Ryanair inngår avtale med Boeing verdt hundrevis av millioner €

hstray
25.05.2019 kl 21:43 1426

https://www.aviation24.be/airlines/ryanair/ryanair-secures-hundreds-of-millions-euro-compensation-deal-from-boeing/

According to Irish newspaper The Independent, Ryanair has struck an agreement with Boeing worth hundreds of millions of euros to the Irish low-cost company in compensation for the worldwide grounding of the 737 Max jet.

Ryanair har gjort en deal med Boeing som sikrer dem "hundrevis" av millioner € i kompensasjon. 1€ er 9,8 nok. Ryanair har ikke mottatt ett eneste fly, og blir rammet iform av forsinket levering av 737 max.
Visst vi leker litt mer tall, og sier at Ryanair har fått 300€ i kompensasjon fra Boeing så er dette 2940 millioner nok. Nesten 3 milliarder.

Når vi sammenligner med Norwegian som har motatt 15-16 737 max fly, og har blitt hardt rammet av grounding av fly, har fått utsatt en lang rekke fly samt har fått enormt mye negativ omtale, PR, billettsvikt etc, har måtte leie inn erstatningsfly/wetlease. Så bør norwegian ha rett på en betydelig større kompensjson fra Boeing. Vi snakker da om ett betydelig større beløp enn Ryanair. Ikke utenkelig med 5-700 mill € i kompensasjon.(700€=6860 mill nok ) I tillegg så antar jeg norwegian har stoppet alle innbetalinger på lån, renter og avdrag på 737 max bestillinger. Og at fakturaer på wetlease går direkte til Boeing.
Iht til norwegians situasjon så det nok vært mer komplekst, og flere variabler som må være avklart før man kan inngå en avtale iht til kompensasjon. Norwegian har hele tiden vært tydelig på at dette er en avtale som ikke vil offentliggjort, non disclosure agreement

Vi snakker da om en kompensasjon som kan overgå dagens børsverdi.
Frodon
25.05.2019 kl 22:32 1397

Hva har dette med NAS å gjøre? NAS har utsatt leveringen av sine fly frivillig ????

Jeg ser det er mye folk som er forbanna på deg Hstray på DOF trådene siden du har jugd og jugd til dem, akkurat som du har gjort på NAS trådene

Og nå JUGER du igjen. Enda et desperat på å få tjent inn alt du har tapt på NAS investeringen din

Hstray, tipper du ikke er MANN nok til å innrømme at du jugde eller at du klarer å si unnskyld for at du dreit deg loddrett ut. Skjønner du taper mye penger på børsen, eks DOF og NAS, men hvorfor ta dine dårlige vurderinger utover andre? Du skriver at jeg kaster ut løgn, også klarer du ikke å dokumentere at du ikke kaster ut løgn!! Jeg noterer meg at du ikke klarer å dokumentere påstandene dine om meg, og den som tier samtykker ???

--------------------------------------
hstray
27.4.2019 kl 14:38
Frodon skrev
Dine antagelser om meg og NAS er helt feil. Men det er tydeligvis like vanskelig å skjønne, som at N..

Frodon du virker som en desperat tulling. Bruker hele helga, og hverdagen på sine NAS innlegg. 20-30 innlegg på en lørdag med få minutters mellomrom. Har du ikke noe bedre å foreta deg? Du fremstår manisk
Ihh til dine påstander om Kjos/HBK holdning blir tvangssolgt på kurs kr 30, kan du fremlegge bevis/fakta? Har du i tillegg fult innsyn i privat økonomien til Kjos og Kjos avtaler mer kreditorer?
Slik det fremgikk i spørsmålsrunden på Q1 var Geir Karlsen tydelig på at floken med Airbus ihh til JV var løst. Airbus godtar at fly flyttes inn i ett JV. På Q4 2018 var det Airbus som hindret en JV avtale. Basert på emisjon, og utsettelse av leveranser på 2.1$ milliarder så fremstår CFO Geir Karlsen på at ett JV på nåværende tidspunkt ikke er nødvendig. Norwegian kan nå signere en JV avtale og få inn 3-6.milliarder nok ikke i frisk EK og forbedre balanse. Tror du ikke Kjos trykker på den knappen visst han står i fare for tvangssalg som du påstår??

Ok å diskutere en case. Med sitte å kaste ut løgn for å få små aksjonærer til å selge er ikke bra. Vurderer å rapportere deg inn til Oslo børs, Finanstilsynet. Avventer ditt svar og dokumentasjon på at Kjos blir tvangssolgt på kr 30.

---------------------------------
Frodon
27.4.2019 kl 14:55
Her kom en av de «seriøse» på banen, da blir det mange nye innlegg fra Frodon, slik dere tydeligvis ikke ønsker ???

Da begynner vi på punkt nr 1 som den «seriøse» av oss to må dokumentere:

1. Dokumentasjon på at Frodon har skrevet at Kjos blir tvangssolgt på kr 30, som du etterpå kan sende inn til Oslo Børs, Finanstilsynet. Når du har gjort dette, skal jeg ta for meg neste punkt på listen til den «seriøse» av oss to ?????????
zuba
25.05.2019 kl 22:44 1387

Frodon, jeg tror du er tilbakestående som ikke ser synergier av dette. God bedring ellers.
TomW
25.05.2019 kl 23:02 1360

"in compensation for the worldwide grounding of the 737 Max jet."

Nei det er klart at dette ikke har noe med Nas eller andre flyselskaper som har blitt skadelidende av max groundingen å gjøre.

Ønsker ikke å spekulere i summer og den slags da dette er alt for ukjent, men mener at dette sender et visst signal om at Boeing ønsker å ta sin del av kaka ved denne krisen. Tror de fleste kan enes om at dette er et Boeing problem og ikke et Ryanair, Nas, southwest eller AA problem.
Redigert 25.05.2019 kl 23:12 Du må logge inn for å svare
hstray
25.05.2019 kl 23:19 1329

Frodon du er tilbakestående når du ikke klarer å se likhetstrekk her. Tror du norwegian har Airbus fly som er groundet?
Iht til epost fra CFO Hilde drønen i Dof som du mener jeg har forfalsket. Så skeiv gjerne eposten din her, så skal jeg videresende epost til deg.
Frodon
25.05.2019 kl 23:22 1319

Hva har dette med erstatning for at Max flyene står på bakken? Jeg sier ikke at NAS ikke vil få erstatning. Men denne nyheten har ikke noe med det å gjøre

«Ryanair has reached a compensation agreement with the U.S. aircraft manufacturer over the delayed 737 MAX 200s»

«Ryanair's boss O'Leary said on May 20 that his company was in talks with Boeing for compensation over the delayed 737 MAX 200 deliveries».

https://airlinerwatch.com/boeing-signs-compensation-agreement-with-ryanair-for-delayed-737-max-200-jets/
Redigert 25.05.2019 kl 23:28 Du må logge inn for å svare
Frodon
25.05.2019 kl 23:30 1306

Du klarer ikke å rette opp i løgnene dine om meg engang, det sier mye om hva slags person du er ;)

Nicket og troverdigheten din er verdt null på HO nå, og det vil bli dokumentert i lang tid
Redigert 25.05.2019 kl 23:32 Du må logge inn for å svare
TomW
25.05.2019 kl 23:35 1296

Det er akkurat den samme årsaken som er skyld i at fly står på bakken. Og Nas skulle også motta 16 max`er i 2019. Disse blir også utsatt og legger det samme kompensasjons grunnlaget og som omtales i denne saken.
Redigert 26.05.2019 kl 09:13 Du må logge inn for å svare
hstray
25.05.2019 kl 23:37 1288

Skriver du din epost her Frodon. Så får du videresendt eposten fra Hilde Drønen som du påstår jeg har diktet opp.

Er du som er ett nett troll som bor og jobber på Hegnar forum. Er det godt betalt?
Frodon
25.05.2019 kl 23:43 1276

Det er du som juger og truer andre skribenter. Gjør du det mot venner og familien din også....????

Hstray, tipper du ikke er MANN nok til å innrømme at du jugde eller at du klarer å si unnskyld for at du dreit deg loddrett ut. Skjønner du taper mye penger på børsen, eks DOF og NAS, men hvorfor ta dine dårlige vurderinger utover andre? Du skriver at jeg kaster ut løgn, også klarer du ikke å dokumentere at du ikke kaster ut løgn!! Jeg noterer meg at du ikke klarer å dokumentere påstandene dine om meg, og den som tier samtykker ???

--------------------------------------
hstray
27.4.2019 kl 14:38
Frodon skrev
Dine antagelser om meg og NAS er helt feil. Men det er tydeligvis like vanskelig å skjønne, som at N..

Frodon du virker som en desperat tulling. Bruker hele helga, og hverdagen på sine NAS innlegg. 20-30 innlegg på en lørdag med få minutters mellomrom. Har du ikke noe bedre å foreta deg? Du fremstår manisk
Ihh til dine påstander om Kjos/HBK holdning blir tvangssolgt på kurs kr 30, kan du fremlegge bevis/fakta? Har du i tillegg fult innsyn i privat økonomien til Kjos og Kjos avtaler mer kreditorer?
Slik det fremgikk i spørsmålsrunden på Q1 var Geir Karlsen tydelig på at floken med Airbus ihh til JV var løst. Airbus godtar at fly flyttes inn i ett JV. På Q4 2018 var det Airbus som hindret en JV avtale. Basert på emisjon, og utsettelse av leveranser på 2.1$ milliarder så fremstår CFO Geir Karlsen på at ett JV på nåværende tidspunkt ikke er nødvendig. Norwegian kan nå signere en JV avtale og få inn 3-6.milliarder nok ikke i frisk EK og forbedre balanse. Tror du ikke Kjos trykker på den knappen visst han står i fare for tvangssalg som du påstår??

Ok å diskutere en case. Med sitte å kaste ut løgn for å få små aksjonærer til å selge er ikke bra. Vurderer å rapportere deg inn til Oslo børs, Finanstilsynet. Avventer ditt svar og dokumentasjon på at Kjos blir tvangssolgt på kr 30.

---------------------------------
Frodon
27.4.2019 kl 14:55
Her kom en av de «seriøse» på banen, da blir det mange nye innlegg fra Frodon, slik dere tydeligvis ikke ønsker ???

Da begynner vi på punkt nr 1 som den «seriøse» av oss to må dokumentere:

1. Dokumentasjon på at Frodon har skrevet at Kjos blir tvangssolgt på kr 30, som du etterpå kan sende inn til Oslo Børs, Finanstilsynet. Når du har gjort dette, skal jeg ta for meg neste punkt på listen til den «seriøse» av oss to ?????????
navas
26.05.2019 kl 02:04 1192

Å klassifisere personlighetsforstyrrelsen Frodon er rammet av må psykiatrien ta seg av, men at noe er alvorlig galt fatt med denne personen er hevet over enhver tvil.
pedro1
26.05.2019 kl 08:17 1111

Ikke svar Frodon direkte, ignorer han. Han er syk, tror vi gjør det verre for han når vi svarer han.
Slettet bruker
26.05.2019 kl 08:30 1087

https://simpleflying.com/ryanair-737-max-order/

Klart dette er direkte sammenlignbart og Norwegian har 16 stk på bakken. Å snakke om flere hundre millioner euro i kompensasjon tror jeg kan være litt tidlig, men de estimerte selv 500 mill kostnad av dette. Ser meget positivt ut for å få dette dekket, om det blir i form av utbetaling eller lavere pris på fly, eller en kombinasjon.