Korthuset er i ferd med å rakne

paneldata
26.05.2019 kl 11:21 1104

Folk i midten av 40-årene har aldri opplevd å måtte betale ned gjeld. Mange har økt gjelden i 20 år i strekk ved bruk av bil- og forbrukslån som har kunnet refinansieres inn i boligen med jevne mellomrom pga den heftige boligprisveksten. Nå stenges kranen: Strengere låneforskrift, brems i boligprisvekst, gjeldsregister og renteøkning skjer på samme tid. Det er et best-case scenario om vi kun får noen forbrukslånsbanker på ræv. Worst case er veldig mye verre.

https://e24.no/privat/forbrukslaan/banksjef-spaar-kollaps-i-forbrukslaan-korthuset-er-i-ferd-med-aa-rase/24626780
Redigert 19.01.2021 kl 15:55 Du må logge inn for å svare
paneldata
26.05.2019 kl 14:18 982

Enig om BN bank. Aldri forstått meg på den banken.
Hva gjelder belåning mm, så er 5x inntekt i lån veldig mye synes jeg.
Slettet bruker
26.05.2019 kl 11:55 1068

En kommentar litt på siden;

Tror man skal ta alt som kommer fra BN Bank guttene Samdal og Reite med en relativt stor klype salt. De er veldig aktive i media med å snakke ned alle andre enn seg selv......

Om vi skal se veldig kort på BN Bank har banken de senere årene vinglet frem og tilbake uten å klare å finne ut hva den skal være - leverer i 1. kvartal i år en egenkapitalavkastning på drøye 7% - i tidenes sterkeste bankmarked. Helt skandaløst svakt ! De lå stort sett rundt dette nivået også i 2018 så det er ikke et spesielt fenomen for dette kvartalet....

Banken har faktisk en utlånsbok - (inkl lån boligkreditter) på over MRD 38 / og sliter med å klare å tjene MNOK 300 etter skatt i året !

Tall som en bra sparebank ville rødmet av skam over å presentere....

Jeg har aldri lånt eller investert i en forbrukslånsbank, eller for den slags skyld det samme i BN Bank / men det er tydelig at BN Bankledelsen prøver å filleriste denne bransjen - etter at de heller ikke her har fått til noe .....synd at det er blitt sånn at de hele tiden skal flytte fokus bort fra seg selv og over på andre - husker at banken var en bra bank for en ca. 10 år siden....

Men så til innholdet - er nok ganske sikkert en god del forbrukslånsbanker som har lånt ut penger til folk som ikke skulle fått lån. Det viser jo tallene fra Monobank med tap på 4% av låneporteføjen. Som i utgangspunktet er skremmende. Men da bør det tas med at de sikkert har en rentemargin på rundt 12-14%

Og når det gjelder folk som har fått refinansiert dyre kreditter inn i boliglånet gjelder det ikke andre regler for disse enn for andre - max lån er 5X inntekt...Hvis dette har foregått i stort omfang synes jeg det er positivt. Uten å vite det sikkert er mitt relativt klare tips at det har vært mer slepphendt behandling på dette punktet i forbrukslånsbanker enn i tradisjonelle banker.
Redigert 26.05.2019 kl 19:14 Du må logge inn for å svare