kr 60 hvis JV blir signert med bra betingelser, NAS unngår emisjon osv.

Oj her var det jammen mange poster på rad, Frodon. Hatt litt mye godt i glasset i kveld og ingen og dele det med??? 😂😂

Hahahaha . 20 Nick. Refererer 20 poster av én bruker som ikke ligner Tigeren i det hele tatt. HAHA

Haha grattis med mye godt i glasset. Skriv inn tlf hvis du tør å ta en telefondebatt.vet at du blir knust, men men. Gir beskjed til forumet når du har takket ja 😂😂😂

Haha, litt mye strawberry mojito elleer?!,😂😂😂
Frodon
12.07.2019 kl 07:48 980

Mener du at NAS ledelsen skal gå ut i markedet å fortelle at det er stor mulighet for en ny emisjon? Hadde ikke du som aksjonær blitt forbanna hvis de gjorde det nå, og kursen hadde stupt...?
pedro1
12.07.2019 kl 08:17 905

Det blir ikke emisjon Frodon. Spørsmålet er hva som må ofres.
minsin
12.07.2019 kl 08:52 844

Jeg forventer at ledelsen i NAS skal være ryddig og ærlig.
De har gjentatte ganger påstått at Emisjon ikke er ett alternativ , og da forventer jeg at opptrer i forhold til det.
Kommer de med emisjon i år - har de jo servert løgn.

For min del tror jeg NAS blir solgt ganske så kjapt.
Jeg har i lengere tid påstått at NOFI blir solgt ut og det er der de vil hente pengene sine til NAS 07.
Dette kom klarere frem i går at nettopp det kommer til å skje.
Ved salg av NAS , vil jeg absolutt tro at ingen flyselskap har særlig interesse av å overta en "norsk" bankvirksomhet.
Det var også nevnt at slots på Gatwick kunne stilles som garanti- tviler at det vil skje.
Gatwick er for viktig til at de legger slottene i "potten"
Ved salg av NAS - har IAG og Easy Jet særlig stor interesse i Gatwick slottene.
NAS sier slottene er verd 2-300 mill USD .
Slotts - har blitt i større grad blitt priset utifra tilbud/etterspørsel , den senere tid. Selvfølgelig er prisene også varierende med når tid på døgnet take off / landing etc
Vil ikke kommentere verdiene - men jeg vet det er vanskelig å få slotts på Gatwick for tiden - selv om Gatwick i sommer klarte å åpne ytterligere 19 slotts for sommeren 2019.

NAS sier de kommer til å overta 4-6 MAX fly inneværende år- denne leveringen vil Boeing slite med.
Boeing er vel allerede i gang med å utbetale erstatning til flyselskap som får forsinket levering.


Uansett NAS er solgt før September er over , i god tid før NAS 07.
Tror vi allerede får helt klarer indikasjoner om salg i løpet av 2-3 ukers tid.
IAG, Lufthansa og Easy Jet er mine favoritter.
Ser ikke bortifra at aksjen likavel kan bli kraftig shortet i veldig nær tid


Redigert 12.07.2019 kl 08:56 Du må logge inn for å svare