- Ingen INGEN - i verden betaler like mye bompenger som oss


Robert Næss fra Nordea har regnet på bompenger og kostnader, og funnet ut at ingen andre land samlet betaler mer i bompenger enn det nordmenn gjør.

Nordmenn er vant til bompenger. Siden 1932 har bomstasjoner finansiert bruer, tunneler, kollektivtiltak og motorveier i Norge.

Så lenge politikerne har kunnet vise til at veiprosjektene ble fullført, og betalingen ble avviklet når regningen var betalt, så aksepterte man stort sett at de som bruker veiene må være med på spleiselaget.

Årsaken til det pågående bompenge-opprøret er en stor økning nye bomstasjoner, som kjennes på lommeboka til veldig mange.

Siviløkonom og invisteringsdireøtør i Nordea, Robert Næss, har regnet på bompengetallene, og slår fast at vi betaler rekordmye bompenger i Norge.

Tredobling
– For syv år siden var det 600.000 passeringer per dag. I fjor var det hele 1,8 millioner passeringer per dag, sier Næss til TV 2. Det er en tredobling av antall passeringer på seks år.

– Med økningen nå i år, er vi snart oppe i to millioner daglige passeringer, sier Næss.


Stygg statistikk kan du se her
https://www.tv2.no/nyheter/10626098/

Tja, men det er nå mye dyrere å bygge vei i Norge pga. topografien enn i mange andre land. Vi er også veldig rike mennesker i forhold til de aller fleste land,
livecnn
24.05.2019 kl 21:15 1780

Men har alle land Merverdiavgift på 25%
Engangsavgifter ved kjøp eller import
Omregistreringsavgift ved kjøp av bruktbil
Trafikkforsikringsavgift
Drivstoffavgifter
Bensin og Disel avgift
Importavgift
Avgift på co2-utslipp
Avgift på vekt
Vrakpantavgift

Eiendomsskatt
Alkoholavgifter
Tobakkavgifter
Dokumentavgift
Drikkevareemballasje
Elektrisk kraft - forbruksavgift
Flypassasjeravgift
Merverdiavgift
Mineralske produkter:
- Grunnavgift på fyringsolje
- co2-avgift mineralolje
- co2-avgift bensin
- svovelavgift
Sjokolade-og sukkervareavgift
Smøreolje

Og sikkert mange jeg har glemt.
Redigert 25.05.2019 kl 11:43 Du må logge inn for å svare

Tja, det er dyrere å bygge i Norge, og derfor er også veiene her mye dårligere, må bare akseptere det.

Man sammenligner med Sverige, som har et annet utgangspunkt, ja de har dobbelt så mange innbyggere og et flatere land, men et statsbudsjett som er ned mot en tredjeldel av Norges statsbudsjett pr innbygger, likevel har de gratis ferjer og nesten ikke bompenger.

Ta f.eks Irland, samme antall innbyggere som Norge, lavere inntekter, men de bruker nesten like mye på infrastruktur som i Norge, men likevel nesten ingen bompenger.

Noe er riv ruskende galt med måten Norge finansierer dette på.
Redigert 25.05.2019 kl 10:47 Du må logge inn for å svare
skuggen
25.05.2019 kl 17:34 1627

Alt er dyrest i Norge. Finansaviser f. eks. Finner du noen avis i verden som er dyrere enn Finansavisen? Og den er t.o.m. fritatt moms.

Fattige Norge må ha inn masse bompenger for å ha råd til å bygge veier, andre land klarer fint å bygge veier uten å få norske tilstander !! Idiotlandet Noreg
26.05.2019 kl 12:31 1538

Dette er folkeopplysning, sikker mange som ikke tenker over hvorfor vi skal ha så mange avgifter på alt. Jeg tror det er noe som
henger igjen fra den tiden det var knapt med penger i Norge, men ingen har funnet å rette på det. Det må være jobb for de
politiske partier å ha som målsetting, hvilke avgifter vi kan fase ut.
Det er nok riktig som Mullah Krekar nettopp sa, at alt er så dyrt i Norge at han må flytte. Og det sier en mann som krampaktig har satt seg fast i Norge, han er våknet fordi perioden med at alt er gratis for ham er slutt, og han må betale alle avgifter som alle nordmenn må og har gjort i all tid.
SHARE-IT
26.05.2019 kl 12:40 1524

Hva Krekar måtte mene bryr jeg meg fint lite om. FF hevder det er så dyrt å bygge i Norge pga topografien. Det gjelder sjelden for de sentrale strøk hvor bommene er tettest. Og det er tilnærmet tilsvarende vanskelige forhold i svært mange land. Norge bør ha råd til å sørge for god egnet infrastruktur som alle kan benytte. Rikmannsfavoriseringen overalt for tiden synes jeg lite om. Ha penger og gå foran i alle køer synes å være parolen som aksepteres, også på venstresiden. Skremmende utvikling. Andre kriterier enn penger må legges til grunn om noen skal favoriseres.
skuggen
26.05.2019 kl 13:35 1499

Stella skriver at det er stort sett avgifter på alt i Norge. Riktig. Men dagsavisene er stort sett fritatt for moms, likevel har vi verdens dyreste aviser.
Den som er interesser kan regne ut hvor mye en journalist i Klassekampen eller Dagsavisen koster norske skattebetalere i året. Slår sannsynligvis i hjel summen vi betaler en bonde i subsidier.
MERLOT
26.05.2019 kl 13:45 1494

Norske aviser mottok drøyt 266 millioner i pressestøtte og portokompensasjon i fjor. I tillegg kommer inntektsbortfall til staten fordi avisene ikke betaler moms.

Ifølge tallene Statens Medieforvaltning har levert til Nationen beløp momsfritaket seg i 2006 til nesten 1,5 milliarder kroner.

Pressestøtten gis til flere aviser etter nærmere gitte kriterier. Blant annet støtte til nr. 2-aviser med opplag under 80 000 eksemplarer, og nr. 1- og aleneaviser med opplag under 6 000 eksemplarer. Riksdekkende meningsbærende aviser, som Nationen og Dagsavisen f.eks, får et særskilt ekstra tilskudd. Fritaket fra moms gjelder alle avisene, også pengemaskiner som VG og Aftenposten.

Ifølge Norsk Journalistlag jobber det om lag 3000 journalister i avisene som omfattes av disse ordningene.

Statistisk korrekt blir det kommende regnestykket selvfølgelig ikke, fordi avisene også har mange andre ansatte enn journalister. Men deler vi summen på nesten 1, 8 milliarder kroner på 3000 journalister, blir hver journalistarbeidsplass i snitt subsidiert med 587.000 kroner av staten. Det er over fire ganger mer enn gjennomsnittsbonden som får 141.000 kroner.
MERLOT
26.05.2019 kl 13:48 1487

...og i tillegg er vel ennå innkjøpsprisen på en bil 60-70% i Sverige enn hva den er i Norge.
26.05.2019 kl 14:25 1471

Innlegget om Krekar var for å understreke hvor utrolig mye avgifter vi bruker, på f.eks. bompenger, for det er jo komisk at som Norge har prøvd å få Krekar ut av landet, - jeg vet ikke i hvor mange år de har prøvd, men nå vil han reise frivillig, fordi det er så dyrt i Norge.

Norske tilstander ! Verdens skatte og avgiftsland !

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/3JP0PM/ikke-betal-for-mye-naar-du-fyller-tanken?utm_source=vgfront&utm_content=row-9

Norge er også på topp i verden på bensinpris. Og dette enda vi har råolje og det ferdigraffinerte petroleumet bensin, selv !
The Yellow Vests - here we come.
nima
26.05.2019 kl 15:43 1439

Er noen som har kjennskap til om at Norge låner penger til Tyskland og USA for at de skal bygge veier til en rente på 4 %. Har hørt rykter om det men jeg vet ikke om jeg skal tro på det. Hvis det er sant så må det vel være den største skandale i Norsk historie.Jeg kan ikke tro at dette stemmer, men er svært takksam for svar.
livecnn
26.05.2019 kl 15:48 1432

Her ligger norske oljemilliarder
Mens veiprosjekter her hjemme finansieres med skyhøye renter, får tyskerne låne norske oljepenger nesten gratis til veibygging.

https://www.tu.no/artikler/her-ligger-norske-oljemilliarder/237359
Skrika1
28.05.2019 kl 15:44 1346

Svaret her er at i bakvendt land der går allting an.
Virker som om oljepenger er farlig å bruke på vei i Norge. Mens andre land kan låne våre oljepenger til en latterlig lav rente. Hvem og hvor er de som koker i hop dette våset om at det er farlig med oljepenger på norsk vei.
Hilsen
Siviløkonom BI
Mentor
28.05.2019 kl 16:06 1338

Problemet er at du ikke har gått ved UIO, fordi der hadde du fått en langt større forståelse for makro og ikke bare den mangelfulle ved mikro-universet på BI. En betydelig større innføring i hele samfunnsmaskineriet. Vi derfra sitter nemlig i de stillingene som styrer den største pengesekken av de alle. Nemlig statsbudsjettet og oljefondet. Oljepenger brukt på vei er en statskandale. Selv om bilistene betaler grovt i bommene står også Staten for en god skjerv av kostnadene.

Mvh
Cand. oecon
29.05.2019 kl 16:27 1273

Vi skal være glade for at det er så dyrt i Norge, for det holder uønskede individer bort. Mange av dem velger land med lavere kostnadsnivå - look to Sweden!
29.05.2019 kl 16:32 1272

nima - 4,0% risikofri avkastning på kapitalen vår er jo glimrende. Og når vi låner ut til feks.Tyskland istedenfor å bruke pengene her hjemme så unngår vi samtidig overoppheting av norsk økonomi.

Og hvor mye rente betaler bompengeselskapene?

Åja betydelig mer enn 4%? Det er vel fordi "risikoen er så høy" det da.

Eller at gleden ved å skvise norske bilister er et moment.



"Betaler i snitt 95 prosent av totale kostnader
Av 175.138 millioner kroner som er beregnet investert i vei gjennom rundt 60 stortingsavgjørelser, er det lagt opp til at det skal kreves inn 166.731 millioner kroner i bompenger.

Årsaken til at bilistene tidvis må betale mer enn det koster å bygge veien, er at bompengeselskapene tar opp lån for å betale veien. Rentekostnader og drift av bompengeanleggene utgjør nesten 47 milliarder kroner totalt."
Redigert 29.05.2019 kl 17:36 Du må logge inn for å svare
Per K
29.05.2019 kl 20:54 1227

Er jeg den eneste som begynner og bli litt lei dette maset om bommer.
Eneste samtale emnet som opptar folk om dagen.
e.hansen
30.05.2019 kl 11:25 1158

Drivstoffavgifer, engangsavgifter, omregisteringsavgifter, osv. som tidligere gikk til vei går nå til «spleiselaget»... Så må man bruke vei og kollektivtransport som argument når utgiftene til «spleiselaget» bare øker og øker.
OZZY
30.05.2019 kl 16:46 1122

dette er jo bare TOTAL GALSKAP
maimunek
30.05.2019 kl 19:22 1089

Dene Regjeringen bør sendes i Exil til Madagaska. Vi mo stoppe og velge di store Partiene. Di er bare interesiert i og beholde Makten og melke oss. Lyver til det Norske Folk. Exempel. Asoziale nye Bomstasioner i byene, Oslo ser ut som en Tysk Konzentrationslager i det gammle DDR Staten. Total Overvåkning Folkens. Dete bør man ikke god ta.
maimunek
30.05.2019 kl 19:50 1078

Snart skal vi betale skatt for og fjerte ( CO2 utslip ). Dene Regjeringen er en katastrofe
Mentor
30.05.2019 kl 19:55 1075

Godt det blir ekstra med bompenger i Oslo om snart bare 24t. Det er rettferdig at alle er med på å betale for et bedre miljø og et kollektivt tilbud for alle. Dette blir bra. Dette vil vi ha;-)
AksjeRik
30.05.2019 kl 20:05 1064


Og snart blir det avgift for å puste har jeg hørt..

Født fri, skattet i hjel. Men er du rik da blir du skånet.
livecnn
01.06.2019 kl 13:09 979

Noe har tatt en kikk på tall.

Marianne Holthe shared a link to the group: JA til miljø, NEI til bompenger!
2 hrs ·
Miljøpolitikk har blitt "Big Business" for kommunen...

Ja da er den omstridte bomringen på plass i Oslo da folkens..

Fjellinjen AS er et norsk aksjeselskap som eies av Oslo kommune (60 %) og Akershus fylkeskommune (40 %).
Med den nye bomringen på plass "tvinges"bileiere til å kjøpe en Autopass avtale hos fjelllinjen for å kunne spare en vesentlig sum med penger hver måned. Det vil si at vi må inngå en avtale med et aksje selskap som "eies" av kommunen, de samme som har vedtatt Oslopakken...
Bileiere skal dekke kostnadene knyttet til vedlikehold og bygging av vei, utbygging av kollektivtrafikken og sykkelveier for å bedre miljøet i Oslo, rett til personvern, bevegelsesfrihet og livskvalitet er prislappen.

Har satt opp et lite regnetykke på kostnader før og etter ny bomring for å illustrere 3 ting:
(Har brukt fjelllinjens bom penge kalkulator før og etter 1. juni som er tilgjengelig på deres hjemmeside)

1. Avgiftene knyttet til bilbruk har ikke blitt mer rettferdig eller lavere ved at flere betaler...
2. Personvernet forringes
3. Avgiftene rammer usosialt der hvor familier med lav inntekt må bortprioritere aktiviteter for å dekke inn økte kostnader til bilbruk

Eks:

Bomring etter 1. juni, diesel bil (20 arbeidsdager)

Sandvika - Skjetten 07:00/ Skjetten - Sandvika 16:00 (20 arbeidsdager)
Uten avtale avtale: 4640 kr pr. mnd/ 55 680 kr pr. år
Med avtale: 1984 kr. pr. mnd/23 808 kr. pr år.

Bomring før 1. juni:

Sandvika - Skjetten/ Skjetten - Sandvika (20 arbeidsdager)
Uten avtale avtale: 2360 kr pr. mnd/28 320 kr pr. år
Med avtale: 2124 kr. pr. mnd/25 488 kr. pr år.

Vi har i mitt eks. fått nesten en dobling av kostnader for kjøring uten avtale, og differansen før å nå for de med avtale sparer nå 260 kr pr. mnd med det nye avgifts systemet. WOW!!
tillegg det det er bare en brøkdel som brukes på vei - Rettferdig? NEI sier nå jeg..

https://www.fjellinjen.no/privat/bompengekalkulator/

De har faket bompengekalkulatoren. Den viser MAI og ikke JUNI.
Denne faken vil jeg kalle usedvanlig grov. Det er rene nazivirksomheten.
Grovt misvisende og bedragersk. Viser 63 kr isteden for 264 kr ?

Er kjøring uten avtale 60+60+120 max passeringer ?
á 31 pr. stk ?
240 x 31 = 7440 kr. i måneden ?
7440 x 12 = 89280 kroner i året ?
Redigert 01.06.2019 kl 16:18 Du må logge inn for å svare
nima
01.06.2019 kl 16:47 937

Beklager men jeg synes ikke synd på Oslos innbyggere, de har selv valgt disse udugelige politikerne inn i styre og stell.Synes det er helt utrolig at de aksepterer det som skjer.
Bare
14.07.2019 kl 15:10 602

Så lenge Frp sto alene om å ville fjerne/redusere bompenger var det ikke måte på hvor harry og uansvarlig dette var.....
Nå later selv Ap og media som at bompenger er da ikke noe de støtter........
Sikkert derfor de vrir retorikken og kritiserer det eneste partiet dom i årevis har forsøkt å stoppe bompengeavgiften som er så usosial; Frp.

Frp er alene i regjeringen og på Stortinget,så hvordan skal de da greie å få flertall for å stoppe bompengeavgiftene?