Hvorfor haster det å redde klima?

FairwayCub
24.05.2019 kl 16:12 1737

Det står masse om klima i dag. bla. https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/na020o/25-under-25-vi-klimastreiker-fordi-vi-maa?utm_source=vgfront&utm_content=row-33

Men jeg forstår ikke hvorfor det er krise. Jeg skjønner at forskningen og data viser at våre utslipp står bak oppvarmingen av kloden osv. men jeg forstår ikke hvordan kloden går under hvis vi ikke gjør noe i dag (noe jeg har inntrykk av at vi faktisk gjør). VG viser unge som mener at de ikke trenger å ta utdanning fordi vi ikke kommer til å ha en planet å leve på snart osv. Stemmer dette? Jeg er ganske ung, betyr det at jeg kommer til å oppleve at jorda blir ubeboelig og at det blir full krise?

Det hevdes også at det ikke gjøres nok. Det står at mange lukker øynene og håper at alt går bra. Men hvordan kan teknologien utvikle seg så raskt hvis ingen bryr seg? Er det sant at de fleste lukker øynene og bare gambler med kloden vår?

Hvis vi ser på teknologiutviklingen de siste 10-20 årene så er vel den helt formidabel med tanke på fornybar energi og elektrifisering? Eller tar jeg feil? Går utviklingen faktisk for sakte? Er vel sjeldent at noe har utviklet seg så rask som teknologi innen miljø? Elektrifisering av alt mulig, og solceller, vindkraft osv.

Hvis vi stopper all olje og gass produksjon innen 10 år, som kreves av demonstranter i dag, hva skjer med matproduksjonen? Vi er ganske mange mennesker og har kommet en lang vei på noen få tiår når det gjelder mat. Vil alle overleve hvis vi stopper oljeproduksjon nå?

Hilsen forvirret planet-avhengig skapning
Redigert 19.01.2021 kl 23:55 Du må logge inn for å svare
Kaisovski
24.05.2019 kl 16:17 1729

Folk vil helst avslutte energiproduksjon. Men de forstår neppe at det finnes få andre sikre veier til verdenskrig enn energimangel. Og norske kronen ville gått bananas uten oljen, pengene våre ville blitt verdt null og niks.

I tillegg ville staten gått konk, pensjonssystemet kollapset, og folk vil sitte og dele knapper og glansbilder fra nav pga en krepert arbeidsstyrke hvorav over halvparten lønnes av staten.

Sees på neste fly til syden med resten av ungdommene..
Redigert 24.05.2019 kl 16:18 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
24.05.2019 kl 16:19 1720

Det er at vi kan komme til et punkt «no return» som ingen vet hvor er. Det finnes såkalte tilbakekoblingsmekanismer. F.eks. vil høyere temperatur føre til at permafrosten i Sibir smelter. Dette igjen fører til store metanutslipp. Metan er en klimagass som har 30 ganger større drivhuseffekt enn CO2.

Det er veldig vanskelig å si hva som skjer og når det skjer. Tror forskerne er enig i det. Derfor er det viktig med «føre var» prinsippet.
SinnaNecer'n
24.05.2019 kl 16:30 1703

Ingen kan redde klimaet, det følger naturlige sykluser og vi har svært liten om enn noen innvirkning. Det vi kan gjør noe med og som haster er miljøet. Plast i havet og vindmøller som ødelegger naturen vår.Vindmøller er dessverre et resultat av klimakriseindustriens misforståtte kamp mot en innbilt klimakrise.....
Redigert 24.05.2019 kl 16:32 Du må logge inn for å svare
FairwayCub
24.05.2019 kl 16:34 1683

"Føre var" prinsippet er viktig siden vi ikke vet konsekvensene eller om det er reversibelt ja.

Men får det ikke ganske alvorlige konsekvenser hvis hele verden stopper med fossile energikilder innen 10 år? Hva skjer under varme og kulde bølger? Det går jo ofte liv tapt da, så hva skjer i de scenariene hvis de ikke kan gjøre husene sine kjølige eller varme respektivt. Og matproduksjon?

Det jeg lurer på er om den offentlige debatten er for unyansert, at den glemmer at det har konsekvenser å ikke la teknologi og samfunsutviklingen ta seg av skifte, men å tvinge det frem på dagen (eller 10 år).
Fluefiskeren
24.05.2019 kl 16:52 1654


Skrev et lengre innlegg som svar, men plutselig forsvant hele greia før jeg fikk trykket på sendknapoen ? Orker ikke å begynne på nytt.
Redigert 24.05.2019 kl 17:01 Du må logge inn for å svare
FairwayCub
24.05.2019 kl 17:08 1640

Skjønner! Men del gjerne hvis du orker igjen, virker som om du har bra innsikt
Slettet bruker
24.05.2019 kl 17:43 1610

neste gang det begynner å tulle seg...gjør som meg,-kopier tekst,trykk F5 på tastaturet,og kommenter på nytt kjapt ved å lime inn teksten igjen.
Fluefiskeren
24.05.2019 kl 17:46 1608

Klinkekula

Bra tips. Jeg har faktisk gjort det noen ganger. Problemet er bare at da må du lime det inn et eller annet sted hvis du f.eks. ønsker å kopiere og lime inn noe annet som f.eks. en link.
Slettet bruker
24.05.2019 kl 17:52 1589

neeei...det går helt fint...

du limer inn teksten etter å ha trykket F5,-så sørger du for at linken du skal kopiere er oppe i ny fane,som du kan kopiere etterpå,-har gjordt dette uttallige ganger.

du har helt sikkert sett meg..

;))
Redigert 24.05.2019 kl 17:52 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
24.05.2019 kl 18:06 1570

Klinkekula

Takker. Får prøve det
Slettet bruker
24.05.2019 kl 18:08 1562

Det er lite tid igjen før det tipper helt over. Insekter blir borte, intet gror fordi pollineringen da forsvinner, hungersnød vil følge siden intet gror, de levende vil spise de døde, byer under vann siden havisen smelter og havene stiger 70-80 meter. Sist så vi at algene kjapt tok knekken på millioner av laks i merdene. Varmen skaper vekstvilkår for dødsalgene. Det er mye som står på spill. De unge er ivrigst for de skal arve verden og har fått dødsangst av alt det voksne mennesker får seg til å gjøre med klima og miljøet. Klimabrølet er de unges fortvilede warface og et desperat rop om hjelp for kloden. Det kan gå raskt mot undergangen. Den siste tiden skal det være trengsel og nød. Det er ingen skam å snu i tide. Erna må bli fjerna og hele kongeriket legges om radikalt i retning miljø og klima. Det må bli trosretningen vi alle lever etter. Hvis ikke kan vi måtte leve under et skjold på himmelen ala Highlander II.

https://www.youtube.com/watch?v=kLvQ_GtgNPI
Redigert 24.05.2019 kl 18:17 Du må logge inn for å svare
Luna
24.05.2019 kl 18:57 1532

Hvis utviklingen i klimagassutslipp fortsetter som idag styrer vi mot 8 graders oppvarming. Det vil ikke være mulig å leve på en planet med et så forskjellig klima fra idag. Vårt klima har i menneskehetens historie vært veldig stabilt.
I planetens historie har det ikke vært fullt så stabilt, men da snakker vi veldig lange tidsperioder. Den tiden mennesker har eksistert har klimaet vært nokså stabilt og endret seg sakte. Nå endrer det seg fort og mye. Så store endringer som 4-8 grader er det usannsynlig at vår sivilisasjon vil tåle. Matproduksjon vil bryte sammen, havene vil stige mange meter, Feedback- loops vil sette igang som vi ikke kan stanse. Noen av dem kan starte nå allerede, med havis som smelter og slutter og reflektere solvarmen og istedet er det mørkt vann som suger til seg varme.
Millioner av mennesker vil dø, kanskje milliarder. Vi kan ende opp med å utrydde 90% av alt liv på planeten. Og dette vil ikke skje langt frem i tid. Mange som alt er født vil måtte oppleve det og vil få livene sine forkortet pga dette.
Ja, det vil få store konsekvenser for samfunn og økonomi å slutte med fossile brennstoff i løpet av 10-15 år, men alternativet er mye mye verre!
SinnaNecer'n
24.05.2019 kl 19:18 1514

Her var det mye forvirring og misforståelser. Anbefaler å lese denne artikkelen.

https://www.klimarealistene.com/2019/04/05/apent-brev-til-statsminister-erna-solberg/

Mye oppklarende lesing på nettsiden til klimarealistene.

https://www.klimarealistene.com


Redigert 24.05.2019 kl 19:19 Du må logge inn for å svare