SDRLs fall drar med seg andre JF-relaterte selskaper

Garderobemannen
SDRL 24.05.2019 kl 21:23 8745

SDRL har fått ordentlig juling på børsen de siste månedene. Dette henger sammen med den litt uoversiktlige situasjonen for SDRL i forbindelse med en fortsatt betydelig gjeldsbelastning, selv etter at selskapet har kommet ut av en Chapter 11-situasjon i USA. Ratenivået for selskapets riggflåte oppfattes av flere sentrale investorer som for lavt, på tross av bedringene som har skjedd fra bunnen. Det hjelper jo heller ikke at SDRL i går meldte at de vurderte å selge ikke strategiske eiendeler, for å redusere gjeldsbyrden. En rekke meglere har samtidig kjøps-anbefalinger på SDRL, og anser kursreaksjonen som en klar overreaksjon. Det er jo liten tvil om at ganske mye negativt nå er innbakt i SDRL-kursen som idag sluttet på NOK 47,20 etter et fall på 10,27 %. Også gårsdagens fall på nesten 19 % hører med til historien. For nøyaktig 1 måned siden stod SDRL i NOK 86,00.

Litt interessant er det at dette sammenfaller med at også flere andre John Fredriksen-relaterte selskaper har sett relativt kraftige kursnedganger. Fallene i GOGL, NODL og ARCHER har vært betydelige, og mer enn gjennomsnittet på OSE. For meg virker det som om en del investorer rett og slett frykter at John Fredriksen kan komme i en finansiell skvis pga utviklingen i SDRL, eller er det noe annet som ligger bak? Det har jeg ingen tro på, da Fredriksen er alt for godt diversifisert og finansielt sterk til at utfordringene i SDRL får noen slike konsekvenser.

Jeg stusser for eksempel over at GOGL faller såpass mye som den har gjort i det siste. Resultatet fra 1Q-2019 var kanskje ikke topp, men BDI har vist en jevn oppgang i det siste. Usikkerheten er antakelig handelskonflikten som fortsatt er uløst, samt noe bortfall av etterspørsel etter gruveproblemene i Brasil.

Ennå mer stusser jeg over det ekstreme fallet NODL har blitt utsatt for. Fallet til SDRL kan jeg ikke se skal ha noen betydning for NODL. Eneste koblingen mellom selskapene er at NODL benytter SDRL til å ivareta driften av riggene.

NODL er etter mitt syn en liten åpenbaring på kursnivåene før de siste dagers fall, med faste kontrakter på de to 7. generasjons UDW-semi-riggene West Bollsta og West Mira. Førstnevnte går på kontrakt med Lundin fra Q2-2020 i norsk del av Nordsjøen, mens sistnevnte starter kontrakten på Nova-feltet også i norsk del av Nordsjøen for Wintershall allerede fra 3Q-2019, etter at Wintershall benyttet også den 3. opsjonen til å fremskynde oppstart. Ratene på begge disse avtalene er relativt sett gode, og beregnes til mer enn USD 300 000 for begge, før prestasjonsbonuser som kan utgjøre inntil USD 50 000 i tillegg i dagraten.

I slutten av april 2019 meldte selskapet at de bruker opsjonen på UDW drillskipet Cobalt Explorer for MUSD 350, som de kjøpte for halv pris og kan velge å ta ut frem til Q1-2021. Kontrakten har behagelig lave up-front betalinger, og MUSD 245 i betaling først ved levering. Kjøpet er finansiert av JF-selskapet Sterna Finance til en behagelig rente på 6,75 %.

Fleksibiliteten til NODL knyttet til boreskipene som er på verftene er noe for seg selv, med meget begrensede finansielle kostnader under verftsoppholdet, mulighet for tidligere levering (når kontrakter inngås), evt utsatt levering (etter forhandling), alt uten at 5 års-sertifiseringen spises av. Mye bedre enn warm eller cold-stackede rigger hvor den uvirksomme tiden teller på sertifiseringsprogrammene som krever avbrudd/verftsopphold. NODL er i en unik posisjon til å kunne avvente de beste kontraktsvilkårene for sine boreskip. Legg til at JF ved tre anledninger kjøpte 900 000 aksjer i NODL da de lå på bunn i desember 2018 for tilsammen 45 millioner, for kurser som ligger 10-15 % høyere enn dagens kurser. JF eier 38,2 % av aksjene i NODL.

Meglerhusene opererer med kjøpsanbefaling på NODL og kursmål på omtrent det dobbelte av dagen (DnB Markets) har såvidt jeg vet NOK 90, og kjøpsanbefaling.

Jeg stusser derimot ikke like mye over at ARCHER også har falt betydelig. ARCHER er nok et av de selskapene i JF-sfæren som sitter løsest.

Edit: rettet antall måneder fra 12 til 1 i første avsnitts siste punktum
Redigert 20.01.2021 kl 14:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.05.2019 kl 21:57 8681

Gode refleksjoner. Tror imidlertid sdrl med flere vil oppleve meget gode tider fremover. Se bare på frontline sålangt i år....
Falketind
24.05.2019 kl 22:43 8599

Slik jeg ser det så er gjeldsbelastningen fortsatt tyngende for Seadrill's evner til fremtiden å generere en positiv kontantstrøm. Raten må i så fall betydelig opp. Derfor mener jeg at kursen fortsatt vil falle til selskapet kan fremvise at gjeldsituasjonen er håndterbart. Har derfor større tro på at NODL kan bli ett godt case i fremtiden.
Redigert 24.05.2019 kl 22:51 Du må logge inn for å svare
delta
24.05.2019 kl 23:01 8559

Garderobemannen 24.05.19 21:23
Fyldig om NODL i ditt innlegg. Et moment til ang. kursfall kan jo være kurstryning de lux blant riggaksjer internasjonalt. ODL er vel den markedet har vært mest skånsom med, muligens pga. at de er i det knallsterke 6G HSHE-markedet i Norge med rater som er svært gode allerede. Alle ODLs rigger ekskl. den gamle arbeidshesten DS Bergen kan operere i dette markedet. Ingen andre børsnoterte riggselskaper har så stor andel av verdiene mot 6G HSHE-markedet. Ja, ODL har suverent størst andel her. NODL har kanskje neststørst verdiandel i dette markedet med 2 rigger. De 3 andre enhetene er som nevnt 7G UDW boreskip som muligens leveres i 2021, og hvor spotratene er bare rundt USD 150k/dag iht. Paretos vurdering, men kontrakter for boreutførelse i årene framover viser en trappetrinnsøkning i ratene, men vi skal antakelig mange år framover i tid (Paretos estimat er fra starten av 2022) før vi for boreutførelse for 7G UDW når dagens ratenivå for 6G HSHE som er rundt USD 300k/dag pluss prestasjonsbonuser hvor ODL har inntil USD 30k/dag med Equinor og inntil USD 50k/dag med AkerBP. På Wintershallavtalen er ratenivået inkl. forventede prestasjonsbonuser USD 295k/dag i den faste kontraktsperioden (altså kommer det ikke noen prestasjonsbonuser på toppen av dette for Mira). For opsjonen som Wintershall erklærte i forløpet av starten av den faste kontraktsperioden ser jeg at Pareto vurderer raten til USD 280k/dag for Mira. At West Mira her ikke kommer opp på ratenivåene for West Bollsta kan henge sammen med at dette var første kontrakt for Mira og NODL og inngått før markedet har strammet seg ytterligere til. Pareto vurderer raten for West Bollsta til USD 300-305k/dag pluss prestasjonsbonuser som kan bli ganske betydelig hvis de er i samsvar med hva ODL har. Det ventes at ODL vil få kontraktsfornyelser snart for to rigger, og at ratenivået tikker opp til kanskje USD 325k/dag for disse pluss prestasjonsbonuser.

Et moment til ang. kurstryning for riggaksjer kan være at flere vil få elendige økonomiske resultater i flere år framover, og at aksjemarkedet er avmålt i forhold til risikoen for at de trenger refinansiering pga. dette. ODL er blant få hvor det ikke ventes underskudd. For NODLs del burde det være relativt sett små beløp det vil være snakk om i underskudd. Markedet venter nå på nytt om fullfinansiering av West Bollsta gjennom opptak av lån hvor det synes som om noen forventer et lånebeløp på USD 220 mill. Vi får jo håpe at det ordner seg snart. West Bollsta har jo en god borekontrakt i bakhånd. Når lånebeløpet er kjent, vil det også være lettere å beregne om NODL vil ha stort nok bankinnskudd til å være fullfinansiert inntil boreskipene begynner å bli levert.
Redigert 24.05.2019 kl 23:27 Du må logge inn for å svare
joneug
24.05.2019 kl 23:49 8483

Henger meg på. Kjøpt litt i NODL ettersom det er mye stål for pengene og liten risiko frem til man _må_ ta levering av de tre UDW-skipene i 2021.
RCF'en trengs til mobiliseringskostnad for Mira og Bollsta. Da er det ikke så mye igjen til Cobolt. De gjenværende løpene avdragene på Cobolt kan finansieres med FCF fra Mira. Litt kjipt at vi har falt så mye. Gjør kapitalkostnaden høyere. Heldigvis har JF gjennom Sea-ett-eller-annet garantert for de 200mUSD man må ut med for Bollsta nå i Q2 når det tas levering. Regner med NODL får ordnet banklån med gode betingelser på den.
En annen ting er sentimentet i offshore drilling. Gjort et raskt overslag på ESV; handles nå til NAV for kun de moderne enhetene - da får du de resterende 15 jack-up'ene, ARO JV, 5 UDW-skip og 3 semi-sub på kjøpet. Noe er helt mayham i sentimentet her. Lite poeng å kjøpe "sikre" assets med lav gjeld når det finnes sånne muligheter med vesentlig større oppside.
Redigert 24.05.2019 kl 23:51 Du må logge inn for å svare
ken-guru
25.05.2019 kl 17:11 8192

Hva mener du med at Archer er det selskapet i JF-sfæren som sitter løsest og at du ikke stusser over fallet? Tror du aksjene i Archer blir solgt uansett kurs? Aksjene i Archer er på dagens aksjekurs bare lommerusk for sdrl (tilsvarende noen dager med renteutgifter). Archer er jo et av selskapene som i dag har lange kontrakter med Equinor og som ikke har problemer med å betjene gjelden sin.
Redigert 25.05.2019 kl 17:12 Du må logge inn for å svare
p8
25.05.2019 kl 17:16 8178

Archer er en veldig liten investering, og vil bringe lite inn i seadrill sin kasse. Seabras vil nok være et bedre salg og dette vil redusere gjelden i Seadrill.
Redigert 25.05.2019 kl 17:18 Du må logge inn for å svare
Garderobemannen
25.05.2019 kl 19:59 8033

Omtrent det samme som Seadrills avtroppende finansdirektør Mark Morris ga uttrykk for på en telefonkonferanse torsdag...

https://aksjelive.e24.no/article/y3xBag
https://www.reuters.com/article/us-seadrill-divestiture/seadrill-considers-selling-non-core-assets-to-reduce-debt-cfo-idUSKCN1ST1PK

Og jeg har ikke sagt at aksjene blir solgt uansett kurs. Salg av strategiske aksjeposisjoner skjer sjelden til børskurs, men på et nivå hvor selger oppnår mer reell prising basert på selskapets aktiva.

Men SDRL har faktisk adressert at de vil vurdere å selge ikke-strategiske eiendeler, og da får man jo selv gjøre seg opp noen vurderinger.

Ser du noen andre bedre salgsobjekter, hører jeg gjerne dine vurderinger.
Redigert 25.05.2019 kl 20:13 Du må logge inn for å svare
Garderobemannen
25.05.2019 kl 20:09 8017

delta,

Takk for gode tilbakemeldinger og kommentarer - du har en imponerende detaljkunnskap innen riggnæringen. Har fulgt deg over mange år, helt tilbake til Sinvest-tiden...

Jeg følger også ODL tett, og har vel egentlig her gått og ventet på at RIG skulle ta også dem, etter at de tok Songa for litt siden. Spesielt rundt årsskiftet da kursen ble presset meget lavt.

Har du noen tanker om ODL som oppkjøpsobjekt, og hvem som i tilfelle kan være aktuelle? Hadde vært spennende å høre dine vurderinger her. Har selv en mindre post i ODL, som jeg vurderer om jeg skal øke eller selge.

Selv har jeg også fundert på NODL i forhold til SDRL. Jeg har merket meg at mange mener det bare er et tidsspørsmål før SDRL overtar NODL. Selv har jeg ikke så stor tro på at det er "rett rundt hjørnet". SDRL må vel i første omgang sørge for å få en stabil inntjening, og sikkerhet for at de kan betjene de utsatte gjeldsforfallene som begynner om litt. Jeg kan vanskelig se hvordan SDRL skulle kunne være i posisjon til å gjøre noe vesentlig i forhold til NODL. Hvis NODL får den utviklingen vi idag ser, kan vi jo fort se en dobling av kursen. Men så lenge det er JF via Hemen som styrer skuta, får han det vel som han vil.
p8
25.05.2019 kl 20:11 8008

Seadrill har 50 mrd nok i gjeld. Archer har en markedsverdi på ca 700 millioner nok, og Seadrill i han eierandel på under 20 prosent. Det er som piss i havet!

Jeg vet ikke helt hva de kan få for sin 50 prosent andel i Seabras, men her snakker vi iallefall milliarder og ikke millioner. Seabras er heller ikke kjernevirksomhet.
Garderobemannen
25.05.2019 kl 20:15 7992

Jeg tror ikke noen, heller ikke SDRL, regner med å få løst gjeldsproblemene sine med slike salg.

Men i en presset situasjon blir SDRL fort tvunget av kreditorene til å gjøre alle grep som er nødvendig, inklusive å selge eierandeler som evt sitter litt "løst".
p8
25.05.2019 kl 20:25 7976

Seadrill har ingen press nå. De vil uansett overleve til 2021-2022, men hvis de ikke har fått ut rigger på kontrakter til høyere rater enn idag må de hente ny kapital og/eller selge assets.
Redigert 25.05.2019 kl 20:25 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.05.2019 kl 20:58 7929

Legger merke til flåte oppdateringen, der har SDRL 5 stk Jack-ups i Mexico som går på nye rater i August som ligger 40 000 $ over dagens rater... nye rater vil da ligge på mellom 155 - 170 000 $ frem mot år 2023 . Det må en vel kalle bra stigning på ratene for Jack-ups riggene.

Bare på de 5 riggene der, har SDRL rundt 2,6- 2,8 milliarder i inntekter i året.
Redigert 25.05.2019 kl 21:03 Du må logge inn for å svare
mandj
25.05.2019 kl 22:21 7850

Ser litt på siste regnskapet deres, de tjener såvidt penger (totslresultat omtrent 0). Hvordan tenker du at de "ikke har problemer med å betjene gjelden sin"? Pt klarer de såvidt å betale renter. Hva endres fremover?
delta
26.05.2019 kl 21:55 7472

Garderobemannen 25.05.19 kl 20.09
Takk :-)

Tema i mitt innlegg er kun ODL og evt. oppkjøp, jf. innlegget fra Garderobemannen som jeg refererer til.

Jeg ser vel for meg at ODL forblir et selvstendig selskap som nå en god stund framover. Og håper det også da jeg liker at ODL forblir på OSE da de er et svært veldrevet selskap som er bra å ha som aksjeinvesteringsmulighet over tid.

Mulige oppkjøpere blant konkurrenter av ODL har vel nok å stri med svak lønnsomhet i lang tid framover. Og ODL er ikke å få kjøpt billig. Jeg tror storeier Helene Odfjell vil forlange i alle fall +/- kr 45 pr aksje eller kanskje opp mot kr 50 hvis hun i det hele tatt skulle vurdere salg. Det er vel Transocean som er vurdert å være potensiell kjøper, men de har nok mer enn nok med seg selv de også en god stund framover – dårlig lønnsomhet, konsolidering etter store oppkjøp de siste årene etc. Det tar enda mange år før de vil begynne å tjene penger. Dog kunne de nok tenkt seg større andel i 6G HSHE-markedet som f.t. jo er rene eldoradoet i forhold til det meste av riggnisjene ellers. M-cap i Transocean er i dag USD 4,15 mrd. (aksjekurs USD 6,75/aksje). Til NOK 50/aksje i ODL, ville m-cap vært USD 1,4 mrd - altså 1/3 av dagens m-cap i Transocean. M-cap/EV i Transocean er nå ca. 30%, og Transocean har ca. USD 2,5 mrd i bankinnskudd ved siste årsskifte. Hvordan skal de finansiere evt. oppkjøp av ODL i nær framtid? Ellers har Transocean rendyrket seg mot enkelte riggnisjer de siste årene hvor bl.a. jack up’ene er solgt helt ut.

ODL er vel heller ikke pyntet for salg til f.eks. Transocean i dag da ODL ikke er rendyrket innenfor rigg, men har noen verdier også innen plattformboring, ingeniørtjenester og brønntjenester. Transocean er kanskje ikke så interessert i å få dette med på lasset dersom de skulle kjøpe ODL. ODL har vel vært inne på tanken å skille ut ikke-riggdelen i eget selvstendig selskap, men jeg vet ikke om de vil gjøre det. Spesielt brønntjenester har svake resultater, og det ventes at det kan ta mange, mange år før inntjeningen evt. kommer opp på et nivå som forsvarer en bruttoverdi av ikke-riggdelen av ODL på USD 350 mill. som noen har verdsatt dette til. Pr. 30.6.18 var bruttorentebærende gjeld for ikke-riggdelen i ODL hele USD 290 mill. Hvis ikke inntjeningen for brønntjenester tar seg kraftig opp, kan verdiene i ikke-rigg være langt lavere enn gjelden her. Jeg er ikke sikker på om børsnotering av en utskilt ikke-riggdel av ODL kan bli interessant for aksjemarkedet hvis gjelden på ikke-riggdelen av ODL skal tas med over i det nye selskapet og det ikke blir en stor emisjon for ikke-riggdelen ved børsnoteringen for at ikke-riggdelen skal ha en sunn finansiering som eget selskap. EBITDA/omsetning i bonanzaårene var ca. 40% for brønntjenester i ODL mens de nå sliter med nesten halv EBITDA-margin, stor overkapasitet globalt og tøff priskonkurranse. Weatherford, som regnes som en form for peer her, har nylig måttet ty til Ch11 (gjeldsrestruktureringsprosess hvor gamle aksjonærer sitter igjen med smuler etterpå). For å forsvare en DCF på USD 350 mill. for ikke-riggdelen av ODL har jeg for brønntjenester antatt langsiktig årsomsetning på USD 160 mill. og EBIT-margin på 17%. I bonanzaårene 2012-14 var snittomsetningen litt over USD 200 mill. pr år med EBIT-margin i snitt 26,5%. I 2015 omsetning USD 135 mill. og EBIT-margin 14%. I 2016-18 har omsetningen vært relativt stabil og i snitt ca. USD 105 mill. og snitt EBIT-margin på 5% (herav bare 1,7% i 2018 som trolig er bunnpunktet i sykelen med omsetning USD 107 mill.). Mitt base case estimat for going concern verdivurdering av brønntjenester for ODL er omsetning USD på USD 160 mill. pr år i snitt og USD 21 mill. i EBIT pr år i snitt fra i dag og i framtiden. Vi må tilbake til bonanzaårene 2012-14 sist EBIT var over dette nivået (snitt-EBIT for disse bonanzaårene var USD 56 mill. pr år for brønntjenester). Må vi til 2025-30 før EBIT pr år neste gang kommer opp til over USD 20 mill. pr år? Og med slik langsiktig EBIT pr år er verdien bare så vidt over gjelden….

Ut fra ovenstående vil anslått kjøpsverdi av egenkapitalen i ODL være nær USD 1,4 mrd hvis ODL skulle antas å ville selge selskapet inkl. ikke-riggdelen til Transocean. Hvis ikke-riggdelen skilles ut før salg og gjelden på ikke-riggdelen fortsetter i et nytt selskap som ikke kjøpes av Transocean, vil kjøpesummen for egenkapitalen i ODL eksl. ikke-rigg bli redusert med kanskje bare USD 70 mill. Så det vil være svært store summer Transocean må ut med uansett hvis de skal kjøpe ODL. Og som jeg gir uttrykk for, tror jeg det kan ta laaang tid før ODL evt. blir solgt til et annet børsnotert riggselskap. Om det kan være andre aktuelle kjøpere utenfor de børsnoterte riggselskapne (som equityfond) har jeg ikke sterk formening om. Kanskje kan det være vel så aktuelt?

Redigert 26.05.2019 kl 23:16 Du må logge inn for å svare
ken-guru
27.05.2019 kl 00:31 7314

I dagens situasjon med dagens kontrakter uten å få mer oppdrag i 2019-2020 omsetter Archer for ca 24 mill PR dag. Av dette er ca 2,95 mill driftsoverskudd PR dag.
Renteutgift PR dag er ca 0,85 mill. Så at de såvidt klarer å betale renter, er vel å ta vel hardt i?
Shotgun
27.05.2019 kl 11:49 6996

Rakner jo helt i seadrill nå. Chapter 11 en gang til?
pengex
27.05.2019 kl 11:54 6970

Ble veldig billig nå. Går inn på 44 nok.
Slettet bruker
27.05.2019 kl 11:56 6959

Veldig billig kan fort bli veldig dyrt.
Shotgun
27.05.2019 kl 11:59 6937

Kan ikke annet enn å si meg enig, dersom regnskapet er korrekt. Pris/bok viser jo snart et negativt tall dersom dette fortsetter. Men mye manipulasjon og rart på børsen. Skulle vært mye bedre regulert. Gøyere og mer profesjonelt i krypto-valuta. Hadde tippet at de børsene var regulert dersom jeg ikke hadde vist hvilket marked som skal være regulert.
delta
27.05.2019 kl 12:01 6914

Carnegie nedgraderer nå SDRL til salg og kursmål kr 25 fra kjøp og kursmål 210,-.. Pareto opprettholder kursmål USD 32.
Lamps8
27.05.2019 kl 12:01 6910

Hadde vært veldig forsiktig med SDRL hvis jeg var dere..

SDRL:CARNEGIE NEDGRADERER TIL SALG FRA KJØP, KUTTER KURSMÅL TIL 25
Oslo (TDN Direkt): Carnegie nedgraderer sin anbefaling på Seadrill til salg fra kjøp. Kursmålet kuttes til 25 kroner fra tidligere 210 kroner, ifølge en oppdatering mandag.

Med om lag 400 millioner dollar i rentekostnader pr år, og banklånamortisering som starter i 2021, ser meglerhuset en høy sannsynlighet for at likviditeten tørker inn innen 2021/22.
Shotgun
27.05.2019 kl 12:03 6884

De hadde nettopp kjøp og kursmål 210 kroner? Men nå har de salg og 25 kroner på kursmål... Disse analytikerne vet jo snart ikke hva som er opp og hva som er ned på en aksje.
Slettet bruker
27.05.2019 kl 12:07 6862

Ingenting er billig om man ikke klarer forpliktelser.
34-36 er ok pris for risk.
Har vurdert samtlige selskaper innen offshore og nesten alt er latterlig dyrt i forhold til kontrakter/forpliktelser.
Slettet bruker
27.05.2019 kl 12:13 6827

Er ikke den første latterlige forsømmelsen fra analytikere nei.
Gjør dine egne vurderinger og stol kun på dine vurderinger, er på ingen måte vanskelig.
Shotgun
27.05.2019 kl 12:14 6813

Er det andre børser som skjuler hvem som kjøper og selger? Hvorfor kan vi ikke følge med nå og se omm Carnegi ligger på kjøpern? Bitcoin var jo så farlig, men der kan ver jævla transaksjon overvåkes av hvem som helst og hver adresse kan hvem som helst se hvor mye den inneholder. Men på Oslo børs kan de store kriminelle styre på i det skjulte.
Shotgun
27.05.2019 kl 12:16 6805

Har aldri hørt på eller fulgt en analytikker dersom du tror det. Men i og med at alle bommer så jævlig så skjønner jeg ikke hvorfor de eksisterer. Ta valuta-analytikkerne. Har aldri sett en der heller som har truffet.
Hartepool
27.05.2019 kl 12:49 6689

Analytikeren livsfarlige å lytte til.
Disse er salgsstøtte til corporate .
Når en av de beste (?) snur så totalt .....og så sent fra rimelig optimisme , til omtrent konkurs , viser det at de er tilnærmet uten innsikt i det de analyserer.
ØrsteinStraitB
27.05.2019 kl 13:11 6643

Det er nevnt tidligere, men i forbindelse med Chapter 11 så ble det en hel haug ufrivillige aksjonærer i selskapet. Vi snakker vel omtrent 50 % av selskapet som eies av folk som i stedet for misligholdt gjeldt fikk aksjer. Dersom Chapter 11 hadde blitt mislykket er det anslått at de hadde fått verdier tilsvarende en aksjekurs på 60-70 kr. Det er ikke utrolig overraskende at kursen derfor er nedom dette intervallet. Selskapet har fortsatt gjeld på i overkant av 65 mrd. og cash på rundt 17 mrd. Det kan gå begge veier, og dersom det går dårlig er det vel åpenbart at farten ned mot null blir stor.
delta
27.05.2019 kl 13:23 6596

Pareto har kursmål USD 32 - og ved å lese oppdateringen deres høres det ut som om det vil ta tid og mye kursturbulens før det kan innfris. Sakser et utdrag fra deres oppdatering:

Caught in a negative spiral until investor sentiment improves
A repricing of Seadrill likely requires a comprehensive long term “solution” to
the capital structure and delivering on strategic transactions is an important
first step to make this happen. Such transactions are challenging to make in
the current market however, with the investor sentiment effectively
impacting the financial situation in Seadrill. Unlike what seems to be
consensus right now, we do believe that the company has sufficient time to
wait for a recovery, including short-term debt maturity extensions if required.
Although many banks are not particularly happy with their offshore exposure,
we believe that creditors are unlikely to pull the plug on financing as long as
the company’s debt servicing ability continues to improve with the
fundamentals. We note that SDLP yesterday stated that it is planning to
engage with stakeholders and/or capital markets in 2019 to address
maturities in 2020-21, which is a natural part of a broader plan for SDRL
mandj
27.05.2019 kl 18:08 6360

Jeg forholder meg til kvartalsregnskapet jeg. Der er net income 1,4 millioner dollar for kvartalet.

Gjelden er vel nesten 600 millioner dollar.

Jeg prøver ikke å krangle altså, men jeg lurer bare på hva dere ser som jeg ikke forstår.

Her er et utklipp fra resultatregnskapet for Q1 2019.

https://ibb.co/JtBWZYX
2HB
27.05.2019 kl 18:12 6345

Dette er krusninger på overflaten. Tror nok vi ser 70 - 80 kr et stykke utpå høsten.
Slettet bruker
27.05.2019 kl 19:52 6247

......krusninger på overflaten ???
Hvilken planet befinner du deg på.
Dette er jo totalt kurskollaps !
...men « du tror « ...tro gjør man i kjerka.
Sist gang falt kursen fra over 300 til tilnærmet null.
Nå har kursen falt fra over 200 til 40,-
Noen som « tror» det stopper her ?
Slettet bruker
27.05.2019 kl 20:35 6137

Ehh sist gang var det vel en årsak for det . Mener du virkelig at det er grunnlag for det samme nå ?.Vilken planet lever du selv på?Ser at olja også stiger videre i kveld. God kveld.
Slettet bruker
27.05.2019 kl 22:59 5974

Ja, om de ikke har kontroll på fremtiden og kommer i brudd med lånebetingelser pga reduserte verdier på flåten, tja da kan jo historien gjenta seg.
Investor 33
27.05.2019 kl 23:49 5883

Ser at man er negativ til SDRL. Får heller slå selskapet konkurs med det samme, først som sist. Selg eiendelene, betal ned lånet på 50 milliarder kroner og se om det blir noe igjen til oss aksjonærer. Mitt inntrykk er at alt nå er helsvart rundt selskapet og frustrasjonen stor. Tenker selskapet ikke er mer vært en "nåla i veggen". Mulig andre offshore/riggselskaper er priser alt for høyt også i forhold til de reelle verdiene som nå råder i offshore markedet. Når man nevner SDRL sine moderne rigger muligens må nedskrives, hva så med de andre riggselskaper som eksisterer på markedet? Jeg ser jo at pilene går rett ned og ikke noe bunn på kursen i SDRL. Tenker pengene er tapt på denne inviteringen, men nå blir jeg videre med ned til bunnen skal vi møte. Mulig helt ned til 0 kr. Hurra for det og lykke til videre i marked vi går. Uten oss små aksjonærer og mangfoldet som sparer i fond, hadde ikke børsen eksistert i dagens form. Ønsker dere en god natt videre.
Garderobemannen
28.05.2019 kl 06:06 5749

delta,

Jeg følger resonnementene dine om ODL, og har ingen problemer med å se hvordan du begrunner det. Og jeg setter pris på den tiden og innsatsen jeg vet ligger bak dine godt begrunnede svar.

Når det gjelder ODL er jeg likevel litt mer optimistisk på at en aktør som RIG er nærmere til å ta over ODL, enn jeg oppfatter at du er. Det er liten tvil om at ODLs rene riggvirksomhet hadde passet som hånd i hanske til hvordan RIGs strategi med å satse på topp moderne harsh environment semirigger, etter å ha kvittet seg med eldre semier og JU’er.

Jeg er faktisk ikke fremmed for å spekulere i at det i disse dager foregår aktive forhandlinger mellom storeieren i ODL og RIG om detaljene i en slik deal…

TRANSOCEAN SOM KJØPER AV ODL
Grunnen til at jeg utpeker RIG som særlig interessant for dette, bygger på flere forhold. Et av dem er den aktivitet RIG faktisk har vist med å overta ulike aktører de siste årene, herunder de to (opprinnelig) norske aktørene SONGA og OCR. Det viser at RIG faktisk setter pengene bak sin strategi, i en periode hvor mange andre aktører har mer tanker om å sikre egen overlevelse.

Det som særlig har talt mot at RIG skulle overta ODL er som du skriver, at ODL ikke bare har aktivitet knyttet til sin drift av riggene (MODU), men også driver ulike boretjenester. Men dette er det tydelige signaler på kan endres.

Men her synes jeg det er svært interessant at ODL selv ganske tydelig signaliserte at de vurderte å skille ut disse øvrige boretjenestene i et separat selskap. Dette ble gjort på den ekstraordinære generalforsamlingen for å fatte de nødvendige vedtak ifm kjøpet av Deepsea Nordkapp (ex Stena Midmax) for MUSD 505 for nøyaktig ett år siden (mai 2018).

Jeg tror ikke det var tilfeldig at ODL signaliserte denne muligheten. Min oppfatning er at dette var et klart signal til RIG om at her finnes det løsninger. Jeg tror imidlertid RIG vil avvente til ODL selv varsler en slik utskilling, før de faktisk byr på ODL. Men en slik utskilling, og RIGs bud på ODL, kan komme tilnærmet samtidig for å unngå at markedet legger nettopp disse to transaksjonene sammen, hvoretter kursen i ODL eksploderer før RIG får lagt inn budet.

Og jeg tror ikke timingen av en slik transaksjon i forhold til boretjenestenes faktiske inntjening er avgjørende i det større bildet. Denne delen blir skilt ut, og så finner ODL (evt sammen med RIG) en kjøper for dette. De store verdiene for RIG ligger i det rene riggselskapet som da hadde stått igjen.

TRANSOCEANS HISTORIE MED LANGE FORHANDLINGER
En interessant faktor ved RIGs tidligere oppkjøp, er de svært lange forhandlingene som det senere har kommet frem (fra RIGs rapporteringer til SEC) har foregått. Jeg tenker her blant annet på oppkjøpet av SONGA, hvor man hadde satt en rekke investorer, meglere og rådgivere i innsideposisjon i mange måneder, mens man diskuterte enkelthetene i budet. Jeg blir imponert over at det ikke lekket mer fra forhandlingene sentrale personer i RIG hadde med store aksjonærer i SONGA i flere måneder.

Jeg vil derfor ikke utelukke at det i disse dager også kan foregå, og allerede i en periode har pågått, aktive diskusjoner mellom storaksjonæren i ODL og RIG om prisingen og detaljene i en slik struktur. Det er ikke like lett å lese noe ut av aksjonærendringene i ODL, da det i praksis er én storeier som RIG må få med på laget – Helenes Odfjell Partners Ltd. De øvrige storaksjonærene er i stor grad profesjonelle internasjonale investorer, fond etc, som enklere lar seg overtale av rene finansielle betraktninger.

PRISINGEN AV ODL I EN OPPKJØPSSITUASJON
Jeg ser av innlegget ditt at det i hovedsak to poenger jeg nok har en litt annen oppfatning rundt enn deg – hvilken pris storaksjonæren i ODL er villig til å akseptere, og hvordan en transaksjon med RIG kunne sett ut. I realiteten er jo disse to poengene forskjellige sider av samme sak.

Du begrunner at storesøster Helene ikke vil være villig til å akseptere en pris på sin post i ODL på mindre enn NOK 45-50,-. I dagens marked tror jeg at storaksjonæren nok ville akseptert en pris som ligger 10-15 % lavere enn dette.

Som du husker fra september 2013, hvor daværende Bermuda-registrerte ODL ble notert på OSE, valgte lilllesøsteren Marianne å selge sin daværende 30 % post (via Larine Trust) i ODL ifm børsnoteringen, for til sammen NOK 2,35 milliarder. Kursen hun oppnådde var ca NOK 45 pr aksje.

Og i sammenligningen av kursen da med OSEs nåværende prising av Helenes 60 % av ODL, er det jo heller ikke noen utbyttebetalinger å korrigere for, utover 5 cent som ble betalt i mars 2014. Som følge av covenants i kreditoravtalene og ODLs konservative praktisering av sin vedtatte utbyttepolitikk om at maksimalt 50 % av net income» årlig kan utdeles som utbytte, har jo selskapet ikke betalt noe i utbytte i perioden 2015-2018. Det ligger som kjent covenants i avtalen med kredittyterne at Helene ikke kan la seg utvanne til mer enn 50,1 % av aksjene.

I ettertid kan man jo se at dette var et meget godt timet nedsalg, i forhold til den toppen vi nådde i 2014 for ratenivåer og prising av hele olje- og offshore-sektoren. Fallet har jo siden vært brutalt. Storesøsteren Helene valget å beholde sin mer enn dobbelt så store post på 140 millioner aksjer (70 % gjennom Odfjell Partners Ltd), og bli med ODL videre på reisen.

Ja hun økte faktisk sin post høsten 2013 gjennom en transaksjon med sin selgende lillesøster om å overta de 2 millionene «green shoe»-aksjene som var brukt av tilrettelegger til å stabilisere kursen etter emisjonen for børsnoteringen, slik at hun en periode hadde en eierandel på 71 % (142 millioner aksjer). Senere utvanninger har resultert i hennes nåværende eierandel på 60 %.

Jeg tror at tiden som har gått etter dette, og de dramatiske endringene det innebar for en samlet olje- og offshorenæring, nå har satt seg. Helene vet at disse tidene ikke kommer tilbake på minst 10 år ennå, muligens aldri i hennes levetid. I vurderingen av hvilken pris Helene kan få i dag, vil nok det å komme opp i området NOK 38-40 etter mitt syn være tilstrekkelig til at hun vil vurdere salg. Et slikt salg vi gi en uhorvelig stort salgsproveny for en eierandel på 60 %.

MUULIGHETENE I DEAL-STRUKTUREN
Men uavhengig av om prisen blir satt til NOK 38 eller for eksempel NOK 45, har RIG vist stor kreativitet i hvordan de kan organisere deal-strukturen. Når du viser til at RIG tilsynelatende ikke har cash nok til å gjennomføre et oppkjøp, viser RIGs nyere historikk at de gjør størsteparten av oppkjøpene gjennom å trykke opp nye aksjer, evt i kombinasjon med andre instrumenter. Jeg synes transaksjonen med SONGA tydelig viser at RIG går ganske langt i å krydre pillen. Her ble aksjonærene tilbudt et mindre kontantbeløp, samtidig som de ble gitt aksjer og konvertibler i RIG etter på forhånd fastsatte kursnivåer.

På denne måten trengte RIG minimalt med cash for å finansiere sine oppkjøp, så lenge kjøperne aksepterte å få store deler av kjøpesummen i aksjer/konvertibler i RIG. Og det er etter mitt syn sannsynlig at noe tilsvarende vil kunne skje igjen. RIG vil derfor ikke trenge så mye cash for å gjennomføre en slik transaksjon. RIG nyter godt av at deres aksjer pr i dag vel anses som verdens beste «valuta» hos selgere, når en sammenligner ulike riggaktører som kan være aktuelle kjøpere.

Eksisterende aksjonærer i ODL får da bli med på den videre reisen via RIG, om de vil.

Og i en slik transaksjon som kombinerer ulike instrumenter, vil jo selve priselementet blir litt mer «flytende». Prisen på ODL vil i stor grad være avhengig av den påfølgende kursutviklingen i RIG. Og da følger man jo verdens ledende aktør.

I en tenkt struktur kunne for eksempel RIG tilby aksjonærene i ODL en kombinert pris på kr 10,- kontant, samt aksjer i RIG tilvarende det resterende som måtte være nødvendig for å få Oddfjell Partners fornøyd. Om man ville ønske å unngå å komme i posisjon som EK-investor, kunne man alternativt i tillegg bake inn en konvertibel obligasjon for en andel av kjøpesummen.

Det eneste som taler MOT en slik transaksjon pr i dag, er etter mitt skjønn den lave verdien RIGs aksjer har nå. En slik transaksjon vil være avhengig av godkjenning også av RIGs egne aksjonærer. Ankepunktet for dagens RIG-aksjonærer mot en slik transaksjon kan være at nye aksjonærer kommer inn på for billig kurs. RIGs nåværende aksjonærer kan argumentere med at transaksjonen skjer på et tidspunkt hvor RIG prises nær ATL-nivået.

Men jeg vil tro Thigpen vil klare å overbevise sine egne aksjonærer om at tilsvarende vurderinger vil selgere i dagens marked gjøre seg. Ved hjelp av litt skreddersøm tror jeg det vil være mulig å la alle parter bli fornøyd.

Når det så gjelder Thigpens siste ulne uttalelser i 2019 om at ytterligere transaksjoner for RIG ikke var så konkrete, men at de samtidig så på muligheter, tror jeg man skal ta dette med en stor klype salt. Ingen aktør ville jo forhåndsannonsert et oppkjøp, og det kunne jo fort også vært et brudd på konfidensialitetserklæringer etc.
Garderobemannen
28.05.2019 kl 08:30 5559

Har lagt denne sær-diskusjonen om ODL i en ny tråd, siden den ikke er SDRL-relatert. Så kan SDRL-diskusjonen fortsette her, mens ODL på den andre tråden:

https://forum.hegnar.no/thread/29031/view (ODL-tråden)
Slettet bruker
28.05.2019 kl 21:16 5361

Er glad jeg lærte meg til ikke å stole på John Fredriksen, men drittsekken er med oss i Avance.
Garderobemannen
29.05.2019 kl 13:24 5184

delta,

Etter dine meget gode refleksjoner og detaljkunnskaper rundt ODL, har jo 1Q-2019-rapporten i dag bekreftet at ODL er en av de sikreste og mest lønnsomme semiaktørene i det norske markedet. Vi har også fått drøftet ulike alternativer, prisingsforhold etc knyttet til spekulasjonen om at RIG vil kjøpe dem opp.

Som det fremgår av min innledende tråd, har jeg også sans for NODL. Det er jo en helt annen skål enn ODL, og neppe en aktør som står foran et oppkjøp - det måtte i så fall være fra SDRL/SDRLs eier, noe som ikke fremstår som direkte sannsynlig i dette markedet.

NODL kommer med sin 1Q-2019-rapport på fredag. Det hadde vært riktig interessant om du kunne luftet noen av dine tanker og begrunnede oppfatninger av hvor du ser at NODL evt er på vei. Jeg tenker her på spørsmålet om f. eks. du ser for deg NODL som en "stand alone"-aktør i årene fremover, evt om du vurderer integrasjoner i en eller annen for som sannsynlig - og i tilfelle med hvem. Tror du at det er realistisk at SDRL vil kjøpe opp NODL?

Fjerningen av eksisterende eldre semier fra markedet er jo også noe som påvirker markedsbalansen, og her har jo flere rigger blitt tatt ut, men kanskje ikke ennå så mange med tillatelse til å drive i norsk del av Nordsjøen.

Jeg registrerte dine kommentarer til forventet ratenivå på boreskipene til NODL som ligger til verft, og hvor lang tid du ser for deg det kan ta før nivået kommer opp på nivået semiene har idag. Selv tenker jeg at NODL er i en gunstig posisjon for disse riggene, til om nødvendig å kunne forhandle frem en forlengelse av verftsoppholdet for riggene, om tilfredsstillende ratenivå ikke skulle være mulig å sikre før de kan hentes fra verftet.

Vil for eksempel NODL generere positiv cash flow fra den fremskyndede starten av Witershall-kontrakten til 3Q-2019? Her er nok du mye mer oppdatert på ratenivåer m/forutsetninger enn det jeg er.

Jeg er sikker på at vi er mange som kunne bidratt til gode faglige vurderinger rundt NODL. Hvis du - med suveren oversikt over rater/-nivåer og analytikeres projeksjoner - kunne tenkt å innlede litt (som du så flott gjorde med ODL-tråden), skal jeg følge opp med egne vurderinger. Kanskje kan vi få gitt noen rimeligere forutsigelser om NODLs rapport på fredag.
Redigert 29.05.2019 kl 13:29 Du må logge inn for å svare
Garderobemannen
30.05.2019 kl 15:37 4880

Jeg har begynt å svare på mine egne spørsmål rundt NODL selv i egen tråd. Så kan vi ale ta oppfølgingen derfra.