Hvorfor er NAS en attraktiv oppkjøps kandidat ?

minsin
NAS 25.05.2019 kl 01:37 4220

Tror ikke det er ett alternativ med ny emisjon i selskapet i det hele tatt.
Jeg mener løsningen NAS kommer med er å selge seg ut av bla NOFI .
Salget og rettighetene NOFI har kjøpt tilsv 2,5 mrd som skulle dekke NAS07.
Dette er en mye bedre og lønnsom løsning for aksjonærene og selskapet.

Med kjøp av Max flyene er det mye "skjulte verdier" som blir tilført NAS.
NAS har bestilt 100 MAX med opsjon på 100 ekstra.
Vi vet at enhetsprisen for MAX er økt med ca 20 pst etter NAS la inn ordren.
NAS vil da ha en fortjeneste på ca 22 mill USD eller 190 mill NOK pr fly .
Med 100 eller 200 fly i bestilling - vil det være en fremtidig "fortjeneste" på 19-38 mrd .
Med nåværende 18 MAX fly , kontra dagens pris er besparelsen for NAS allerede ca 3,4 mrd.
Det er DENNE fremtidige fortjenesten andre flyselskap sikler etter , i tilegg til at Norwegian har en attraktiv forretnings modell, ruter etc
Dette er hovedgrunnen til IAG Easy Jet mm er interessert i NAS.(Ryan air er ikke aktuell å kjøpe NAS - de var tidlig inn å bestilte MAX på billige/Samme betingelser)
Evt budgiver/e) tenker selvsagt de får 2 fly gratis pr 10 fly- ett stort konkurranse fortrinn i tillegg til å overta attraktive ruter.
Kjøpet av NAS ( 120 kr aksjen / 16 mrd?) vil derfor være dekket av fremtidige besparelser...
Vet at Easy Jet var ute i markedet for å skaffe 30 mrd til oppkjøp ?!( oppkjøp av NAS + inndekning av kortsiktig gjeld ? mulig mulig)

Diverse meglerhus har stort spenn i verdivurderingen av NAS - de som mener vurderer NAS til 100 kr tar hensyn til at NAS har 20 pst rabatt på flyene.
De som ligger rundt 15 kr har "glemt " dette

Noen har nevnt at andre flyselskap bør avvente og la NAS gå konkurs , for så kjøpe deler av selskapet.
Ingen vil da få fordelene med billigere fly - altså potensielt 39 mrd i "gave".
Sett fra IAG/Easy Jet ville det vært galskap og ikke komme med bud og la selskapet gå "konk"

Jeg er hellig overbevist at mye av shortingen som vi opplever nå har en forbindelse med evt oppkjøp

MAX problematikken blir som en fartsdump i forhold til dette .
Ser diverse meglerhus sier at dette kan koste NAS oppmot 15 mill dag i utgifter.
Dette kan umulig stemme - selv ser jeg for meg 5-7 mill dag ..eller ca 720 mill på ca 4 mnd ( slik som det ser ut nå)
ca 5 kr aksjen i tap mao, dette er det allerede korrigert for ...pluss mere til
Andre flyselskap har mye større tap pr fly (TUI beregner tap på nesten 2 mrd/15 fly)
Jeg vil absolutt tro at Boeing dekker hele dette tapet til NAS og at de vil komme med enhetspris - dette kommer selvsagt NAS tilgode
Boeing har en bestillingsliste på over 5000 fly og må derfor være ryddig i denne prosessen..
Mener at Boeing foreløpig har satt av 7 milliarder til erstatning , ca 1200 fly var operasjonell inntil ulykkene , i tillegg kommer forsinkelser





Redigert 19.01.2021 kl 20:53 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.05.2019 kl 02:19 4194

NAS blir kjøpt innen juni måned. Prisen blir et sted mellom 80 - 110 kr.
Redigert 25.05.2019 kl 02:20 Du må logge inn for å svare
minsin
25.05.2019 kl 03:35 4164

Blir mye antakelser ang bud.
trafikktallene i juni ( vi vet allerede disse blir veldig positive gr påske og SAS streik) og juli(positive gr ettervirkning av streik?), indikerer om NAS , er back on track.
aksjekurs etter trafikktall juni 40-45 ?
i forkant av Q2 vil jeg anta at finansieringsplanen for NAS07 er gjort rede for .
aksjekurs 48-50?
Q2 vil gi en klar indikasjon på hvorvidt NAS klarer målet om netto inntjening for året.
Ett evt bud vil jeg tro kommer i løpet av Juli, gjerne før Q2 , da med IAG / Easy Jet
bud 120 kr el 2mrd Euro ca 140 kr ??
Juli er min favoritt mht til bud , bud blir det !
wild guess
Redigert 25.05.2019 kl 03:44 Du må logge inn for å svare
solb
25.05.2019 kl 10:09 3966

Jeg vil gjerne få takke minsin for glitrende innlegg her. Du bringer frem fakta og tanker som vi åpenbart trenger som motvekt til disse harde angrepene på Norwegian vi ser om dagen.
Kantarell
25.05.2019 kl 10:14 3960

Meget god analyse Minsin. 1 gratis hver 10 fly; vil da man kunne selge videre 1 av ti med 120% overskudd ;)
Redigert 25.05.2019 kl 10:24 Du må logge inn for å svare
q1w2e3r4
25.05.2019 kl 10:21 3942

Dream on.... MAX kommer til å stå på bakken lenger enn du aner og prisstigning på maskinen er som å tro på julenissen. Slike ting tar alltid MYE lenger tid en noen forutså og hvem vil bestille den nå? Erstatning fra Boeing langt mer sannsynlig.
Slettet bruker
25.05.2019 kl 10:46 3905

Først kommer nå fantastiske tall for mai, deretter salg sv nofi, så kommer bud. Og vedr Max - så blir det det mest testede flyet i historien og derfor vil det også bli sterkt etterspurt. Når mai tall og nofi er unnagjort er kursen vesentlig høyere. Og budet blir derfor også høyt, MEF mindre noen byr raskt:)
Slettet bruker
25.05.2019 kl 10:47 3897

Om du ikke kan komme med sannheter så håld deg ute
minsin
25.05.2019 kl 12:01 3798

pris stigningen som jeg snakker om her skjedde i 2017/2018.
Flytypen til NAS gikk fra 930 mill kr til 1120 mill , så dette er allerede ett faktum.
Så julinissen du prater om var nok tilstede allerede i 17/18.
Er fortsatt over 5000 slike fly i bestilling - attraktive fly mht drivstoff besparelser

Sett i forhold til NAS.
Om NAS hadde hatt kun MAX fly i Q1 , ville dette gitt en fuel besparelse i Q1 på ca 350 mill.
14 pst fuel besparelse på MAX , gir enorme besparelser i forhold til eldre fly.
Pr år vil derfor fuel besparelsen gitt - ett ekstra MAX fly gratis.

Det er derfor ikke ett alternativ til at andre selskap lar NAS gå "konk", når ting roer seg kommer NAS aksjen til å stige vesentlig.

Redigert 25.05.2019 kl 14:58 Du må logge inn for å svare
solb
25.05.2019 kl 18:16 3475

Synes jeg må dele denne ferske her. Får NAS blåkopi? Det skal bli svært så spennende å følge fremover!
"Ryanair secures compensation deal from Boeing worth hundreds of millions of euros"
https://www.aviation24.be/airlines/ryanair/ryanair-secures-hundreds-of-millions-euro-compensation-deal-from-boeing/
Slettet bruker
25.05.2019 kl 20:28 3374

Dette er på fly i bestilling. Et skikkelig skudd i siden til noen meget iherdige forumgjengere her, Norwegian har flyene i besittelse allerede og det vil med dette være en selvfølge at de får en real kompensasjon.
minsin
25.05.2019 kl 21:24 3285

Ja i stor grad - Boeing er avhengig av at kundene ikke blir skadelidende.halveres ordrelista gr misforøyde kunder vil det være en katastrofe.
Utifra erstatningen som er nevnt - ser jeg at erstatningen også innebærer "fremtidig tap" for flyselskapet.
Redigert 25.05.2019 kl 21:26 Du må logge inn for å svare
Longline
25.05.2019 kl 21:32 3267

Sitter og lurer på om jeg skal kjøpe noen tusen aksjer til,,har ett snitt på 37,-på di jeg har men litt usikker på hvor de vil ende,,er veldig stilt fra Kjos og Co for tiden,,
Breikjeften
25.05.2019 kl 21:56 3226

Tror også at denne skal "opp" på sikt.!!
solb
25.05.2019 kl 22:40 3164

At erstatningen til Norwegian må bli betydelig er vel innlysende. Verdt å merke seg er også at NAS går ikke høyt ut på banen som Ryanair og kinesiske flyselskap. Her skal det forhandles på bakrommet uten at det slamres i dørene. Norwegian ønsker selvfølgelig å beholde sitt premium kundeforhold til Boeing fremover.
Slettet bruker
29.05.2019 kl 10:21 2843

Kjøpte NAS nå under 32 i dag. Tror det kan vise seg å bli et meget godt kjøp. Vil ikke overraske meg om det kommer et snarlig bud igjen på selskapet. Et perfekt tidspunkt å snappe NAS nå?
langver
29.05.2019 kl 11:28 2725

NAS har mye gjeld og lav egenkapital. Tidligere erfaringer fra selskaper i tilsvarende situasjon skremmer meg, jfr. Norske Skog, Seadrill, Frontline osv..
Slettet bruker
29.05.2019 kl 11:29 2718

Norwegian faller mer enn SAS på en dag hvor sistnevnte får nedgradering over hele linja. Churn fungerer utmerket.
minsin
29.05.2019 kl 11:51 2653

Vanskelig å si... velger selv å avvente litt til situasjonen er mere avklart, på sikt tror jeg NAs er ett absolutt godt kjøp.
Det er mye nervøsitet i aksjen nå.. mye negativt om konkurranse forhold , SAS , Boeing.konkurser
Mange negative rykter...som fører til stort fall i aksjen.. ser ett lite støttenivå rundt 30-31 kr.
Fortsatt er det flere selgere enn kjøpere på banen.ingen meglerhus har tatt aksjen i sin portefølje enda.
Om vi opplever verdifall på aksjen på 10 pst i dag - er dette bare 450 mill i tap - fortsatt småpenger i forhold til 60 mrd.
450 mill er på den annen side stor verdi for likviditeten i aksjen/NAS

Oppkjøp eller bud ,ja det mener jeg , kommer på banen før eller siden.
NAS er ett attraktivt selskap , IMO2020 er NAS best rustet mot... og har div internasjonale miljøpriser for dette.
Ikke alle flyselskap er like godt forberedt på IMO 2020 - de vil i veldig stor grad merke dette.Inkl SAS
På sikt vil det føre til lavere drivstoff utgifter , mindre flyplass utgifter etc . i forhold til konkurrentene.'

Sett fra den annen side så har NAS ca 60 mrd i gjeld , en børsverdi på under 5 mrd.
Verdien av selskapet er småtteri i forhold til gjeldsforpliktelsene , selv om NAS virker rolig - er dette kritisk.
De har verktøy å løse dette med - salg av fly ( inkl videresalg av MAX) på ett noe senere stadium seff)/ NOFI -
Det er ca 10.000 fly hos Boeing/Airbus i bestillinger med store drivstoff besparelser ( 15 pst)- klart andre flyselskap må lånefinansiere sine lån også.
NAS kom inn med ordrene til Boeing på ett veldig gunstig tidspunkt og har minimum 20 pst rabatt i forhold til brorparten av markedet.
I tillegg vil jeg tro at NAS har valuta sikret en god del av ordren - i såfall vil de ha en "fortjeneste" på dette . USD var ca 50 pst lavere da kontraktene ble signert.
Det er ikke unormalt at store ordre valuta sikres.
For IAG og andre flyselskap - kan det derfor vere av stor verdi å kjøpe NAS - og på den måten sikre seg billige fly.
Dersom alt går NAS vei og vil sitte med brorparten av MAX fly , vil jeg tro at NAs faktisk klarer å komme ned mot Ryan airs marginer..selv om det er ett stykke dit.

Vedr MAX ligger det en gevinst på flere 10talls milliarder - denne gevinsten er omsettbar og man kan forvente at noen/en stor del av MAX flyene blir videresolgt.
NAs har bestillt 100 fly med opsjoner på 100 til - Behovet for NAS er selvsagt mye mindre enn 100 - kanskje bare 50 .
Isåfall kan det være snakk om videresalg på 50 - 150 fly.
De 16-18 flyene som NAS har nå har allerede en "besparelse" på ca 3-3,5 mrd i forhold til nye fly.
Mye er avhengig av Boeing , og trafikktallene for mai blir nok satt litt i skyggesiden om det er 3 - 15 pst vekst.
Q2 vil nok gi ei avklaring rundt Boeing , og forhåpentlig vis vil vi få skissert løsning for NAS07.
Løsning for NAS07 - finnes og vil ikke true med konkurs. Dog kan NAS bli satt tilbake en par år grunnet salg av eiendeler etc etc...men løsning finnes helt sikkert

Har vi stort børsfall , som nå straffes NAS selvfølgelig mye mere enn børsen...fallet i dag har derfor relativt lite med NAS , Boeing , Forventninger til NAS etc og gjøre..
"Sell in May" - heter det visst





Redigert 29.05.2019 kl 11:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.05.2019 kl 11:53 2645

"ingen meglerhus har tatt aksjen i sin portefølje enda."

https://www.paretosec.no/maanedsportefoelje
Slettet bruker
29.05.2019 kl 11:56 2630

Hjertebarnet til Bjørn Kjos (åren) er Norwegian Air Company. Jeg ser INGEN grunn til at han ikke blør for sitt eget ettermæle og dermed ønsker at på et måte hans navn og nitidig arbeid skal leve videre. Dette har vært et eventyr uansett hva de kortsiktige guttene i denne falske aksjeverdenen skulle måtte mene. Jeg velger å tro at Norwegian kommer grusomt tilbake da selskapet utad anses som anstendig. INGEN ønsker å velte et nasjonalsymbol av dette kalliber. det er i så fall kun E24, Dagens næringsliv eller Hegnar for å skape blest! Bare sitt rolig i båten nå folkens:)))
Slettet bruker
29.05.2019 kl 12:06 2590

Endelig et saklig inlegg om NAS :).
minsin
29.05.2019 kl 15:14 2421

se der ja ... trodde de bare hadde en anbefaling på ca 60 kr.
Har nok ikke vært så alt for opphengt i porteføljene til meglerhusene , har stort sett lest overskrifter fra Pareto

Slettet bruker
29.05.2019 kl 16:04 2375

Så bra at vi beholder NAS, det blir et godt tilskudd til SAS, og for passasjerene i det ganske land, det gleder meg.
Slettet bruker
29.05.2019 kl 16:41 2300

Skal ikke forundre meg om det blir sammenslåing SAS NAS heller...